Gå til innhold

Spillpc spørsmål

Anbefalte innlegg

https://imgur.com/a/b97L868

1) Er pc'ene og/eller skjermene i de artiklene noe dårlig valg, med tanke på at man får garanti med på kjøpet, i forhold til hvis man bygger selv?

2) Hva er forskjellen på en pc-skjerm til 1500 kr som de i artikkelen og en som proffgamere i verdenseliteklassen bruker (som sikkert koster 10 000 kr)? Hvis jeg var like flink som dem, og hadde en billig skjerm, hvordan kunne de utnytte det eller hvordan ville det påvirke meg negativt?

3) Kan man bygge en tilsvarende pc selv til halve prisen?

4) Er det billigere å betale noen for å kjøpe inn deler og bygge pc'en? Hvor lang tid og hvor mye jobb er det for noen som har gjort det noen ganger før?

5) Kan de pc'ene kjøre Warcraft 3 Remastered, Dota 2, Diablo 3, Starcraft 2 og tilsvarende nyere spill?

Bonustips: Den artikkelen med øreproppene provoserte meg (fjerde bilde). For det første kan jeg garantére at ved å ha noe hardt i ørene over lang tid, selv om det er ørepropper av plast/polyuretan eller hva det nå er, så vil det gjøre vondt etter ikke for lang tid. Man vil gå lei og slutte å bruke dem. Prisen er helt hinsides! Disse vil man ikke ønske å ha i ørene over lengre tid. Det er bedre med et par høyttalere som gir myk lyd og heller slå dem av like før man sovner, eller bruke timer på kontakten.

Kjøp heller silikonørepropper merke "Mack" på Clas Ohlson til 50 kr. De presser ikke på øregangen, man merker omtrent ikke at de er der, og de blokkerer ut lyd helt utmerket! Man skal huske å skylle øra om morgenen, det gjør man best med øreskylleballong kjøpt på apotek ^^

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Komponentene er greie, og det er det som har noe å si.

Skjermene er ganske like, så det ofte ikke så alt for mye å hente på dyrere skjermer, selv om det er litt forskjeller.

Du får vel en brukt PC mot den prisen, men neppe nye komponenter til å bygge en lignende kliss ny. Er det interressant kan du jo alltids prøve å se hva du kan få.

Tilbudene på maskinene pleier å være såpass gode at man like godt kan kjøpe dem for å slippe bygging/at andre bygger av kjøpte komponenter.

Intel i7 8700, GTX 1080 og 16 GB RAM takler det meste om du ikke skal ha en veldig høyoppløselig skjerm med alt av grafikkopsjoner på max. Ville ikke kjørt noe mer enn 1440p eller kanskje 1080p. Kommer an på hvor mye du vil legge i skjerm. Syns 24" er grei for 1080 og 27" er grei for 1440p i forhold til å holde bildet crisp.

Tilbudet er ikke så verst. Ellers ligger disse maskinene på rundt 20K for tiden.

Det mest effektive og behagelige av ørepropper som jeg synes fungerer over tid er formbar silikon som gjerne selges på apotek. En del andre typer er ubehagelige eller bakteriebomber.

Lenke til kommentar

Mange takk for svar.

Mener du at den til ca 15 000 vanligvis koster 20 000?? Det er da et temmelig godt tilbud?

Så glemte jeg selvsagt å nevne eller spørre om at black friday nærmer seg. Da kan det kanskje være et godt utgangspunkt å se etter pc med slike spesifikasjoner på tilbud den dagen?

Ja, det merket jeg nevnte er silikon :) Koster 50 kr på Clas Ohlson, du får 4 stk som gjerne kan deles i 2, de kan vaskes og mister lite av formbarheten. Har hatt mine i 2-3 år. Helt geniale! Ta med på tur i tilfelle bråk på buss, tog og lignende. Og søvn, som var hovedtemaet ^^

Lenke til kommentar

Vanskelig å forutse hvilke tilbud som kommer på BF. Pavilion-maskinen er nok litt spesialbygget i forhold til typiske komplett.no maskiner, men alt vil fungere med spec den leveres med. Oppgradering senere er sikkert mulig, men gjerne noe mindre om det er spesielle løsninger i maskinen. Min erfarig er at slike modeller ikke er helt vanilje inni.

Elkjøp kjører tilbudet ut November så du kan vel vente og vurdere BF tilbud.

https://www.elkjop.no/product/data/stasjonar-pc/10446/hp-pavilion-gaming-790-0815no-stasjonar-pc-sort

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det koster omtrent 15000 å bygge en tilsvarende pc med Intel i7 8700, GTX 1080 og 16 GB RAM, 250Gb SSD, 1TB harddisk.

Windows lisens koster da ca 1000, og er med i den prisen.

Prisoverslag:

Kabinett: 1000kr
Hovedkort: 1000kr
Prosessor: 3000kr
Skjermkort: 5000kr
Minne: 1700kr
SSD: 800kr
Harddisk: 700kr
Kjøler: 300kr
Strømforsyning: 900kr
Windows lisens: 1000kr
Sum 15400
Da er kanskje komponentene litt bedre enn ferdigbygd, så det er mulig å kjøpe litt billigere komponenter enn dette.
Det er ikke nødvendigvis så mye å spare på selvbygd.
Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ville aldri gått for en slik ferdigbygget PC, da hovedkortet er dårlige på disse. I tillegg er det ofte spart inn på ulike ledd, som PSU, tregt minne med dårlig latency, kabinett med lite muligheter for senere oppgraderinger. I tillegg til dårlig kjøleløsning, og ofte begrensninger for oppgradering av dette pga plassmangel.

En slik PC er veldig begrenset, og har ofte svakheter, og er dårlig på sikt fordi de ikke er laget med tanke på mulighet for senere oppgradering.

En svakhet med den PCen fra HP er at de kjører laveste minnehastighet, den har en 8700

(Non K) som derfor ikke kan overklokkes. I tillegg er hovedkort fra HP lavkvalitets sammenlignet med store produsenter som ASUS, MSI og Gigabyte.

Bygger du selv kan du få en ferdig komplett PC til ca 16 000 som er langt bedre enn den du har sett på. Har satt opp et forslag, og her er det jeg mener blir bedre med denne PCen om du bygger selv:

- Kabinettet er mer egnet for senere oppgraderinger, og har bedre kjøling.

- Du får raskere minne, 3000Mhz er vesentlig raskere enn 2133Mhz som er på disse ferdigbygde PCene.

- Du får en 8700k (istede for non k), med vannkjøling slik at den kan overklokkes for mer ytelse.

- Du kan få RTX 2070 som yter på linje med GTX 1080, bare med nyere teknologi og bedre driverstøtte.

Jeg ser ingen grunn til å kjøpe en ferdigbygget PC fra merker som Aver, HP osv., det er og forblir et dårlig kjøp hvor enn man ser på det.

post-387355-0-31061900-1542236932_thumb.png

post-387355-0-94578700-1542236941_thumb.png

Endret av Emile the rat
  • Liker 5
Lenke til kommentar

En klart bedre løsning å kjøpe custom enn å gå for ferdigløsninger som Pavilion. Normalt er det rimelig enkelt å bygge sin egen maskin så lenge en ikke har ti tommeltotter og ser et par youtube videoer først.

Det du betaler ekstra er verdt det ytelsesmessig og for oppgradering senere.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Mange takk for svar.

Mener du at den til ca 15 000 vanligvis koster 20 000?? Det er da et temmelig godt tilbud?

Så glemte jeg selvsagt å nevne eller spørre om at black friday nærmer seg. Da kan det kanskje være et godt utgangspunkt å se etter pc med slike spesifikasjoner på tilbud den dagen?

For all del. Vent til black friday og se om det er gode tilbud da. Er jo å hive penger rett ut av vinduet om ikke.. 

Så når de snakker om så høye priser her.. Har du allerede en fungerende PC-skjerm du overlever å spille på? Dersom det er tilfellet ville jeg ventet med å kjøpt en skjerm og bare fokusert på PC-komponenter, så kan du heller spare litt og kjøpe deg en god skjerm når du føler du må ha det.. 

Satt selv med en 1920x1080 skjer en god stund, uten problemer. Og hardware spørs HELT hva du skal spille. Dersom du ønsker å spille Battlefield i ultra så må du ha det beste du finner, men om du skal spille enkelte strategispill så trenger du ikke "fyre" helt ut.

Du vil forresten sparte litt på å bygge selv, men ta da også med i betraktningen om du klarer dette.. Er ikke gøy å ødelegge noe som koster 15k. 

Bare så det er sagt: du trenger IKKE en i7 8700k og 1080 for å spille Dota 2. Du klarer deg fint med en i5 / i7 som er billigere. Du har ikke behov for hyperthreading dersom du spiller slike spill som ikke krever så alt for mye kraft.. 

Satt selv på en i5 3570k og et 7970 kort (oppgraderte det kortet etter en stund, men det funket ellers ganske bra). 

Kan faktisk påstå at i5 3570k fremdeles funker helt greit for den typen spill.. Og det er over 5 år gammelt.. 

Så med andre ord så vil jeg anbefale at du finner deg en billigere i5 og en billigere 10 modell, ala 1070. 

Med andre ord går du fra et skjermkort som koster 7000 kr til et som koster 5000 kr. Det er betydelig reduksjon i prisen de karene her over sikter til. 

Så er det selvsagt spørsmålet: hvilke spill skal du faktisk spille? Tenk på det før du kjøper! 

OBS: Gå heller for et 2070. Det er ikke noe vits å bruke penger på 10-serien, det er så utdatert for tiden. 

Kjøp heller silikonørepropper merke "Mack" på Clas Ohlson til 50 kr. De presser ikke på øregangen, man merker omtrent ikke at de er der, og de blokkerer ut lyd helt utmerket! Man skal huske å skylle øra om morgenen, det gjør man best med øreskylleballong kjøpt på apotek ^^

Ganske nylig fant jeg faktisk ut at ørepropper faktisk kan gi deg tinnitus/øresus.. Jeg har tinnitustil de tusen, så dersom man unngår dette ved å bruke headset så skulle jeg gjerne ha tenkt på det før jeg fikk denne tilstanden.. Hver eneste øyeblikk i dag er en pipe konsert uten like.. Det som hjelper er å glemme at den er der, men med en gang det er stille så merker du en piiiiiiiiiiiii lyd i ørene, for noe jævelig dritt som jeg ikke unner noen.. 
Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Ville aldri gått for en slik ferdigbygget PC, da hovedkortet er dårlige på disse. I tillegg er det ofte spart inn på ulike ledd, som PSU, tregt minne med dårlig latency, kabinett med lite muligheter for senere oppgraderinger. I tillegg til dårlig kjøleløsning, og ofte begrensninger for oppgradering av dette pga plassmangel.

En slik PC er veldig begrenset, og har ofte svakheter, og er dårlig på sikt fordi de ikke er laget med tanke på mulighet for senere oppgradering.

En svakhet med den PCen fra HP er at de kjører laveste minnehastighet, den har en 8700

(Non K) som derfor ikke kan overklokkes. I tillegg er hovedkort fra HP lavkvalitets sammenlignet med store produsenter som ASUS, MSI og Gigabyte.

Bygger du selv kan du få en ferdig komplett PC til ca 16 000 som er langt bedre enn den du har sett på. Har satt opp et forslag, og her er det jeg mener blir bedre med denne PCen om du bygger selv:

- Kabinettet er mer egnet for senere oppgraderinger, og har bedre kjøling.

- Du får raskere minne, 3000Mhz er vesentlig raskere enn 2133Mhz som er på disse ferdigbygde PCene.

- Du får en 8700k (istede for non k), med vannkjøling slik at den kan overklokkes for mer ytelse.

- Du kan få RTX 2070 som yter på linje med GTX 1080, bare med nyere teknologi og bedre driverstøtte.

Jeg ser ingen grunn til å kjøpe en ferdigbygget PC fra merker som Aver, HP osv., det er og forblir et dårlig kjøp hvor enn man ser på det.

Lite innspill: B360 hovedkort støtter ikke OC, så da kan du like gjerne kjøpe 8600 uten "k" for noen lapper billigere, evt bytte til et z370/390 hovedkort. 

Lenke til kommentar

2) Hva er forskjellen på en pc-skjerm til 1500 kr som de i artikkelen og en som proffgamere i verdenseliteklassen bruker (som sikkert koster 10 000 kr)? Hvis jeg var like flink som dem, og hadde en billig skjerm, hvordan kunne de utnytte det eller hvordan ville det påvirke meg negativt?

Skikkelig billige skjermer har ofte store problemer med bevegelsesskarphet. F.eks. når du snur på hodet raskt i et FPS-spill så er du i prinsippet blind siden alt blir en blurry suppe. Dette kommer delvis av pixelrespons men også måten LCD/LED-skjermer viser bildet på. Mange spillskjermer har moduser som ULMB/ELMB og lignende som på en måte prøver å emulere/etterligne CRT-skjermer som har nesten perfekt bevegelsesskarphet pga. måten bildet blir tegnet opp.

En annen måte å få bedre bevegelsesskarphet på er ved å bruke høyere frame rate (Hz). Billige skjermer er ofte begrenset til 60Hz mens spillskjermer ofte klarer 120Hz eller mer. Her må selvsagt PC også henge med for å faktisk klare å levere så mange bilder i sekundet.

Et annet problem er input lag (input latency). Spillskjermer har typisk lav input lag. Blir denne for høy så vil ting på skjermen rett og slett ikke være der hvor de egentlig er i spillet. Input lag må ikke forveksles med pixel respons selv om begge måles i ms (millisekund).

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

mye gode inspill her! og veldig enig med the rat:)

har selv gått fra en billig 24" 1080p skjerm, til en bedre 27" 1440p skjer. og for en overgang!<3 sitter du mangen timer på data, bør du legge litt penger i skjerm.

synes du bør bygge din egen pc jeg. selv om du er grønn;) det er spennende og utrolig kjekt! det er over halve moroa med ny data:p du finner gode nok videoer på youtube for.eks. og du får MYE større valgmuligheter blant komponenter og sammensetninger.

du kan velge et kabinett du liker, rask ram, godt men billig hovudkort, god strømforsyning+++

i tilegg blir det ofte MYE bedre mtp pris! black friday, tilbud, demovarer etc.

vil du ha gtx 10XX hadde jeg helt klart vurdert brukt! kanskje det samme på skjerm, men nå er det gode skjermer på tilbud til 4-5.00,-.

men brukt kan jo være risky, så enkelt og digg å kjøpe alt nytt:) husk att mangen har prismatch og god angrerett skulle det være noe.

lag deg en ca liste med specs du ønsker, og vær klar for black friday :dremel:

edit; bare å skyte ut alle dumme spm(selvsagt google litt)! bedre å ta det nå FØR du har bestilt eller står der med alle delene

Endret av bystØL
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...