AnonymDiskusjon Skrevet 13. november 2018 Del Skrevet 13. november 2018 Hei! Tenger veiledning /råd før jeg tar dette opp med sjefen. Jeg jobber i bar, har en stilling på ca 30-40%,i arbeidskontrakten står det som "annenhver helg og 1-2 dager i uken". Det har nylig blitt ansatt ny barsjef og vi har vært bevisst på at dette dro med seg endringer. På et møte tidligere hadde han sagt at han skal ansatte en som skal jobbe 100% sammen med barsjefen. Det han derimot ikke har nevnt at er det skal gå utover oss som jobber i ukedager, ingen av oss har stilling over 40%. Vaktplanen for kommende måned viser at alle vi som jobber ukedag har mister våre vakter. Dette er ikke noe vi har fått beskjed eller varsel om. Som student mister jeg betydelig med inntekt, og får ikke mye hjelp hjemmefra som jeg kan belegge meg på før jeg finner annen jobb. Dette slår virkelig hardt på økonomien min. Det eneste jeg finner i loven når det gjelder endringer i kontrakt er at disse skal føres inn senest en måned etter at de trår i kraft. Spørsmålet er så hva kan jeg henvise til når jeg tar dette opp med sjefen? Hvilke argumenter kan jeg bruke? Og er det i det hele tatt lov å foreta slike endringer uten å engang ha sagt ifra på forhånd? Tusen takk for svar Anonymous poster hash: cc7ca...680 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 14. november 2018 Del Skrevet 14. november 2018 Hvor mye tidligere er "et møte tidligere"? Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 14. november 2018 Del Skrevet 14. november 2018 Arbeidstiden i kontrakten din er også grunnlaget for lønnen du skal ha. Står det stillingsbrøk på 40%, så skal du også ha lønnsbrøk på 40%. Uansett om arbeidsgiver gir deg arbeidstid eller ikke. Videre er det vel også krav om at høyere stillingsbrøk skal tilbys til deltidsansatte før ny ansettelse hvis det trengs mer arbeidskraft. 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 14. november 2018 Del Skrevet 14. november 2018 Ja som Dragen seier, er det avtalt at i arbeidskontrakta at du skal jobbe annakvar helg og 1-2 dagar i veka, så skal du ha betalt for minst to helgar og 1 kvardag, uavhengig av om arbeidsgiver tilbyr deg vakter eller ikkje. Du har lovd å stille ein viss del av din tid til disposisjon for arbeidsgiver mot at arbeidsgiver har lovd å betale for deg for den tida. Normalt ville dette vært ein typisk sak for fagforeninga, men basert på situasjonen du beskriv så er det ikkje utenkeleg at du er uorganisert og at den nye barsjefen ikkje har innsikt i regelverket. Når det er sagt, så kan arbeidsgiver gjere endringar i arbeidssituasjonen, men for å kutte i din kontraktfesta arbeidstid så må det gjerast i form av ei endringsoppsigelse, for at det skal kunne gjerast så må ein følge den same prosessen som ved vanlig oppsigelse. Ei endringsoppsigelse er ei vanleg oppsigelse, men som også har med eit forslag til ny arbeidsavtale med nye vilkår. Som arbeidstakar må du då velge mellom å enten fortsette i jobben med dei nye vilkåra, eller å nekte å godta endringsoppsigelsen. Den praktiske virkninga av å nekte å godta endringsoppsigelsen er at du får ein vanleg oppsigelse der heile arbeidsforholdet blir avslutta. Det betyr at din arbeidsgiver skal drøfte behovet for å redusere din stilling i eit drøftingsmøte i forkant (AML §15-1). På dette drøftingsmøtet skal arbeidsgiver, arbeidstaker og eventuelle tillitsvalgte være til stades. Då skal arbeidsgiver legge fram argumentasjonen for kvifor det er nødvendig å kutte i stillingar, og kva som har blitt lagt til grunn for å velge ut kven som må få redusert sine stillingar. Og dykk kan samtidig kome med innvendingar og forslag til andre løysningar. (Kanskje ein kan argumentere med at ny dyktig ledelse vil gjere at baren får fleire kundar og at det derfor er behov for å ha rikelig med arbeidstakarar til å ta seg av alle kundane?) Drøftingsmøtet skal avholdast før besluttinga er tatt. Deretter skal du få endringsoppsigelsen skriftlig (AML §15-4). I skrivet skal du få informasjon om din adgang til å reise søksmål og fristar for det, dine rettigheiter underveis i oppsigelsesperioden, og kva som er begrunnelsen for endringsoppsigelsen. Dersom arbeidsgiver gjer desse endringane utan å følge arbeidsmiljølova så har du ein ganske god sak, men du bør vurdere nøye kor prinsippfast du skal være kontra å være føyeleg og la arbeidsgiver bestemme. Juridisk sett vil du nok vinne fram med eit krav om at arbeidsavtalen din skal respekterast, men då får du eit dårlegare samarbeid med arbeidsgiver, og du vil nok kunne oppleve diverse stikk frå sjefen. Fordelen med å la arbeidsgiver overkøyre deg er at du framstiller deg som samarbeidsvillig slik at du kanskje får godwill nok til å bli foretrukken til diverse ekstravakter og meir ansvar seinare. Merk også at sjølv om arbeidsgiver har gått fram heilt feil i denne saken, så tolkar eg det du har fortalt som at det nok foreligge eit objektivt grunnlag for å gjere denne endringa. Det å ha ein barsjef i fulltidsstilling er nok viktig for å kunne oppretthalde ei effektiv styring av baren. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå