Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Ford Escort 1.9l CVH EFI trimming


bluescreen

Anbefalte innlegg

Jeg har to amerikanse Ford Escort'er, en 87mod GT og en 89mod GL. GL'en er bortimot strøken, og har bare gått rett oppunder 60000km. GT'en har gått dobbelt så langt, men motor, bremser og understell er nyoverhalt og i fin stand.

Det er såvidt jeg veit samme blokka i begge bilene, men forskjellig injectionsystem, topp og grenrør.

 

Derfor har jeg lyst til å flytte over topp, grenrør og injectionsystem fra GT'en til GL'en, men er usikker på hva jeg kan og burde gjøre i denne prosessen. Jeg lurte litt på om jeg skulle bytte kam i samme slengen, men er usikker på om det har noe for seg. Må jeg da omprogrammere EEC'en? Hvor dyrt er i såfall dette?

 

Har fått pris på bare kam ca 4450+mva eller "kamkit m/løftere" (hva nå enn det er) til ca 7600+mva, noe jeg synes er litt dyrt. Finnes det noe billigere enn dette? Burde jeg heller bruke pengene på noe annet? Hvor mange ekstra HK vil jeg få ved å bytte kam?

 

Det er også katalysator på begge disse escortene... Kan jeg fjerne kat'en hvis jeg vil, siden bilen er eldre enn 1990? (GL'en kom til Norge i 1992).

 

Noen som ellers har noen råd eller tips? I såfall mottas de med stor takk! :thumbs:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom det ikke er samme innsprøytningssystem er det mye elektrisk og kabelmessig som det må gjøres noe med. Dersom begge motorene er så og si lik stand ville jeg vurdert å ganske enkelt bytte motorer. Er det lik blokk er vel også motorfestene like?

 

Jeg tviler egentlig på at du får såpass effektøkning at det lønner seg å punge ut med 4-7000kroner for en ny kam. Ikke bare koster det mye penger, men det er også endel arbeid inne i bildet.

 

Personlig ville jeg ikke stresset med å bytte om noe på de to, til nød bytte motor.

Lenke til kommentar
Dersom det ikke er samme innsprøytningssystem er det mye elektrisk og kabelmessig som det må gjøres noe med. Dersom begge motorene er så og si lik stand ville jeg vurdert å ganske enkelt bytte motorer. Er det lik blokk er vel også motorfestene like?

 

Jeg tviler egentlig på at du får såpass effektøkning at det lønner seg å punge ut med 4-7000kroner for en ny kam. Ikke bare koster det mye penger, men det er også endel arbeid inne i bildet.

 

Personlig ville jeg ikke stresset med å bytte om noe på de to, til nød bytte motor.

Den ene motoren har gått 58000km, og den andre, GT-motoren, har gått mer enn 120000km... uvisst hvor langt den har gått, men den går fint. Motorfestene er helt like, men jeg tror ikke jeg gidder skifte hele motoren. Jeg forestiller meg at de gamle EFI-motorene har et ganske simpelt innsprut, så jeg håper det ikke er så mye jobb å bytte over... Men skal jeg bytte topp, må jeg vel ha nye stempelforinger og toppakning etc alikevel? Hva med plansliping, har det noe for seg? Får visst planslipt toppen for 5-600kr gjennom en bekjent, og det er jo ikke så ille, hvis det har noen effekt da! Kanskje jeg får porta den også...

Lenke til kommentar
Den ene motoren har gått 58000km, og den andre, GT-motoren, har gått mer enn 120000km... uvisst hvor langt den har gått, men den går fint. Motorfestene er helt like, men jeg tror ikke jeg gidder skifte hele motoren. Jeg forestiller meg at de gamle EFI-motorene har et ganske simpelt innsprut, så jeg håper det ikke er så mye jobb å bytte over... Men skal jeg bytte topp, må jeg vel ha nye stempelforinger og toppakning etc alikevel? Hva med plansliping, har det noe for seg? Får visst planslipt toppen for 5-600kr gjennom en bekjent, og det er jo ikke så ille, hvis det har noen effekt da! Kanskje jeg får porta den også...

Bytter du toppen, trenger du ikke å bytte stempelringene. Bare topppakningen.

hvis du plansliper motoren og porter den litt, så kan det hende at det lønner seg å bytte kam'en til en trimkam også. du kan dele kat'en og ta ut innmaten og sveise den sammen igjen... det er ikke så mye jobb å bytte kam'en. hvis det er ohc, (over head camshaft) så er det bare å ta av toppdekslet, også skrur du av kamlageroverfall'ene, de som holder kam'en. pass på at den som var forerst kommer forerst når du monterer igjen, også den i midten i midten osv.

Endret av Robin Hood
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...