Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] VW Cross Polo 12/13 - valg av motor


lev0nt

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er på utkikk etter en liten bruktbil, og har øynene siktet mot en VW Cross Polo 12/13-modell. Har hovedsakelig lagt vekt i å finne en 1.6l motor, men finner ikke mange av disse etter 2011. Legger merke til at det er mange 1.2l TSI DSG med 90hk på FINN, men er usikker på hvor mye svakere det er i forhold til en 1.6l

Noen med erfaring eller peiling? 

Bruksområde:
1. Pendling fram og tilbake jobb (ca 10 km)
2. Roadtrips en gang iblant (ca 300-700 km per strekning)

Setter pris på all svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nyere TSI motorene er faktisk helt ålreite motorer, seige på lavt turtall til tross for at det er bensin, og egentlig en ganske ålreit motor. Jeg hadde definitivt gått for 1,2TSI med DSG, det funker helt gull. Så slipper du EGR og DPF problemer, det er ikke et ukjent fenomen på diesel VW?

Nyere Polo leveres ikke med diesel, den nye Poloen som kom nå leveres kun med bensin. Begrunnes med plassmangel i motorrommet ?

Endret av Kontorpult (Øystein)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nyere TSI motorene er faktisk helt ålreite motorer, seige på lavt turtall til tross for at det er bensin, og egentlig en ganske ålreit motor. Jeg hadde definitivt gått for 1,2TSI med DSG, det funker helt gull. Så slipper du EGR og DPF problemer, det er ikke et ukjent fenomen på diesel VW

Nyere Polo leveres ikke med diesel, den nye Poloen som kom nå leveres kun med bensin. Begrunnes med plassmangel i motorrommet

Takk for fyldig svar! Jeg er snart overbevist om at 1.2TSI m/ DSG er verdt det. Hva tenker du om minimumkrav på hestekrefter da? 90/105/110. 

 

Jeg ser for meg at det vil bli fint med litt kraft når bilen oppnår 100km/t (kommer sikkert til å kjøre maks 120-130 km/t hvis jeg f.eks kommer til veiene i Oslo). 

Lenke til kommentar

Registerkjede er helt ålreit og fungerer i de fleste tilfeller, det finnes jo klart biler som får problemer med dette. Ta service og bytt motorolje, gjerne oftere enn serviceintervallen sier :) 

 

Angående hestekrefter ville jeg anbefalt å prøvd ut selv, jeg har kjørt 90hk, og syntes den går kvikt og fint uansett. Jeg durer rundt i en bil på 2,5t med 105hk som privatbil, så det blir jo litt etter hva man er vandt med. Nå har jeg ingen erfaring med motorveikjøring i disse, da jeg bor på bygda. Men den går helt greit i høy fart også, og tror ikke den vil ha noe problem med å følge trafikken. Den tar forbikjøringer helt greit på landevei. 1,2 føles kvikkere enn diesel om du drar den på litt turtall, den vil bruke litt mer dog, men jeg skal love deg at det er bedre enn EGR og DPF problemer etter mye småkjøring med diesel. DSG kler også motorene fint, girer effektivt, fører til lite forbruk, og vil du kjøre litt sportslig med mer krefter, vipper du den ned i Sport, og motoren går på høyere turtall med mer krefter. :) 

Ville nok prioritert å få en så ny bil med lavest mulig km.stand fremfor motor, bedre å heller lene seg litt tilbake og slappe av på tur, det skader tross alt ikke :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Registerkjede er helt ålreit og fungerer i de fleste tilfeller, det finnes jo klart biler som får problemer med dette. Ta service og bytt motorolje, gjerne oftere enn serviceintervallen sier :)

 

Angående hestekrefter ville jeg anbefalt å prøvd ut selv, jeg har kjørt 90hk, og syntes den går kvikt og fint uansett. Jeg durer rundt i en bil på 2,5t med 105hk som privatbil, så det blir jo litt etter hva man er vandt med. Nå har jeg ingen erfaring med motorveikjøring i disse, da jeg bor på bygda. Men den går helt greit i høy fart også, og tror ikke den vil ha noe problem med å følge trafikken. Den tar forbikjøringer helt greit på landevei. 1,2 føles kvikkere enn diesel om du drar den på litt turtall, den vil bruke litt mer dog, men jeg skal love deg at det er bedre enn EGR og DPF problemer etter mye småkjøring med diesel. DSG kler også motorene fint, girer effektivt, fører til lite forbruk, og vil du kjøre litt sportslig med mer krefter, vipper du den ned i Sport, og motoren går på høyere turtall med mer krefter. :)

Ville nok prioritert å få en så ny bil med lavest mulig km.stand fremfor motor, bedre å heller lene seg litt tilbake og slappe av på tur, det skader tross alt ikke :)

 

Tusen takk, Øystein! Setter stor pris på deling av din erfaring, og de mange gode tips du har. Føler meg mye tryggere på et fremtidig kjøp nå  :). Sannsynligvis vil akkurat det du anbefale passe meg godt. Til vanlig er jeg vant til en 1.6 manuell bensin (som nå skal vrakes om en uke), og mine foreldre sin 2.0 TDI. Har aldri vært en som har kjørt veldig fort eller aggresivt, så 1.2 90-110hk vil nok passe meg ganske bra ut ifra det du forteller :) 

 

I tillegg er jeg veldig spent på DSG!

Lenke til kommentar

jo versegod, er bare å google DSG så finner du ut hvorfor jeg sier du må huske på servicene :)

DSG kassene er helt utmerket når de fungerer! Blandt de beste automat kassene med tanke på komfort ;) Men husk service på de! 



Og en annen ting, viss du finner en kjekke Polo med 1.6L så kjøp den, du vil ikke angre med litt større maskin.
Ang EGR ventil og dpf så går det fint. Ang EGR så kan du når du tuner bilen få stengt denne elektronisk, så slipper du problemer med denne.
DPF, så lenge du kjører noen lengre turer innimellom så går dette fint, finnes det mekaniker i deg så fjerner du lett innmaten og får kodet dette etterpå, viss ikke så kjør noen lengre turer innimellom for å starte regenereringen( 45-60min turer hvor motoren blir god og varm, som egentlig bør gjøres med alle biler uansett om det er bensin eller diesel).


Forresten, fant en på finn.no nå, denne >>>her<<<

Denne får du tunet fra 90HK til 146HK og dreiemomentet fra 230NM til 320NM. Blir jo rene racerbilen nesten uten at dette vil slite noe mer på motor, vil heller være godt for motor. Girkassen så blir det lagt inn momenbegrensninger i 1 og 2 gir som igjen gjør at den heller ikke blir slitt.

 

Endret av sveibuen
Lenke til kommentar

Nyere TSI motorene er faktisk helt ålreite motorer, seige på lavt turtall til tross for at det er bensin, og egentlig en ganske ålreit motor.

Så du mener det er motoren å satse på til tross for hvor vanlig det er med strekt registerkjede og påfølgende havari på disse?

 

 

Takk for fyldig svar! Jeg er snart overbevist om at 1.2TSI m/ DSG er verdt det. Hva tenker du om minimumkrav på hestekrefter da? 90/105/110.

 

Hvis du synes havari er kult er det en fantastisk motor. De gikk vel over til reim på den i 2014 av en grunn.

 

 

Registerkjede er helt ålreit og fungerer i de fleste tilfeller, det finnes jo klart biler som får problemer med dette. Ta service og bytt motorolje, gjerne oftere enn serviceintervallen sier :)

Men på den aktuelle motoren har det ikke for vane å holde..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så du mener det er motoren å satse på til tross for hvor vanlig det er med strekt registerkjede og påfølgende havari på disse?

 

Hvis du synes havari er kult er det en fantastisk motor. De gikk vel over til reim på den i 2014 av en grunn.

 

Men på den aktuelle motoren har det ikke for vane å holde..

Kjøper man en bil hvor dette er tatt tak i på garantien, så skal dette i teorien ikke være noe å bekymre seg for, da det ble utbedret. Samtidig kan en jo spørre hvor mange EGR ventiler VW har bytta, kontra antall registerkjeder på 1,2tsi ;)

 

Jeg ville nok uansett gått for bensin når man har mye småkjøring, med mindre du vil påkoste diesel blokkering av EGR og DPF, det tar de fleste tuningfirmaer seg av, og da kan du samtidig chippe uten at det koster veldig mye ekstra. 

EGR hang seg opp på diesel VW min, og etter å ha sett hvordan innsug, turbo, etc ser ut etter det, så skal jeg aldri ha en dieselbruktbil uten at EGR er blenda. Dette førte til igjenkoksa turbo, som måtte byttes. Jeg pendler hver helg 25mil over fjellet, og mye småkjøring i ukedagene ifb. med jobb, det var tydeligvis ikke nok, selv med en hard gassfot :)

Personlig mener jeg bensin kler Polo mye bedre, bråker mindre, osv. Men det er jo klart en smakssak :)

 

Edit:

Hvis du legger til noen kroner, så kan du få ganske mye mer for pengene: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=133558393

Resterende nybilgaranti, original DAB+ radio, i tillegg til tryggheten av å kjøpe av merkeforhandler. Her er det også reim og ikke kjede. Ta en garantiutløpstest hos NAF når den utgår :) 

Endret av Kontorpult (Øystein)
Lenke til kommentar

Gode argumenter og forslag til funn på Finn, takk for det! Men jeg prøver å holde meg så langt unna 100 000 km stand så mulig (helst 70 000 maks), men samtidig ca 110 000,- maks, med mindre jeg har gode muligheter for å prute ned på en bil med høyere pris.
Målet er å ha en god bil, men som også vil bli solgt igjen om ca 3 år til en god pris. 

Jeg er slettes ikke en mekaniker, så jeg vet/tror ikke at jeg klarer å ordne alt det der med EGR, DPF og tuning. 

@Snylter, jeg synes ikke havari er kult. Jeg har ingen god erfaring med bilkjøp, og derfor trengte jeg hjelp fra dere. Jeg ser kun etter en god og trygg bil med lav kmstand, grei interiør/eksteriør, velutstyrt og er good-to-go ved kjøp. 
 

Hvis dere mener det er verdt det å legge til et par titalls tusen ekstra for en nyere modell, og bedre utstyrt bil, så vil jeg gjerne vite deres mening om det :) - Ser at du allerede har skrevet en mening om det, Øystein!  :thumbs: 

Lenke til kommentar

Bedre å finne en så "Gammel" bil som 12/13 modell som har noen km på seg enn en med nesten ingenting.
Beste er jo egentlig taxi kjørt, men du finner aldri en taxikjørt polo.
Men langkjørt er mye mye bedre for motor og drivverk.


Jeg personlig ville aldri ha kjøpt en 5-6 år gammel bil som så vidt har bikka feks 50-60 000km. Da kikker jeg på en bil som har passert 150 000km som minimum, så sjekker jeg litt opp i om bilen er lang kjørt eller om det er mye bykjøring. Bykjøring/småkjøring dreper motorene!

Men som du skriver, du skal ha den maks 3 år, så har det nok ikke så mye å si. Det overlever nok motor, men se om du finner en litt større, feks 1.6 TDI elns!
Kjøper du fra bruktbilforhandler så legger de som alltid til noe garanti, å da er det å bare hive bilen inn mot slutten av garantitiden til Naf på garantisjekk, å finner de noe som går på garantien så er det bare å sende selger krav om utbedrelse.

Fruen kjøpte nett en Volvo V70 D2 2013 modell 163 000km, her fikk vi med 6mnd garanti/180 000km.
Så om 5 mnd kommer jeg til å levere den inn hos Naf på Garantisjekk. Finner dem noe der som går på garantien så får jeg fikset det, evt selger får ta tilbake bilen viss det er noe store kostnader. (Garantien her dekker enkelt deler/ting opp til 50 000kr.)

Endret av sveibuen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bedre å finne en så "Gammel" bil som 12/13 modell som har noen km på seg enn en med nesten ingenting.

Beste er jo egentlig taxi kjørt, men du finner aldri en taxikjørt polo.

Men langkjørt er mye mye bedre for motor og drivverk.

 

 

Jeg personlig ville aldri ha kjøpt en 5-6 år gammel bil som så vidt har bikka feks 50-60 000km. Da kikker jeg på en bil som har passert 150 000km som minimum, så sjekker jeg litt opp i om bilen er lang kjørt eller om det er mye bykjøring. Bykjøring/småkjøring dreper motorene!

 

Men som du skriver, du skal ha den maks 3 år, så har det nok ikke så mye å si. Det overlever nok motor, men se om du finner en litt større, feks 1.6 TDI elns!

Kjøper du fra bruktbilforhandler så legger de som alltid til noe garanti, å da er det å bare hive bilen inn mot slutten av garantitiden til Naf på garantisjekk, å finner de noe som går på garantien så er det bare å sende selger krav om utbedrelse.

Fruen kjøpte nett en Volvo V70 D2 2013 modell 163 000km, her fikk vi med 6mnd garanti/180 000km.

Så om 5 mnd kommer jeg til å levere den inn hos Naf på Garantisjekk. Finner dem noe der som går på garantien så får jeg fikset det, evt selger får ta tilbake bilen viss det er noe store kostnader. (Garantien her dekker enkelt deler/ting opp til 50 000kr.)

 

En Polo er jo som regel pent kjørt med mye småkjøring, det er jo ikke akkurat slik at en motor ryker på 150' fordi den har vært småkjørt mye, da er det heller sjåføren bak rattet som ikke kan kjøre med huet. Husk at dagens bensinmotorer er en totalt annen verden enn de gamle fra tidlig 2000,etc, så de er ganske kvikke :) 

Jeg ville definitivt kjøpt en bil med enten nybil eller bruktbilgaranti, det er en stor trygghet, men sjekk opp evt bruktbilhandler er seriøs. Mange bakgårdssjapper... Har du vurdert å tegne kaskoforsikring med motorskade? Da er du sikret mot evt motor/girkassehavari og endel utover det også, noe som kan skje uansett bil/motor :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...