Lotte Skrevet 18. desember 2003 Del Skrevet 18. desember 2003 Hei Sikkert et banalt spørsmål, men ikke for meg! For nå har jeg brukt adskillig tid på å ikke få det til. Jeg har en Win2000 PC og en XP bærbar. Har koplet disse til ADSL via en router. Internett fungerer som det skal på begge. Jeg ønsker å overføre filer fra PC-en til den bærbare via nettverket. Hvordan får jeg tilgang til filene. Har prøvd "alt". Får å vite at nettverksbanen ikke er kjent. Hvor definerer jeg nettverksbane slik at PC-ene kan snakke sammen. (Har gitt begge samme arbeidsgruppenavn.) Lenke til kommentar
BaLtOo. Skrevet 18. desember 2003 Del Skrevet 18. desember 2003 Har du satt opp på pc'ene at de skal dele filer/mapper ? Altså at du har valgt en mappe og satt denne til å deles på nettverket ? Lenke til kommentar
wanka Skrevet 18. desember 2003 Del Skrevet 18. desember 2003 skal bare være å taste \\iptilmaskin\c$ hvor c er bokstaven på driven du vil ha tilgang til. så må du taste administrator og passord. Lenke til kommentar
John_^ Skrevet 18. desember 2003 Del Skrevet 18. desember 2003 Nettverksguiden her på Hardware.no guider deg igjennom oppsett av nettverk og utdeling av mapper. Lenke til kommentar
Lotte Skrevet 18. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2003 Hei - takk for raske svar. Ja, jeg har valgt mapper som skal deles. Når jeg skriver inn banen, får jeg svar at den ikke finnes. Nå holder jeg på å skrive ut guiden jeg fikk tips - kanskje den kan oppklare feilen Lenke til kommentar
jh_ Skrevet 18. desember 2003 Del Skrevet 18. desember 2003 Hvis du har f.eks. engelsk win2k og norsk XP så tror jeg du må opprette en IPX protocoll.. Lenke til kommentar
Tommy123 Skrevet 18. desember 2003 Del Skrevet 18. desember 2003 Er begge maskinene koblet til et bredbåndsmodem? Det neppe noen nettverksfunksjon i et modem. (Har fire utganger på min Tiscali-boks, men det er kun for ADSL, ikke nettverk) Om du kobler via en router (nettverk) og har tilgang til internett er det merkelig at du ikke får nettverket til å fungere. En enkel løsning er å bruke MSN e.l. på begge maskinene og overføre filer der. Men da må en sende og en motta. Lenke til kommentar
Mushaboom Skrevet 18. desember 2003 Del Skrevet 18. desember 2003 1. del en mappe 2. gi den dataen du skal hente filer fra et navn (start>høyreklikk på my computer>>) 3.velg at mappen du skal hente filer er "delt" 4. gå på kjør/run> skriv inn: \\navnetpåpcen 5. da kommer alle denne pcens delte filer opp! lykke til! Lenke til kommentar
Lotte Skrevet 18. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2003 Hei. Takk for nye innspill. Nå er jeg (nesten!) sikker på at alle innstillinger er riktige. Har kontrollert at nettverksegenskaper har de nødvendige elementer og at deling for disken er aktivert. Har prøvd både å bruke navn på PC og ip-adresse, har deaktivert alle brannmurer, får likevel meldingen "Finner ikke nettverksbanen". Kanskje feilen er banal. Men nå skal jeg lese manualen for routeren og prøve igjen i morgen. Svar om router: Jeg har kjøpt en router, koplet den mellom ADSL-modem og PC-ene. Nå spør jeg kanskje dumt, men kan en router kun gi et internett-nettverk, ikke deling av filer. Eller kan problemet være brannmuren i routeren? Ellers vil jeg si: tusen takk for at dere gidder å hjelpe! Det er kjempehyggelig. Lenke til kommentar
Lch Skrevet 18. desember 2003 Del Skrevet 18. desember 2003 Ruteren vil 'koble sammen' pcene dine i et internt nettverk, så du vil kunne dele filene dine på det, ja. Har du en krysset kabel, eller kort med auto-sense eller hva det nå enn heter, kan du koble dem sammen direkte. Lenke til kommentar
Gaute Holmin Skrevet 18. desember 2003 Del Skrevet 18. desember 2003 Du har begge maskiner i samme "arbeidsgruppe"? Og IP-ranger er f.eks. 192.168.100.x på begge? Med samme nettverksmaske? Brannmuren i XP er slått av? Begge har mapper som er delt og kan sees av "everyone" ? Lenke til kommentar
Lotte Skrevet 19. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2003 Takk for nye tips. Jeg visste ikke at XP hadde innebygd brannmur. Prøvde å slå den av, men det hjalp ikke. Men hvor mange brannmurer trenger man?? XP har brannmur, routeren har brannmur, og jeg har Norton med brannmur... Nå drar jeg på juleferie, så jeg får prøve igjen etter jul GOD JUL Lenke til kommentar
Micromus Skrevet 19. desember 2003 Del Skrevet 19. desember 2003 (endret) Det kan hende du har en litt asosial router som bare kobler de ulike kontaktene til internett, og ikke sammen på et internt nettverk, selv om jeg tviler på dette. På den ene maskinen prøver du dette: Start->Kjør(Run)->cmd, og skriver "ipconfig" i vinduet som kommer opp. Resultatet vil se noenlunde ut som dette: C:\>ipconfig Windows 2000 IP Configuration Ethernet adapter Local Area Connection: Connection-specific DNS Suffix . : local IP Address. . . . . . . . . . . . : 10.0.0.11 Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.0.0.0 Default Gateway . . . . . . . . . : 10.0.0.1 Så merker du deg feltet "IP Address ... x.x.x.x", gå til den andre maskinen og skriv "ping x.x.x.x" der x.x.x.x er nummeret som viser på den andre datamaskinen. Nå får du opp 4 linjer som enten viser ( noe lignende ) Reply from 10.0.0.13: bytes=32 time<10ms TTL=128 eller Request timed out. ( No: Forespørsel avbrutt. ) Hvis tilfellet er sistnevnte har ikke datamaskinene kontakt på et lavere nivå en det Windows' fildeling opererer på. Det kan da konkluderes med ( selvfølgelig ikke 100% ) at routeren din ikke har innebygget switch/hub funksjon, og at du må kjøpe dette utenom ( 100-500kr ). Du kan godt poste resultatet fra de ovenstående kommandoer her. Hvilken ADSL leverandør har du, og hvilken router? Edit: God Jul, kos deg Endret 19. desember 2003 av Micromus Lenke til kommentar
veloek Skrevet 19. desember 2003 Del Skrevet 19. desember 2003 Hvis du har f.eks. engelsk win2k og norsk XP så tror jeg du må opprette en IPX protocoll.. IPX-protocollen er bare for eldre spill og trengs ikke til LAN/WAN.. Lenke til kommentar
Micromus Skrevet 19. desember 2003 Del Skrevet 19. desember 2003 IPX er nå i bruk til en hvis grad enda, selv om TCP/IP har tatt over i stor grad. Husker jeg ikke feil krever RedAlert2 og Motocross Madness IPX, er ikke så oppdatert på spillfronten, men dette er vell relativt nye spill i nettverkssammenheng? Lenke til kommentar
Lotte Skrevet 29. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2003 Hei igjen Ved hjelp av tips fra dere har jeg nå fått det til. Først var arbeidsgruppe ikke definert likt, dernest var ikke alle brannmurer slått av. Bl.a. visste jeg ikke at XP har en egen brannmur. Men nå fungerer nettverket og jeg er svært fornøyd!! (og jeg har lært en god del om visning av ip-adresser osv..) Så takk for at dere har hjulpet meg. Kanskje dere også kan hjelpe meg med brannmurer? Jeg har Norton Firewall på begge maskiner. Men jeg har også installert Zone Alarm ettersom jeg leste i PC-World at det var lurt å ha 2 brannmurer. (Jeg er selvstendig og 100% avhengig av PC i jobb). Men i tillegg har både XP og ruteren en egen brannmur. Blir dette "smør på flesk"? Vil det være lurt f.eks. å slå av XP's egen brannmur? (Forøvrig skjønner jeg nå at det finnes kvalitetsforskjell på routere... Jeg har en Jensen Broadband Router- den ble anbefalt i telebutikken.) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå