0laf Skrevet 14. november 2018 Del Skrevet 14. november 2018 (endret) ... at Helge Ingstad som er utstyrt med radarer som er i Star Wars og Science fiction’s verden i styrke og kompleksitet ikke klarer å gi offiserene på broen på fregatten rett og heilt nødvendig informasjon om avstand til andre skip og hindringer er ikke lett å forstå. I det øyeblikket et krigsskip slår på radaren, så er skipet også synlig for "hele verden". Fregatten var i følge forsvaret på vei til Haakonsvern etter å ha deltatt i Trident Juncture, på veien nedover skal de ha drevet med diverse øvelser, slik at man kan anta at radaren var slått av, slik den ofte er på et slikt skip. Endret 14. november 2018 av adeneo Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 14. november 2018 Del Skrevet 14. november 2018 Det enorme tankskipet så den lille fregatten, uten bruk av radar, så hvorfor så ikke fregatten, tankskipet? og radaren var ikke slått av på hverken fregatten eller tankskipet, fregatten hadde derimot ikke på det signalet som identifiserer skipet som en krigsskip, så det blir så og si usynlig på svilie radarer Lenke til kommentar
0laf Skrevet 14. november 2018 Del Skrevet 14. november 2018 Det enorme tankskipet så den lille fregatten, uten bruk av radar, så hvorfor så ikke fregatten, tankskipet? og radaren var ikke slått av på hverken fregatten eller tankskipet, fregatten hadde derimot ikke på det signalet som identifiserer skipet som en krigsskip, så det blir så og si usynlig på svilie radarer Hæ? Det enorme tankskipet har vel radar? Hvordan vet du at de ikke hadde slått av radaren? Jeg tror du blander radar og AIS, og ikke helt vet hva du snakker om? 2 Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 14. november 2018 Del Skrevet 14. november 2018 Nei jeg meiner ikke at sola gikk for fort,men at fregatten må plutselig ha oppdaget Sola. Foreløpig er det vel ikke bekreftet at noen på fregatten oppdaget Sola TS før de traff den. Lenke til kommentar
Den åttende profet Skrevet 14. november 2018 Del Skrevet 14. november 2018 Man kan se en skipslanterne en mørk natt uten tåke på en avstand på 3km ++ med bare øynene. Tankskipet hadde lanternene på, og på Helge har de kikkerter og garantert nattkameraer og -kikkerter i fleng og kan se utrolig bra om natten hvis de vil, uten radar. De kunne sett ei jolle, for ikke å snakke om et tankskip. Hadde Helge dekket til vinduer og slått av kameraer også og kjørte helt i blinde i et trafikkert område? Uten folk på dekk som utkikk, eller led alle sammen av akutt øyesvikt? En må i så fall lure på hva utkikkene tenkte på når de så det svære, opplyste tankskipet komme nærmere og nærmere ... og nærmere ... Nei, ingen grunn til å si fra her, gitt. Dette går bare fint. BANG. SKRAAAAAP. FLERR. De ignorerte også radiokommunikasjonen og sjekket ikke opp nærmere etter å ha fått beskjed. En må bare la seg imponere over at det er mulig å rote det til så fullstendig og komplett. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 14. november 2018 Del Skrevet 14. november 2018 Hæ? Det enorme tankskipet har vel radar? Hvordan vet du at de ikke hadde slått av radaren? Jeg tror du blander radar og AIS, og ikke helt vet hva du snakker om? Tror ikke du vet hva du svarer på 3 Lenke til kommentar
0laf Skrevet 14. november 2018 Del Skrevet 14. november 2018 Tror ikke du vet hva du svarer på I og med at jeg har sitert det jeg svarer på .... i svaret mitt, så vet jeg akkurat hva jeg svarer på. Det kan kort oppsummeres som usammenhengende vås ! Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 15. november 2018 Del Skrevet 15. november 2018 I og med at jeg har sitert det jeg svarer på .... i svaret mitt, så vet jeg akkurat hva jeg svarer på. Det kan kort oppsummeres som usammenhengende vås ! Helt enig i at det du skriver er vås. 2 Lenke til kommentar
0laf Skrevet 15. november 2018 Del Skrevet 15. november 2018 (endret) Helt enig i at det du skriver er vås. Garantert, jeg svarer jo på vås Det enorme tankskipet så den lille fregatten, uten bruk av radar, så hvorfor så ikke fregatten, tankskipet? og radaren var ikke slått av på hverken fregatten eller tankskipet, fregatten hadde derimot ikke på det signalet som identifiserer skipet som en krigsskip, så det blir så og si usynlig på svilie radarer Det er jo bare vås? Tankskipet har radar, og den var selvfølgelig påslått, de kontaktet til og med Fedje VTS for å finne ut hvem det var som nærmet seg på kollisjonskurs. Hvorvidt Sola TS så fregatten på radar eller på annet vis går ikke frem av artiklene i media, men midt på natten, i mørket, så er det tvilsomt om de hadde sett fregatten uten radar, i beste fall kan de ha sett kun lanternene. Fregatten gikk dog i 17 knop, eller rundt 30 km/t, som er 500 meter i minuttet. Når tankskipet først kontaktet VTS for å finne ut hvilket skip som kom inn i fjorden, så var altså fregatten mange kilometer unna. Hvorvidt fregatten hadde slått på radaren er ikke opplyst. Dersom de var under trening kan det være sannsynlig at de har slått av radaren ettersom denne sender ut signaler som gjør at andre krigsskip kan se fregattens posisjon. Det "signalet" du snakker om, må vel være AIS, som ikke har noe med hverken krigsskip eller radar å gjøre? Det finnes ikke noe "signal" som identifiserer skipet som et krigsskip, men alle skip over en viss størrelse er pålagt å ha AIS. Fregatten kan velge å slå av AIS, slik at ikke alle kan se skipets posisjon, som av åpenbare grunner er uønsket i en del situasjoner. Skipet blir ikke usynlig på radar av den grunn, og AIS har ingenting med radar å gjøre. Endret 15. november 2018 av adeneo 2 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 15. november 2018 Del Skrevet 15. november 2018 An AIS transceiver sends the following data every 6 minutes: Name – 20 characters to represent the name of the vessel Type of ship/cargo Så jo, de sender et signal som identifiserer det som et krigsskip Fregatten har alle vinklene for at det skal være vanskeligere for den å bli fanget opp av radar Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 15. november 2018 Del Skrevet 15. november 2018 (endret) Lydloggen som VG viser indikerer at sola og vts var klar over at Helge Ingstad var i området. Husker ikke ordrett, men kaptein på sola spør vts om hvilken skip som nærmer seg og vts svarer at de ikke vet, etter en stund* spør sola vts om "kan det være Helge Ingstad?" hvorpå vts svarer det kan være Helge Ingstad. Det indikerer at et skip er oppdaget men at ingen vet hvilken skip, det indikerer også at Helge Ingstad har annonsert sin ankomst som påkrevd før de ankom området, det viser også at Helge Ingstad ikke har ais-transponderen påslått. Har en misstanke at Helge Ingstad ligger der de burde ligge i leia men misstolker hvor sola befinner seg og blir overrasket av forespørselen om å forandre kurs hvorpå de klør seg litt for lenge i hue før de finner ut hva de burde gjøre. * sola har sikker skrevet opp i loggboka alle skip sin melder si ankomst til området, så kaptein bruker litt tid på og tolke hvilket skip som er mest sannsynlig er på vei mot dem og dermed igjen spør vts angående Helge Ingstad. Endret 15. november 2018 av Nautica 1 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 15. november 2018 Del Skrevet 15. november 2018 An AIS transceiver sends the following data every 6 minutes: Name – 20 characters to represent the name of the vessel Type of ship/cargo Så jo, de sender et signal som identifiserer det som et krigsskip Fregatten har alle vinklene for at det skal være vanskeligere for den å bli fanget opp av radar Men nå er det jo publisert video som viser at KNM Helge Ingstad faktisk var synlig på radar. Og der ser en jo og at AIS'en var slått av. 2 Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 15. november 2018 Del Skrevet 15. november 2018 Aldri sett så mange dårlig funderte innlegg i TU! De aller fleste er enten vrangvillige (plasserer ansvar i hytt og vær) eller er veldig spekulative. Kjettinger er slitesterke (tar minst hundre år før de ruster bort), er tunge og yter stor motstand mot å bli dratt av gårde på havbunnen (tyngde og form). Vaiere er kjempesterke, kan ruste og kan slites i stykker. Gode til broer der de er lette og ikke særlig utsatte. Så vidt jeg vet så ble det norske skipsbergingsfirmaet BOA brukt, et firma med mange tiårs erfaring og med stor kompetanse på feltet (må en anta). Denne ulykken vil som andre ulykker snart bli oppklart. Sikkert en serie med feil, hvorav menneskelige feil er de viktigste. 1 Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 15. november 2018 Del Skrevet 15. november 2018 Aldri sett så mange dårlig funderte innlegg i TU! De aller fleste er enten vrangvillige (plasserer ansvar i hytt og vær) eller er veldig spekulative. Kjettinger er slitesterke (tar minst hundre år før de ruster bort), er tunge og yter stor motstand mot å bli dratt av gårde på havbunnen (tyngde og form). Vaiere er kjempesterke, kan ruste og kan slites i stykker. Gode til broer der de er lette og ikke særlig utsatte. Jeg fant denne tabellen ganske raskt: https://www.engineeringtoolbox.com/wire-rope-strength-d_1518.html Hvis vi antar at de 10 vaierne var 52mm tykke, så vil de under en "trygg belastning" i beste fall tåle nesten 3 MN, så lenge kraften blir jevnt fordelt (det blir den nok ikke). For et skip på denne størrelsen høres ikke 3 MN spesielt mye ut med tanke på at vekten av skipet er over 5 Gg. 3 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 16. november 2018 Del Skrevet 16. november 2018 (endret) Aldri sett så mange dårlig funderte innlegg i TU! De aller fleste er enten vrangvillige (plasserer ansvar i hytt og vær) eller er veldig spekulative. Kjettinger er slitesterke (tar minst hundre år før de ruster bort), er tunge og yter stor motstand mot å bli dratt av gårde på havbunnen (tyngde og form). Vaiere er kjempesterke, kan ruste og kan slites i stykker. Gode til broer der de er lette og ikke særlig utsatte. Så vidt jeg vet så ble det norske skipsbergingsfirmaet BOA brukt, et firma med mange tiårs erfaring og med stor kompetanse på feltet (må en anta). Denne ulykken vil som andre ulykker snart bli oppklart. Sikkert en serie med feil, hvorav menneskelige feil er de viktigste. Så du mener at vraket skulle forankres for "minst hundre år" Skal ikke påstå at BOA er dårlig eller et bra firma men bare det og bruke wire gir de minus i min bok, kjettinger er tyngre og vil oppføre seg rolig i bevegelsene, men wire er lette og vil mer røske/rykke i vraket/ankerfestene. Og radiusen på forankringen på land var ikke beregnet for wire i de dimensjonene, og type klammer var også feil type til den type belastning. Ellers enig med deg at det er mange dårlige innlegg i denne tråden Endret 16. november 2018 av Nautica 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 16. november 2018 Del Skrevet 16. november 2018 Jeg fant denne tabellen ganske raskt: https://www.engineeringtoolbox.com/wire-rope-strength-d_1518.html Hvis vi antar at de 10 vaierne var 52mm tykke, så vil de under en "trygg belastning" i beste fall tåle nesten 3 MN, så lenge kraften blir jevnt fordelt (det blir den nok ikke). For et skip på denne størrelsen høres ikke 3 MN spesielt mye ut med tanke på at vekten av skipet er over 5 Gg. Hvis vi antar at wirene er 50mm burde radiusen på forankringen på land være minst 300mm. Som du ser på bildet er forankringene veldig underdimensjonerte. Lenke til kommentar
G Skrevet 16. november 2018 Del Skrevet 16. november 2018 (endret) Det har også etterhvert blitt voldsomt mange diskusjonstråder og artikler. Noe som egentlig er forventet. Har tak på disse til nå, og et er ganske mange allerede: Nettavis: Fregatten fikk flere advarsler – svarte at de hadde kontroll https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1829975 Forsvaret vil ha svar på det alle lurer på: Iverksetter intern gransking https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1830243 Den havarerte fregatten blir trolig liggende lenge https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1830141 Her synker staten 4 milliarder av dine penger https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1829983 Forsvaret og bergingsselskap tror det vil ta tre uker å berge fregatten https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1830372 Alle ombord blir evakuert fra KNM Helge Ingstad etter kollisjon med tankbåt https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1829874 Milliardfregatten var ikke forsikret. Forsikringsselskapene kan måtte punge ut likevel https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1830357 EDIT, noen nye: Sjøforsvarssjefen om havariet: – Vet ikke hva som skjedde https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1830611 Fregatten har 385.000 liter diesel ombord: – Dette kommer til å ta lang tid https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1829997 EDIT, noen enda nyere: Slik skal fregatten berges https://www.tu.no/artikler/sjoforsvaret-ny-og-kompleks-fase-i-bergingsarbeidet/451438 Politiet vil avhøre amerikansk offiser på KNM Helge Ingstad https://www.tu.no/artikler/politiet-vil-avhore-amerikansk-offiser-pa-knm-helge-ingstad/451485 Ny sikring ser ut til å holde: Fregatten ligger mer stabilt https://www.tu.no/artikler/ny-sikring-ser-ut-til-a-holde-fregatten-ligger-mer-stabilt/451666 Amerikaner på broen da KNM Helge Ingstad kolliderte https://www.tu.no/artikler/amerikaner-pa-broen-da-knm-helge-ingstad-kolliderte/451718 Dykkerfartøy på vei til havaristen Helge Ingstad https://www.tu.no/artikler/dykkerfartoy-pa-vei-til-havaristen-helge-ingstad/451763 Bergingen av Helge Ingstad vil koste minst 70 millioner kronerhttps://www.tu.no/artikler/bergingen-av-helge-ingstad-vil-koste-minst-70-millioner-kroner/451995 Endret 24. november 2018 av G Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 16. november 2018 Del Skrevet 16. november 2018 Aldri sett så mange dårlig funderte innlegg i TU! De aller fleste er enten vrangvillige (plasserer ansvar i hytt og vær) eller er veldig spekulative. Kjettinger er slitesterke (tar minst hundre år før de ruster bort), er tunge og yter stor motstand mot å bli dratt av gårde på havbunnen (tyngde og form). Vaiere er kjempesterke, kan ruste og kan slites i stykker. Gode til broer der de er lette og ikke særlig utsatte. Så vidt jeg vet så ble det norske skipsbergingsfirmaet BOA brukt, et firma med mange tiårs erfaring og med stor kompetanse på feltet (må en anta). Denne ulykken vil som andre ulykker snart bli oppklart. Sikkert en serie med feil, hvorav menneskelige feil er de viktigste. Så du mener at vraket skulle forankres for "minst hundre år" Skal ikke påstå at BOA er dårlig eller et bra firma men bare det og bruke wire gir de minus i min bok, kjettinger er tyngre og vil oppføre seg rolig i bevegelsene, men wire er lette og vil mer røske/rykke i vraket/ankerfestene. Og radiusen på forankringen på land var ikke beregnet for wire i de dimensjonene, og type klammer var også feil type til den type belastning. Ellers enig med deg at det er mange dårlige innlegg i denne tråden Jeg synes du har en del gode poenger om at kjetting kunne vært bedre. Ved bruk av vaier skulle en ha skjøtet inn et elastisk element som en kraftig fjær, eller en hydraulisk sylinder for eksempel. Dette ville motvirket at bare en eller to av vaierne tok opp all belastning når båten flyttet på seg på og ta opp momentane kraftvekslinger på hver vaier (støtdemping). Vaier var den enkle løsningen, men representerte også et veldig stivt system. Dersom en vil løfte noe, bruker aldri mer enn to vaiere. Hver ekstra vaier vil enten være ubelastet eller ta mye av lasten dersom vaierne er uten elastisitet. På broer spennes hver vaier til samme strekk og belastningen etter det er stabil for hver vaier. Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 16. november 2018 Del Skrevet 16. november 2018 Apropos gode og dårlige innlegg i kommentarfelt! Jeg har opplevd at artikler har fått utelukkende gode og konstruktive kommentarer. Nesten alltid er det et eller flere gode innlegg som bringer noe nytt og som en kan lære av. 1 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 16. november 2018 Del Skrevet 16. november 2018 apropos vaiere, det hevdes fra Forsvarets sin side at det ikke var vaierne som røk, men at det var fjellet som ga etter. De mye omtalte klemmene var heller ikke feil montert. "Kommunikasjonsrådgiver Elisabeth Sandberg i Forsvarsmateriell presiserer at det var selve fjellet vaierne var festet til som ga etter, og ikke vaierne selv. - Bildene viser vaier med tilhørende klemmer før disse er ferdig montert/oppspent. Etter oppspenningen lå alle vaierklemmer rett vei med seks klemmer på hver vaier. Dette opplyser firmaet som leder arbeidet på stedet. I tillegg er det benyttet egne kontrollører for å verifisere monteringen, skriver Sandberg i en epost til VG" og "Ble rettet – Bildene viser vaier med tilhørende klemmer før disse er ferdig montert/oppspent. Etter oppspenningen lå alle vaierklemmer rett vei med seks klemmer på hver vaier. Dette opplyser firmaet som leder arbeidet på stedet. I tillegg er det benyttet egne kontrollører for å verifisere monteringen. Da operasjonen fortsatt pågår ønsker vi å skjerme de selskapene som er involvert i bergingsarbeidet, skriver Elisabeth Sandberg i Forsvarsmateriell, som er organisasjonen med ansvar for bergingen – Vår initiale vurdering er at det er fjellet som boltene var boret ned i som gav etter slik at wirene løsnet, skriver hun videre." Jeg trodde granitt(?) tålte endel, -kunne vært interessant å se bilder av dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå