Gå til innhold

– Det ser ut som de har bruk sytråd: Bergingseksperter mener det var feil å sikre fregatten med vaiere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde man invitert alt som kunne krype og gå av bergingskrefter til en fantastisk dugnad, med alle kreative metoder i bruk, hadde kanskje fregatten vært ei ei flytedokk nå. Og vi kunne vist oss som det handlekraftige folket vi egentlig er.

Istedet har det hele har blitt en oppvisning i Norsk toppstyrt handlingslammelse.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Wirene ser sterke nok ut, men de kan ha røket i innfestingene på båten. Dvs. brudd ved svake festepunkter.

KNM Helge Ingstad har et deplasement på 5300 tonn ifølge Wikipedia, hvis vi antar at det er det skipet veide da det ble festet på torsdag er det ikke voldsomme krefter (i forhold til skipets størrelse og masse) som må til for å overgå 10 vaieres kapasitet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvordan kan det ta dem så lang tid og sveise en haug med stål pontonger og sveise dem fast på skipet?

 

Trodde da Norge hadde såpass industriell kapasitet :p

Ardent Global sier de kunne vært på stedet med mannskap og utstyr i løpe av noen timer.

Anbefaler og lese artikkelen hos aldrimer.no siden den inneholder en mer utførlig reportasje.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Wirene ser sterke nok ut, men de kan ha røket i innfestingene på båten. Dvs. brudd ved svake festepunkter.

Hovedforskjellen på vire og kjetting er vekten, tyngden på kjettinger vil gi en mer dynamisk bæring.

 

På tide og overlevere jobben til cowboyene og hive byråkratene "bla. DNV" på sjøen så hevingen blir gjort riktig.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Det kommer til å bli mye å lære av alt som har skjedd for mange mennesker. Håper dette kan skape bedre trening, rutiner, styring og opplæring.

Tja. alt som har skjedd fra navigeringen, kollisjonen og bergingen er fastlagte rutiner/retningslinjer så fremgangsmåten skulle sitte godt i pannebrasken i befalet og marinen generelt, uansett om de lærer noe av hendelsen eller ei er lærdommen borte etter noen få år når det kommer helt nye befalt/byråkrater inn i spesifikke stillinger.

Endret av Nautica
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Undres på hvilken kravspesifikasjonen forsvaret har levert tilbyderne i denne saken?. For man får ofte det man ber om. Typisk nybegynnerfeil er at man binder seg til spesifikke løsninger pga feil ordlyd i kravspecen. Og dermed utestenger de gode løsningene. En amatør innen kravspec sier; Vi skal sikre en fregatt fra å synke ytterligere....med WIRE. Da utgår de gode løsningene som kan være....sikring med kjetting, trosse, xtra oppdrift i form av pontonger, lektere, hoppeslott, osv osv....eller hva enn expertene kan overraske med...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Wirene ser sterke nok ut, men de kan ha røket i innfestingene på båten. Dvs. brudd ved svake festepunkter.

Det er nok trolig feste på båten som røyk. Det var jo også bare de i front av båten som sviktet.

Men at man ikke greide å berge en båt i stille sjø så nære land, enten med noe oppblåsbart eller noe av stål eller ved å dra det til tryggere land - eventuelt en dokk, virker forunderlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er nok trolig feste på båten som røyk. Det var jo også bare de i front av båten som sviktet.

Men at man ikke greide å berge en båt i stille sjø så nære land, enten med noe oppblåsbart eller noe av stål eller ved å dra det til tryggere land - eventuelt en dokk, virker forunderlig.

Klemmen som ble brukt på wirene ble vist ikke montert korrekt.

Normalt vil et renommert bergingsselskap sveise inn nye fester i båten på korrekt måte så eventuelle festeanretninger ikke får feil belastning og de ville brukt kjetting på båten og på land, og eventuell wire imellom hvis det blir lange strekk. på land ville de nok ikke bore ned en bolt siden det gir en for dårlig innfestning med strukket kjetting over grunn så de kunne festet det på en lekter eller motvekter.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Klemmen som ble brukt på wirene ble vist ikke montert korrekt.

Normalt vil et renommert bergingsselskap sveise inn nye fester i båten på korrekt måte så eventuelle festeanretninger ikke får feil belastning og de ville brukt kjetting på båten og på land, og eventuell wire imellom hvis det blir lange strekk. på land ville de nok ikke bore ned en bolt siden det gir en for dårlig innfestning med strukket kjetting over grunn så de kunne festet det på en lekter eller motvekter.

Ja, nå står det jo i "aldrimer"    :   "Festepunktene i fjellet ga etter og vaierne".

 

Men en forunderlighet  er hele greia  uansett. 

Håper det ikke er en person som tar på seg, eller får, skylda her.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...