Gå til innhold

Erfaring med NAV-kurset "Karriereveiledning med praksis"

Habazut

Anbefalte innlegg

Som overskriften sier.... noen her som har erfaring med Karriereveiledning med praksis-kurset til NAV?

Er i en kjip situasjon, uten jobb, sykemeldt, kan trolig ikke gå tilbake til det jeg liker/kan på en god stund.... og trenger noe å ta meg til når jeg blir frisk (eller frisk nok) om noen uker. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg har ikkje erfaring med kurset, men det er jo ein aktivitet som ikkje skader.

Nytta du har av kurset vil variere alt etter kva bakgrunn du har. 

Sidan du er i ein situasjon der du må finne deg eit nytt yrke som du ikkje har bestemt deg for ennå, så kan det være greit å få litt veiledning og kartlegging av kva du kunne passa til.

Største fordelen slik som eg ser det er praksisjobben som du får. Dette vil gi deg muligheit til å prøve deg på eit nytt yrke, og det vil gi fint CV-fyll og attest. Men det krever sjølvsagt at du får ein bra praksisplass som du har nytte av.

Dessverre så er det ein del som opplever å få ein praksisplass der arbeidsgiver ikkje eigentleg er ute etter å finne nye arbeidstakarar men som kun vil billig (gratis) arbeidskraft til å utføre enkle rutinemessige arbeidsoppgåver som rydding og sortering.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er det jeg tenker også. 

Siste 9 år har jeg vært i samme type jobb... og det er jo det jeg egentlig liker best. 

Skaden er heldigvis ikke så alvorlig... men kan kan fort bli 6 mnd før jeg er klar for det igjen. Men har jo av og til tenkt at at det kunne være greit å prøve noe annet. Har jo 5-6 år med annen bransje før, som er et mulig comeback. 

Viktigste for meg er å få noe å gjøre igjen. 

Gikk arbeidsledig fra juli til slutten av sept. Så rakk jeg å være i et vikariat i 2 uker før jeg ble skada...... 

Lei av og ikke være til nytte..... så satser på det kurset kan være noe. 

Lenke til kommentar

Min negative opplevelse kan ha hatt noe med innstillingen min å gjøre. Jeg hadde på det tidspunktet gått på AAP i litt over 2 år og elsket hvert eneste sekund av det. Å gå tilbake til arbeidslivet var det siste jeg kunne tenke meg.

Gjør det, du! Det skader i hvert fall ikke.

Lenke til kommentar

Min erfaring er at du får ut av det hva du vil få ut av det. De er ikke der for å torturère folk. Men for folk som er i en prosess som ikke har noen hensikt i at de skal ut i jobb, så kan det absolutt føles som tortur. Du kan bli tvunget til å jobbe i grupper med andre, som er i en helt annen livsprosess enn deg selv. Da kan du føle å bli dømt på helt feil grunnlag, fordi du har en annen innstilling enn du ellers ville hatt om du var arbeidsfør.

Så jeg tror egentlig de bruker disse kursene mest til å se an folk. Ikke direkte å pushe folk ut i jobb fortest mulig, selv om dét sikkert også er et mål. Men jeg tror de skriver ned mer informasjon som sendes til NAV enn det du tror.

Så du må bare ha den innstillinga du tror er mest fordélaktig for deg selv. Hvis du vil ha jobb, så kan du få mye ut av det. Det kan være cv-kurs, de som jobber der kan kjenne noen som har vært på kurs tidligere som har fått seg jobb, osv.

Uansett, så er det jo sånn at hvis man absolutt ikke har lyst, og likevel er tvunget på grunnlag av å bli fratatt livsgrunnlaget og leve i en pappeske på gata og spise av søppelkassene, så er det antageligvis best å prøve å engasjére seg en smule for ikke å bli totalt psykisk nedbrutt i perioden man skal gå der.

Lenke til kommentar

Jeg er ÜBER motivert for å komme ut jobb ASAP...... 

Fra august til slutten av sept. søkte jeg på nærmere 40 stillinger som jeg er 100% kvalifisert for med min bakgrunn...

Tenker som sagt dette kurset for å få litt støtte til å få oppfylt mitt livs største drøm......å jobbe....

Endret av Habazut
Lenke til kommentar

Én ting vi lærte var at å sende ut søknad er én ting, men å følge opp den søknaden er like viktig. Dét vil du antageligvis få høre om.

Ring og mas konstant. Når du har 40 steder som har jobb du passer til, da burde det være mulig å mase til seg en jobb. Det er ikke 100% fast i 40 bedrifter, det er dynamisk, folk slutter, blir sparket, pensjonert. Du må selge deg inn hele tiden, stå klar og snappe opp jobben når den blir ledig ^^

• Liker 1
Lenke til kommentar

Én ting vi lærte var at å sende ut søknad er én ting, men å følge opp den søknaden er like viktig. Dét vil du antageligvis få høre om.

Ring og mas konstant. Når du har 40 steder som har jobb du passer til, da burde det være mulig å mase til seg en jobb. Det er ikke 100% fast i 40 bedrifter, det er dynamisk, folk slutter, blir sparket, pensjonert. Du må selge deg inn hele tiden, stå klar og snappe opp jobben når den blir ledig ^^

De jeg kontakta å spurte hvorfor jeg ikke kom videre, svarte ikke. 

Var i intervju ett sted, hørte ikke noe, tok kontakt, ikke svar.

Kan være at søknadene var dårlige da.... selv om jeg fikk andre til å se over mange av dem..

Men det er fortid..... 

Nå må jeg tenke framover og ting skal nok løse seg. 

Endret av Habazut
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Da ble jeg omsider frisk nok til å ta kurset, og vært der en uke nå. 

Konklusjon:

Helt fantastisk. 

Utrolig digg å endelig gjøre noe fast. Ikke bare være hjemme (eller i skogen) og drive med interesser. 

Mentalt påfyll, møte nye mennesker, lære nye ting, både om seg selv og andre. 

Mer innsikt og forståelse av prosessen rundt CV (i første omgang)

Blitt mer trygg på meg selv. 

Jeg har gjort ting som jeg selv er positivt overrasket over at jeg har gjort.... brutt noen barrier. 

Dette er har jeg stor tro på at vil fortsette å være bra. Utrolig kjipt at det er juleferie så fort. Skulle gjerne droppa jula og hatt kurs til uka. Men da får man heller jobbe litt frivillig. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei NAV!

Nå er det ikke NAV som holder kurset, men proff aktør innen karriereveiledning. Men veldig fornøyd med at NAV fikk meg dit (på eget ønske selvsagt. Sånn som min situasjon var passet dette perfekt)

Er man motivert, positiv og optimist, selv om situasjonen er kjip/halvkjip, kommer man langt. 

Jeg var arbeidsløs med ødelagt skulder/arm, men topp motivert for å komme i jobb, og dette opplegget tror jeg er nøkkelen.

Er jo selvsagt ikke garantert jobb etter at opplegget er over, men jeg har lært mye, utvikla meg på flere måter, og har sjelden vært mer trygg på meg selv og optimist. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...