Gå til innhold

Hvordan kan energi overføres?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Definisjoner hentet fra Generell fysikk for universiteter og høgskoler
 

Varme er den energien som på grunn av temperaturforskjeller overføres fra ett system til et annet eller mellom et system og omgivelsene.

Arbeid er en energioverføring mellom et system og omgivelsene som ikke kommer av temperaturforskjeller.


Disse definisjonene ser ut til å fungere ganske bra, men selv her kan man diskutere om definisjonen er perfekt. I diskusjonen av varme står det videre at overføringen kan skje via tre mekanismer: varmeledning, konveksjon og varmestråling. Varmeledning og varmestråling har jeg ikke noe problem med, men konveksjon mener jeg er mer komplisert. Konveksjon innebærer makroskopisk bevegelse i et fluid og da begynner det å minne om (makroskopisk) arbeid.

Lenke til kommentar

Vel, vi kan ikke forvente et absolutt skille mellom fenomener som reduseres til noe ganske likt. Men å tilskrive fenomener definisjoner som øker kompleksiteten og tar bort mye av generaliteten som fysikken rundt den baserer seg på, tror jeg vi skal klare å unngå ("elektroner og protoner som binder seg til annet materie" er mer enn varme).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...