Gå til innhold

Ny gaming-PC - 9900k, RTX2080

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er NZXT Kraken X72 god nok kjøling for 9900k da? Og da med det Gigabyte hovedkortet. Bra at dere påpeker viktigheten av high end HK, visste ikke at det ga noen forskjell på et HK til 1k og et til 3k.. :)

Ja den er bra. Ønsker du å gjøre den enda bedre, så bytter du ut viftene med 3 stk Corsair ML120 PRO vifter. Husk valg av kabinett, og hvor man plasserer AIO og vifter i det, har mye å si for temps også. 

Har du f.eks AIO i front og vifter som suger ut bak og i topp, så vil CPU temps bli veldig bra. Men skjermkortet blir litt varmere siden AIO da dumper varm luft inne i kassa. Har du motsatt, AIO i topp og andre vifter i front, så vil skjermkortet få tilgang til mer kald luft, men da blir CPU litt varmere. Så her må du teste og velge det som passer deg best.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

MSI sin Gaming Trio X til 2080, tror du den klarer seg bra med at jeg har AIO i front og vifter som suger ut oppe og bak på Fractal Design meshify? Også kan jeg bytte ut viftene med Corsair hvis jeg vil etterhvert? 

Fractal Designen har vel allerede vifte bak, så da blir det bare å montere en ekstra eller to på topp?

Endret av Zodihax
Lenke til kommentar

En ting til angående kjøling. Etter alle vifter og kjøleløsninger jeg har testa, så er ~1000 rpm på viftene en bra sweetspot for kjøling og støy. Når 120/140mm vifter kommer opp i 1200 rpm og høyere, så blir det fort mye bråk. På en annen side, spinner viftene for lavt, så får du ikke nok kjøling heller. Unntaket kan være med en  full EK custom loop da så klart. Men med custom loop, så har man da gjerne mye større radiatorer og kraftigere pumpe, som gjør at man ikke trenger at viftene spinner så fort heller :)

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

MSI sin Gaming Trio X til 2080, tror du den klarer seg bra med at jeg har AIO i front og vifter som suger ut oppe og bak på Fractal Design meshify? Også kan jeg bytte ut viftene med Corsair hvis jeg vil etterhvert? 

Fractal Designen har vel allerede vifte bak, så da blir det bare å montere en ekstra eller to på topp?

Altså her kan du få et problem kom jeg på. Det er at MSI kortet er veldig langt, som gjør at en AIO i front i Meshify C kabinettet kan bli litt trangt om plassen. Se video her om akkurat dette. 

Viftene på Kraken X72 kan du så klart bytte senere :)

Vifta bak i Fractal kabinettet funker greit nok der. Er mest i fronten du tjener på å ha bedre vifter siden det er støvfilter i mellom der.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Ja, men det koster mye mer : Phanteks Enthoo Evolv X

Hm, men en tusenlapp mer, også spares litt inn på å slippe å kjøpe ekstra vifter (kontra Fractal med ettermonterte vifter).. Hvis det da i tillegg performer bedre enn Fractal med ettermonterte vifter, så er det ikke så ille.

Men det er klart at builden min begynner å bli dyrere og dyrere, så det må jeg se på etter jeg har funnet best mulig build -- om kanskje jeg må bite i det suret eple og innrømme at feks 9700k er mer riktig.. :)

Endret av Zodihax
Lenke til kommentar

Hm, men en tusenlapp mer, også spares litt inn på å slippe å kjøpe ekstra vifter (kontra Fractal med ettermonterte vifter).. Hvis det da i tillegg performer bedre enn Fractal med ettermonterte vifter, så er det ikke så ille.

Men det er klart at builden min begynner å bli dyrere og dyrere, så det må jeg se på etter jeg har funnet best mulig build -- om kanskje jeg må bite i det suret eple og innrømme at feks 9700k er mer riktig.. :)

Hvis du går for Evolv X, så vil jeg anbefale deg å ha AIO i front, så plasserer du de 2 viftene du fjernet i front og setter dem i topp til å blåse ut.

Lenke til kommentar

Et brukt 1080Ti kort til 6000 kr eller mindre er nok et bedre kjøp enn RTX 2080 til over 8000 kr. Iallefall til dagens spill. Kan ta lang tid før Ray tracing kommer til spill.

Som jeg og andre har sagt her, så er 8700K eller 9700K et bedre kjøp. Innen det kommer spill som drar god nytte av enda flere CPU kjerner/tråder, så skal du sikkert oppgradere igjen :)

Lenke til kommentar

Ok, prøvd å oppdatere builden.

Hvordan er den nå:
https://www.komplett.no/wishlist/shared/138e34d7-407f-4aa0-92ce-7aaa867f45f7

+

https://www.multicom.no/gskill-memory-d4-3600-16gb/cat-p/c/p8562025 

Veldig usikker på RAM, men var så lite RAM som var kompatibelt med det hovedkortet..

Ellers er jeg usikker på om ikke 31k totalt er litt mye penger. :D
Noen som har forslag til en bra 9700k + 2080 build jeg kan sammenligne pris med?

Endret av Zodihax
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...