Gå til innhold

Ny gaming-PC - 9900k, RTX2080

Anbefalte innlegg

Hei!

Har forsøkt meg på ny PC-build. Har ikke bygget ny PC på 8 år, så tror nok jeg trenger hjelp i om det er bra valg av deler.

Tanken er å vente til Black Friday, og se om noen av delene eller tilsvarende deler kommer på tilbud.

https://www.komplett.no/wishlist/shared/e4649e85-1ae9-4129-9f19-726f862754e2 

Er kanskje mest usikker på minnet, er CL14 vits å betale mye ekstra for når jeg kjører Intel? Kunne jeg spart de pengene og heller kjøpt CL16 3200 feks?

Ellers egentlig usikker på hovedkort, PSU, kabinett osv osv.. Eneste jeg er sikker på er valg av CPU og GPU. :)

Takk for hjelp!  :)

Endret av Zodihax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er kanskje mest usikker på minnet, er CL14 vits å betale mye ekstra for når jeg kjører Intel? Kunne jeg spart de pengene og heller kjøpt CL16 3200 feks?

3200 CL14 er det minste du bør ha. Intel 9900K skalerer med raskere minne.

Noctua D15 kjøleren er bra, men den blir litt stor i et så smalt kabinett. Så vil du nok heller ikke kunne ha skjermkortet i øverste PCI-E slot heller. Dessuten blir 9900K veldig varm, så en 280/360mm AIO er å anbefale. Et Z390 hovedkort passer også bedre siden de korta støtter 9900K ut av esken, noe som Z370 korta trenger en BIOS update først.

Noen endringer :

- Corsair RM750x, 750W PSU (EVGA SuperNova G3 750W er også grei)

- Gigabyte Z390 AORUS MASTER, S-1151

G.Skill TridentZ DDR4-3600 C15 DC SR - 16GB

- Fractal Design Meshify C light TG kabinett (ha en 360mm AIO i front og sett inn 2 extra 140mm vifter i topp å dra varm luft ut)

Eller f.eks : Lian Li PC-O11DX Dynamic - Black

Av AIO : NZXT Kraken X72, Fractal Celcius S36 eller tilsvarende fra Corsair.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Egentlig mer fornuftig med 9700k ja, men føler en tusenlapp er så lite oppi det hele, og vil ha high end CPU for engangs skyld. :D

Endret listen nå med litt justeringer, jeg har aldri brukt AIO cooling, så jeg håper det går med Noctua i det kabinettet, og at det holder grei temp på i9en?

Og tusen takk forresten, utrolig bra tilbakemeldinger og forslag! :)

Endret av Zodihax
Lenke til kommentar

Det er ikke noe vanskeligere å installere en AIO enn den Noctua kjøleren... Tar kanskje litt lenger tid bare. Tror ikke Noctua D15 passer inn i det Fractal kabinettet, så nei ville ikke valgt den. Eller velg så et bredere kabinett.

For at en 9900K skal kunne holde på max turbo frekvens over tid, så trenger du et hovedkort som takler det (god nok VRM), samt god nok kjøling. Ellers vil CPU kjøre rundt 4.2 Ghz istedenfor 4.7 Ghz under load. Ditt valg  ;)

9700K er mer enn god nok til gaming. Tusenlappen legger du i en AIO.

Av vifter anbefaler jeg enten Noctua NF-A12x25 eller Corsair ML120 PRO til det Fractal kabinettet der. Ja, de er dyre vifter. Kvalitet koster.

Lenke til kommentar

Da kan du jo argumentere for 8700K + RTX 2080 også da.

Nå har trådstarter valgt et hovedkort som ikke støtter 9900k, ett hovedkort som støtter 9900k koster 500 mer, og 8700k koster 1500 mindre.

Vi snakker om en prisdifferansen på 2000 kroner.

Og billigste 2080 ti får du for 3500 mer.

Så ett oppsett med 2080 og 9900k koster bare 1500 mindre enn 8700k og 2080 ti som vil gi bedre ytelse.

Å argumentere for 8700k og 2080 gir ikke mening, fordi man da kun i teorien sparer 2000 på en CPU som er litt dårligere.

Lenke til kommentar

Ville gjort som @Betroz anbefaler og gått for Gigabyte Z390 AORUS MASTER.

Hjelper ikke med gode komponenter ellers om du ikke har et HK som kan utnytte disse.

Det er HK som avgjør hva du får ut av komponentene du ellers har.

Du har så langt valgt et "low" end hk og high end ellers, er det for stort sprik på delene risikerer du og lage deg en "kunstig" Bottleneck.

Når det gjelder HK synes det for tiden at det er High end Z390 Gigabyte, som eks Gigabyte HK nevnt, som er det tryggeste kjøpet om ikke du vil ut med  mer en nevnte Gigabyte hovedkort koster.

Ikke rare utvalget av Z370 igjenn, lite som er intresant selv for en 8700K.

Hadde jeg vært deg hadde jeg gjort som "Betroz nevner og i post #5 og i tillegg sett etter et brukt topp 1080Ti til ca 5.000,- om du mangler noen kroner på 2080 Ti. 

Har du ikke bruk for RTX funksjoner nå ville jeg uansett valgt et brukt 1080Ti, fremfor et RTX2080

Så ventet til det rette 2080Ti for deg kommer på lager og tilgjengeligheten blir bedre og da blir det også flere modeller og velge i enn det som er kommet til nå.

Hjelper og oppgi hva du max kan bruke.(men vi har trolig fått en ide om hvor dette ligger siden du kjiper inn på HK :) )

Endret av baggiebridges
Lenke til kommentar

Har ikke noe særlig budsjett, nei. :)

Hvilke andre high end Z390-hovedkort er aktuelle da, som har WiFi? Kan selvfølgelig kjøpe wifi-kort utenom, men tenkte det var greit å få i hovedkortet når jeg første skulle kjøpe nytt.

Så nytt hovedkort og AIO istedenfor vanlig vifter, som et minimum på denne builden. Vil ikke spare en tusenlapp eller to på dårligere CPU, og GPU fra 2016, selv om det nok hadde gitt mye bedre performance per krone som dere påpeker.

Lenke til kommentar

Har ikke noe særlig budsjett, nei. :)

Hvilke andre high end Z390-hovedkort er aktuelle da, som har WiFi? Kan selvfølgelig kjøpe wifi-kort utenom, men tenkte det var greit å få i hovedkortet når jeg første skulle kjøpe nytt.

Så nytt hovedkort og AIO istedenfor vanlig vifter, som et minimum på denne builden. Vil ikke spare en tusenlapp eller to på dårligere CPU, og GPU fra 2016, selv om det nok hadde gitt mye bedre performance per krone som dere påpeker.

Begge disse har wifi og er gode hovedkort. VRM er nok hakket bedre på gigabyte mens asus har bedre bios.

Gigabyte Z390 Aorus Master har  802.11ac Wi-Fi

ASUS MAXIMUS XI GENE, S-1151 har også wifi
Endret av magnusavr
Lenke til kommentar

Mnja, har jo lyst å prøve hvis jeg første har muligheten. :)

Med 9900k må jeg ha hovedkort til 3k istedenfor 1,5k, AIO istedenfor vifter (2k ekstra?), og selve CPUen 1k ekstra.. Så ekstrakost med i9 blir da 4,5k ekstra i praksis, er det riktig?

4,5k ekstra for nesten ingen ektra performance i gaming, men mer stillegående PC og kanskje bedre bruktsalgsmuligheter?

Endret av Zodihax
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...