Gå til innhold

– Bruddskadene er enorme: Skadeekspert tviler på at fregatten blir båt igjen


Anbefalte innlegg

Ser man det - må sannelig ha vært derfor Forsvaret aldri fikk gjort noe med hevingen av panskerskipene Eidsvold og Norge i 1940 da de trenges mer enn noen gang - ikke engang da området igjen var på norske hender.

Dette gir jo ingen som helst mening på noen måte. Som et dårlig retorisk grep forutsetter du at disse skulle vært hevet av det norske forsvaret i 1940. Det høres mildt sagt optimistisk ut. Så mener du altså at de skulle vært hevet for bruk etter krigens dager? Eldgamle utdaterte panserskip? Hva i all verden skulle det være godt for? Du synes videre å forutsette at det er manglende kompetanse som gjør at man ikke hevet disse skipene. Det mangler du fullstendig grunnlag for. Til sist så skjønner jeg ikke hvorfor dette skal bevise at forsvaret burde ha hevings/bergingskompetanse internt og ikke tilgjengelig som del av den sivile beredskapen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gjennom flere tiår har de drevet navigasjonstrening med svarte søppelsekker for vinduene på brua, stoppeklokke i handa, linjal og sjøkart med inntegnede punkt for å endre kurs....... full fart og vi håper vi svinger på rett tidspunkt.....

 

Det er vel standard selv for for Day Skipper kurs. En slags simulert tåke. Men da har man noen på vakt ute i frisk luft som sjekker at man ikke treffer noe. Gjorde det selv i innløpet til en fjord samtidig med at et stort bulkskip manøvrerte inn til en terminal langs ruta.. Holdt meg på den gale siden av bøyene for sikerhets skyld.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ref. NRK.no: Marinesjef Rune Andersen:

"Han benyttet også anledningen til å skryte av dem som var om bord da fregatten natt til torsdag traff «Sola TS» i Hjeltefjorden.

– Dette er en besetning som samlet sett har oppnådd svært gode resultater, både i operasjoner, øvelser og treningssituasjoner, både i utlandet og hjemme, sier Andersen"

 

Hvis besetningen som resulterte i kollisjonen mellom Helge Ingstad og Sola TS er av marinens beste....???.....Ble egentlig helt satt ut nå..... Så hva befinner seg da på ved rattet på marinens øvrige skip????

 

Tror jeg skal holde meg unna havet i årene som kommer.....Slutte å padle kajakk, dra småbåten så langt fra fjæra som jeg klarer og håpe det er langt nok...

 

Dersom det er en del kvinner på brua, og man her har en Rune som skryter av dem. Ja, da må man vel kanskje kunne spørre om Rune er helt objektiv med sin hemningsløse skryt over mannskapet på brua? Kanskje han er svak for kvinnekjønnet?

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ref. NRK.no: Marinesjef Rune Andersen:

"Han benyttet også anledningen til å skryte av dem som var om bord da fregatten natt til torsdag traff «Sola TS» i Hjeltefjorden.

– Dette er en besetning som samlet sett har oppnådd svært gode resultater, både i operasjoner, øvelser og treningssituasjoner, både i utlandet og hjemme, sier Andersen"

 

Hvis besetningen som resulterte i kollisjonen mellom Helge Ingstad og Sola TS er av marinens beste....???.....Ble egentlig helt satt ut nå..... Så hva befinner seg da på ved rattet på marinens øvrige skip????

 

Tror jeg skal holde meg unna havet i årene som kommer.....Slutte å padle kajakk, dra småbåten så langt fra fjæra som jeg klarer og håpe det er langt nok...

 

Tror de må ha forvekslet "marinesjef, Rune Andersen" med "komiker Rune Andersen"...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ref. NRK.no: Marinesjef Rune Andersen:

"Han benyttet også anledningen til å skryte av dem som var om bord da fregatten natt til torsdag traff «Sola TS» i Hjeltefjorden.

– Dette er en besetning som samlet sett har oppnådd svært gode resultater, både i operasjoner, øvelser og treningssituasjoner, både i utlandet og hjemme, sier Andersen"

 

Hvis besetningen som resulterte i kollisjonen mellom Helge Ingstad og Sola TS er av marinens beste....???.....Ble egentlig helt satt ut nå..... Så hva befinner seg da på ved rattet på marinens øvrige skip????

 

Tror jeg skal holde meg unna havet i årene som kommer.....Slutte å padle kajakk, dra småbåten så langt fra fjæra som jeg klarer og håpe det er langt nok...

Dette må kallast ei fullkomen avslutning av militærøvinga "Trident juncture"! Det aller beste var at krigsskipet og ikkje tankbåten måtte gje tapt!

Endret av aasATuio
Lenke til kommentar

Dette må kallast ei fullkomen avslutning av militærøvinga "Trident juncture"! Det aller beste var at krigsskipet og ikkje tankbåten som måtte gje tapt!

 

Ser at juncture betyr:

 

It is the relationship between two successive syllables in speech

 

Med trearmet (trident) foran. Orker ikke å lete etter ordspill. Men kanskje andre gidder. Den der med "bunnen" er jo et ordentlig treffende ordspill allerede. Likte den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes i grunn det er litt rart med handlingsmønsteret på redning som har skjedd til nå. Jeg har absolutt ikke greie på dette. Men sånn helt fra sidelinjen så synes jeg at det burde gå an før skadene av gnuring mot skjær hadde skjedd å holde den flytende med noe oppblåsbart rundt (bare det er nok ballongvolum så må det jo gå). Så kunne den taues og blitt satt i en tørrdokk.

 

man har tydeligvis elendige rutiner på havari og kriseberedskap . i dette tilfellet burde noen med myndighet tatt noen kjappe telefoner for det er kranskip og lektere få timer unna og de store bergingsselskapa kan reagere raskt . med rett og raskt reaksjon kunne båten vært berga på få dager. en annen side av saken at en rask telefonrunde til brannvesen , redningsselskap osv kunne gitt en massiv dykkerdugnad og bruk av plater og presenninger og brannpumper osv kunne holdt båten flytende nok til å finne ei egna strand og mer bergings og tetteutstyr mens man venta på kranskip mm . det imponerte meg litt at båten sank og ikkje hadde nok vanntette dekk og skott - eller at noen lot dører og luker stå åpne ??

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Heilt enig med deg. Jeg tror den kunne vært berget med nok pumper. Det var jo kansje ikke hull under vannlinjen. Slepebåtene trødde jo fregatten oppi Storberget så heile skroget måtte bli perforert og propeller ødelagt. Derfor kom jo den plutselige slagsiden nå skroget ble ødelagt og fyltes med vann. Merkelige greier..

noen kjappe telefoner hadde raskt skaffa masse pumper dykkere , finerplater , gummipresenninger osv og båten fløyt greit nok i mange timer så de hadde tid nok hvis bare noen hadde hatt vett og kommando til å berge båten ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...