Gå til innhold

Nesten ingen fastleger tilbyr videosamtale

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må ikke undervurdere pasientene

Vie setter sin lit til helseminister Bent Høie, og forventer at kommunene tar ansvar for å digitalisere helsevesenet i større grad. Hun mener helseministeren bør gjøre det obligatorisk for legene å bli mer digitale.

Kunne sikkert skrivet om ingen leger svarer på epost\telefon og hjelper folk ekstern, man får kun tilbud å avtale time spørsmål må man ta direkte med leger. Ganske tåpelig dere fremstår leger som uerfarne kanskje riktig men de lever jo av å tjene penger å unytte passienter. Glad jeg ikke er syk i dette landet.

Det som irriter meg mes SMS er dyrere og eneste måte å få rask time eller få svar.

På epost tar det over 5 dager før man får endret time. Ergo må man betale 10-20 kr per sms for å få ting gjort.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Advarsel: Lang utblåsning følger.

Videokonsultasjoner er bra for oppfølging (og tror absolutt man kan spare penger på at de som ofte må til legen kan ta det fra jobb i stedet), men ganske elendig for diagnostikk. Jeg undersøkte i hvert fall mine pasienter fysisk i mer enn 80% av tilfellene den tiden jeg jobbet i allmennpraksis.

Det er ikke mulig å undersøke en pasient for pneumoni, kul i brystet eller knesmerter via video. Ikke før vi har kommet til det punktet hvor alle har nanoroboter innabords som sender over informasjon om alt, men da trengs kanskje ikke leger heller.

Problemet med rene videotjenester som noen private aktører tilbyr er at de ender opp med å sende pasienten til fastlegen med en gang det er noe som må undersøkes fysisk, og da må pasienten betale to ganger.

Ellers er det tydeligvis mange forholdsvis friske pasienter som tar i bruk disse tjenestene for å få sykemelding og attest på fravær som kommer av enkle ting som forkjølelse.

Det er jo forsåvidt bra at de ikke smitter folk på venteværelset, men det er naivt å tro at fastleger har tid til å snakke med alle som blir forkjølet eller får litt vondt i hodet en dag.

I en tid der ungdom må til fastlegen med forkjølelse for å få attest og voksne drar med omgangssyke fordi de vil spare egenmeldingsdagene til senere så er ikke løsningen å oppfordre dem til å ta kontakt via video i stedet. Det har blitt et overforbruk av en allerede presset fastlegetjeneste som går utover de virkelig syke. Løsningen burde heller være at folk i større grad tar ansvar for seg selv når det gjelder milde plager som går over. Jeg er ikke gammel, men kan aldri huske at folk snakket om å gå til legen for forkjølelse og lignende da jeg var barn.

Samfunnet tror også at fastleger er synske når man legger opp til at fravær er gyldig så lenge en fastlege har skrevet under. Fastleger vet ikke om en elev lyver om at han kaster opp eller ei. I stedet for at fastleger kan fokusere på å diagnostisere og behandle alvorlig syke pasienter forventes det at de skal bruke tid på løgndetektor test av elever som hevder de har feber over video. Jeg må le.

Endret av Nether
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Løsningen burde heller være at folk i større grad tar ansvar for seg selv når det gjelder milde plager som går over. Jeg er ikke gammel, men kan aldri huske at folk snakket om å gå til legen for forkjølelse og lignende da jeg var barn.

Jeg tror dette er en del av kjernen til problemet. Med internett, WebMD, lommelegen og diverse fora rundt omkring, er det lett å mistenke alle tenkelige plager for å være pankreatisk kreft. Videosamtaler med lege er vel kanskje neste nivå av "Google symptomer", men imotsetning til google, blir man forhåpentligvis ikke presentert med lungekreft bare fordi en har hosta et par ganger om dagen i en uke.

Bra utblåsing forøvrig :)

Lenke til kommentar

Løsningen burde heller være at folk i større grad tar ansvar for seg selv når det gjelder milde plager som går over. Jeg er ikke gammel, men kan aldri huske at folk snakket om å gå til legen for forkjølelse og lignende da jeg var barn.

Jeg tror dette er en del av kjernen til problemet. Med internett, WebMD, lommelegen og diverse fora rundt omkring, er det lett å mistenke alle tenkelige plager for å være pankreatisk kreft. Videosamtaler med lege er vel kanskje neste nivå av "Google symptomer", men imotsetning til google, blir man forhåpentligvis ikke presentert med lungekreft bare fordi en har hosta et par ganger om dagen i en uke.

Det er nok litt det som ligger bak. De som har jobbet som fastlege en stund forteller at mye har endret seg på ganske kort tid. Det er mye helsefokus i media og mange har fått et litt forvridd syn på hva livet innebærer.

Folk tror de skal våkne opp sprudlende av energi enhver kald vintermorgen, hvis ikke må de mangle vitaminer. Har de vondt i hodet etter en lang eksamensperiode kan det være hjernetumor osv.

Mye er også legestandens skyld. Vi er mennesker og blir også påvirket og lar oss lett presse.

Spesielt mer uerfarne leger blir fort redde for at det kanskje kan være noe alvorlig og tar ekstra tester for sikkerhets skyld. Slik overdiagnostikk er det nå satt fokus på ettersom det kan være like farlig for samfunnet på sikt som underdiagnostikk.

Edit: Glemte avsnitt.

Endret av Nether
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123849734

En av grunnene til at sånne "selv diagnoseringer" oppstår er jo fordi det ikke er mulig å få legetimer eller få et svar fra leger. Hvis man er syk så er svaret alltid vent en uke og se om du er blitt bedre. Er man ikke blitt bedre så er det enda en uke ventetid før time. Og er da er man som regel blitt bedre. Er man ikke blitt bedre så finner de jo ikke ut hva det er. Man blir aldri tatt seriøst før man våkner opp i ambulansen.

Jeg går ikke til legen for gøy, men de gangen jeg har behov for det oppleves det som de kun tror at man er ute etter sykemelding. Etter mange år med tumor hvor ingen av legene tok meg seriøst, heller ikke sykehus så har jeg egentlig mistet tiltroen til legene "på gulvet" - det er ikke før man treffer på spesialistene at det faktisk gir et håp om at det finnes leger som kan svare, uten å måtte "google" selv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

En av grunnene til at sånne "selv diagnoseringer" oppstår er jo fordi det ikke er mulig å få legetimer eller få et svar fra leger. Hvis man er syk så er svaret alltid vent en uke og se om du er blitt bedre. Er man ikke blitt bedre så er det enda en uke ventetid før time. Og er da er man som regel blitt bedre. Er man ikke blitt bedre så finner de jo ikke ut hva det er. Man blir aldri tatt seriøst før man våkner opp i ambulansen.

Jeg går ikke til legen for gøy, men de gangen jeg har behov for det oppleves det som de kun tror at man er ute etter sykemelding. Etter mange år med tumor hvor ingen av legene tok meg seriøst, heller ikke sykehus så har jeg egentlig mistet tiltroen til legene "på gulvet" - det er ikke før man treffer på spesialistene at det faktisk gir et håp om at det finnes leger som kan svare, uten å måtte "google" selv.

Vel, jeg ser ikke noe problem med at fastlegen ber deg vente en uke for å se om det går over, men hvis du da kommer tilbake, bør noe bli gjort. Det er en del plager som enten bare går bort, eller som enten krever svært kompliserte tester eller behandlinger for å få dem bort, og da synes jeg det er helt greit at disse blir utsatt en uke eller to for å se, sålenge man vet det ikke er akutt.

Jeg tror muligens ditt tilfelle er et ekstremtilfelle? Det skal ikke skje, så jeg forsvarer det ikke på noen måte. Jeg er bare ikke sikker på at selvdiagnostiering er det beste for mannen i gata. I de fleste tilfeller diagnostirer en seg selv med mye verre sykdommer enn det en egentlig ha.

For mange kan nok fastlegens ro over situasjonen være en vel så god behandling som medisin. En får høre at "dette er ikke (akkutt) farlig. Nå ser vi hva som skjer etter en uke, hvis det er borte er alt bra, ellers sjekker vi dette skikkelig", og det tror jeg er bra for mange å høre.

Jeg synes det er viktig å huske at fastlegebesøk i Norge faktisk er veldig billig. I andre land må du betale for hele legebesøket (rundt 1000 - 2000 NOK i land med lik lønn som Norge), og får det kun refundert hvis du overskrider maksbeløpet (alt fra 3000 NOK til 20 000 NOK per år). Den økonomiske terskelen for fastlege i Norge er veldig lav, problemet er at mange føler det fortsatt er et stort steg å dra til fastlegen.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Det er nok litt det som ligger bak. De som har jobbet som fastlege en stund forteller at mye har endret seg på ganske kort tid. Det er mye helsefokus i media og mange har fått et litt forvridd syn på hva livet innebærer.

Folk tror de skal våkne opp sprudlende av energi enhver kald vintermorgen, hvis ikke må de mangle vitaminer. Har de vondt i hodet etter en lang eksamensperiode kan det være hjernetumor osv.

Mye er også legestandens skyld. Vi er mennesker og blir også påvirket og lar oss lett presse.

Spesielt mer uerfarne leger blir fort redde for at det kanskje kan være noe alvorlig og tar ekstra tester for sikkerhets skyld. Slik overdiagnostikk er det nå satt fokus på ettersom det kan være like farlig for samfunnet på sikt som underdiagnostikk.

Edit: Glemte avsnitt.

Det er heller ikke alltid så enkelt å være pasient. Noen ting må en selvsagt lære seg å leve med, enten det er en mild forkjølelse eller kronisk smerte (eller verre ting). Det er vel også naturlig at det kan bli noe mere kontakt mellom pasient og legestand jo mer moderne et samfunn utvikler seg. Folk vet jo av og til mer enn det legen hadde greid å diagnostisert og kan treffe også. På andre siden så har man ting som helseangst.

Alle disse duppedittene som folk skal bære på, enten det heter Fitbit eller om det er å gå på vekta to ganger til dagen. Det kan også gi litt sånn OCD iblandet helseangstaktig livsførsel. Og det smitter garantert over på antall legebesøk? Sier ikke at dingser som Fitbit bare er negativt heller!

Fedmefokuset hos legestanden er stort, vel og bra, men ikke alltid så fornuftig. Så selv leger som tilbyr slankeoperasjoner, eller sier at du må passe på magefettet bidrar jo selv til et overfokus. Mange ganger så går det jo rundt smellfeite folk som omtrent triller rundt på asfalten bare de kommer til å trø på en litt for hard kongle. Disse ser man jo at lever lenge. Så fedme er kanskje også en smule overfokus på?

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...