Gå til innhold

Se video: «Kvante-kompass» kan gjøre satellitt-basert navigasjon overflødig

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+987123849734

Så det kan oppdage bevegelser svært nøyaktig, men de sier vel egentlig ingenting om posisjonen? "nå har jeg beveget meg 5 meter mot nordvest" forteller jo ingenting om hvor man er, med mindre man ikke vet lengde og breddegradene på forhånd? og hvis man må angi et start utgangspunkt "når den skrus på" så er man vel avhengig av å kunne finne ut hvor man er fra en ekstern kilde, sånn som gps?

Lenke til kommentar

Så det kan oppdage bevegelser svært nøyaktig, men de sier vel egentlig ingenting om posisjonen? "nå har jeg beveget meg 5 meter mot nordvest" forteller jo ingenting om hvor man er, med mindre man ikke vet lengde og breddegradene på forhånd? og hvis man må angi et start utgangspunkt "når den skrus på" så er man vel avhengig av å kunne finne ut hvor man er fra en ekstern kilde, sånn som gps?

"Så lenge man vet utgangspunktet til objektet ..."

Ellers er det jo fundamentalt og gjelder alt av posisjon at du må forholde deg til ett kjent utgangspunkt.

Lenke til kommentar

Er dette kvanteversjon av allerede eksisterende gyronavigasjon, slik den foreligger i ma. passasjerfly? I videoen nevner de atomær interferometri, der interferometri allerede er kjent fra ma. ring-laser gyroskop. Interferometer er også måleprinsippet bak LIGO instrumentet, som nylig var først ute til å påvise gravitasjonsbølger. Så brukt riktig er den saken ekstremt presis.

EDIT: Interferometri benyttes også i NIST sin Kibble balansevekt til å måle utslaget. Selve vekten er instrumentell i jobben med å få omdefinert kilogrammet til å være definert gjennom Plancks konstant.

Drawing-of-the-main-components-of-NIST-4   kilogram.png

Jeg forstår bare ikke hva som er kvantebiten i dette. Laserlys har jo en dualistisk natur der partikkelformen allerede har kvantemekaniske egenskaper og -oppførsel. Hva er det som gjør dette instrumentet prinsipielt forskjellig fra, la oss si, fibergyroskopet?

Endret av 1P4XZQB7
Lenke til kommentar

Interessant artikkel. Sånn som jeg leser den har de lykkes med en akse med både retning og styrke. De mener at de skal klare tre inkludert rotasjoner. I et DP system om bord på et skip har man mange parallelle systemer for å dekke dette. Hvis de klarer å få alle disse inn i ett instrument, så er det et gjennombrudd for nøyaktig posisjonering. De sier ingenting om nøyaktigheten, men det å få et alternativ til DGPS er ønsket. Hvis de i tillegg klarer å forminske prototypen så er dette veldig interessant for maritim næring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...