Gå til innhold

En elektrisk flyrevolusjon krever særegne batterier. Forskere har gjort en viktig oppdagelse


Anbefalte innlegg

Man får prøvekjøre hos forhandlere selvsagt. Da får du en splitter ny bil som ikke har vært utsatt for tidens tann, og en selger med motiver. Byttelåner man en brukt, så får man se mer av hva normal slitasje gjør med kjøretøyet, og eieren har ikke noe motiv bak informasjonen du får :)

Splitter ny eGolf var forresten kjempefin å kjøre. Den imponerte mer enn splitter ny model S. Jeg er dessverre sjelden i Vesrfold :(

Eneste problemet med 3 år gammel eGolf er bremsene bak. Det var det eneste jeg måtte bytte før innlevering av forrige leasing avtale pga rustdannelser. 

 

Det at bremsene ikke får brukt seg nok på disse bilene er jo et lite problem. Skjønner ikke helt hvorfor de ikke får fikset opp i det? Bilene har jo sensorer overalt allerede, hvorfor ikke på bremseskivene også, og innsette 0.5% bremser i et minutt eller to når det trengs? Syns bremser skal vare lengre enn 3 år. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

...

Det at bremsene ikke får brukt seg nok på disse bilene er jo et lite problem. Skjønner ikke helt hvorfor de ikke får fikset opp i det? Bilene har jo sensorer overalt allerede, hvorfor ikke på bremseskivene også, og innsette 0.5% bremser i et minutt eller to når det trengs? Syns bremser skal vare lengre enn 3 år.

Det er ikke bare elbiler som har problem med sånt men elbiler får det hardere siden regenerering sørger for at bremsene brukes mindre.

 

 

Da er det desto viktigere med kompenserende tiltak. BMW i3 har program for å 'pusse' bremsene jevnlig, tror Tesla sine modeller bruker samme metoden. Renault Zoe har trommelbremser bak, skivebremsene foran pusses manuelt minst en gang per ladesyklus siden regenereringen faller til nesten null ved fullt batteri(ikke så fancy som BMW/Tesla men det funker)

Lenke til kommentar

Det er ikke bare elbiler som har problem med sånt men elbiler får det hardere siden regenerering sørger for at bremsene brukes mindre.

 

 

Da er det desto viktigere med kompenserende tiltak. BMW i3 har program for å 'pusse' bremsene jevnlig, tror Tesla sine modeller bruker samme metoden. Renault Zoe har trommelbremser bak, skivebremsene foran pusses manuelt minst en gang per ladesyklus siden regenereringen faller til nesten null ved fullt batteri(ikke så fancy som BMW/Tesla men det funker)

Med andre ord. VW suger balle. ^^ 

Lenke til kommentar

Dersom du har interesse av å fortsette det temaet saklig så kan vi gjerne fortsette:

Det eneste Sturle bringte til bordet, var at kinas forbruk av kull har gått ned. Og det har han sikkert rett i.

Men at nedgangen i kullforbruk skulle ha noen sammenheng med lavere avhengighet av kullkraft er bare tatt for gitt av han selv, det er ikke verken dokumentert eller argumentert for.

Tvert imot var det nøyaktig det eg gjorde. Her er nesten heile innlegget på nytt:

 

I 2013 (toppåret for kolkraft) produserte Kina 4.221.571 GWh kolkraft av ein total kraftproduksjon på 5.372.057 GWh, dvs 78,6%. I 2017 produserte Kina 4.149.763 GWh kolkraft av ein total kraftproduksjon på 6.417.109 GWh, dvs 64,7%. Med denne farten utgjer kol under 50% om fire, maks fem år.

 

http://chinaenergyportal.org/ har alle tala.

 

Jeg tror at nedgangen i kullforbruk i kina har sammenheng med generell nedgang i energiforbruk, og svigning i kinesisk økonomi. Legger man de tre grafene over hverandre, så er de mer eller mindre sammenfallende.

Dersom ein vekst i kraftforbruket på 16%, eller 7 gonger den totale norske kraftproduksjonen, er ein generell nedgang i dine auge, er du verdilaus soom "elkraftingeniør".

 

Men hva jeg "tror" er ikke noe Sturle er interessert i å høre på, så det gidder jeg ikke diskutere med han.

Om du lurer på kvifor eg meiner at di tru er uinteressant, kan du lese kva du sjølv skriv. Spør ein kollega om det heng på greip. Eg trur heller ikkje på at du er elkraftingeniør. Du har i alle fall ikkje utdaning på området. Ingen ekte elkraftingeniør ville blåst av ein auke i kraftforbruket på 1000 TWh som "generell nedgang i energiforbruk".
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikke bare elbiler som har problem med sånt men elbiler får det hardere siden regenerering sørger for at bremsene brukes mindre.

 

 

Da er det desto viktigere med kompenserende tiltak. BMW i3 har program for å 'pusse' bremsene jevnlig, tror Tesla sine modeller bruker samme metoden. Renault Zoe har trommelbremser bak, skivebremsene foran pusses manuelt minst en gang per ladesyklus siden regenereringen faller til nesten null ved fullt batteri(ikke så fancy som BMW/Tesla men det funker)

 

 

Og min 14 år gamle bensindrevne Suzuki har allerede løst problemet. Rustfrie bremseskiver.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

Moderatormelding

 

Minner på at innlegg skal skrives i en høflig tone og fokusere på sak. Hva man møtte mene om den ene eller andre motdebattant skal på ingen måter postes på diskusjon.no. Kommer det flere slike innlegg kan man vente seg en strengere reaksjon.

 

(Dette innlegget skal ikke kommenteres videre i tråden, reaksjoner på moderering skal sendes til meg via personlige meldinger eller postes i tilbakemeldingsforumene.)

 

Endret av Slettet-NIoHlfL
Lenke til kommentar

Og min 14 år gamle bensindrevne Suzuki har allerede løst problemet. Rustfrie bremseskiver.

Sikker? Jeg googlet dette for litt siden og rustfritt stål er ikke brukelig som materiale til bremseskiver. Det oppfører seg ikke pent når det blir varmt.. Derimot selges det bremseskiver av støpejern som er overflatebehandlet så de ikke ruster utenom slitefeltene. Slitefeltene holdes jo uansett blanke ved regelmessig bruk.

 

 

Dessuten finnes det keramiske bremseskiver. Ikke billig men de ruster ikke. Hva slags andre problemer de har aner jeg ikke. ;)

Lenke til kommentar

Sikker? Jeg googlet dette for litt siden og rustfritt stål er ikke brukelig som materiale til bremseskiver. Det oppfører seg ikke pent når det blir varmt.. Derimot selges det bremseskiver av støpejern som er overflatebehandlet så de ikke ruster utenom slitefeltene. Slitefeltene holdes jo uansett blanke ved regelmessig bruk.

 

 

Dessuten finnes det keramiske bremseskiver. Ikke billig men de ruster ikke. Hva slags andre problemer de har aner jeg ikke. ;)

Aner ikke hvilken kilde som påstår dette, eller hvorfor. Så vanskelig for meg å svare noe annet enn "Ja, jeg er helt sikker på at bremseskivene er rustfrie". De har heller ingen merkbare problem ved normal bruk, verken på vei eller bane.

Flere andre bruker også rustfrie bremseskiver ser jeg.

Eller for å angripe saken fra en annwn vinkel: Har du noensinne sett et motorsykkel med rustne bremseskiver? Ikke jeg heller.

Lenke til kommentar

Da kan du kanskje fortelle hvilke bremseskiver du bruker?

 

 

Disse har jeg (altså, jeg har denne modellen fra denne produsenten. Har ikke sjekket om dette faktiske delenummeret passer på min sykkel):

https://www.revzilla.com/motorcycle/galfer-superbike-wave-rotors-front'

 

Andre eksempler som også bruker rustfritt:

https://www.revzilla.com/motorcycle/brembo-supersport-brake-rotors

https://www.revzilla.com/motorcycle/braking-w-fix-front-rear-rotor-kawasaki-suzuki-65cc-2000-2017

https://www.revzilla.com/motorcycle/performance-machine-13-front-brake-rotor-for-harley-2000-2017

 

Denne lista kan fortsettes i det uendelige, men det er ikke noe poeng.

Bare tenk, har du noensinne sett en motorsykkel med rustne bremseskiver?

Alle har rustfrie skiver som standard.

 

offtopic:

Hva slags (hjelpesløst) miljø det er, i elbilverdenen?

Jeg skulle forespørre pris på bensinpumpe/ladestasjon til en elbil.

Det eneste svaret jeg får er "du trenger installatør".

Jeg tenker: "hva faen vet du om jeg trenger installatør, eller om jeg faktisk er installatør selv. Kan du ikke bare svare på spørsmålet, hva koster boksen og får jeg kjøpe den av deg".

Jeg klarer å besinne meg, og svarer: "Hvis en kunde hypotetisk sett er elektriker selv, da har han lov til å installere  i eget hjem uten installatør. Hvem som helst har lov til å kjøpe installasjonsmateriell uten å dokumentere å være verken elektriker eller installatør. Får jeg kjøpe boksen av deg, og hva koster den?"

Det første svaret gjentas: "Spør en installatør".

Dette er en helt annen service enn jeg er vant til å bli møtt med i bensin/dieselmiljø. Jeg har aldri møtt et verksted, eller forhandler, tidligere, som gjør seg vanskelig når jeg ønsker å vedlikeholde bil selv.

Hva slags folk er det som selger elbil, og hva slags kunder er det som godtar å bli behandlet sånn?

Endret av BippeStankelbein
Lenke til kommentar

Motorsykler og sykler bruker ofte stål (ofte rustfritt)i bremseskivene. For å unngå at de slår seg monteres de i et flytende oppheng i motorsykler. Sannsynligvis i hovedsak fordi de kan være lettere. (Stål er sterkere enn støpejern)

 

Støpejern kan imidlertid være mer slitesterkt enn stål, spesiellt rustfritt stål, og tenderer til å gi bedre modulasjon i bremsen.

 

Støpejern demper vibrasjon bedre og er billigere (I hovedsak fordi det er mye enklere å støpe).

 

Støpejern er mer rustbestandig enn mange ståltyper (Men ikke rustfritt duh...)

 

Rustfritt stål har dårlige varmeledingsegenskaper.

 

Det er naturligvis en overforenkling å bare snakke om støpejern, stål og rustfritt stål, så alt ovenfor er generaliseringer som man fint kan finne unntak fra. Det er hundrevis av ståltyper og mange støpejerntyper, i tilegg har du de forskjellige fasesammensettingene varmebehandling kan gi.

 

Meg bekjent er det vanlig å bruke rustfritt stål i standard motorsykkelbremser, nettopp for å unngå rust (utsende er viktig...).

 

Sportsbremser vil ofte bruke andre ståltyper som yter bedre, men som nok kan ruste. (Men motstandsdyktighet mot rust er et vidt begrep)

 

Biler bruker gjerne støpejern siden den største ulempen er vekt og den er ikke så viktig i en bil. Ellers er støpejern gjerne bedre en stål.

 

Komposittbremser skal jeg ikke spekulere så mye om. Jeg har hørt de er mindre effektive når de er kalde, men her er det sikkert mye forskjellig.

Lenke til kommentar

Motorsykler og sykler bruker ofte stål (ofte rustfritt)i bremseskivene. For å unngå at de slår seg monteres de i et flytende oppheng i motorsykler. Sannsynligvis i hovedsak fordi de kan være lettere. (Stål er sterkere enn støpejern)

 

Støpejern kan imidlertid være mer slitesterkt enn stål, spesiellt rustfritt stål, og tenderer til å gi bedre modulasjon i bremsen.

 

Støpejern demper vibrasjon bedre og er billigere (I hovedsak fordi det er mye enklere å støpe).

 

Støpejern er mer rustbestandig enn mange ståltyper (Men ikke rustfritt duh...)

 

Rustfritt stål har dårlige varmeledingsegenskaper.

 

Det er naturligvis en overforenkling å bare snakke om støpejern, stål og rustfritt stål, så alt ovenfor er generaliseringer som man fint kan finne unntak fra. Det er hundrevis av ståltyper og mange støpejerntyper, i tilegg har du de forskjellige fasesammensettingene varmebehandling kan gi.

 

Meg bekjent er det vanlig å bruke rustfritt stål i standard motorsykkelbremser, nettopp for å unngå rust (utsende er viktig...).

 

Sportsbremser vil ofte bruke andre ståltyper som yter bedre, men som nok kan ruste. (Men motstandsdyktighet mot rust er et vidt begrep)

 

Biler bruker gjerne støpejern siden den største ulempen er vekt og den er ikke så viktig i en bil. Ellers er støpejern gjerne bedre en stål.

 

Komposittbremser skal jeg ikke spekulere så mye om. Jeg har hørt de er mindre effektive når de er kalde, men her er det sikkert mye forskjellig.

 

Sport, og racingsykler bruker også rustfritt stål.

Det handler ikke om å ha mest mulig friksjon, det handler om å ha rett friksjon. Og siden vi allerede klarer å låse fremhjulet med kun to fingre på bremsehendelen. Uten bremsekraftforsterker, så er det ingen poeng i mer ytelse på bremsen. Låst hjul er låst hjul, begrensningen er gummi mot asfalt.

Varmeledning tror jeg ikke er en særlig relevant egenskap. Fordi overflaten der varmen produseres, er tilnærment nøyaktig dem samme overflaten, som vil ha konveksjon mot luft for nedkjøling. Altså skal ikke varmen ledes noen vei i metallet i bremseskiven.

Slitestyrke er en litt tosidig sak. Hva ville potensielt skjedd først? Skiva ødelagt av korrosjon, eller utslitt av bruk?

Jeg har aldri skiftet bremseskive på noen kjøretøy, fordi det ganske enkelt ikke var mere stål å slite på. Men jeg har skiftet bremseskive flere ganger pga korrosjon. Derfor tror jeg slitestyrke er mest en teoretisk øvelse, som i praksis sjeldent er et relevant problem når man skal vurdere rustfritt mot grøtjern.

Lenke til kommentar

Sport, og racingsykler bruker også rustfritt stål.

Jeg mente ikke å si at de ikke gjorde det, men at det er en del bremser der ute for sykler som ikke er rustfritt eller er mindre rustfritt for å bruke stålkvaliteter som tåler mer varme. Typisk austenitiske rustfrie stålkvaliteter som 304/316 er egentlig ikke så bestandig, men du har også rustfrie kvaliteter i martensitiske typer som kan være mer slitesterke.

 

Det handler ikke om å ha mest mulig friksjon, det handler om å ha rett friksjon.

Enig. Støpejern gir heller ikke mest friksjon. Støpejern er bra p.g.a. at grafitten gir en forutsigbar oppramping av friksjonen.

 

Varmeledning tror jeg ikke er en særlig relevant egenskap. Fordi overflaten der varmen produseres, er tilnærment nøyaktig dem samme overflaten, som vil ha konveksjon mot luft for nedkjøling.

Det er nesten riktig helt til du kommer til ventilerte bremseskiver, men jeg aner ikke om det er i bruk på motorsykler. Jeg sier nesten riktig fordi bedre varmeledningsevne vil gi bremseskiven mer effektiv varmekapasitet. Det endrer ikke hvilken duty cycle du kan bremse med men mer kapasitet vil tillate tyngre bruk lengre før skiva er for varm (Men da med en tilsvarende lang nedkjøling), igjen dette behøver ikke ha noen praktisk relevans, det er kun en teoretisk betraktning.

 

Slitestyrke er en litt tosidig sak. Hva ville potensielt skjedd først? Skiva ødelagt av korrosjon, eller utslitt av bruk?

Bremseskiver blir så avgjort byttet p.g.a. slitasje. I norge kan jeg se for meg at rust er et større problem en de fleste steder p.g.a. veisalt, men en bremseskive (Støpejern) kan neppe forventes å vare lengre enn 50-150000 km før den er utslitt (Men mer om kjøretøyet har induksjonsbrems)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...