Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kameraovervåkning fra bolig som fanger opp offentlig vei

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har lest det. Tenker likevel at det kan være andre regler som gjelder i og med at kameraet befinner seg inne i rommet. Vil det si at så lenge kameraet er i bruk, så må gardiner alltid være trukket for etc. Hva med en laptop som bare står på og strømmer? Lurer bare på hvor grensen går for hva som er lov og hva som ikke er.

Anonymous poster hash: 9f390...a02

Lenke til kommentar

Svaret på spørsmålet er vel rimelig klart:

"En privatperson kan lovlig overvåke eget hus og hage. Kameraet kan imidlertid ikke samtidig fange opp deler av et offentlig område eller en annen persons eiendom."

Hvorvidt kamera står utenfor eller innenfor et vindu er uvesentlig.

• Liker 8
Lenke til kommentar

Hvis jeg har en laptop, hvor jeg selv er.. Starter en videosamtale med noen hvor offentlig vei også blir fanget opp, så er det åpenbart ikke ulovlig. Jeg lurer på hvor grensen går før det blir "overvåkning" og ulovlig? Anonymous poster hash: 9f390...a02

Tommelfingerregelen må være om du aktivt ser på det eller ikke - tar du opp video uten at du ser hva du tar opp er det overvåking.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis jeg har en laptop, hvor jeg selv er.. Starter en videosamtale med noen hvor offentlig vei også blir fanget opp, så er det åpenbart ikke ulovlig. Jeg lurer på hvor grensen går før det blir "overvåkning" og ulovlig?

Du må rett og slett sette deg inn i lovverket. 

Personopplysningsloven §36:

«Med kameraovervåking menes vedvarende eller regelmessig gjentatt personovervåking ved hjelp av fjernbetjent eller automatisk virkende overvåkingskamera eller annet lignende utstyr som er fastmontert. Som kameraovervåking anses både overvåking med og uten mulighet for opptak av lyd- og bildemateriale. Det samme gjelder utstyr som lett kan forveksles med en ekte kameraløsning.»

• Liker 4
Lenke til kommentar

«Med kameraovervåking menes vedvarende eller regelmessig gjentatt personovervåking ved hjelp av fjernbetjent eller automatisk virkende overvåkingskamera eller annet lignende utstyr som er fastmontert. Som kameraovervåking anses både overvåking med og uten mulighet for opptak av lyd- og bildemateriale. Det samme gjelder utstyr som lett kan forveksles med en ekte kameraløsning.»

Det er dette jeg var ute etter. Ser spesielt på: 

"Med kameraovervåking menes vedvarende eller regelmessig gjentatt personovervåking ved hjelp av fjernbetjent eller automatisk virkende overvåkingskamera eller annet lignende utstyr som er fastmontert."

Vil det si at så lenge det ikke er fastmontert så er det ikke overvåkning?

Lenke til kommentar

Dette er i hvert fall ikke personopplysningsloven - for den har bare 34 paragrafer. Sjekk selv på https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2018-06-15-38/*#* 

Lenke til kommentar

Hva om det aldri tas opp?

For å si det sånn.. Det jeg ønsker er å ha et webcamera e.l. I første etasje. Der hender det at hunden bjeffer på folk som går forbi. Når jeg hører at han lager lyd, så vil jeg koble meg på kameraet for å se hva han driver med og med det samme se ut viduet på hva som får han til a bjeffe. Hva vil dere si om det?

Lenke til kommentar

Alt er lov, til du blir tatt, og sjansen for å bli tatt i slike saker er svært liten

En fullstendig feil og moralsk gal floskel som aldri burde vært funnet opp.

For å si det sånn.. Det jeg ønsker er å ha et webcamera e.l. I første etasje. Der hender det at hunden bjeffer på folk som går forbi. Når jeg hører at han lager lyd, så vil jeg koble meg på kameraet for å se hva han driver med og med det samme se ut viduet på hva som får han til a bjeffe. Hva vil dere si om det?

Ordet overvåkning er nok ment om mennesker og ikke hunder eller statiske objekter som et fjell. Du kan fint filme månen kontinuerlig, lovlig. Det går an å selektivt de-fokusere det området av bildet der potensielt mennesker kan gå forbi eller andre invaderende opplysninger kan framkomme. For eksempel kameraer som overvåker står kasseområdet i butikker et sensur-felt som gjør det umulig å se koden som tastes inn på kortterminalen. De har riktignok skiltet og godkjent overvåkning av folk, så det blir en helt annen sak, men prinsippet med sensurfelt kan nok også du bruke lovlig i situasjonen du beskriver. Så fremt sensuren er god nok til f.eks å ikke kunne logge når naboen i den rosa bilen kommer og drar hver dag. Eller tilsvarende andre identifiserbare kjennemerker.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...