unik42 Skrevet 12. november 2018 Del Skrevet 12. november 2018 Hei Jeg skal til med en utvidelse av huset. Dette er en kvist som vil gå ut på midten av husets langvegg, og vil ha full høyde opp til mønet. Siden vi får en slik stor og fin vegg, skal vi ha digre vinduer som dekker hele veggen. Fancy. Det betyr at jeg ikke vil ha overskap på kjøkkenet, og må derfor ty til annen benkebelysning. Er det noen her som har noen tips til hva jeg kan ha som benkebelysning. Eller vil dere tror at en spotskinne i mønet som lyser langs taket vil være god nok til arbeidsbelysning? Se vedlagt bilde for illustrasjon. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 13. november 2018 Del Skrevet 13. november 2018 Korleis tenker du å bruke kjøkkenet? Komfyren er opplyst via kjøkkenventilatoren, men kvar tenker du at du kjem til å stå når du lagar mat til vanleg? Personleg så hadde eg primært brukt arealet mellom komfyr og vask, då det er ein praktisk arbeidsplass der du innanfor armlengdes avstand når både komfyr, vask og avfallet. Sekundært hadde eg jobba i hjørnet på andre sida av vasken (der illustrasjonen har inntegna ei skjærefjøl med frukt), og tertiært hadde eg brukt den store benkeplata langs det store vinduet. Grunnen til at eg ikkje ville brukt den store arbeidsflata til vanleg er at det krever meir reinhold etter bruk, og kanskje til og med full vinduspuss dersom du får sprut på det store vinduet. Men du tenker kanskje annleis? Som benkebelysning så bør du ha ei spotskinne enten rett over benkeplata med vask og komfyr eller på veggen, dersom det er meint som arbeidsområdet. Dersom du kun har lys frå møna så vil du veldig fort få problem med at du skygger for lyset når du står ved benkeplata. Den møna du har er heller ikkje lang nok til til å kunne belyse benkeplata frå så mange vinklar at du unngår å kaste skygge. Tenker du å bruke benkeplata foran det store vinduet som arbeidsbenk? I så tilfelle vil ein spott plassert heilt inn i hjørnet mellom vindua gi nok lys. Til vanleg vil du nok klare deg fint med berre naturleg lys, men når det blir mørkare ute så må du ha meir belysning. Husk også at eldre treng meir lys enn unge, så dersom du tenker meir framtidig så bør du passe på å ha godt arbeidslys. Dersom ein kun tenker arbeidslys så vil sjølvsagt ein skrivebordslampe med lang arm kunne gjere nytten, men då er spørsmålet om du finn ein lampe som er fin nok til at det ikkje ser rart ut, og samtidig er lett å reingjere (ei slik lyskilde må du typisk justere på med tilgrisa fingrar når du lagar mat). 1 Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 13. november 2018 Del Skrevet 13. november 2018 En rekke med slike kunne fungert. Eller lignende, bare mer diskret 1 Lenke til kommentar
unik42 Skrevet 14. november 2018 Forfatter Del Skrevet 14. november 2018 Takker. Jeg lener litt mot kanskje ha kraftig indirekte lys fra mønet og nedover taket. Men det er sant som blir sagt, faren for skygger blir jo større. Kanskje supplere med noe diskret lys montert mellom vinduene hvis jeg trenger mer lys...? Lenke til kommentar
Åsgårdsreia Skrevet 15. november 2018 Del Skrevet 15. november 2018 Hva med noen små takpendler montert i overskaphøyde? For eksempel noe lignende som disse: https://www.lampehuset.no/lamper-taklamper-rom-miljo-stue-kjokken-soverom/bola-pendel-nova-life-hvit-12cm Lenke til kommentar
unik42 Skrevet 16. november 2018 Forfatter Del Skrevet 16. november 2018 Det kunne sikkert funke det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå