Gå til innhold

NAF: Ladepunkt for elbil bør ikke stanses av borettslagene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tesla og tilsvarende biler trenger forholdsmessig mye strøm tilgjengelig.

 

Det stemmer ikkje. Det er kor langt bilane køyrer i løpet av ein dag som er avgjerande for kva effekt dei treng, og ikkje storleiken på batteriet.

 

Og det må gis en garanti for at ikke borettslaget må ta kostnaden når det er for lite strøm tilgjengelig i området.

 

Det vil vere svært sjeldan at det er for lite straum tilgjengeleg. Ladesystem som vert innstallert i fellesgarasjer kan ha lastbalansering med resten av byggningsmassen, slik at overskotskapasitet f.eks. om natta kan utnyttast til lading.

Lenke til kommentar

 

Regner med at el anlegget er gammelt da, er det du som tar regninga hvis hele garasje anlegget brenner ned? Evt får de øke leia og oppgradere el nettet

 

Hva snakker du om, anlegget kan være så gammelt som bare det så lenge han lader etter de kravene som er satt. 

Noen må vel betale for strømmen som er brukt vel? måler må på plass og ikke minst jordfeilvern type B for daglig ladning som jeg tror er tilfelle her, ikke dumt av borrettslag å forby alt ladning og følge lover og regler til de kan garantere at dette er på plass.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er det rimlig alle må betale 50 000 kr etablering og 500 kr måned i strømleie tillegg for leie av strømplass i tillegg kommer strømpris 2 kr per kilowatt. Vet noen boretslag overpriser elbiladning for å bli kvitt problemet dette er snakk om 2 kw\t lader.

 

Så får folk vurdere å leie strøm eller å ha elbil lader er billigst.

Hadde heller betalt 5k per minutt.

 

For i borettslag er det ikke ulovlig å komme med urimlige priser på ladning.

Borettslaget mener det er fin måte å forby elbil lader på.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Noen må vel betale for strømmen som er brukt vel? måler må på plass og ikke minst jordfeilvern type B for daglig ladning som jeg tror er tilfelle her, ikke dumt av borrettslag å forby alt ladning og følge lover og regler til de kan garantere at dette er på plass.

Siterte du feil person?

 

Er det felles kurs må en til med måler for å betale strømmen ja. Evt ta en fastpris som er fair. Ellers skal kursen oppfylle de kravene som er satt(type b, ikke schuko, oppheng osv). Men at anlegget ble bygget i 19-pil å bue spiller ingen trille.

Lenke til kommentar

Løsningen er vel at leiliheter/beboere med behov for lading i garasjeanlegget forskuddsbetaler hva det koster. Si at det koster 200.000. To stykker trenger dette, da må de forskuddsbetale 100.000 hver. Kommer det to til - da skylder de 50.000 til de to som allerede har betalt seg inn. Bare sørg for at kapasiteten er til potensiellt alle leiligheter, evt. antall biler i garasjeanlegget.

Lenke til kommentar

Løsningen er vel at leiliheter/beboere med behov for lading i garasjeanlegget forskuddsbetaler hva det koster. Si at det koster 200.000. To stykker trenger dette, da må de forskuddsbetale 100.000 hver. Kommer det to til - da skylder de 50.000 til de to som allerede har betalt seg inn. Bare sørg for at kapasiteten er til potensiellt alle leiligheter, evt. antall biler i garasjeanlegget.

Så du mener at to stykk skal betale for at alle skal ha muligheten i fremtiden? Wow, snakk om å være vandt til å få alt på gullfat.

 

Det normale ville ha vært:

1. Få inn fagfolk til å vurdere tilgjengelig kapasitet.

2. Diskuter med beboere om det er nok, eller om det skal investeres penger for å øke kapasiteten.

 

Alle må såklart betale for nr 2 om dette blir vedtatt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Løsningen er vel at leiliheter/beboere med behov for lading i garasjeanlegget forskuddsbetaler hva det koster. Si at det koster 200.000. To stykker trenger dette, da må de forskuddsbetale 100.000 hver. Kommer det to til - da skylder de 50.000 til de to som allerede har betalt seg inn. Bare sørg for at kapasiteten er til potensiellt alle leiligheter, evt. antall biler i garasjeanlegget.

Så du mener at to stykk skal betale for at alle skal ha muligheten i fremtiden? Wow, snakk om å være vandt til å få alt på gullfat.

 

Det normale ville ha vært:

1. Få inn fagfolk til å vurdere tilgjengelig kapasitet.

2. Diskuter med beboere om det er nok, eller om det skal investeres penger for å øke kapasiteten.

 

Alle må såklart betale for nr 2 om dette blir vedtatt.

Det står da at de som i fremtiden ønsker tilbudet, må kjøpe seg inn. Så om du er den ENESTE som ønsker utbygging, ja så får du ta initialkostnaden, deretter må neste betale halvparten, 1/3, 1/4 1/5 ettersom hvor mange som ønsker å lade i garasjeanlegget.

Lenke til kommentar

Det står da at de som i fremtiden ønsker tilbudet, må kjøpe seg inn. Så om du er den ENESTE som ønsker utbygging, ja så får du ta initialkostnaden, deretter må neste betale halvparten, 1/3, 1/4 1/5 ettersom hvor mange som ønsker å lade i garasjeanlegget.

Det er hva jeg kaller å få ting servert på gullfat...

 

Det er dog ikke slik fungerer, en stemmer over ting. Blir det nedstemt(kun en person ønsker dette) blir det ikke noe av.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I vårt borettslag ble det bygget nye garasjer til alle for 2 år siden. Det ble ikke tenkt på el-biler da, så det ble ikke tatt høyde for dette i strømanlegget. 

 

Vi må derfor betale for å legge egen kurs til hver enkelt garasje hvis man vil lade elbil. (selv om jeg vet at de som har elbil tar sjansen innimellom) 

 

Litt spesielt å ikke tenke tanken på at noen vil lade elbil i 2016 kanskje...

Lenke til kommentar

 

 

Løsningen er vel at leiliheter/beboere med behov for lading i garasjeanlegget forskuddsbetaler hva det koster. Si at det koster 200.000. To stykker trenger dette, da må de forskuddsbetale 100.000 hver. Kommer det to til - da skylder de 50.000 til de to som allerede har betalt seg inn. Bare sørg for at kapasiteten er til potensiellt alle leiligheter, evt. antall biler i garasjeanlegget.

Så du mener at to stykk skal betale for at alle skal ha muligheten i fremtiden? Wow, snakk om å være vandt til å få alt på gullfat.

 

Det normale ville ha vært:

1. Få inn fagfolk til å vurdere tilgjengelig kapasitet.

2. Diskuter med beboere om det er nok, eller om det skal investeres penger for å øke kapasiteten.

 

Alle må såklart betale for nr 2 om dette blir vedtatt.

Det står da at de som i fremtiden ønsker tilbudet, må kjøpe seg inn. Så om du er den ENESTE som ønsker utbygging, ja så får du ta initialkostnaden, deretter må neste betale halvparten, 1/3, 1/4 1/5 ettersom hvor mange som ønsker å lade i garasjeanlegget.

Hva om personen som tar initialkostnaden flytter da? Skal bruk tinglyses?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har fått brev i posten fra styret i boretslaget at jeg ikke kan lade mer i garasjen fra 31.01.19. Hvorfor skal de bestemme om jeg kan lade eller ikke når jeg betaler garasjen sammen med husleie? Det er bare BS ?

Betaler du selv for strømmen i garasjen din? Eller går det fra fallesanlegget?

Lenke til kommentar

Slike ting er enkelt i borettslag, da de har fellesgjeld og de som vil ha lading må betale ekstra per måned for en eventuell oppgradering av nettet + de betaler det det koster å installere boksen selv

Oppgradering av nettet er jo noe som går på fellesdelen, og må derfor betales av alle.

Lenke til kommentar

En veldig god grunn til å nekte folk å sette opp ladestasjoner er jo selvfølgelig brannfaren. Dessverre så har el-biler en tendens til å begynne å brenne. Og av og til så skjer dette under lading. Selv om alt er gjort av fagpersoner. Og når en el-bil først har bestemt seg for å forsvinne fra denne verden via flammens rov, så gjør brannvesenet det de kan i en slik situasjon: de drar frem grillspydene sine. Fordi man klarer ikke å slukke en sveiseflamme på mellom 1000-1200 varmegrader. Så om elbilen tar fyr inntil en husvegg, så går gjerne huset tapt også. Om en elbil tar fyr i et borettslags parkeringsanlegg under en fullbebodd boligblokk, gjerne midt på natten når folk flest ligger og sover??? Selvfølgelig får man nei til å installere ladeanlegg i fellesgarasjen. Og selvfølgelig kommer man alltid til å få nei videre også, inntil det er bevist nok ganger at ting ikke kan gå galt. Og innen den tid kjører vi biler som bruker brenselsceller.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

En veldig god grunn til å nekte folk å sette opp ladestasjoner er jo selvfølgelig brannfaren. Dessverre så har el-biler en tendens til å begynne å brenne. Og av og til så skjer dette under lading. Selv om alt er gjort av fagpersoner. Og når en el-bil først har bestemt seg for å forsvinne fra denne verden via flammens rov, så gjør brannvesenet det de kan i en slik situasjon: de drar frem grillspydene sine. Fordi man klarer ikke å slukke en sveiseflamme på mellom 1000-1200 varmegrader. Så om elbilen tar fyr inntil en husvegg, så går gjerne huset tapt også. Om en elbil tar fyr i et borettslags parkeringsanlegg under en fullbebodd boligblokk, gjerne midt på natten når folk flest ligger og sover??? Selvfølgelig får man nei til å installere ladeanlegg i fellesgarasjen. Og selvfølgelig kommer man alltid til å få nei videre også, inntil det er bevist nok ganger at ting ikke kan gå galt. Og innen den tid kjører vi biler som bruker brenselsceller.

Nei, elbiler brenner ikke oftere enn andre biler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...