Gå til innhold

NAF: Ladepunkt for elbil bør ikke stanses av borettslagene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Burde ikke være bare boretslagets sitt ansvar hva med at kommunen bruker litt av alle de pengene de kommer til å få av de nye bomene til å lage flere ladeplasser på komunale parkeringer?

Der jeg bor er det en 600 meter lang kommunal vei men er bare elbil parkering på starten til 6 biler som alltid er som regel full.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Burde ikke være bare boretslagets sitt ansvar hva med at kommunen bruker litt av alle de pengene de kommer til å få av de nye bomene til å lage flere ladeplasser på komunale parkeringer?

Der jeg bor er det en 600 meter lang kommunal vei men er bare elbil parkering på starten til 6 biler som alltid er som regel full.

 

Det er vel derfor man ikke skal kjøpe el-bil i dag, hvis man ikke bor i en enebolig der man har tilgang til strøm. Og hvordan dette skal løses når målet er at alle i Norge skal kjøre e-bil, så er det bare Gud som kan løse dette.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvis man først har luksusen i å ha eget parkeringsanlegg i kjelleren, må det vel være et minimalt problem at borettslag nekter å sette opp ladepunkter. Det øker verdien til borettslaget, og betales jo av den enkelte. Det som er et større problem er at det er svært mange borettslag i storbyene som ikke har eget p-anlegg, og beboerne står derfor på gateparkering. For disse er det så godt som umulig å "hjemmelade" ettersom man bytter plass hver dag, og det er forbud mot skjøteledning ut av vindu hjemme f.eks. Den som hadde funnet på noe lurt rundt denne problemstillingen hadde hjulpet mange :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er vel å snu saken på hodet. For det første koster en slik tilrettelegging  både resurser og kroner for de som skal gjøre dette. For det andre har forskrifter og pålegg nå endret seg hver 6. mnd. Og kostnadene kan bli forholdsvis store i områder som ikke er tilrettelagt for El bil lading i stor stil. Tesla og tilsvarende biler trenger forholdsmessig mye strøm tilgjengelig.

For å få til dette på en skikkelig måte må kommunen få på plass skikkelige støtteordninger for de som ta på seg dette. Og det må gis en garanti for at ikke borettslaget må ta kostnaden når det er for lite strøm tilgjengelig i området.

 

Slik det er nå er kostnaden for stor. Det kreves fagfolk i prosessene for å få dette på plass og risikoen for å få en skikkelig smell på grunn av at strømnettet ikke er tilrettelagt for det som kommer gjør at mange holder igjen.

 

Her må politikere i byene på banen for å se på hva dette egentlig koster hvilke reelle konsekvenser dette har for framtiden når det gjelder strømtilførsel. Og Konsekvensutredninger er det vel noen byråd som muligens ikke har brukt så mye energi på....

Lenke til kommentar

 

Burde ikke være bare boretslagets sitt ansvar hva med at kommunen bruker litt av alle de pengene de kommer til å få av de nye bomene til å lage flere ladeplasser på komunale parkeringer?

Der jeg bor er det en 600 meter lang kommunal vei men er bare elbil parkering på starten til 6 biler som alltid er som regel full.

 

Det er vel derfor man ikke skal kjøpe el-bil i dag, hvis man ikke bor i en enebolig der man har tilgang til strøm. Og hvordan dette skal løses når målet er at alle i Norge skal kjøre e-bil, så er det bare Gud som kan løse dette.

Det finnes en bra oppfinnelse som heter hurtigladestasjon. Den fungerer også for de som bor i leilighet. For de fleste vil det holde med en lading i uka ved vanlig bruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel derfor man ikke skal kjøpe el-bil i dag, hvis man ikke bor i en enebolig der man har tilgang til strøm. Og hvordan dette skal løses når målet er at alle i Norge skal kjøre e-bil, så er det bare Gud som kan løse dette.

 

Nei, folket kan løse dette med å sette opp ladere. det er ganske enkelt. gud kan holdes helt utenfor. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Dette er vel å snu saken på hodet. For det første koster en slik tilrettelegging  både resurser og kroner for de som skal gjøre dette. For det andre har forskrifter og pålegg nå endret seg hver 6. mnd. Og kostnadene kan bli forholdsvis store i områder som ikke er tilrettelagt for El bil lading i stor stil. Tesla og tilsvarende biler trenger forholdsmessig mye strøm tilgjengelig.

For å få til dette på en skikkelig måte må kommunen få på plass skikkelige støtteordninger for de som ta på seg dette. Og det må gis en garanti for at ikke borettslaget må ta kostnaden når det er for lite strøm tilgjengelig i området.

 

Slik det er nå er kostnaden for stor. Det kreves fagfolk i prosessene for å få dette på plass og risikoen for å få en skikkelig smell på grunn av at strømnettet ikke er tilrettelagt for det som kommer gjør at mange holder igjen.

 

Her må politikere i byene på banen for å se på hva dette egentlig koster hvilke reelle konsekvenser dette har for framtiden når det gjelder strømtilførsel. Og Konsekvensutredninger er det vel noen byråd som muligens ikke har brukt så mye energi på....

 

Tullprat. Så lenge du holder forbruket under maksverdien på hovedsikringa di, så vil det ikke koste boretslaget en krone på noe slags vis. Har du ei hovedsikring på 50A, så kan du i praksis bruke 49A konstant hele døgnet. Om nettet kneler da, så er det netteier som må ta kostnaden for utbedring. Ikke du eller boretslaget

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tullprat. Så lenge du holder forbruket under maksverdien på hovedsikringa di, så vil det ikke koste boretslaget en krone på noe slags vis. Har du ei hovedsikring på 50A, så kan du i praksis bruke 49A konstant hele døgnet. Om nettet kneler da, så er det netteier som må ta kostnaden for utbedring. Ikke du eller boretslaget

 

Det er vel en tommelfingerregel som sier at man ikke skal belaste en kurs med mer enn 80% av sikringskapasiteten over tid.

Lenke til kommentar

Tesla og tilsvarende biler trenger forholdsmessig mye strøm tilgjengelig.

Tesla og tilsvarende biler trenger ikke mer strøm som andre elbiler. De kan riktignok benytte seg av et mer kapabelt uttak, men de trenger det ikke. Tesla kan helt fint lade fra samme Schutzkontaktsteckdose [ CEE 7/3 ] som alle andre, da på 10A/230VAC enfase, eller ~2300VA.

 

Bare at Direktorat for Samfunnsikkerhet og Beredskap har lagt ned forbud mot å lade fra Schuko på permanent basis. Schuko er fortsatt tillat benyttet for tilfeldig lading, men ikke som permanent ordning. Da skal der enten benyttes blå/rød IEC60309 industrikontakt, eller en Mode-3 veggboks.

 

Selv har jeg, skal vi si, fått byttet ut det vanlige schuko-uttaket med nettopp en slik blå IEC60309 eller CEE 17 kontakt i min garasje. Ledningsnettet er fortsatt det samme gamle 2,5mm^2. Lagt utvendig på vegg, slik at jeg lovlig kan benytte et fullt ut 16A overlastvern, om enn med redusert I2 spesifikasjon etter de seneste reguleringer.

 

Skal vurdere veggboks den dag jeg får elbil med trefaselader ombord. Da kan jeg med fordel trekke ny trefasekabel. Skal samtidig vurdere installere jordfeilvern type B på denne kabelen. Bare at slike er påfallende kostbare, og der finnes allerede jordfeilbryter i In Cable Control Box, altså klumpen på ladekabelen.

Tullprat. Så lenge du holder forbruket under maksverdien på hovedsikringa di, så vil det ikke koste boretslaget en krone på noe slags vis. Har du ei hovedsikring på 50A, så kan du i praksis bruke 49A konstant hele døgnet. Om nettet kneler da, så er det netteier som må ta kostnaden for utbedring. Ikke du eller boretslaget

Hørt om Anleggsbidrag?

 

Ladepunkt i borettslag er dertil underlagt et kontrollregime. Der er kostnader forbundet med det også.

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Selv har jeg, skal vi si, fått byttet ut den vanlige schukokontakten med nettopp en slik blå IEC60309 eller CEE 17 kontakt i min garasje. Ledningsnettet er fortsatt det samme gamle 2,5mm^2. Lagt utvendig på vegg, slik at jeg lovlig benytte et fullt ut 16A overlastvern, om en med redusert I2 spesifikasjon etter de seneste reguleringer. 

 

 

 

Kan du utdype denne? Meg bekjent skal en inn med type B vern uansett så lenge denne nå er dedikert til elbil lading. Men usikker på hva du mener med seneste reguleringer? 

Lenke til kommentar

Burde ikke være bare boretslagets sitt ansvar hva med at kommunen bruker litt av alle de pengene de kommer til å få av de nye bomene til å lage flere ladeplasser på komunale parkeringer?

Der jeg bor er det en 600 meter lang kommunal vei men er bare elbil parkering på starten til 6 biler som alltid er som regel full.

Dessverre ikke så lett. Bommene er til for å dekke de skyhøye planlegging og administrative utgiftene til større vei-prosjekter. Derfor det ikke er nok med at skattepengene og inntektene til staten for å dekker disse prosjektene. 4,5mrd til ny bru -> 60% til selve utbygging 40% til det resterende, derfor må skattebetalerne betale for det de har kjøpt en gang til. Med fare for at jeg gir disse mulighet til å administrere bort mer penger, hva med "ultra-lokal-bom"? en liten bomring du må passere på vei ut av parkeringsplassen du har hjemme?

Endret av Joakim Fagerland
Lenke til kommentar

Kan du utdype denne? Meg bekjent skal en inn med type B vern uansett så lenge denne nå er dedikert til elbil lading.

 

Ja, og…?

 

Men usikker på hva du mener med seneste reguleringer?

 

Feil ordvalg. Eller alt er relativt. Saken er på ingen måte ny lenger. 

Endret av 1P4XZQB7
Lenke til kommentar

 

Ja, og…?

 

 

Feil ordvalg. Eller alt er relativt. Saken er på ingen måte ny lenger. 

 

Mulig jeg missforsto deg, jeg leste det slik at du oppfattet at en nå ikke trengte å installere B-vern når en dedikerer en kurs til elbillading på grunn av en ny regulering. Lurte bare på hvor du hadde det i fra :) 

Lenke til kommentar

 

Tullprat. Så lenge du holder forbruket under maksverdien på hovedsikringa di, så vil det ikke koste boretslaget en krone på noe slags vis. Har du ei hovedsikring på 50A, så kan du i praksis bruke 49A konstant hele døgnet. Om nettet kneler da, så er det netteier som må ta kostnaden for utbedring. Ikke du eller boretslaget

 

Det er vel en tommelfingerregel som sier at man ikke skal belaste en kurs med mer enn 80% av sikringskapasiteten over tid.

Det stemmer. Det er et sertifiseringskrav. På en 16A kurs blir det 12.8A. Da går det fint å lade langsomt med 10A. Personlig bruker jeg blå industrikontakt (CEE).
Lenke til kommentar

Hvis man først har luksusen i å ha eget parkeringsanlegg i kjelleren, må det vel være et minimalt problem at borettslag nekter å sette opp ladepunkter. Det øker verdien til borettslaget, og betales jo av den enkelte.

Nei, kapasiteten på anlegget må sannsynligvis økes, og det må fellesskapet betale for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har fått brev i posten fra styret i boretslaget at jeg ikke kan lade mer i garasjen fra 31.01.19. Hvorfor skal de bestemme om jeg kan lade eller ikke når jeg betaler garasjen sammen med husleie? Det er bare BS ?

Regner med at el anlegget er gammelt da, er det du som tar regninga hvis hele garasje anlegget brenner ned? Evt får de øke leia og oppgradere el nettet

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...