Aleksss Skrevet 12. november 2018 Del Skrevet 12. november 2018 Hei, Jeg jobber 10 nattevakter i mnd i bemmanet bolig. Ila natten må jeg være muse stille da veggene her er så tynne at de som jobber medlever (sover på jobben) våkner om jeg åpner en dør eller f.eks går på do. Jeg kan derfor ikke ha noen lyder på om natten og jeg kan heller ikke bruke øreporpper for å høre på musikk da jeg alltid må lytte på en radio som lager lyd om noen går rundt i en av leilighetene. 4 Ganger ila mnd må jeg også vaske noen felles omeråder. Jeg gjør dette så stille jeg bare kan, men jeg får normalt kjeft siden det ikke er stille nokk og jeg vekker de som sover her. Er dette normalt. Vil tro man har rett til å f.eks ha på litt lyd på en radio for å ha noe selskap på natten. Føler meg også ganske kjip hver gang jeg gjør noe og jeg hører de ansatte som sover våkner.... Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 12. november 2018 Del Skrevet 12. november 2018 Nei eg ville ikkje sagt at dette er normalt, sjølv om du nok ikkje er den einaste som opplever dette. Det vanlige prinsippet som ligg til grunn når vi snakker om støy er unødig støy, lydar som kjem av nødvendig aktivitet er ikkje unødig støy. Så du skal ikkje være nødt til å holde deg utan å gå på do ei heil vakt, og du skal sjølvsagt få utføre dei pålagte arbeidsoppgåvene dine, med dei lydane som det medfører. Det er ein vesentleg forskjell i gå over golvet, og opne og lukke dører i samband med at du tørker over fellesområda, situasjonen hadde vært ein heilt anna om du midt på natta dreg fram støvsugeren og går hardhent til verks. Eg har sjølv budd på plassar med tynne veggar, og veit at det kan være irriterande å høyre lydar utanifrå, men løysninga i slike tilfeller er å heve sin eigen terskel for å høyre lydar, ikkje kreve at alle andre i huset må sitte heilt stille og holde pusten fram til kl 07. Dette er nok typisk eit problem på mellomleiarnivå, der du har dine arbeidsoppgåver frå ein sjef høgare oppe i systemet, og dei som har vært på boligen ei stund som demonstrerer sin posisjon med å hakke på deg som er ny. Uansett så tenker eg at verneombodet på din arbeidsplass er rette vegen å gå. Ein ting er at du får uberettiga kjeft for å gjere jobben din, som sjølvsagt openbart har betydning for det sosiale arbeidsmiljøet, men eg tenker at også dei som kjefter også må oppleve lydane av våken nattevakt som forstyrrande. Her burde verneombodet ta opp problemstillinga til leiinga for å finne ei løysning som alle kan leve med. Det er fleire ting som kan gjerast, ønskesituasjonen er nok full ombygging for å lydisolere alle rom, men berre det å lydisolere vaktrommet er ein god start (vaktrommet skal vell også brukast til interne møter der ein diskuterer ting som brukarane ikkje skal høyre?). Andre openbare løysningar er å gjere nattevakta heilt passiv ved å ta vekk arbeidsoppgåver slik som vasking, slik at ikkje andre i huset blir unødig forstyrra. Eller rett og slett flytte nattevakta ut av huset og inn i eit nabobygg. Å passe ein radio og hjelpe brukaren når det er behov kan nok like gjerne gjerast frå nabohuset. PS, angåande øyrepropper og musikk, her ville eg prøvd meg litt fram, du får headset som verken sitter som propp i øyret eller som omslutter øyret som eit hørselvern. Slike burde du kunne bruke på lavt volum utan å stenge ute lydar frå omgivelsane. Eit anna alternativ kan være headset meint til telefon, der du har høgtalar og ein mikrofon på eine sida, og kun ein bøyle på den andre. Med ein slik kan du høyre musikk (i mono) på det eine øyret og samtidig har det andre øyret heilt opent.Andre lydlause alternativ til å høyre musikk blir å lese bok eller surfe på internett. Det å sjå film/serie utan lyd og med teksting for hørselhemmede fungerer også overraskande bra. 2 Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 12. november 2018 Del Skrevet 12. november 2018 Dersom vaske/ryddeoppgavene vekker de som sover, så bør man vurdere å flytte de til dagtid. Slik aktivitet vil alltid medføre noe lyd og man må gjøre en avveining om det er viktig at de gjøres om natten eller om de kan gjøres om dagen. Å gå på do i løpet av en vakt må man ha mulighet til. 1 Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 22. november 2018 Del Skrevet 22. november 2018 Et generelt tips til å få tiden til å gå på jobb når du samtidig må være oppmerksom på hva som skjer rundt deg er lydbøker. Jeg har alltid en propp i øret med lydbok. Da hører jeg alt som skjer rundt meg samtidig som jeg får noe underholdning. Musikk fyller for mye og er uansett ikke særlig givende når man bare hører litt, men snakking er lett å få med seg selv om man bare har det på ett øre. Bakdelen er at audiobøker er veldig dyre, men det finnes sider som audiobookbay, men der er ikke alltid kvaliteten top notch samtidig som man ikke støtter favoritt forfatteren samt at det er enklere å streame fra audible O.l. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 22. november 2018 Del Skrevet 22. november 2018 Bakdelen er at audiobøker er veldig dyre, men det finnes sider som audiobookbay, men der er ikke alltid kvaliteten top notch samtidig som man ikke støtter favoritt forfatteren samt at det er enklere å streame fra audible O.l. Off-topic, men om du lastar ned eBokBib kan du registrere lånekortet frå ditt lokale bibliotek og få tilgang til å reservere eit stort utvalg av lydbøker heilt gratis på same måte som du går på biblioteket for å hente ut ei fysisk bok. Einaste bakdelen med den løysninga er at på same måte som at kvart bibliotek har begrensa med fysiske eksemplar av kvar bok, så er det også ei begrensning på kor mange lisensar som kan være i bruk samtidig. Så på heilt nye bøker så kan det være venteliste, bøker som er eldre enn to år vil i praksis ikkje ha slike begrensningar. 1 Lenke til kommentar
coffeee Skrevet 22. november 2018 Del Skrevet 22. november 2018 Det følger av arbeidsmiljøloven § 10-11 (2) at arbeid på natten ikke er tillatt, med mindre arbeidets art gjør det nødvendig. Å pålegge nattevakter renholdsoppgaver er ikke nødvendigvis lovlig, da det ofte ikke er "nødvendig" å vaske på natten. Det kan like gjerne gjøres på morgenen, eller dagen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå