Redaksjonen. Skrevet 11. november 2018 Del Skrevet 11. november 2018 Slik skal det se ut når 1000 kvadratmeter månelandskap står klart i Wien Lenke til kommentar
G Skrevet 12. november 2018 Del Skrevet 12. november 2018 Kan noen vennligst videodokumentere hele baksiden av månen, slik at man kan få slått hull på konspiratoriske idéer om nazister, russiske og/eller romvesenbaser der? Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 12. november 2018 Del Skrevet 12. november 2018 Kan noen vennligst videodokumentere hele baksiden av månen, slik at man kan få slått hull på konspiratoriske idéer om nazister, russiske og/eller romvesenbaser der? https://en.wikipedia.org/wiki/Lunar_Reconnaissance_Orbiter#Gallery 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 12. november 2018 Del Skrevet 12. november 2018 Tippet at det fantes bevis ja. Men neste månefarer kunne kanskje ha videofilmet med en håndholdt Sony videokamera elns. i 4K, og sveipet over på solen, på Saturn, på Jupiter og på Jordkloden for å gi oss litt inntrykk over at dette virkelig er på månen Vi behøver litt måneturistbilder, og ikke at NASA ruger på mange av bildene sine (vet jo ikke om de ruger på dem). Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 12. november 2018 Del Skrevet 12. november 2018 Tippet at det fantes bevis ja. Men neste månefarer kunne kanskje ha videofilmet med en håndholdt Sony videokamera elns. i 4K, og sveipet over på solen, på Saturn, på Jupiter og på Jordkloden for å gi oss litt inntrykk over at dette virkelig er på månen Vi behøver litt måneturistbilder, og ikke at NASA ruger på mange av bildene sine (vet jo ikke om de ruger på dem). Det er sant. Bileta frå LRO må jo vere falske, sidan vi ser spor etter alle dei falske Apollo-ferdene der. 1 Lenke til kommentar
Mr Burns Skrevet 13. november 2018 Del Skrevet 13. november 2018 Vi behøver litt måneturistbilder, og ikke at NASA ruger på mange av bildene sine (vet jo ikke om de ruger på dem). Etter det jeg har forstått er alle bildene som astronautene tok på månen, og i transitt, tilgjengelige. Negativene skal være skannet og nedlastbare. Lenke til kommentar
G Skrevet 13. november 2018 Del Skrevet 13. november 2018 Men det hjelper vel ikke de konspiratorikerne med noen få slides stillbilder? Spørs jo om det vil hjelpe noensinne, uansett hvor godt materiale man har å vise. Men, det hadde overbevist meg litt om de panorerte over på de andre planetene. Tross at manipulasjon med visuelle saker er lett å få til. Det måtte da ha blitt laget en metode for fangst av opptak, som det lett kunne erklæres at var manipulert med i etterkant i så fall. Jeg tror vel litt på at måneferden (den første) fant sted selv uansett. Lenke til kommentar
lolkyb Skrevet 14. november 2018 Del Skrevet 14. november 2018 Men, det hadde overbevist meg litt om de panorerte over på de andre planetene. Hva forventer du å se egentlig? Hvilke andre planeter ville du "panorert" til? Månen er 384,000 km fra jorden. Mars er 79,000,000 km fra jorden, og Venus er 41,000,000 km unna, som de to nærmeste planetene. Ved å reise til månen kommer du altså 0.4% nærmere Mars og 0.9% nærmere Venus. Jupiter er 600,000,000 km unna, og de andre enda lenger. De andre planetene er altså ikke stort mer synlige fra månen enn fra jorden. Mars har forøvrig blitt fanget av LRO allerede, og ser slik ut: http://lroc.sese.asu.edu/posts/815 Jeg tror vel litt på at måneferden (den første) fant sted selv uansett. Hva gjør at du ikke tror de fant sted? Lenke til kommentar
G Skrevet 14. november 2018 Del Skrevet 14. november 2018 (endret) Hva forventer du å se egentlig? Hvilke andre planeter ville du "panorert" til? Månen er 384,000 km fra jorden. Mars er 79,000,000 km fra jorden, og Venus er 41,000,000 km unna, som de to nærmeste planetene. Ved å reise til månen kommer du altså 0.4% nærmere Mars og 0.9% nærmere Venus. Jupiter er 600,000,000 km unna, og de andre enda lenger. De andre planetene er altså ikke stort mer synlige fra månen enn fra jorden. Mars har forøvrig blitt fanget av LRO allerede, og ser slik ut: http://lroc.sese.asu.edu/posts/815 Hva gjør at du ikke tror de fant sted? Jeg forventer bedre opptak av de uten en forstyrrende jordatmosfære. Dessuten så beveger kamera seg i retning en enorm zoom. Dessuten så hadde sikkert ikke Sony sagt nei takk til å utvikle en super duper variant av et videokamera for formålet. Tenk på den reklameeffekten. Sett det på et stativ og kamera som er tilpasset astronauthansker. Herlig lavoppløst bilde da. Hva er det som gjør at man kan få sett venuspassasjen eller hva pokker det kalles med det nakne øye her i fra jorden da? Noe liknende må jo være "dramatisk" mye tydeligere i fra måneoverflaten. Spesiellt i fra en skyggeside som ikke har solstrålestøy. Må jo være ti gange bedre enn om du drar høyt opp i fjellet uten lysforstyrrelse nede på jordoverflaten. Som sagt lite, omtrent ingenting. Er godtroende om at måneferden sannsynligvis har funnet sted. Endret 14. november 2018 av G Lenke til kommentar
lolkyb Skrevet 14. november 2018 Del Skrevet 14. november 2018 Jeg forventer bedre opptak av de uten en forstyrrende jordatmosfære. Dessuten så beveger kamera seg i retning en enorm zoom. Dessuten så hadde sikkert ikke Sony sagt nei takk til å utvikle en super duper variant av et videokamera for formålet. Tenk på den reklameeffekten. Sett det på et stativ og kamera som er tilpasset astronauthansker. Har du noensinne prøvd å ta bilde av et himmellegeme? Jeg vet ikke hva du mener med en "super duper" variant av et videokamera, men dette er hva du kan oppnå med et middels teleskop og en tilpasset bildesensor: https://georgeastro.weebly.com/mars.html Legg merke til at hvert bilde er sammensatt av flere bilder tatt gjennom forskjellige filtre, hvor hvert bilde har en lukkertid på 240 sekunder. Jeg tror du har noen vrangforestillinger om hvordan en video av diverse planeter fra månens overflate vil kunne se ut. Herlig lavoppløst bilde da. Hva er det som gjør at man kan få sett venuspassasjen eller hva pokker det kalles med det nakne øye her i fra jorden da? Du kan ikke se venuspassasjen med det nakne øye. Du må gjerne stirre på solen og prøve, men neste gang blir ikke før 2117. Noe liknende må jo være "dramatisk" mye tydeligere i fra måneoverflaten. Som sagt, du vil være 0.9% nærmere Venus. Se for deg at du står 100 meter unna et riskorn. Vil du se riskornet "dramatisk" bedre om du går 1 meter nærmere? Spesiellt i fra en skyggeside som ikke har solstrålestøy. Må jo være ti gange bedre enn om du drar høyt opp i fjellet uten lysforstyrrelse nede på jordoverflaten. Er du seriøs? Hvordan har du tenkt å se venuspassasjen (Venus som går foran solen) hvis du befinner deg på skyggesiden av månen? Lenke til kommentar
G Skrevet 14. november 2018 Del Skrevet 14. november 2018 (endret) Mulig at jeg blander venuspassasjen med andre venus-hendelser her. Får beklage akkurat det. Begynner å bli noe tid siden venuspassasjen fant sted allerede. Jeg tror du har noen vrangforestillinger om hvordan en video av diverse planeter fra månens overflate vil kunne se ut. Det kan godt hende at forestillingene mine om det, er litt over the top. Edit: Tror jeg må ha ment noe ala "nedre konjuksjon for planeten Venus", ikke venuspassasjen. Ødegård og de der folkene hadde jo mange "orgasmer" de siste årene. Og en nedre konjuksjon som kunne skimtes som en lysende stjerne var selve Venus som var synlig for det blåtte øyet. Husker selv at jeg tittet på det der fenomenet. Så hvorfor ikke også i fra måneoverflaten. Sende månemannskapet opp når dette er i ferd med å skje neste gang? Endret 14. november 2018 av G Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 14. november 2018 Del Skrevet 14. november 2018 Jeg tror vel litt på at måneferden (den første) fant sted selv uansett.Hvilket motiv skulle regjering / nasa ha hatt for å iscenesette noe sånt dersom den ikke fant sted ? Lenke til kommentar
G Skrevet 15. november 2018 Del Skrevet 15. november 2018 (endret) Hvilket motiv skulle regjering / nasa ha hatt for å iscenesette noe sånt dersom den ikke fant sted ? Jeg er ikke konspiratorisk på det. Bare konstaterer at det er en del sånn som flyter på internett. Og det med filmingen er fordi jeg tror det hadde vært litt stilig. Endret 15. november 2018 av G Lenke til kommentar
lolkyb Skrevet 15. november 2018 Del Skrevet 15. november 2018 Ødegård og de der folkene hadde jo mange "orgasmer" de siste årene. Og en nedre konjuksjon som kunne skimtes som en lysende stjerne var selve Venus som var synlig for det blåtte øyet. Husker selv at jeg tittet på det der fenomenet. Så hvorfor ikke også i fra måneoverflaten. Sende månemannskapet opp når dette er i ferd med å skje neste gang? Jeg tror du fortsatt er meget meget forvirret. Du snakker om fenomenet hvor Venus står i konjunksjon med månen. Dette vil du observere fra månen. 1) Hvordan har du tenkt å observere det når du selv står på månen?? Er du sikker på at du vet hva konjunksjon betyr? 2) Hvorfor? Du kan alltid se selve Venus som en sterk lyskilde med det blotte øye - Venus blir ikke større eller skinner sterkere fordi den står i konjunksjon med noe annet himmellegeme. 3) Som sagt, hvorfor skal du på død og liv observere planeter fra månen? Jeg tror du fortsatt ikke skjønner at opplevelsen ikke blir noe dramatisk bedre enn fra jorden. Prøv å se det i perspektiv på denne siden: http://joshworth.com/dev/pixelspace/pixelspace_solarsystem.html#earthtxt finn jorden og månen, og scroll så til venstre til du finner Venus At du foreslår å sende "månemannskapet" opp neste gang Venus står i konjunksjon er på så mange måter det mest tullete jeg har hørt i år 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 15. november 2018 Del Skrevet 15. november 2018 (endret) Snakket jeg ikke om nedre konjuksjon da? Ok jeg gir meg litt på det å få uttrykket dette på noe som helst fagspråk. Da får man ta tak i "en spade" heller, slik: Dersom Venus er nærmest mulig jorden som den kan klare å komme, så vil den følgelig være mer observerbar. Siden månen alltid er et nærme objekt i forhold til jordkloden så vil Venus følgelig være omtrent like mye nærmest månen som den kan få blitt. Dersom du da filmer Venus så vil du jo få et så optimalt opptak som det går an å få til i fra måneoverflaten. Gitt at du står på riktig side på måneoverflaten i forhold til hvor Venus måtte være observerbar. Håper jeg fikk fram "spaden" nå. Ok, jeg har forstått at du mener opplevelsen med Venusobservarsjon er neglisjerbart forskjellig på måneoverflaten. Jeg har ikke greie på det der, så da får det som er skrevet bare stå som det står. Endret 15. november 2018 av G Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå