Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

En kamerat av meg går på internett og får en error


Anbefalte innlegg

Heheh, samme her, hadde nettopp installert XP og skulle på nettet en tur for å laste ned nødvendig programvare, og vips, i løpet av et minutt eller to fikk jeg beskjed om at maskina måtte restartes. Trodde knapt det kunne være virus først, så fort som det gikk.

 

Men trenger det være blaster-ormen? Gjør ikke welchia-ormen mye det samme?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har sagt dette *mange* ganger før, men det er tydeligvis mange som ikke har fått det med seg. Noen fakta:

 

* MSBlast/Welchi/Natchi er ikke et virus, teknisk betegnelse er orm(er)

 

* Du kan få MSBlast/Welchi/Natchi med en gang du setter maskina på nett. Er du i et ubeskyttet segment og har i nettverkskabelen under installasjon vil du bli smittet *lenge* før installasjonen av windows er ferdig.

 

* Du kan sjekke om du har MSBlast ved å se etter filen(e) MSBlast.exe og tftp<noen tall>.exe i c:\%WINDIR%\system32. Når det kommer til Welchi/Natchi skal du se etter DLLHOST.EXE og SVCHOST.EXE i c:\%WINDIR%\system32\wins

 

* Tools fra Symantec, F-Secure ol slik som Fixblast, lovesan ol klarer i 90% av tilfellene ikke å fikse problemet ditt. Dette må gjøres manuelt på hver maskin og starter med en register editering for å slette nøklene som starter MSBlast/Welchi/Natchi ved oppstart OG tftp-daemonen (ikke tftp.exe som ligger i system32, men en som ligner)

 

* Før du i det hele tatt begynner å fikle med registeret må du legge inn disse to patchene fra windowsupdate KB823980 og KB824146. Disse sørger for at du ikke kan bli smittet igjen når du endelig har fjernet ormen.

 

* Kjør windowsupdate minst en gang i uka for å holde maskina di oppdatert.

 

Forøvrig hadde du funnet alt dette hvis du hadde søkt på forumet, men siden søkinga er litt tvilsom skrev jeg det likegodt her også.

 

EDIT: tftp ikke tpft! :)

Endret av *Tronaldo*
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...