Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Medisinsk cannabis eller andre tilsvarende preparater i Norge

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har et familiemedlem med en kronisk, autoimun sykdom som heter Systemisk lupus erythematosus, SLE eller oftest kalt Lupus.

Vedkommende har hatt diagnosen i noen år og får medikamenter mot smerter og inflammasjon.

Selv er jeg frisk og har etter hva jeg forstår en ikke helt unik ungdomstid hvor jeg blant annet har røykt hasj og marihuana. Tidvis mye, og er i dag noe engasjert i samfunnsdebatten angående legalisering og medisinsk bruk. Familiemedlemmet mitt har en samboer som også tar seg en joint av og til.

Så jeg har jo naturligvis spurt om hun også har prøvd cannabis og om det lindrer symptomene. Det har hun, og det hjelper, veldig.

Så kommer problemstillingen:

Cannabis er ulovlig for de fleste i Norge. Fastlegen hennes har heller aldri nevnt cannabis eller andre preparater som er lovlig (Sativex) som noe alternativ.

I en perfekt verden kunne hun selvfølgelig bare ha sagt til legen at hun har prøvd hasj og at det virker, og dermed få igang diskusjonen om alternativer.

Men jeg vet av egen erfaring og mine venners erfaring at fastlegen også kan lage en del trøbbel hvis man forteller om narkotikabruk.

Jeg har blant annet en venn som måtte avlegge ren urinprøve fordi han hadde vært åpen om at han røkte hasj fra tid til annen under en helseundersøkelse. Alternativet var inndragning av førerkort.

Familiemedlemmet mitt har selvsagt førerkort også. I tillegg har hun barn og en eksmann som vil bruke hva som helst mot henne for at hun skal miste omsorgen for barna. Han har allerede prøvd å bruke sykdommen mot henne.

Så ut i fra den problemstillingen er hun naturligvis livredd for å si noe som helst til legen om at hun har prøvd alternativ symptomlindring. Hun er rett og slett redd for å i ytterste konsekvens miste omsorgen for barna.

Så spørsmålet mitt er i grunn om det finnes noen klare retningslinjer for leger med SLE-pasienter når det kommer til disse spørsmålene. Jeg vet jo at hun også bare kan si at hun har lest om noe som heter Sativex uten å utdype noe mer om hvorfor hun er sikker på at det virker. Men det er jo naturligvis veldig greit å kunne fortelle den uavkortede sannheten til de som behandler deg.

Spørsmålet mitt er vel i grunn om hva man kan for forvente hvis man går til fastlegen og prøver å få resept på Sativex?

Hvis legen blankt avslår, har man noen mulighet til å overprøve fastlegen, eller få henvisning videre til en spesialist?

Det ble kanskje et litt utluftningspreget innlegg. Men jeg tror jeg fikk med essensen i det.

Anonymous poster hash: 66a20...1fa

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Cannabis har jo en medisinsk historie, men det er mange økonomiske interesser som bestemmer politikk og lovgivning. Når man kan kaste en hel kurv med medisiner når en bytter til cannabis er det en industri som plutselig synes cannabis burde være ulovlig. På etisk grunnlag, selvfølgelig. Det er såklart ingen vikarierende motiver.

SLE er en kronisk sykdom som jeg mener burde kvalifisere til medisinsk bruk etter en helhetlig vekting av pros and cons.

Sativex er et legemiddel med THC:CBD ratio på ca 1:1.

Personlig synes jeg CBD har den klareste profilen som legemiddel som burde markedsføres, da THC gjerne lettere blir vurdert som rusmiddel.

En bør uansett ikke være ukritisk til bivirkninger, men gjøre en helhetlig vurdering på hva som er fornuftig.

Lenke til kommentar

Hei. Jeg har tre autoimmune tilstander, ikke direkte lupus. Det jeg kan si er at nå fremover er det sannsynlig at det vil testes mye med cannabis i usa og canada i forhold til autoimmune sykdommer. Av det jeg har sett hittil så kan det hjelpe på smertelindring, kvalme og generelle vanskeligheter med å spise samt en viss grad av anti-inflammatorisk effekt. Medisinen du henviser til er forsåvidt kun for MS pasienter som ikke responderer bra på annen behandling (i Norge).

Om det er slik at hun ikke responderer på noe behandling, det inkluderer biologiske medisiner, så må hun for all del spørre om det er mulig å få resept på denne medisinen. Derimot så er det garantert at fastlegen ikke kan hjelpe henne med dette, det er spesialister på sykehusene som administrerer slike autoimmune diagnoser og deres behandlingsplan. Jeg antar hun er regelmessig i kontakt med de?

Sånn på personlig plan så har jeg mye større tro på de nyere medisinene som utvikles enn cannabis.

Anonymous poster hash: f27a4...088
Lenke til kommentar

Har flere ganger gått til min fastlege angående diverse preparater som jeg tror kan hjelpe, vi diskuterer det sammen og jeg pleier alltid å være forberedt. altså at jeg har sjekket hva andre folk sier om å bruke den medisinen for denne tilstanden og bruker det som grunnen til hvorfor jeg ønsker å utforske om det er noe for meg. Hun kan fremstille seg som kunnskapsrik om emnet uten å innrømme noen bruk. 

Lenke til kommentar

Jeg tenker jo at det helt sikkert er mulig å framstå som opplyst uten å innrømme noe.

Angående hva man har tro på og ikke tro på av kommende medikamenter, så er både jeg og familiemedlemmet enig i at å bruke cannabis ikke er et mål i seg selv og at det hadde vært å foretrekke et medikament som man ikke blir ruset av. Om det er cannabis eller noe annet spiller ikke noen rolle. Faktisk er det å foretrekke at det ikke er cannabis pga. alt stigma rundt det.

Likevel må man jo ta det man har i dag, da er ikke alternativene så mange.

Effekten av cannabis overgår alt det andre hun har fått. Da snakker man om å øke livskvaliteten og få tilbake nattesøvnen når det står på som verst. Det gjør ingen godkjente preparater.

Vi har funnet en veileder for leger angående cannabis og cannabispreparater. Der står det jo litt om oljer også. Det later jo til at det finnes mange produkter som i større eller mindre grad ikke er rusgivende.

Jeg hadde satt pris på det om det er noen på forumet som har erfaringer å dele i forhold til hvordan man går fram og hva man kan forvente fra lege og nevrolog.

Anonymous poster hash: 66a20...1fa

Lenke til kommentar

Som kreftpasient ( Hjernesvulst ) så har jeg spurt min overlege på sykehuset om cannabis og de er klar over at det kan virke til en viss grad, men i følge dem er ikke forskningen klar nok for å gi en god indikasjon på om det kan hemme behandlingen til noen typer hjernesvulster eller ikke og er derfor føre var på slik type behandling per dags dato.

Med mindre man kan kartlegge med gode vitenskapelige artikler hva resultatet blir på den typen kreft man har ( dette med de genetiske markørene på plass ) så kan det være vanskelig å vite om det vil være effektivt eller ikke, dessverre så er behandling in vitro og mus ikke alltid utslagsgivende for oss mennesker så det er viktig å ta ting med en klype salt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Som pasient skal man ha en medbestemmelsesrett når det kommer til behandling. dvs. at pasienten selv skal være med på å bestemme. Om feks. medisiner kan skape avhengighet er ikke dette noen god grunn i seg selv fordi man bare kan lege en plan for avvenning i samme slengen. Man finner jo uansett relativt fort ut om medisiner har effekt eller ikke.

I dag er det relativt enkelt å flytte over landegrenser, særlig i EØS/EU. Og man kan flytte litt frem og tilbake som man ønsker. Om Norge skal fortsette å være så sære med medisiner vil man se en kraftig økning av folk som emigrerer.

Man kan selvsagt også legge neste ferie tilrette for et besøk hos en privatpraktiserende utenlandsk lege som man på forhånd har sjekket ut. Det finnes også nettleger som fikser både resept og medisiner i samme slengen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...