sjoffa Skrevet 10. november 2018 Del Skrevet 10. november 2018 Hei! Jeg bor i et 10 år gammelt borettslag, og har en ytterdør som var litt skjev og som jeg ønsket justert. Den lukket seg fint igjen, men tok litt i karmen i det ene hjørnet. Dette ønsket jeg å fikse slik at det ikke ble et problem på sikt. Jeg klarte ikke å justere den hverken opp eller ned og mistenkte at forrige eier har ødelagt justeringsskruene. En snekker var innom meg og sa at hengslene hadde skjært seg og at metallsponet var et tegn på at de ikke kunne justeres og måtte byttes. Jeg sa at det vil jeg gjerne ha gjort. Jeg ble forklart at det kunne han raskt bestille og at det var lett å bytte. Jeg spurte om det var noe som kunne gå galt og ble forespeilet at dette var en halvtimes jobb. Neida, dette gjorde han raskt, ble jeg fortalt. Neste gang møtte han opp med en hjelper og nye hengsler. De skrudde av de gamle hengslene, skrudde i de nye og begynte å justere. Etter mye banning, dunking med døra og 45 minutter med justering, så sa de at karmen var skjev og alt for dårlig festet - dette kom aldri til å gå. De skrudde inn og ut skruer i karmen prøvde mye forskjellig. Så sa de at hele døra må byttes for her sitter ikke noen skruer fast. De sa at alt de kunne gjøre nå var å gjøre slik at døra klarte å henge i karmen til ny var bestilt. Jeg sa at det er jo veldig dumt, for da har jeg betalt for nye hengsler og arbeidstimer og så er alt mye verre enn det var. Jeg fikk klar beskjed om at dette kunne ikke de ha forutsett og at nå handlet det bare om å få til sånn at jeg kunne låse døra. De skrudde inn noen ekstra skruer slik at den hang godt, og de plagdes mye med å få døra til å kunne låses. De har brukt tappjern for å få den til å låses og pakninger er klippet over fordi de mente at de var i veien for at smekklåsen skulle kunne fungere. (Den fungerte helt fint før). Jeg er sjokkert. De hastet avgårde og skulle komme med tilbud på bytte av dør på mandag. Mitt spørsmål er: burde to faglærte snekkere kunne sjekket at karmen var godt nok montert for å tåle et bytte av hengsler før det gikk så galt som dette? Jeg vet ikke, og hvis det er tilfelle at dette er umulig for en snekker å forutse, så må jeg bare innfinne meg med at jeg må kjøpe en ny dør til 5000 kroner + montering. Vedlagt er bilder på hvordan det ser ut. Jeg setter veldig pris på alle innspill. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 10. november 2018 Del Skrevet 10. november 2018 Jeg tror det er borettslaget som eier døra, og ikke du. Allerede der har det kommet skjevt ut. 9 Lenke til kommentar
sjoffa Skrevet 10. november 2018 Forfatter Del Skrevet 10. november 2018 Jeg tror det er borettslaget som eier døra, og ikke du. Allerede der har det kommet skjevt ut. Døra er en del av leiligheten, det har jeg avklart med borettslaget, så akkurat det er ikke noen bekymring her. 3 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 10. november 2018 Del Skrevet 10. november 2018 (endret) Ville ikke betalt for hverken hengsler eller arbeidet, da de ikke har utført det som ble avtalt og siden døren nå mest sansynlig må skiftes, så ville jeg krevd rabatt på døren og arbeidet gratis Endret 10. november 2018 av Dubious Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 10. november 2018 Del Skrevet 10. november 2018 Du skal ha en brannklasset ytterdør, det koster mer enn kor. 5000. Siden du bor i borettslag stiller nok laget krav til utseende på døra. Man vil gjerne at det skal se mest mulig likt ut. Synes det de har gjort med døren virker da veldig amatørmessig, tror neppe den fyller vilkårene for brannklassifisering slik den står nå. Forresten så er det vel ikke snekker du skulle ha hatt, men en låsesmed? 6 Lenke til kommentar
sjoffa Skrevet 10. november 2018 Forfatter Del Skrevet 10. november 2018 Du skal ha en brannklasset ytterdør, det koster mer enn kor. 5000. Siden du bor i borettslag stiller nok laget krav til utseende på døra. Man vil gjerne at det skal se mest mulig likt ut. Synes det de har gjort med døren virker da veldig amatørmessig, tror neppe den fyller vilkårene for brannklassifisering slik den står nå. Forresten så er det vel ikke snekker du skulle ha hatt, men en låsesmed? Stemmer det. Borettslaget har gitt meg info om døra. Snekker sier den koster omtrent 5000, men det skulle han sjekke opp. Det er låsesmeden som har gjort en del arbeider i blokka som har sendt meg videre til snekkeren siden de mente dette var snekkerarbeid. Jeg har hørt med borettslaget etter at dette skjedde og jeg er første døra dette skjer med hvis man unnlater dørskifte hos noen som har hatt innbrudd. Ville ikke betalt for hverken hengsler eller arbeidet, da de ikke har utført det som ble avtalt og siden døren nå mest sansynlig må skiftes, så ville jeg krevd rabatt på døren og arbeidet gratis Nei, dette er ikke noe bra arbeid. Det som er mitt spørsmål er om snekker burde vite på forhånd før han gjør dette at karmen er så dårlig montert (som han påstår) at det kom til å bli problemer med montering av nye hengsler. Jeg har ikke erfaring her, det er derfor jeg blir usikker. Jeg har hørt rykter tidligere om at borettslagsdører kan være montert slik at det å gjøre endringer og etterjustering er bortimot umulig. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 11. november 2018 Del Skrevet 11. november 2018 Det avgjørende for meg her er at du fikk en muntlig bekreftelse på at ingenting skulle gå galt! Når de så kommer og unnskylder seg etterpå med at noe faktisk -gikk- galt, da har de brutt avtalevilkårene! Muntlig avtale er like god som skriftlig avtale. Så det hele kommer egentlig ned til om du velger å gå til sak med advokat og håpe på å vinne rettssak, eller bare betaler for å få det ferdig. Lenke til kommentar
nightowl Skrevet 11. november 2018 Del Skrevet 11. november 2018 Det avgjørende for meg her er at du fikk en muntlig bekreftelse på at ingenting skulle gå galt! Når de så kommer og unnskylder seg etterpå med at noe faktisk -gikk- galt, da har de brutt avtalevilkårene! [..] Hadde det bare vært like enkelt i virkeligheten så. Å avtale at ingenting kan gå galt (hehe), også kreve at "snekkeren" ikke fakturerer mer enn avtalt høres urimelig ut. Utfallet i en eventuell rettstvist er ikke sikkert. [..] Muntlig avtale er like god som skriftlig avtale. Er den også like lett å bevise? [..] Så det hele kommer egentlig ned til om du velger å gå til sak med advokat og håpe på å vinne rettssak, eller bare betaler for å få det ferdig. Advokat og rettssak, for ei dør, når man ikke har noe skriftlig man kan vise til ... Noen ganger må man bare bite i det sure eplet og få det overstått. Kanskje det er mulig å få døra på avbetaling. 5000++ delt utover 6 mnd. vil gjøre utgiften noe mer tålelig. 3 Lenke til kommentar
sjoffa Skrevet 11. november 2018 Forfatter Del Skrevet 11. november 2018 Jeg tenker ikke gå rettens vei eller prøve å få skriftlig at han garanterte at alt kom til å gå fint. Det er urimelig. Men det virker for meg som veldig underlig at en snekker ikke har mulighet til å sjekke før dørbytte at karmen er montert som den skal, eller at han ikke sjekker før etterpå at den er skjev. Det er lite gjennomtenkt og hele byttet virker som en impulshandling. Som @nightowl påpeker så er det bare å bite i det sure eplet. Gjort, er gjort. Vanligvis ville jeg skrevet en kontrakt, men jeg trodde virkelig at hengselbytte var en dagligdags greie. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 11. november 2018 Del Skrevet 11. november 2018 Du kan i det minste bytte selskap som skal bytte døra. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 11. november 2018 Del Skrevet 11. november 2018 (endret) Jaja, man får bare "bite i det sure eplet", ergo la urettferdigheten seire, og betale når folk ikke holder ord. Da blir verden et fint sted å leve til slutt. Lykke til da, og håper det ikke blir mer krøll neste gang de dukker opp! Endret 11. november 2018 av Taurean 1 Lenke til kommentar
nightowl Skrevet 11. november 2018 Del Skrevet 11. november 2018 (endret) Jaja, man får bare "bite i det sure eplet", ergo la urettferdigheten seire, og betale når folk ikke holder ord. Da blir verden et fint sted å leve til slutt. Hele denne kjedelige situasjonen har sitt utspring i at "snekkeren" har lovd noe som vedkommende ikke kunne love med 100% sikkerhet (altså at «ingenting kan gå galt»). I den virkelige verden går det ofte galt. Og gjerne når man er helt sikker på at det ikke skal gjøre det .. Endret 11. november 2018 av nightowl 1 Lenke til kommentar
sjoffa Skrevet 11. november 2018 Forfatter Del Skrevet 11. november 2018 Takk for tips og tanker! Jeg har forhørt meg med litt kjentfolk og det virker som at det som har skjedd nå med han snekkeren ikke er helt urimelig. Det er veldig vanskelig for en snekker å vite hvordan det ser ut bak karmen (dvs. hvor mye feste det er bak før han prøver). Det arbeidet som er gjort med tapping i karm og klipping av gummibånd er jo hurtigfikser fordi dør og karm må byttes uansett. Det er ikke nødvendigvis representativt for alt arbeid den snekkeren gjør. Men likevel gjør det at jeg er fristet til å gå for et annet firma. Jeg tror jeg ender opp med å få et fastpristilbud fra han som inkluderer alt han har gjort til nå og en svært godt beskrevet avtale over hva som skal gjøres Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 11. november 2018 Del Skrevet 11. november 2018 Snekkeren befarte oppgaven. Det er veldig lett for en snekker med et snev av erfaring å se hva man må gjøre. Det er også lett for en snekker med erfaring å ikke rasere dørkarmen slik det er gjort her. Man bruker ikke brekkjern for å plassere et beslag. Det er heller ingen grunn til at døra skal måtte skiftes fordi karmen skal skiftes. Her har den såkalte snekkeren antageligvis boret ut skruehullene såpass at skruene til de nye hengslene ikke lenger kan passe. 3 Lenke til kommentar
sjoffa Skrevet 11. november 2018 Forfatter Del Skrevet 11. november 2018 Snekkeren befarte oppgaven. Det er veldig lett for en snekker med et snev av erfaring å se hva man må gjøre. Det er også lett for en snekker med erfaring å ikke rasere dørkarmen slik det er gjort her. Man bruker ikke brekkjern for å plassere et beslag. Det er heller ingen grunn til at døra skal måtte skiftes fordi karmen skal skiftes. Her har den såkalte snekkeren antageligvis boret ut skruehullene såpass at skruene til de nye hengslene ikke lenger kan passe. Gode poenger. Selve døra bør fortsatt være fin. Jeg skal høre med han i morgen om forskjellige alternativer. Jeg lover å oppdatere dere. Lenke til kommentar
sjoffa Skrevet 30. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2018 (endret) Hyggelig med tips @Oter, men dette er en brannhemmende dør på flerfoldige titalls kilo, ikke en liten hagedør, så det er hakket mer komplisert enn det han viser i videoen. **Edit**: Han som gjorde en teknisk vurdering av arbeidet så at det var brukt en hengselretter (som i videoen), og det ødelegger hengslene fullstendig på såpass tunge dører. Det er en grunn til at de har kallenavnet "hengsel-dødare". Beklager at jeg ikke kom med noen flere oppdateringer her i denne saken - det ble energikregvende nok å holde kontakt med snekker, noen som kunne gjøre en teknisk vurdering av arbeidet snekkeren hadde gjort og kommunikasjon med borettslaget. Saken er innsendt Forbukerrådet og de tar tak i saken omtrent i midten av februar. Håper at jeg vinner saken og at snekkeren må betale for seg. Takk for alle tips og hjelp så langt Endret 30. desember 2018 av sjoffa 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå