Lurer90 Skrevet 10. november 2018 Del Skrevet 10. november 2018 Hei, Jeg kan ingen ting om bil så jeg håper noen kan hjelpe meg. Jeg lurer på om min Ford Mondeo 2012 modell, 1.8 diesel har reg.reim eller kjede? Jeg ble nå gjort oppmerksom på at reg.reimer må byttes innen 5 år eller ved 100.000 km og bilen min er 6 år og har ikke skiftet reim enda. Jeg skjønner at det haster hvis det er reim jeg har på bilen! Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 10. november 2018 Del Skrevet 10. november 2018 Heisann! Vet desverre ikke om motoren din har kjede eller ikke, men selv om du har kjede så kan den ryke det og så viktig å sjekke for ulyder på det (men trenger ikke bekymre deg før du har kjørt 150tusen pluss isåfall)Uansett så får du nok svar på det du lurer på nå (og i fremtiden) på Ford Club Norway sitt forum.Der sitter både mekanikere og entusiaster av ford med mye god kunnskap. http://www.fordclubnorway.no/forum/ Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 12. november 2018 Del Skrevet 12. november 2018 Sjekk med Ford, de kan fortelle om du har registerrem eller -kjede. Bytteintervall for rem varierer mellom motorkoder, men dette vet ditt Ford-verksted. Lenke til kommentar
fiskerdigg123 Skrevet 15. november 2018 Del Skrevet 15. november 2018 Tror kanskje du har begge deler? Sjekke denne lista: http://autoreplacementcosts.com/ford-mondeo-belt-chain/ Spørs om den lista gjelder for norskproduserte biler. Lenke til kommentar
toffo Skrevet 15. november 2018 Del Skrevet 15. november 2018 Tror kanskje du har begge deler? Sjekke denne lista: http://autoreplacementcosts.com/ford-mondeo-belt-chain/ Spørs om den lista gjelder for norskproduserte biler. Fryktelig upresis info på den lista. Jeg mener å huske at disse motorene gikk over fra kjede til belte på et eller annet tidspunkt ganske tidlig i produksjonen? Det eneste fornuftige er en telefon til Ford-forhandleren. Da får du korrekt info for din bil. Lenke til kommentar
fiskerdigg123 Skrevet 15. november 2018 Del Skrevet 15. november 2018 Fryktelig upresis info på den lista. Jeg mener å huske at disse motorene gikk over fra kjede til belte på et eller annet tidspunkt ganske tidlig i produksjonen? Det eneste fornuftige er en telefon til Ford-forhandleren. Da får du korrekt info for din bil. Den er jo veldig presis? Står jo modellnavn, produksjonsår og motortyper. Spørsmålet er vel heller om den er riktig? Er forøvrig enig i at det beste er å ringe forhandler, evt. sjekke manualen for bilen. Lenke til kommentar
toffo Skrevet 15. november 2018 Del Skrevet 15. november 2018 Den er jo veldig presis? Står jo modellnavn, produksjonsår og motortyper. Spørsmålet er vel heller om den er riktig? Er forøvrig enig i at det beste er å ringe forhandler, evt. sjekke manualen for bilen. Den er ikke i det hele tatt presis når det gjelder den aktuelle motoren. En motor kan ikke både ha registerkjede og -reim. :-) Skal den være presis nok til å brukes til oppslag må den spesifisere hvilket tidspunkt dette ble endret. Evt. hvilke motorkoder. 1 Lenke til kommentar
fiskerdigg123 Skrevet 15. november 2018 Del Skrevet 15. november 2018 Den er ikke i det hele tatt presis når det gjelder den aktuelle motoren. En motor kan ikke både ha registerkjede og -reim. :-) Skal den være presis nok til å brukes til oppslag må den spesifisere hvilket tidspunkt dette ble endret. Evt. hvilke motorkoder. Litt OT akkurat dette - men ved flere google søk på temaet så har jeg funnet en del forumer hvor de hevder at den har både kjede og reim forøvrig. Synes det virket rart selv, men har hatt gode erfaringer med den siden der tidligere når jeg skulle sjekke. Lenke til kommentar
toffo Skrevet 15. november 2018 Del Skrevet 15. november 2018 Litt OT akkurat dette - men ved flere google søk på temaet så har jeg funnet en del forumer hvor de hevder at den har både kjede og reim forøvrig. Synes det virket rart selv, men har hatt gode erfaringer med den siden der tidligere når jeg skulle sjekke. Det er løselig rett. :-) Det som menes er nok at disse motorene (versjonen med kjede) har kjede kun til kam - altså registerkjede. Mens alle sekundærenhetene (vannpumpe, servo etc) drives med reim. Ergo ingen krise om reima ryker, og det er fremdeles kjedet som er livsviktig (for bilen) å bytte i tide. Såvidt jeg vet var det en god del trøbbel med disse og som nevnt over ble de etter hvert konstruert om til bare å gå med reim. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 15. november 2018 Del Skrevet 15. november 2018 Jeg mener å huske at disse motorene gikk over fra kjede til belte på et eller annet tidspunkt ganske tidlig i produksjonen? Det eneste fornuftige er en telefon til Ford-forhandleren. Da får du korrekt info for din bil. Det stemmer. En kollega kjøpte en Mondeo, hvor selger opplyste at bilen hadde kjede. Det viste seg senere at den hadde rem. Det var endret motor i løpet av modellåret. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 15. november 2018 Del Skrevet 15. november 2018 Kjedet skal vel ikke være nødvendig å bytte med mindre produsenten har gjort noe galt? Lenke til kommentar
toffo Skrevet 15. november 2018 Del Skrevet 15. november 2018 Kjedet skal vel ikke være nødvendig å bytte med mindre produsenten har gjort noe galt? Nei, teoretisk skal disse gå 'bilens levetid'. Men enkelte produsenter har hatt problemer med kjeder som har blitt slitt/strukket seg med påfølgende hopp og katastrofe. VAG og BMW i hvert fall på enkelte motorer. BMW har også på 2.0D hatt problem med kjedestrammer som har røket - med samme konsekvens. Kan ikke huske å ha hørt Ford nevnt i den sammenhengen. :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå