Gå til innhold

Uvisst om KNM Helge Ingstad kan bli sjøsatt igjen


Anbefalte innlegg

Hvis jeg hadde vært los på tankskip Sola og "noe" kom i kollisjonskurs mot meg i 17 knop i stummende mørke. Så ville mitt største ønske være å ha et batteri 1000 metringer tilgjengelig som kunne lyst opp hele fjorden. Både for å få se hva p.....som skjedde der framme, og for å synliggjøre meg selv. Så fikk heller folk bli blendet og miste nattsynet for en periode. Tror flomlys inn styrhusvinduene på Helge Ingstad ville ha gjordt dem veeeldig oppmerksom på at "noe" befant seg foran dem og de ville stoppet eller endret kurs. Ukonvensjonelt men sannsynligvis effektivt.

Har Sola lyskastere tilgjengelig som kan tennes og styres fra brua?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har Sola lyskastere tilgjengelig som kan tennes og styres fra brua?

Garantert, og sikkert noe alla dette.

 

 

Det stemmer ikke, VTS området går 10 nm ut i havet. Losplikt gjelder som angitt under. Fartøy mellom 24m og 70 m har ikke nødvendigvis losplikt, men har rapporteringsplikt. VTS operatørene forstår nok engelsk, men når de kommuniserer med norske båter på norsk så får ikke alle del i informasjonen.
 
"
(1) Fartøy som nevnt i § 3 er lospliktige når de er underveis i farvann innenfor grunnlinjen.
(2) Under seilas til losbordingsfeltet for å ta los, eller fra losbordingsfeltet etter å ha kvittet los, plikter fartøyene likevel ikke å bruke los i følgende områder innenfor grunnlinjen
 
d) Vestlandet farvannsområde – inn til losbordingsfeltene
1) Korsfjorden
2) Fedjeosen (2) og Fedjeosen indre (3)
3) Holmengrå (2) og Holmengrå indre (3)
4) Kvannhovden, Frøysjøen og Hellefjorden

"

 

Har et fartøy brukt for los så blir losen plukket opp på boardingsfeltet og har de ikke losplikt så trenger de farledsbevis, men hva skal et los-pliktig fartøy gjøre innafor VTS-sonen hvis de ikke skal ha los ombord ?

 

 

Endret av Omnia vincit amor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jepp - burde funke den der... Hadde losen fyra opp en tre fire slike framover kunne Ingstad ha fått sola i øynene istedet for å kjøre hele båten inn i Sola....

Teoretisk rekkevidde for nevnte søkelys i grommeste utførsel "3000w" er 11500 m.

 

Hadde en som ikke var like sterk "fra 60 tallet" og bare på 500watt, men leste avisa greit på ca. 2 kilometers avstand i klart vær.

Endret av Nautica
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Ja. Jeg frykter at det massive radarekkoet til tankeren, ble på fregattens radar feiloppfattet som en eller annen hindring i forbindelse med terminalen. Kommer man i stor fart og har "rett" modus på radaren, kan den saktegående tankeren lett oppfattes som den står stille. De trodde kanskje blokkene (Altså "Sola TS") var et sjømerke, eller en eller annen del av en fast struktur som han ikke finner navnet på i kartet, annet enn et "ehhh" man måtte passere på utsiden av. Muligens tror fyren på radioen at "Sola TS" er ett av fartøyene på utsiden av "Sola TS". Han legger seg derfor så tett som mulig opp til "Sola TS" sin styrbord siden uten å skjønne at dette faktisk er et tankskip i bevegelse.

At det etter kollisjonen hevdes at de har kollidert med "et ukjent objekt" tyder også på at her var det langtkommen confirmation bias. Selv etter kollisjonen trodde de tankskipet var en eller annen struktur de skulle passere kloss inntil, men de ble tatt på sengen da strukturen vist seg å bevege seg mot dem.

Problemet som fokuseres mye i media med at "Helge Ingstad" ikke sendte ut AIS signaler er ikke problmemet.

 

Problemet er at Helge Ingstad ikke brukte AIS til å se på andre skip sine signaler.

 

Det er vel ikke helt usannsynlig det du antar, men det er et par spørsmål.

 

- Selv om de ikke sender AIS, må de vel ha noe som leser andres? Jeg forstår poenget med å skjule egen identitet for slike fartøy, men de kan vel ikke ha så dårlig system at de ikke ser andre?

 

- Et seilende tankskip er vel ikke direkte usynlig når det gjelder lyssetting?

De kan lese andres AIS uten å sende eget signal. Men når de driver navigasjonstrening med bruk av simple hjelpemidler, vil sannsynligvis heller ikke dette være benyttet.

 

Jeg tror ikke de sikter på tankeren med vilje, men vil gå så nær tankeren altså "obstruksjonen, (blokkene)" som mulig, for å gi plass til de fartøyene tankeren har på sin side. Med så mye sjenerende bakgrunnsbelysning som det er i området, kan det være lett å ta feil av visuelle. Meget mulig tror de "Sola TS" er fiskebåten "Silver Firda".

Men så viser det seg plutselig at obstruksjonen kom mot dem og rammet dem...

 

Det er selvsagt mye man kan peke på i ettertid, men det viktigste tiltaket tror jeg må være at en eller annen senior befal sitter med kartplotteren på "bakrommet" på bro, med alle hjelpemidler påskrudd, og har full oversikt under slike øvelser. Og at denne har myndighet til å gripe inn umiddelbart om ting er på vei åt skogen.

Faktisk trodde jeg de hadde dette. Noen må iallefall ta et overordnet ansvar når det gjelder folks sikkerhet, det enorme miljøskadepotensialet, og så mye penger.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

15 år siden jeg navigerte, men har seilet flere ganger i området, men husker ikke helt alle merker.

 

Tror enkelte er innpå noe, situasjonsforståelsen hos vakthavende må ha vært feil. Jeg kunne i utgangspunktet ikke forstå hvordan dette var mulig, men når jeg ser radarbildene som er publisert nå, med nordgående båter på styrbord side av Sola TS, så må vakthavende ha trodd det var en av disse som ropte. Sånn sett så har dette måtte virke veldig forvirrende, og sikkert bidratt til stressituasjonen, da disse ikke åpenbart var på kollisjonskurs.

 

Hva da med Sola TS? Hvorfor så de ikke henne? Dersom radaren ikke var aktivert med "slepestrek" så fremstår disse ikke intiuativt å ha fremdrift. Kan være del av en navigasjonsøvelse med manuell radarplotting. Men ekkoet måtte være på skjermen.

 

Det er vel et merke rett nord for kaien på Sture, men husker ikke om dette har radarreflektor. Om det har det så kan gjerne vakthavende trodd det var dette han så på radarskjermen.

 

Etter det jeg har hørt på lydlogg, så savner jeg enda mer aksjon fra Sola TS, og også Fedje Trafikk:

 

Sola TS burde mer tilgjennegitt hvilket fartøy det var og posisjon ifht Helge Ingstad. Eks: "Vi er tankskip rett forut din baug, og vi har begrenset evne å manøvrere, du må snarest vike".

 

At lanterneføring til Sola TS kunne drukne i lysstøy fra Sture-terminalen er åpenbart. Som flere er inne på burde tankskipet gjort ytterliggere tiltak, f.eks. slå på dekkslys. Lyskaster fungere også, men kan blinde vaktbesetningen på Helge Ingstad, og virke mot sin hensikt. Hensikten må være å bli sett, ikke prøve å se andre.

 

Fedje trafikk burde når situasjonen eskalerte gi klar beskjed om å legge om kurs, eller snu 180 grader. Men man kvier seg vel for å kommandere en fregatt desverre...

 

Sjøforsvaret derimot har mye å ta tak i. Nekter å tro at situasjonsforståelsen var lik på et brovaktsteam på 5 personer. Så her har noen ikke våget å flagge sin bekymring, når et befal har sagt at slik er det. Luftfart har hatt mye fokus på dette, relasjon mellom kaptein og styrmann. For mange på vakt kan skape en falsk trygghet.

 

Kun spekulasjoner fra meg selvsagt, men skal bli ineressant å høre hva kommisjonen kommer frem til. Sikkert mye å lære for både sivile og militære seilende.

 

En annen indikasjon på at de ikke forstod situasjonen, er nå skipsjefen kommer innpå sambandet (går utifra det er han). De hadde truffet et ukjent objekt. Han kom selvsagt rett fra køya og lurte på hva som skjedde, og det er tydelig at den informasjonen han fikk var at de traff noe de ikke visste var der.

 

 

Endret av Omnia vincit amor
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det der med at Sola TS sine lanterner kan ha  druknet i lysstøy fra Sture, det stemmer ikke med retningen. Men inkludert taubåten er det i alt 6 radarekko i området foran Ingstad.  Av disse har ett, som i begynnelsen ligger mellom Seigrunn og Vestbris, ikke blitt identifisert.  

 

Hvis Ingstad hadde "bommet" på Sola TS, så hadde den kommet tett på alle de andre båtene i denne rekken. Det er derfor helt ulogisk å prøve å tråkle seg gjennom der med 17 knop.  Derfor mener jeg at instrumentene må ha indikert feil på en eller annen måte. Eller skal vi lansere en teori om at skipet var kapret :nei: ?

Lenke til kommentar

Kanskje det var sønnen til admiralen som hadde lånt nøklene til fregatten av "far" med beskjed om at -"nå må du komme tilbake med den uten en skramme....". Bak rattet på havets ferrari blir man lett leken og overmodig og tror man er høvding....

Mistanken forsterkes når marinen sier at de involverte ikke er tatt ut av tjeneste men raskest mulig skal komme til andre skip for å unngå seinvirkninger av opplevelsen..... Her er det noen som er fredet.....

Lenke til kommentar

Mange kvalifiserte gjetninger her. Uansett lett å være etterpåklok. Imidlertid er det på det rene at det har oppstått usikkerhet, og da koster det lite å kjøpe seg tid med å sakke på farten. Det skjedde ikke hos noen av dem.

Vet du hvor mange meter/hvor lang tid en typisk 250m oljetanker trenger for å stanse?
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det der med at Sola TS sine lanterner kan ha  druknet i lysstøy fra Sture, det stemmer ikke med retningen. Men inkludert taubåten er det i alt 6 radarekko i området foran Ingstad.  Av disse har ett, som i begynnelsen ligger mellom Seigrunn og Vestbris, ikke blitt identifisert.  

 

Hvis Ingstad hadde "bommet" på Sola TS, så hadde den kommet tett på alle de andre båtene i denne rekken. Det er derfor helt ulogisk å prøve å tråkle seg gjennom der med 17 knop.  Derfor mener jeg at instrumentene må ha indikert feil på en eller annen måte. Eller skal vi lansere en teori om at skipet var kapret :nei: ?

 

Radarbildet er vel fra Fedje Trafikk, så det trenger ikke fremstå slik fra Helge Ingstad. Bl.a. ville slepebåten trolig være skjult bak Sola TS .

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kanskje det var sønnen til admiralen som hadde lånt nøklene til fregatten av "far" med beskjed om at -"nå må du komme tilbake med den uten en skramme....". Bak rattet på havets ferrari blir man lett leken og overmodig og tror man er høvding....

Mistanken forsterkes når marinen sier at de involverte ikke er tatt ut av tjeneste men raskest mulig skal komme til andre skip for å unngå seinvirkninger av opplevelsen..... Her er det noen som er fredet.....

I militære holder det og skrive en TS "Taps/skademelding" hvis du ødelegger noe.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Her gjorde alle ganske store feil.

 

Dersom Fedje ikke nokså med en gang viste at dette var KNM HI så er det en stor feil.

 

Dersom Fedje tillot HI å gå med AIS avslått så er det en stor feil.

 

Dersom Fedje tillot HI å seile i lekemodus med lys avslått i et så trafikkert område er en stor feil, særlig når en større tanker er på vei ut i leia.

 

At navigatørene på HI ikke for lengst hadde tatt ut alternative kurser er en stor feil. Farvannet øst for båtene er jo helt tomt - og svært dypt.

 

Det ville uten større problemer vært mulig for HI og gå til styrbord og gå mellom Stord og land - det er en båke der men det er flere hundre meter mellom Stord og land, dette skulle ikke være et problem for et krigsskip å klare. HI stikker bare 8 meter og det er mer enn 20 meter dypt over alt her. Det virker nesten som de ikke helt vet hvor de er.

 

At et krigsskip som gjør 30 knop og er som en Porsche i forhold til tømmerstokken Stord i det hele tatt klarer å treffe denne er mer enn ufattelig.

 

All teknologi var tilgjengelig. KNM Helge Ingstad har broen full av mennesker hvis eneste jobb er å få skipet sikkert gjennom alle tenkelige farvann. Øst for dem er det to nautiske mil uten en eneste båt og med en dybde på 3-400 meter. Dette ser de helt bort fra og fortsetter på sin kurs som de må se ikke er farbart uten å vike fra kursen en tomme. Først i løpet av de aller siste sekundene før kollisjonen sier de noe om "styrbord" - men det er kanskje Ådnesflua han refererer til - så dreier de til babord og kollisjonen er et faktum.

 

Dette er en historie om tafatthet og mangel på navigasjonskunnskaper, og ikke minst ledelse - både fra Fedje sin side og fra broen på KNM Helge Ingstad sin side.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vet du hvor mange meter/hvor lang tid en typisk 250m oljetanker trenger for å stanse?

Et slikt tankskip med hjelp av en taubåt trenger sikkert 10 minutter på å stanse fra 7 knop. En fregatt, 20 sekunder kanskje, og kan også snu hvis den har et par båtlengder til siden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Skal man drive navigasjonstrening så velger man selvfølgelig å gjøre det der man kan gjøre mest skade....utenfor oljeanlegg, blandt oljetankere osv...Det er jo bare helt logisk....

Ja, det blir jo like dumt som om kjøreskolene skulle drive øvelseskjøring midt i trafikken blant biler, busser og fotgjengere, eller vent nå litt...

med avslåtte lys og bind for øynene...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det jeg ikke forstår er hvorfor fregatten holder seg så langt vest i fjorden istedenfor å legge seg mer mot øst slik det andre fartøyet på radarbildet gjorde.

 

Er vel ingen grunn til at fregatten skal ligge så langt mot vest i fjorden og dermed også så nært ved terminalen på Sture hvor det er garantert at det vil være en eller annen form for trafikk til alle døgnets tider.

 

Spesielt når det er 5 fartøy på vestsiden av fjorden som alle er på vei nordover.

 

Virker nesten som fregatten bevisst forsøker å lure seg inn mellom alle disse andre fartøyene istedenfor å holde god klaring.

 

Får vel se hva havari kommisjonen kommer frem til.

 

De store spørsmålene er vel:

 

Hvorfor ligger fregatten på den kursen den har i utgangspunktet?

Hvorfor oppdaget og identifiserte de ikke motgående skip korrekt?

Hvorfor nølte de med å unnvike til tross for gjentatte advarsler?

 

Nøkkelen til dette ligger mer eller mindre utelukkende i kommunikasjonen som foregikk på broen på Helge Ingstad.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis fregattene fortsatt skal drive endel med øvelseskjøring så bør man vurdere at sjåførlæreren er tilstede på brua med eget ratt og eget sett pedaler. Klar til å gripe inn hvis eleven ikke greier å tolke trafikkbildet....

 

Hvis man vil øvelseskjøre med mor eller far gjelder følgende regler:

"Den som øvelseskjører med deg må være fylt 25 år og hatt førerkort for kjøretøy i samme klasse som du øvelseskjører i sammenhengende de siste 5 årene"

 

"Hvor kan du øvelseskjøre?

Hvor du øvelseskjører må velges etter hvor langt du er kommet i opplæringen. Unngå øving i tett trafikk og høy fart før du er god nok til å følge trafikkrytmen. På øvingsbane eller avsperret område kan du kjøre alene når den som er med deg ser deg hele tiden og kan instruere deg. (Ref statens vegvesen)"

 

Husk at fregatten skal ha et stort symbol for "øvelseskjøring" klistret på hekken.

Lenke til kommentar

Hvis fregattene fortsatt skal drive endel med øvelseskjøring så bør man vurdere at sjåførlæreren er tilstede på brua med eget ratt og eget sett pedaler. Klar til å gripe inn hvis eleven ikke greier å tolke trafikkbildet....

 

Hvis man vil øvelseskjøre med mor eller far gjelder følgende regler:

"Den som øvelseskjører med deg må være fylt 25 år og hatt førerkort for kjøretøy i samme klasse som du øvelseskjører i sammenhengende de siste 5 årene"

 

"Hvor kan du øvelseskjøre?

Hvor du øvelseskjører må velges etter hvor langt du er kommet i opplæringen. Unngå øving i tett trafikk og høy fart før du er god nok til å følge trafikkrytmen. På øvingsbane eller avsperret område kan du kjøre alene når den som er med deg ser deg hele tiden og kan instruere deg. (Ref statens vegvesen)"

 

Husk at fregatten skal ha et stort symbol for "øvelseskjøring" klistret på hekken.

 

Kan jo lure hvor mye øvelseskjøring dette var. I intervju med styrman på "Vestbris" forklarte han at de ikke så lys på Helge Ingstad og hørte heller ingen lyd.

 

Virker jo som Helge Ingstad var både mørklagt og uten motor i drift når kollisjonen skjedde.

 

https://sysla.no/maritim/vestbris-styrmannen-var-like-ved-da-det-smalt-hjeltefjorden/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...