Herr Brun Skrevet 11. november 2018 Del Skrevet 11. november 2018 De visste vel neppe at det var en oljetanker der.Poenget er jo ikke om de visste at akkurat denne oljetankereren var akkurat der, men at dette området florerer med oljetankere. 7 Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 11. november 2018 Del Skrevet 11. november 2018 (endret) Jeg er ingen sjømann, så hva betyr "Da går vi for nærme blokkene." ? Den vurderingen som skjedde der er helt sentral for resten av hedelsesforløpet. Det er ikke noe geografisk punkt som heter "blokkene" der. Mulig det er et uttrykk for "blokkert område" . Det er en sikkehetssone utenfor Stureterminalen, og det er også noen skjær og grunner inn mot land. Det er likevel mer enn nok plass for fregatten vest for tankbåten. Den har også handlingsrom til å tørne 180 grader, eller svinge babord ut i fjorden. Tankbåten på sin side har flere fartøy som kommer nordover på rekke i den vanlige leden med større fart, og det er ikke naturlig å krysse kursen til disse. Den legger seg derfor pent inn på parallell kurs med de andre nordgående. Båten Tenax melder samtidig om at de ser inn i motorrommet på Helge Ingstad. Ajax ligger da omtrent mellom Tenax og Helge Ingstad. Litt... spesielt. (det ser også ut som at når AIS'en går på blir den hengene i en posisjon mens radarsignaturen beveger seg mot land. Kanskje det var en del av forvirringen?) Tenax henger fortsatt bak tankeren på det tidspunktet. Jeg tror den rapporterte at den tidligere hadde sett rett inn i maskinrommet til fregatten (for å forklare skadens omfang). Den må jo ha passert på kloss hold med den skadede siden mot Tenax. Ajax blir nok som du sier forvirret av den hengende AIS posisjonen, og av en litt grov posisjonsangivelse. De får ikke med seg desimalene når de bekrefter posisjonen. Fregatten burde satt AIS i nødmodus og sendt. DSC nødmelding. Endret 11. november 2018 av Omnia vincit amor 1 Lenke til kommentar
rosetta stoned Skrevet 11. november 2018 Del Skrevet 11. november 2018 radar skrur man rett og slett ikke av Nrk skriver at "det skal også være en vanlig treningsøvelse å slå av strømmen på fregatten", men det er mulig jeg misforstår hva de mener med det. Det er nok riktig, det er normal øvelse også på sivile båter å gå i svart pga diverse problemer som engine failure, men å gjøre det midt i leia til oljetankere i 17 knop, helt bevisst som kommunikasjonen fra fregatten sier i klartekst(vi har kontroll), det er ikke en vanlig treningsøvelse, det er galskap. (det er derfor jeg tror de ikke vet helt hvor de er, for noen annen konklusjon er svært skremmende). Og hva i helheim dreiv trafikksentral Fedje på med, i følge radiokommunikasjonen? Håper vi får tilgang på direkte kommunikasjon mellom skip/trafikksentral og skip/skip, for om det vi har hørt nå er all kommunikasjon dem imellom så er det ganske mange som skal vurdere sine stillinger i dag. Og å snakke hordalending på felles radio, når det er internasjonale skip i nærheten høres helt fucked up, men vet ikke om det fins regler/instrukser på språk sånn sett, ville tro at det var som flytrafikk. 5 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 11. november 2018 Del Skrevet 11. november 2018 (endret) Det er ikke noe geografisk punkt som heter "blokkene" der. Mulig det er et uttrykk for "blokkert område" . Det er en sikkehetssone utenfor Stureterminalen, og det er også noen skjær og grunner inn mot land. Det er likevel mer enn nok plass for fregatten vest for tankbåten. Den har også handlingsrom til å tørne 180 grader, eller svinge babord ut i fjorden. Tankbåten på sin side har flere fartøy som kommer nordover på rekke i den vanlige leden med større fart, og det er ikke naturlig å krysse kursen til disse. Den legger seg derfor pent inn på parallell kurs med de andre nordgående. Hvis jeg ikke husker feil bruker forsvaret uttrykket kvadrant for og anvise et spesielt område, gjerne med et særegent kode så andre ikke kan oppfange hvilken område som menes, kan hende "blokkene" er en avart for dette siden de firkantene er merket på militære kart. Et militært fartøy som går i svart kan menes med at styrhuset blir mørkelagt for og utføre taktisk øving, men synes da at det er litt rart hvis de ikke har en radaroperatør på vakt/backup i trange farevann med mye trafikk. Blackout er vel den normale betegnelsen hvis et skip mister total fremdrift, elektrisitet og maskinstans. Og å snakke hordalending på felles radio, når det er internasjonale skip i nærheten høres helt fucked up, men vet ikke om det fins regler/instrukser på språk sånn sett, ville tro at det var som flytrafikk. Trafikksentraler er for kommunikasjon i utsatte trafikkleder og hvorpå los er påkrevd sålenge Norsk kapteinen ikke har "kjentmannsprøve" for spesifikke områder. Så norsk språk er godt nok, og maritime uttrykk er stort sett like uansett dialekt. Endret 11. november 2018 av Omnia vincit amor 2 Lenke til kommentar
CXSUB4BA Skrevet 11. november 2018 Del Skrevet 11. november 2018 Skulle gjerne hørt alt som ble sagt på brua til Ingstad i minuttene før og etter kollisjonen. Håper det fins opptak og at disse etterhvert "lekker" ut til allmennheten.... Før kollisjonen er det en ung mannlig østlending som kommuniserer. Han høres nesten munter og ubekymret ut (i starten) der Ingstad med besetning fosser intetanende gjennom nattemørket i 17 knops fart direkte mot Sola og to andre møtende skip. Når besetningen på Sola sier at han må endre kurs virker det ikke som han skjønner at der er et "ukjent objekt" (av betydelig størrelse...) foran ham... Endre kurs?....hvorfor er det så viktig liksom?...da kan vi jo kræsje med "blokkene".... Etter at Ingstad er maltraktert mot ankerføringa på Sola er mikrofonen overtatt av en voksen vestlending. (Han er ikke så munter) 2 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 11. november 2018 Del Skrevet 11. november 2018 Skulle gjerne hørt alt som ble sagt på brua til Ingstad i minuttene før og etter kollisjonen. Håper det fins opptak og at disse etterhvert "lekker" ut til allmennheten.... Før kollisjonen er det en ung mannlig østlending som kommuniserer. Han høres nesten munter og ubekymret ut (i starten) der Ingstad med besetning fosser intetanende gjennom nattemørket i 17 knops fart direkte mot Sola og to andre møtende skip. Når besetningen på Sola sier at han må endre kurs virker det ikke som han skjønner at der er et "ukjent objekt" (av betydelig størrelse...) foran ham... Endre kurs?....hvorfor er det så viktig liksom?...da kan vi jo kræsje med "blokkene".... Etter at Ingstad er maltraktert mot ankerføringa på Sola er mikrofonen overtatt av en voksen vestlending. (Han er ikke så munter) Kan hende "ung mannlig østlending" ikke fant (start spillet på nytt) knappen og han "voksen vestlending" ble litt sur når han hørte forespørselen etter knappen. 3 Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 11. november 2018 Del Skrevet 11. november 2018 Trafikksentraler er for kommunikasjon i utsatte trafikkleder og hvorpå los er påkrevd sålenge Norsk kapteinen ikke har "kjentmannsprøve" for spesifikke områder. Så norsk språk er godt nok, og maritime uttrykk er stort sett like uansett dialekt. Fedje VTS dekker et område som går utenfor området for losplikt. Mindre fartøy kan dessuten gå uten los. Og selv om kapteinen snakker norsk så er han ikke på vakt hele tiden. https://www.kystverket.no/Nyheter/2013/Desember/Utvidelse-av-virkeomradet-til-sjotrafikksentralen-pa-Fedje-/ https://www.bt.no/nyheter/innenriks/i/e1r1wM/Flere-styrmenn-skjonte-ikke-hva-som-ble-kommunisert-over-sambandet Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z Skrevet 11. november 2018 Del Skrevet 11. november 2018 Og å snakke hordalending på felles radio, når det er internasjonale skip i nærheten høres helt fucked up, men vet ikke om det fins regler/instrukser på språk sånn sett, ville tro at det var som flytrafikk. Det er helt normalt å snakke norsk på vhf. Dialekten har ingenting med hendelsen her uansett, inkompetanse har skylden. Det er faktisk helt ufattelig hvordan dette kunne skje, fregatten hadde hatt tid til å stoppe og snu om det så var eneste utvei. Hva denne østlendingen mener med blokkene er en annen sak, er det et ord brukt i militæret eller noe han finner opp i øyeblikket? Det er forsåvidt bare et skjær i nærheten av det jeg ser på kartene, og de hadde hatt god nok klaring for det om de hadde valgt å følge instruksene til Sola. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 11. november 2018 Del Skrevet 11. november 2018 (endret) Fedje VTS dekker et område som går utenfor området for losplikt. Mindre fartøy kan dessuten gå uten los. Og selv om kapteinen snakker norsk så er han ikke på vakt hele tiden. https://www.kystverket.no/Nyheter/2013/Desember/Utvidelse-av-virkeomradet-til-sjotrafikksentralen-pa-Fedje-/ https://www.bt.no/nyheter/innenriks/i/e1r1wM/Flere-styrmenn-skjonte-ikke-hva-som-ble-kommunisert-over-sambandet Tja, Kystverket sitt kart angående los-soner er den samme som VTS sin operative sone sånn som jeg kan lese utifra kartet. Er det en engelsktalende ansvarlig på brua så tror jeg VTS takler det også, men i lospliktige-områder skal en person med farledsbevis før skipet eller så er det losplikt. Og det skal helst ikke foregå ship to ship kommunikasjon på gjeldene VHF-kanaler, er det spørsmål skal de rettes til VTS. Endret 11. november 2018 av Nautica 1 Lenke til kommentar
Stefse Skrevet 11. november 2018 Del Skrevet 11. november 2018 Jeg er ingen sjømann, så hva betyr "Da går vi for nærme blokkene." ? Den vurderingen som skjedde der er helt sentral for resten av hedelsesforløpet. Ja. Jeg frykter at det massive radarekkoet til tankeren, ble på fregattens radar feiloppfattet som en eller annen hindring i forbindelse med terminalen. Kommer man i stor fart og har "rett" modus på radaren, kan den saktegående tankeren lett oppfattes som den står stille. De trodde kanskje blokkene (Altså "Sola TS") var et sjømerke, eller en eller annen del av en fast struktur som han ikke finner navnet på i kartet, annet enn et "ehhh" man måtte passere på utsiden av. Muligens tror fyren på radioen at "Sola TS" er ett av fartøyene på utsiden av "Sola TS". Han legger seg derfor så tett som mulig opp til "Sola TS" sin styrbord siden uten å skjønne at dette faktisk er et tankskip i bevegelse. At det etter kollisjonen hevdes at de har kollidert med "et ukjent objekt" tyder også på at her var det langtkommen confirmation bias. Selv etter kollisjonen trodde de tankskipet var en eller annen struktur de skulle passere kloss inntil, men de ble tatt på sengen da strukturen vist seg å bevege seg mot dem. Problemet som fokuseres mye i media med at "Helge Ingstad" ikke sendte ut AIS signaler er ikke problmemet. Problemet er at Helge Ingstad ikke brukte AIS til å se på andre skip sine signaler. 6 Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 11. november 2018 Del Skrevet 11. november 2018 "Så har vi problemet med at marinen fremdeles bruker separate ikke navigerende rormenn/kvinner som i gjennomsnitt har veldig kort tjenestetid. Jeg mener noen intervjuet sa 15 måneder". Det er ikke vanskelig å styre en båt. Dette er noe som man lærer veldig fort. Da jeg var 10 - 12 år gammel fikk jeg for moros skyld styre hydrofoilen mellom Stavanger og Bergen med passasjerer ombord. Vi kjørte i godt og vel 30 knops fart og jeg husker at jeg kjørte inn i et smalt farvann mellom to holmer og jeg spurte om jeg skulle fortsette å kjøre. Ja, det går greit var det svaret som jeg fikk. Poenget mitt med denne kommentaren er å påpeke at der ikke er noen særlig risiko forbundet med å bruke uerfarent personell til rors. Folk med normal intelligens og normal øye-hånd koordinasjon klarer dette fint. Problemet er at det er styrmannen som skal sette kursen. Personen til rors styrer bare i den retningen som han får beskjed om. Lenke til kommentar
CXSUB4BA Skrevet 11. november 2018 Del Skrevet 11. november 2018 Hvis noen gang natoskip Helge Ingstad kommer i drift igjen vil de nok bli et fryktet og respektert medlem, ikke minst hvis de skal være med å kjøre i konvoi...Mannskapet kan kanskje få midlertidig jobb på hurtigruta mens de venter på at fregatten repareres.... Og så kan de ønske seg "den-lille-radar-bilde-tolke-hand-boka" til jul... Der kan de lære forskjellen mellom radarbilde av oljetanker og ....ei øy?..... Og at radarbilde av et hangarskip......ikke betyr at de nærmer seg land...? Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 11. november 2018 Del Skrevet 11. november 2018 Om sjøforsvaret praktiserer som kystvakta for 15 år siden er rormannen ofte en UM eller ULM. (Vernepliktig menig.) Satt selv til rors 8 timer om dagen etter ett par månder tjeneste. Rormann har ikke større ansvar enn å endten sette roret i en viss vinkel eller følge en kurs. Det er vakthavende som har ansvaret med å endten gi komandoer om hvor roret skal legges eller hvilken kurs skipet skal legges i. Blir uansett spennende å lese hva havarikomisjonen kommer frem til. Virker iallefall som det er en god smølje av menesklig feil, dårlig komunikasjon og situasjonsforståelse..... 3 Lenke til kommentar
2N1711 Skrevet 11. november 2018 Del Skrevet 11. november 2018 Ja. Jeg frykter at det massive radarekkoet til tankeren, ble på fregattens radar feiloppfattet som en eller annen hindring i forbindelse med terminalen. Kommer man i stor fart og har "rett" modus på radaren, kan den saktegående tankeren lett oppfattes som den står stille. De trodde kanskje blokkene (Altså "Sola TS") var et sjømerke, eller en eller annen del av en fast struktur som han ikke finner navnet på i kartet, annet enn et "ehhh" man måtte passere på utsiden av. Muligens tror fyren på radioen at "Sola TS" er ett av fartøyene på utsiden av "Sola TS". Han legger seg derfor så tett som mulig opp til "Sola TS" sin styrbord siden uten å skjønne at dette faktisk er et tankskip i bevegelse. At det etter kollisjonen hevdes at de har kollidert med "et ukjent objekt" tyder også på at her var det langtkommen confirmation bias. Selv etter kollisjonen trodde de tankskipet var en eller annen struktur de skulle passere kloss inntil, men de ble tatt på sengen da strukturen vist seg å bevege seg mot dem. Problemet som fokuseres mye i media med at "Helge Ingstad" ikke sendte ut AIS signaler er ikke problmemet. Problemet er at Helge Ingstad ikke brukte AIS til å se på andre skip sine signaler. Det er vel ikke helt usannsynlig det du antar, men det er et par spørsmål. - Selv om de ikke sender AIS, må de vel ha noe som leser andres? Jeg forstår poenget med å skjule egen identitet for slike fartøy, men de kan vel ikke ha så dårlig system at de ikke ser andre? - Et seilende tankskip er vel ikke direkte usynlig når det gjelder lyssetting? 1 Lenke til kommentar
XIFXEGLO Skrevet 11. november 2018 Del Skrevet 11. november 2018 Ja. Jeg frykter at det massive radarekkoet til tankeren, ble på fregattens radar feiloppfattet som en eller annen hindring i forbindelse med terminalen. Kommer man i stor fart og har "rett" modus på radaren, kan den saktegående tankeren lett oppfattes som den står stille. De trodde kanskje blokkene (Altså "Sola TS") var et sjømerke, eller en eller annen del av en fast struktur som han ikke finner navnet på i kartet, annet enn et "ehhh" man måtte passere på utsiden av. Muligens tror fyren på radioen at "Sola TS" er ett av fartøyene på utsiden av "Sola TS". Han legger seg derfor så tett som mulig opp til "Sola TS" sin styrbord siden uten å skjønne at dette faktisk er et tankskip i bevegelse. At det etter kollisjonen hevdes at de har kollidert med "et ukjent objekt" tyder også på at her var det langtkommen confirmation bias. Selv etter kollisjonen trodde de tankskipet var en eller annen struktur de skulle passere kloss inntil, men de ble tatt på sengen da strukturen vist seg å bevege seg mot dem. Problemet som fokuseres mye i media med at "Helge Ingstad" ikke sendte ut AIS signaler er ikke problmemet. Problemet er at Helge Ingstad ikke brukte AIS til å se på andre skip sine signaler. "Vi har gått på ukjent objekt" er noe de sier en stund etter kollisjonen, så jeg oppfattet det som at de treffer/stopper opp på en grunne, etter å ha vært uten motorkraft en stund. Det er veldig rart hvis det er tankbåten de mener her. Ett annet alternativ er at personen som prater er en som kommer opp på broen etter kollisjonen, så han har ikke helt oversikt over det som har skjedd, men håndterer situasjonen mens det utspiller seg Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 11. november 2018 Del Skrevet 11. november 2018 (endret) Tja, Kystverket sitt kart angående los-soner er den samme som VTS sin operative sone sånn som jeg kan lese utifra kartet. Er det en engelsktalende ansvarlig på brua så tror jeg VTS takler det også, men i lospliktige-områder skal en person med farledsbevis før skipet eller så er det losplikt. Og det skal helst ikke foregå ship to ship kommunikasjon på gjeldene VHF-kanaler, er det spørsmål skal de rettes til VTS. Det stemmer ikke, VTS området går 10 nm ut i havet. Losplikt gjelder som angitt under. Fartøy mellom 24m og 70 m har ikke nødvendigvis losplikt, men har rapporteringsplikt. VTS operatørene forstår nok engelsk, men når de kommuniserer med norske båter på norsk så får ikke alle del i informasjonen. " (1) Fartøy som nevnt i § 3 er lospliktige når de er underveis i farvann innenfor grunnlinjen. (2) Under seilas til losbordingsfeltet for å ta los, eller fra losbordingsfeltet etter å ha kvittet los, plikter fartøyene likevel ikke å bruke los i følgende områder innenfor grunnlinjen d) Vestlandet farvannsområde – inn til losbordingsfeltene 1) Korsfjorden 2) Fedjeosen (2) og Fedjeosen indre (3) 3) Holmengrå (2) og Holmengrå indre (3) 4) Kvannhovden, Frøysjøen og Hellefjorden " Endret 11. november 2018 av J-Å Lenke til kommentar
CXSUB4BA Skrevet 11. november 2018 Del Skrevet 11. november 2018 Ville ha sjekka fargesynet til radarmann på ingstad. Hvis han er rød/grønn fargeblind er det mulighet for at båter og land får samme farge på radarskjermen. Da er det bare AIS systemets båtnavn som gjør at han greier å skille øyer fra båter. Og tre parallelle båter med (for ham) ukjente navn kan oppfattes som to båter og en holme.. Lenke til kommentar
Kirikovski Skrevet 11. november 2018 Del Skrevet 11. november 2018 Ett annet alternativ er at personen som prater er en som kommer opp på broen etter kollisjonen, så han har ikke helt oversikt over det som har skjedd, men håndterer situasjonen mens det utspiller seg Tenker at det er dette som har skjedd. Var stemmen til en helt annen person som kom opp etterpå. 4 Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 11. november 2018 Del Skrevet 11. november 2018 Ville ha sjekka fargesynet til radarmann på ingstad. Hvis han er rød/grønn fargeblind er det mulighet for at båter og land får samme farge på radarskjermen. Da er det bare AIS systemets båtnavn som gjør at han greier å skille øyer fra båter. Og tre parallelle båter med (for ham) ukjente navn kan oppfattes som to båter og en holme.. Interessant teori, men de styrer rett mot tankeren, så jeg tror ikke den stemmer. Av en eller annen grunn så ser ikke navigatøren på Ingstad det sanne bildet av situasjonen. Kan kursvektoren deres peke feil? Den viser jo vanligvis COG ut fra GPS, men disse båtene har avanserte INS systemer, så kanskje det har lurt seg inn en offset et sted? 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z Skrevet 11. november 2018 Del Skrevet 11. november 2018 (endret) Nato sa de drev med navigasjonstrening, er ikke mulig de kjørte uten instrumenter og bare feilet totalt med navigeringen i forhold til lanternene på båtene som kom mot de? Det var vel tre båter om ikke jeg husker feil, lett å gjøre feil da om natten, spesielt om det er øving. Ikke at det forsvarer noe som helst, det er en utilgivelig tabbe. Endret 11. november 2018 av Slettet-GlDE6z Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå