NTB - digi Skrevet 10. november 2018 Del Skrevet 10. november 2018 Jobber med å sikre fregatten nå.Uvisst om KNM Helge Ingstad kan bli sjøsatt igjen Lenke til kommentar
Stefse Skrevet 10. november 2018 Del Skrevet 10. november 2018 Selvsagt for tidlig å konkludere, men med så mye folk ombord, og relativt lite seilingstid, blir det akkumulert få timer med aktiv navigering på hver enkelt bro-offiser, sammenlignet med sivile styrmenn, over et tilsvarende tidsrom. Tipper også at de mest erfarne navigatørene brukte transportetappen hjem til å hvile ut etter øvelsen, og overlot roret til mer uerfarent befal. Hadde jeg vært i sjøforsvaret ville jeg etterspurt mer seilingstid og normale skiftordninger(turnus) med adekvat personell, istedetfor 08-16 marinen basert på landligge ved basen og et tokt i ny og ne. Men men, de vil vel gjøre ting på sin måte. 4 Lenke til kommentar
gravypressure Skrevet 10. november 2018 Del Skrevet 10. november 2018 Selvsagt for tidlig å konkludere, men med så mye folk ombord, og relativt lite seilingstid, blir det akkumulert få timer med aktiv navigering på hver enkelt bro-offiser, sammenlignet med sivile styrmenn, over et tilsvarende tidsrom. Tipper også at de mest erfarne navigatørene brukte transportetappen hjem til å hvile ut etter øvelsen, og overlot roret til mer uerfarent befal. Hadde jeg vært i sjøforsvaret ville jeg etterspurt mer seilingstid og normale skiftordninger(turnus) med adekvat personell, istedetfor 08-16 marinen basert på landligge ved basen og et tokt i ny og ne. Men men, de vil vel gjøre ting på sin måte. Tydelig at du ikke aner hva du snakker om. Av de 137 som var ombord er det et mindretall som har stilling som navigatør. Og de som har aktiv brotjeneste får sannsynligvis mange flere timer med seiling enn på sivile skip. Og betydelig flere dager på sjøen! Lenke til kommentar
Stefse Skrevet 10. november 2018 Del Skrevet 10. november 2018 Selvsagt for tidlig å konkludere, men med så mye folk ombord, og relativt lite seilingstid, blir det akkumulert få timer med aktiv navigering på hver enkelt bro-offiser, sammenlignet med sivile styrmenn, over et tilsvarende tidsrom. Tipper også at de mest erfarne navigatørene brukte transportetappen hjem til å hvile ut etter øvelsen, og overlot roret til mer uerfarent befal. Hadde jeg vært i sjøforsvaret ville jeg etterspurt mer seilingstid og normale skiftordninger(turnus) med adekvat personell, istedetfor 08-16 marinen basert på landligge ved basen og et tokt i ny og ne. Men men, de vil vel gjøre ting på sin måte. Tydelig at du ikke aner hva du snakker om. Likewise. 3 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 10. november 2018 Del Skrevet 10. november 2018 De navigerte med en vaktsjef og en assisterende vaktsjef. En vaktsjef er utdannet navigatør, mens en assisterende vaktsjef ikke er fullverdig opplært, sier Torill Herland, kommandørkaptein og kommunikasjonssjef i Sjøforsvaret I tillegg er det en styrmann/rorgutt og to som holder utkik på brua hvis prosedyrene er fulgt. 3 Lenke til kommentar
Populært innlegg CXSUB4BA Skrevet 10. november 2018 Populært innlegg Del Skrevet 10. november 2018 Skal man drive navigasjonstrening så velger man selvfølgelig å gjøre det der man kan gjøre mest skade....utenfor oljeanlegg, blandt oljetankere osv...Det er jo bare helt logisk.... 10 Lenke til kommentar
Martin O. Nygård Skrevet 10. november 2018 Del Skrevet 10. november 2018 Tydelig at du ikke aner hva du snakker om. Av de 137 som var ombord er det et mindretall som har stilling som navigatør. Og de som har aktiv brotjeneste får sannsynligvis mange flere timer med seiling enn på sivile skip. Og betydelig flere dager på sjøen! For marinen koster det å være tl sjos mens for andre skip koster det å ligge til lands, for et skip som ikke seiler tjener ikke penger. I tillegg er det betydelige havneavgifter og andre direkte variable kostnader ved landligge. Dessuten er marinens besetninger i gjennomsnitt mye yngre enn frakt/passasjerskip. For det første pensjoneres de tidligere men de blir ogsa kvikt forfremmet til stillinger på land. Alt dette gir kort tid til å samle erfaring og å nyttigjore seg samme. Så har vi problemet med at marinen fremdeles bruker separate ikke navigerende rormenn/kvinner som i gjennomsnitt har veldig kort tjenstetid. Jeg mener noen intervjuet sa 15 måneder. Handelsskip har forlengst blitt kvitt de på moderne båter og pa eldre er det de med flere års erfaring til sjøs som får den jobben. Sammenlign alt dette med den nå veldokumenterte brua på den moderne Hurtigruta og fortell meg hvem som får mest navigasjons/manøvreringserfaring i trange farvann mellom deres offiserer og hvem som helst på et marineskip. Marinen er nok godt trent i teorien og har praktisk trening i a operere i gruppe, men kyst og havnemanøvrerings trening blandt sivile skip kan nok økes i intensitet blandt fregattene. Eller deres junioroffiserer kunne trene mer på det i andre billigere båter. 5 Lenke til kommentar
RJohannesen Skrevet 10. november 2018 Del Skrevet 10. november 2018 Skal man drive navigasjonstrening så velger man selvfølgelig å gjøre det der man kan gjøre mest skade....utenfor oljeanlegg, blandt oljetankere osv...Det er jo bare helt logisk....Ja, det blir jo like dumt som om kjøreskolene skulle drive øvelseskjøring midt i trafikken blant biler, busser og fotgjengere, eller vent nå litt... 2 Lenke til kommentar
CXSUB4BA Skrevet 10. november 2018 Del Skrevet 10. november 2018 Skal man drive navigasjonstrening så velger man selvfølgelig å gjøre det der man kan gjøre mest skade....utenfor oljeanlegg, blandt oljetankere osv...Det er jo bare helt logisk....Ja, det blir jo like dumt som om kjøreskolene skulle drive øvelseskjøring midt i trafikken blant biler, busser og fotgjengere, eller vent nå litt... Eller glattkjøring blant pumpene på en bensinstasjon......:-) 9 Lenke til kommentar
Stefse Skrevet 10. november 2018 Del Skrevet 10. november 2018 Tydelig at du ikke aner hva du snakker om. Av de 137 som var ombord er det et mindretall som har stilling som navigatør. Og de som har aktiv brotjeneste får sannsynligvis mange flere timer med seiling enn på sivile skip. Og betydelig flere dager på sjøen! For marinen koster det å være tl sjos mens for andre skip koster det å ligge til lands, for et skip som ikke seiler tjener ikke penger. I tillegg er det betydelige havneavgifter og andre direkte variable kostnader ved landligge.Dessuten er marinens besetninger i gjennomsnitt mye yngre enn frakt/passasjerskip. For det første pensjoneres de tidligere men de blir ogsa kvikt forfremmet til stillinger på land. Alt dette gir kort tid til å samle erfaring og å nyttigjore seg samme. Så har vi problemet med at marinen fremdeles bruker separate ikke navigerende rormenn/kvinner som i gjennomsnitt har veldig kort tjenstetid. Jeg mener noen intervjuet sa 15 måneder. Handelsskip har forlengst blitt kvitt de på moderne båter og pa eldre er det de med flere års erfaring til sjøs som får den jobben. Sammenlign alt dette med den nå veldokumenterte brua på den moderne Hurtigruta og fortell meg hvem som får mest navigasjons/manøvreringserfaring i trange farvann mellom deres offiserer og hvem som helst på et marineskip. Marinen er nok godt trent i teorien og har praktisk trening i a operere i gruppe, men kyst og havnemanøvrerings trening blandt sivile skip kan nok økes i intensitet blandt fregattene. Eller deres junioroffiserer kunne trene mer på det i andre billigere båter. Helt riktig. Jeg har nå sett radarbildene. Hvis de drev navigasjonstrening, brukte de antagelig ikke GPS, men måtte lite på radar og visuell observasjon. De kommer i ganske stor fart, også oppstår det kanskje forvirring om de skal gå babord eller styrbord, eller at de prøver å "presse" tankskipet til å gå mer styrbord. Kan høres sånn ut på fyren i radioen. Men tankeren har innhentende trafikk på sin styrbord, og kan ikke vike mer. Det er imidlertid både plass og dybde til fregatten nærmere land, men det virker det ikke som de er helt klar over. Deretter ser ut som de blir helt handlingslammet, og slakker ikke engang farten. Kanskje brøt det ut panikk på broen med motstridende kommandoer blandt befalet, som ikke ble effektuert av rorgjengeren... man kan bare spekulere. Radiooperatørene virker også litt tafatte i sine kommentarer, hvis noe lignende hadde skjedd meg hadde jeg ropt og brølt alvoret og klare instrukser inn i radioen. Kanskje det hadde hjulpet. 3 Lenke til kommentar
ACYBN18O Skrevet 10. november 2018 Del Skrevet 10. november 2018 (endret) Jeg kjører nå lastebil på 22 tonn..men selv på den er det første jeg gjør å slippe gasspedalen og om nødvendig stopper opp hvis det er motgående og fare for dårlig plass.. Så hvorfor ikke ett fartøy på 5200 tonn forstår alvoret og stopper opp,noe Helge Ingstad kunne gjort i løpet av sekunder,er bare så ubegripelig når de får opprop på radio om at de må svinge. Er det noen som har duppet av i styrhuset og ikke har fått med seg beskjeden og som hadde makt til å stoppe fregatten..? De har verdens beste radar ombord og får beskjed på radio om å svinge i god tid,men ignorerer både radar og oppkalling på radio. Hadde en flyger opptrådd på samme måte i ett fly så hadde aldri den piloten fått rørt spakene på ett fly resten av sitt liv. Det er nok ikke lett for de personene som sto på broen den natten,men dette med hvem som fulgte med på radarbilde må bli sentralt i etterforskningen,for på radarbildet kunne de uten tvil se tankskipet i god tid og kunne planlagt en normal sikker passering med rett hastighet. Å skylde på at de ikke kunne svinge pga Blokkene som kommunikasjonen gjengir holder ikke vann. Alle skipsoffiserer veit at man ikke kan passere 2 så store skip i mørke i 17 knops fart med så liten margin,det er jo det glade vanvidd. Endret 10. november 2018 av ACYBN18O 9 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 11. november 2018 Del Skrevet 11. november 2018 Skal man drive navigasjonstrening så velger man selvfølgelig å gjøre det der man kan gjøre mest skade....utenfor oljeanlegg, blandt oljetankere osv...Det er jo bare helt logisk.... De visste vel neppe at det var en oljetanker der. Lenke til kommentar
N8591NB4 Skrevet 11. november 2018 Del Skrevet 11. november 2018 Reg nr 313, bilnummeret til Donal Duck. Det _må_ gå galt... 8 Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 11. november 2018 Del Skrevet 11. november 2018 på radarbildet kunne de uten tvil se tankskipet i god tid Med mindre den var avskrudd i forbindelse med navigasjonstreningen, da. Lenke til kommentar
rosetta stoned Skrevet 11. november 2018 Del Skrevet 11. november 2018 på radarbildet kunne de uten tvil se tankskipet i god tid Med mindre den var avskrudd i forbindelse med navigasjonstreningen, da. Det er ikke et radarbilde, og radar skrur man rett og slett ikke av. Det er AIS som er basert på ping fra skip som har det skrudd på. Fregatten så tankskipet veldig godt uten noe som helst, fordi det har lanterner. Fregatten hadde nok gått black, det er usikkert om den kommer til å gå back. Dette er en FUBAR av marinen, som vi snart skal få vite(kanskje) grunnen til. Det eneste som er usikkert her, er hva slags idioti som gjorde at fregatten krasjet nærmest med vilje. Av radio80 som VG fikk tak i høres det ut som det er folk på bro som aldri burde være på bro. Eller at de tror de er i feil fjord, "blokkene". 6 Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 11. november 2018 Del Skrevet 11. november 2018 radar skrur man rett og slett ikke av Nrk skriver at "det skal også være en vanlig treningsøvelse å slå av strømmen på fregatten", men det er mulig jeg misforstår hva de mener med det. Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 11. november 2018 Del Skrevet 11. november 2018 (endret) Det verste er vel at ikke Fedje VTS har oversikt. De skal kontrollere farvannet, men de har ikke engang satt vektor på ekkoet som går rett mot et stort fullastet tankskip. Etter at losen spør setter de på vektor. Dette må antagelig gjøres manuelt når AIS er avslått. Deretter går verdifull tid tapt mens de roter i papirene og sier etterhvert at "det kan kanskje være Helge Ingstad". På radaren vises tre andre fartøy som går nordover, men det er også et annet uidentifisert fartøy litt lenger sør, mellom "Vestbris" og "Seigrunn". Dette blir heller ikke plottet Endret 11. november 2018 av J-Å 4 Lenke til kommentar
XIFXEGLO Skrevet 11. november 2018 Del Skrevet 11. november 2018 Jeg er ingen sjømann, så hva betyr "Da går vi for nærme blokkene." ? Den vurderingen som skjedde der er helt sentral for resten av hedelsesforløpet. 4 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 11. november 2018 Del Skrevet 11. november 2018 "Uvisst om KNM Helge Ingstad kan bli sjøsatt igjen" bare håpe det ikke går prestisje i det, og at den skal bli operativ igjen for enhver pris. (kostnad) Alternativet er at den blir donor-skip, slik de har praktisert før. Lenke til kommentar
XIFXEGLO Skrevet 11. november 2018 Del Skrevet 11. november 2018 Det verste er vel at ikke Fedje VTS har oversikt. De skal kontrollere farvannet, men de har ikke engang satt vektor på ekkoet som går rett mot et stort fullastet tankskip. Etter at losen spør setter de på vektor. Dette må antagelig gjøres manuelt når AIS er avslått. Deretter går verdifull tid tapt mens de roter i papirene og sier etterhvert at "det kan kanskje være Helge Ingstad". På radaren vises tre andre fartøy som går nordover, men det er også et annet uidentifisert fartøy litt lenger sør, mellom "Vestbris" og "Seigrunn". Dette blir heller ikke plottet Det er også en annen ting når man hører på lydloggen; Etter kollisjonen finner ikke slepebåten Ajax Helge Ingstad, selv om de Helge Ingstad setter på fult lys. Helge Ingstad må gjenta posisjonen sin flere ganger. Båten Tenax melder samtidig om at de ser inn i motorrommet på Helge Ingstad. Ajax ligger da omtrent mellom Tenax og Helge Ingstad. Litt... spesielt. (det ser også ut som at når AIS'en går på blir den hengene i en posisjon mens radarsignaturen beveger seg mot land. Kanskje det var en del av forvirringen?) 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå