Gå til innhold

Hvilken PC?

Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Skal handle ny PC som i hovedsak skal brukes til photoshop, streaming og design. Hva er viktig å legge vekt på?

Skal sikkert brukes til litt spilling også, men det kommer i andre rekke. Det viktigste er at den skal streame det som ser på skjermen til andre seere. Bruker en Wacom Pro tablet for å tegne mens folk ser på og lærer hvordan ting gjøres.

Tenker å kjøpe via Elkjøp slik at jeg kan levere tilbake dersom jeg ikke er fornøyd med ytelsen.

Noen som kan anbefale en god PC derfra til 5-8.000 kr?

Har skjerm, tastatur og ellers alt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er vel strengt tatt mer sikker om du bestiller på nettet f.eks komplett, er du ikke? Når du handler i butikk er du vel prisgitt butikkens velvilje mtp bytte ihht "står ikke til forventningene", mens ved netthandel så står du mye sterkere.

Nå kjenner ikke jeg så godt til Elkjøp, men Expert samarbeider med komplett slik at alt som er tilgjengelig hos komplett også er tilgjengelig hos Expert selv om du ikke finner det i sortimentet.

Jeg anser ikke meg selv til å ha særlig inngående kjennskap men såvidt jeg forstår det vil du ha en i7 prosessor for Photoshop og en okay gpu. Kanskje en 1060 eller der omkring. Tror ikke de er så dyre lenger. Ikke helt sikker på hva du ellers legger i design?

Hvis du også vil bruke maskinen til spilling så skal du iallefall ikke gå for quadro. Såvidt jeg forstår det vil det gå sterkt utover spillet teksten på maskinen.

Jeg vet for min del ikke hvordan strekning påvirker behovene, men jeg regner med at folk kommer med input nå som ballen har begynt å rulle :)

Ellers lurte jeg egentlig også på hvor du streamer? Jeg kunne kanskje tenkt meg å kikke innom.

Herregud.... Leste over innlegget nå... Jeg har restora telefonen så autocorrect tar helt av for tiden...

Endret av Invader Zim
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Du er vel strengt tatt mer sikker om du bestiller på nettet f.eks komplett, er du ikke? Når du handler i butikk er du vel prisgitt butikkens velvilje mtp bytte ihht "står ikke til forventningene", mens ved netthandel så står du mye sterkere.

Nå kjenner ikke jeg så godt til Elkjøp, men Expert samarbeider med komplett slik at alt som er tilgjengelig hos komplett også er tilgjengelig hos Expert selv om du ikke finner det i sortimentet.

Jeg anser ikke meg selv til å ha særlig inngående kjennskap men såvidt jeg forstår det vil du ha en i7 prosessor for Photoshop og en okay gpu. Kanskje en 1060 eller der omkring. Tror ikke de er så dyre lenger. Ikke helt sikker på hva du ellers legger i design?

Hvis du også vil bruke maskinen til spilling så skal du iallefall ikke gå for quadro. Såvidt jeg forstår det vil det gå sterkt utover spillet teksten på maskinen.

Jeg vet for min del ikke hvordan strekning påvirker behovene, men jeg regner med at folk kommer med input nå som ballen har begynt å rulle :)

Ellers lurte jeg egentlig også på hvor du streamer? Jeg kunne kanskje tenkt meg å kikke innom.

Takk for svar!

Jeg handler dessverre ikke hos Power. De har jeg fått helt opp i halsen når det gjelder råtten kundeservice. Men det er en annen historie.

Jeg tenker på Elkjøp fordi jeg kan da reise å levere maskinen igjen dersom jeg ikke er fornøyd. For de har 50 dagers fornøyd garanti.

Har god erfaring med komplett også, men jeg vil nødig måtte pakke alt sammen igjen for å sende tilbake for så å være uten maskin i en uke eller mer. Hvis du skjønner hva jeg mener?

Jeg ser at i7 er nok det jeg ønsker mest, men det er jo så mange. Jeg synes det er vanskelig å vite hvilken i7 eller i5 som er nyest/best. De har jo så mange ekstra betegnelser. Har du noe lynkurs til en CPU analfabet i så måte? Har brukt Mac i 20 år, så jeg er litt grønn på disse betegnelsene som er på PC.

Design er hovedsaklig digital kunst i illustrator og slike programmer.

Endret av Slettet-BnKsB4Fg0P
Lenke til kommentar

Jeg synes det er vanskelig å vite hvilken i7 eller i5 som er nyest/best. De har jo så mange ekstra betegnelser. Har du noe lynkurs til en CPU analfabet i så måte?

Det begynner å bli endel år siden Apple migrerte over på x86-kompatible prosessorer sammen med resten av verden. Altså er det mye de samme komponentene som sitter på innsiden. Apple bruker kun et subset av de forskjellige i5- og i7-modellene i sine produkter riktignok.

Dette er det greieste alternativet jeg finner på Elkjøp gitt ditt budsjett og bruksområde: https://www.elkjop.no/product/data/stasjonar-pc/HP6900800NO/hp-pavilion-gaming-690-0800no-stasjonar-pc-sort

Til ditt bruk er det imidlertid mulig du ideelt sett skulle hatt mer RAM. Det tror jeg ikke er realistisk med en ramme på 8k. Ut ifra speccs ser det ut som hovedkortet kun bruker 1 av 2 slots, så du kan legge til en ekstra brikke senere ved behov.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...