ozone Skrevet 11. november 2018 Del Skrevet 11. november 2018 Jeg anbefaler disse firmaene å heller selge parkeringstid med minuttprising, med gratis strøm inkludert for de som ønsker det! På den måten kan ingen kreve noe strøm-selger-godkjenning av dem. Lenke til kommentar
ABNOR Skrevet 11. november 2018 Del Skrevet 11. november 2018 Man bør skille mellom kommersiell parkering med lading hvor folk kan stå over lengre tid og kommersiell ladestasjon hvor folk bare skal lade og så kjøre videre. Klart man ikke ønsker kødanneler hvor folk blir stående på en hurtiglader 30-60 minutter lenger fordi de spiser pølser mens andre står og venter. I et parkeringshus bør alle plasser etterhvert få lademulighet. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 11. november 2018 Del Skrevet 11. november 2018 Tja, skal en få bot når en trenger maks rekkevidde? Noen ganger må en jo over 90% for å rekke neste lader. Men det er ett poeng med de siste 10%, det tar enorm tid. Ikke bot, men det bør koste å klemme inn de siste prosentene. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 11. november 2018 Del Skrevet 11. november 2018 Ikke bot, men det bør koste å klemme inn de siste prosentene. Tja, da blir det jo likt som nå egentlig. Nå koster de siste prosentene langt mer enn resten Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 11. november 2018 Del Skrevet 11. november 2018 (endret) Jeg anbefaler disse firmaene å heller selge parkeringstid med minuttprising, med gratis strøm inkludert for de som ønsker det! På den måten kan ingen kreve noe strøm-selger-godkjenning av dem. Det er ingenting i regelverket som stopper de fra å selge hurtiglading per kWh. De bare ønsker ikke å gjøre det. Tesla selger superlading per kWh, uten at det er noe problem. Endret 11. november 2018 av Espen Hugaas Andersen 1 Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 11. november 2018 Del Skrevet 11. november 2018 Er jo tydeligvis kjempeskummelt å ta opp ting som omhandler elbiler og laddere, for da farer jo de som blir omtalt som snyltere og de som føler seg snytt opp mot hverandre og dreper det som kunne ha vært en ellers inholdsrik dialog med fornuftige meningsutvekslinger. Er det noen i det hele tatt som tar seg bryet å lese artikkelen - noen få kanskje. Der står det jo at spørmålet om ladestasjoner skal få unntak fra omsetningskonsesjonsplikten eller ikke er under behandling. Det blir bare for dumt å peke i alle retninger og rope snyltere... 1 Lenke til kommentar
*F* Skrevet 11. november 2018 Del Skrevet 11. november 2018 (endret) Tja, skal en få bot når en trenger maks rekkevidde? Noen ganger må en jo over 90% for å rekke neste lader. Men det er ett poeng med de siste 10%, det tar enorm tid.Kanskje ikke bot, men heller et intensiv for å ikke lade de siste 10% med mindre man faktisk trenger det. Ikke bot, men det bør koste å klemme inn de siste prosentene.Det er jo faktiak rett Endret 11. november 2018 av Evelen! Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 11. november 2018 Del Skrevet 11. november 2018 Da bør de som er registrert med fossilbil få hevet skatten så de er med på å dekke utgiftene til den globale oppvarmingen, den lokale forgiftningen av partikler som fører til flere dødsfall hvert år, osv. Norsk petroleum vs tysk kullkraft 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 11. november 2018 Del Skrevet 11. november 2018 Norsk petroleum vs tysk kullkraft Here we go again.. Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 11. november 2018 Del Skrevet 11. november 2018 (endret) Here we go again.. Do we? Endret 11. november 2018 av Invader Zim Lenke til kommentar
*F* Skrevet 11. november 2018 Del Skrevet 11. november 2018 (endret) Nesten all elbil lading i Norge utføres i realiteten med strøm fra fornybare kilder. Da mener jeg den faktiske strømmen, og det som i realiteten gjelder i en miljøsammenheng. Ikke den "formelle strømmen" for å kalle det det. Endret 11. november 2018 av Evelen! 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 11. november 2018 Del Skrevet 11. november 2018 Do we? Jepp, dejavu #84757288374828364 Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 11. november 2018 Del Skrevet 11. november 2018 Jepp, dejavu #84757288374828364 Vel. Jeg antar det antagelig blir tatt opp ofte siden elbil jevnlig fremstilles som overdrevent miljøvennlig i forhold til hva realiteten er. Beklager - jeg følger ikke med i diskusjonene vdr elbil her inne og datt over denne Kjempebra at folk velger å donere til en god sak, da. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 11. november 2018 Del Skrevet 11. november 2018 (endret) Vel. Jeg antar det antagelig blir tatt opp ofte siden elbil jevnlig fremstilles som overdrevent miljøvennlig i forhold til hva realiteten er. Beklager - jeg følger ikke med i diskusjonene vdr elbil her inne og datt over denne Kjempebra at folk velger å donere til en god sak, da. Jepp, det er ofte slik de som ikke tenker seg om fremstiller det. For å gjøre det kort siden du kan lese om det i uttallige tråder. Nei, elbiler kjører ikke på noe kullkraft. Hvorfor? For en øker ikke energibehovet, en reduserer der. Før brukte jeg 0,7 liter diesel pr mil, eller 7kWh, så må en legge til 20% til raffinering og transport. Altså ca 8.5kWh pr mil. Nå bruker jeg 2kWh, legg til 15% i tap via lader og 10% linjetap så går det ca 2.5kWh pr mil nå. Dvs 6kWh med energi spart. En må alltid huske å trekke i fra tidligere forbruk og ikke bare legge på... Endret 11. november 2018 av Salvesen. 1 Lenke til kommentar
Alexanderdj Skrevet 12. november 2018 Del Skrevet 12. november 2018 Jo mer jeg leser om el bil jo mindre er lysten til å kjøpe en. Bra at vi slipper enda en snylter, kudos til deg.De som er registrert med elbil burde strengt tatt fått heva skatten så de kunne vært med å dekt oppunder det de snylter seg unna. Hvorfor er dette snylting? Det er et tilbud til alle staten ønsker at en skal bruke. Hver og en av oss står fritt til å velge å bruke tilbudet eller ikke. Akkurat i dette tilfelle som artikkelen omhandler er det heller ingen "snylting". En betaler for all strøm. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 12. november 2018 Del Skrevet 12. november 2018 Bra at vi slipper enda en snylter, kudos til deg. De som er registrert med elbil burde strengt tatt fått heva skatten så de kunne vært med å dekt oppunder det de snylter seg unna. De betaler allerede ekstra skatt da snittinntekten er høy. Så slapp av Lenke til kommentar
Boba_Fett Skrevet 12. november 2018 Del Skrevet 12. november 2018 Vel. Jeg antar det antagelig blir tatt opp ofte siden elbil jevnlig fremstilles som overdrevent miljøvennlig i forhold til hva realiteten er. Beklager - jeg følger ikke med i diskusjonene vdr elbil her inne og datt over denne Kjempebra at folk velger å donere til en god sak, da. Jepp, det er ofte slik de som ikke tenker seg om fremstiller det. For å gjøre det kort siden du kan lese om det i uttallige tråder. Nei, elbiler kjører ikke på noe kullkraft. Hvorfor? For en øker ikke energibehovet, en reduserer der. Før brukte jeg 0,7 liter diesel pr mil, eller 7kWh, så må en legge til 20% til raffinering og transport. Altså ca 8.5kWh pr mil. Nå bruker jeg 2kWh, legg til 15% i tap via lader og 10% linjetap så går det ca 2.5kWh pr mil nå. Dvs 6kWh med energi spart. En må alltid huske å trekke i fra tidligere forbruk og ikke bare legge på... Siden Norge er en del av kraftmarkedet i Europa må man se på hva dette medfører. Mulig at elektronene du lader din bil med kommer fra "ren" energi. Men faktum er at det er kraftunderskudd i EU, noe som betyr at underskuddet på strøm må dekkes av kullfyrte kraftverk. Men en effektivitet på kanskje 40% vil din lading av elbil utgjøre 6.5kWh per mil. Et lite stykke unna fossilbilen, men likevel. Må si jeg er litt lei av elbileiere som drar frem miljøaspektet når den egentlige grunnen til at de kjører elbil er økonomi, ikke miljø. 1 Lenke til kommentar
Boba_Fett Skrevet 12. november 2018 Del Skrevet 12. november 2018 De betaler allerede ekstra skatt da snittinntekten er høy. Så slapp av Mange av de som kjører Tesla er helt vanlige lønnsmottakere. Og veldig mange kjører rundt i en bil som er 100% lånefinansiert. Avhengig av hvor du bor, og arbeidsituasjon har det vært (og er) svært mange penger å spare, sammenliknet med en tilsvarende fossil bil. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 12. november 2018 Del Skrevet 12. november 2018 Siden Norge er en del av kraftmarkedet i Europa må man se på hva dette medfører. Mulig at elektronene du lader din bil med kommer fra "ren" energi. Men faktum er at det er kraftunderskudd i EU, noe som betyr at underskuddet på strøm må dekkes av kullfyrte kraftverk. Men en effektivitet på kanskje 40% vil din lading av elbil utgjøre 6.5kWh per mil. Et lite stykke unna fossilbilen, men likevel. Må si jeg er litt lei av elbileiere som drar frem miljøaspektet når den egentlige grunnen til at de kjører elbil er økonomi, ikke miljø. Du sier det jo selv, vi er innenfor ett kraftmarked hvor jeg fører til underskudd når jeg bytter til elbil. Du konstanterer jo bare det jeg sier, men prøver å vise til at det er feil. Rare greier. Elbilen koster meg mer penger en bilene jeg har hatt før, så nei det handler ikke om økonomi. Spiller forøvrig ingen trille, det er samme tilskudd til miljøet uavhengig av hvilken tanke førereren sitter med. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 12. november 2018 Del Skrevet 12. november 2018 (endret) Mange av de som kjører Tesla er helt vanlige lønnsmottakere. Og veldig mange kjører rundt i en bil som er 100% lånefinansiert. Avhengig av hvor du bor, og arbeidsituasjon har det vært (og er) svært mange penger å spare, sammenliknet med en tilsvarende fossil bil. Ja, men snittet er veldig høyt slik at de i snitt betaler mye skatt. Som var poenget. Hvilken rolle spiller finansieringen inn her? Endret 12. november 2018 av Salvesen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå