Gå til innhold

The night of broken glass

*NORGE*

Anbefalte innlegg

Tid for en mindre behagelig, men definitivt viktig påminnelse:

Natten mellom i dag og i morgen er det 80 år siden Krystallnatten eller “The Night of Broken Glass”, natten da hr Hitler i 1938 sjekket om han virkelig hadde all makt og jødene fikk unngjelde: 91 jøder drept on spot (innen tre dager over 400) , over 30000 jøder ført til konsentrasjonsleir, 1400 synagoger brent og 7500 jødiske butikker vandalisert i løpet av natten før jødene kollektivt ble pålagt 1 millard reichmark. 

Verden fordømte - og var ellers apaptisk. Polen stengte grensene for flyktende jøder, land ellers i Europa - og USA - holdt dem forsvarlig stengt. Storbritannia åpnet tilsynelatende litt på de britiske øyer, men stengte forsvarlig i mandatområdet sitt i dagens Irael og Jordan. 

Selve jødeutryddelsen skjedde i Tyskland - og i Norge var man særdeles klar til å assistere med å få de norske jødene sendt dit. Intet land i Europa hadde tilsvarende effektivitet, og det norske politiet sprang føttene av seg av tjenesteiver. Holocaust var i Polen - folkene der håndplukket i norske byer og bygder. Etter krigen viste Norge samme ansikt: De hvite bussene hentet ut etniske nordmenn - det lille som var av overlevende norske jøder ble ignorert og etterlatt.

Det er typisk norsk å være god hevdet fru statsminister Brundtland - og det gjelder i hvert fall i forhold til jødehat. “Jøde” er fremdeles skjellord i Norge, både blant barn og voksne. Så lenge det er tilfellet lever det norske jødehatet i aller beste velgående og påminnelse om så vel Krystallnatten som Holocaust som Israels eksistensrett i høyeste grad på sin plass. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Patriotiske nordmenn vil selvsagt påpeke at dette er altfor langt tilbake til å være relevant idag ... samtidig som de heftig hevder at 17.mai 1814 er relevant.

Det kan ha en sammenheng med at "krystallnatten" skjedde i Tyskland og ikke hadde noen direkte innvirkning på Norge? 

Lenke til kommentar

Det kan ha en sammenheng med at "krystallnatten" skjedde i Tyskland og ikke hadde noen direkte innvirkning på Norge? 

Det hadde i høyeste grad innvirkning på Norge, men det var ikke etniske nordmenns liv det stod om - og jødehatet har vært sterkt i Norge helt siden en del personer på Eidsvoll (med Eidsvolds prest Nicolai Wergeland  blant de ledende) forlangte passusen " Jøder ere fremdeles udelukkede fra Adgang til Riget" som siste del av grunnlovens §2. Som kjent var hans sønn Henrik Wergeland av en noe annen oppfatning... 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det hadde i høyeste grad innvirkning på Norge, men det var ikke etniske nordmenns liv det stod om - og jødehatet har vært sterkt i Norge helt siden en del personer på Eidsvoll (med Eidsvolds prest Nicolai Wergeland  blant de ledende) forlangte passusen " Jøder ere fremdeles udelukkede fra Adgang til Riget" som siste del av grunnlovens §2. Som kjent var hans sønn Henrik Wergeland av en noe annen oppfatning... 

Tull. Krystallnatten hadde like lite direkte innvirkning på Norge og nordmenn som den etniske rensningen i Rwanda og på Balkan. 

Folk visste ikke om det da det skjedde, og er bare enda et forsøk på folkemord på linje med alle andre. At vi i Norge på en eller annen måte skal "minnes" dette som noe særskilt over alle andre folkemord er rart. 

Og det er regelrett bevisst uredelighet nå du fremhever at det var noe sterkt jødehat i Norge. Det var samme holdning mot alle som ikke var "norske nok". Alt fra jesuitter, fargede, homofile, spanjoler, jøder, og svensker.  Kall det gjerne for "hat", men samme holdning var mot svært mange andre også.  Jøder var ikke i en særstilling annet enn at de var veldig lette å identifisere som jøder siden de jo gjerne utøvde sin religion. Verre var det å identifisere homofile og svensker. 

Det er umulig å lære av våre feil hvis vi ikke er villige til å sette oss inn i hva som var rådende holdninger. Det er lett å fordømme både holdninger og handlinger som er gjort, men vanskelig å lære av dem hvis man ikke forstår dem.  Det er lett for oss å fordømme holdninger om at ikke alle mennesker har like mye verd, men det er ikke så veldig lenge siden det var akseptert å slå sine husdyr for opplæring. Gjentakelse av feil og utøvelse av ondskap kan kun unngås hvis man forstår de grunnleggende mekanismene, og ikke bare handlingene. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Og det er regelrett bevisst uredelighet nå du fremhever at det var noe sterkt jødehat i Norge. Det var samme holdning mot alle som ikke var "norske nok". Alt fra jesuitter, fargede, homofile, spanjoler, jøder, og svensker.  Kall det gjerne for "hat", men samme holdning var mot svært mange andre også.  Jøder var ikke i en særstilling annet enn at de var veldig lette å identifisere som jøder siden de jo gjerne utøvde sin religion. Verre var det å identifisere homofile og svensker. 

Dette vil jeg veldig gjerne ha noen referanser på.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke?

Selve jødeutryddelsen skjedde i Tyskland - og i Norge var man særdeles klar til å assistere med å få de norske jødene sendt dit. Intet land i Europa hadde tilsvarende effektivitet, og det norske politiet sprang føttene av seg av tjenesteiver.

Lenke til kommentar

Tid for en mindre behagelig, men definitivt viktig påminnelse:

Natten mellom i dag og i morgen er det 80 år siden Krystallnatten eller “The Night of Broken Glass”, natten da hr Hitler i 1938 sjekket om han virkelig hadde all makt og jødene fikk unngjelde: 91 jøder drept on spot (innen tre dager over 400) , over 30000 jøder ført til konsentrasjonsleir, 1400 synagoger brent og 7500 jødiske butikker vandalisert i løpet av natten før jødene kollektivt ble pålagt 1 millard reichmark. 

Verden fordømte - og var ellers apaptisk. Polen stengte grensene for flyktende jøder, land ellers i Europa - og USA - holdt dem forsvarlig stengt. Storbritannia åpnet tilsynelatende litt på de britiske øyer, men stengte forsvarlig i mandatområdet sitt i dagens Irael og Jordan. 

Selve jødeutryddelsen skjedde i Tyskland - og i Norge var man særdeles klar til å assistere med å få de norske jødene sendt dit. Intet land i Europa hadde tilsvarende effektivitet, og det norske politiet sprang føttene av seg av tjenesteiver. Holocaust var i Polen - folkene der håndplukket i norske byer og bygder. Etter krigen viste Norge samme ansikt: De hvite bussene hentet ut etniske nordmenn - det lille som var av overlevende norske jøder ble ignorert og etterlatt.

Det er typisk norsk å være god hevdet fru statsminister Brundtland - og det gjelder i hvert fall i forhold til jødehat. “Jøde” er fremdeles skjellord i Norge, både blant barn og voksne. Så lenge det er tilfellet lever det norske jødehatet i aller beste velgående og påminnelse om så vel Krystallnatten som Holocaust som Israels eksistensrett i høyeste grad på sin plass.

Interessant post. Jeg har tenkt å svare noe irrelevant men vagt relatert. Jeg tok tak i at du sa "

Verden fordømte - og var ellers apaptisk". Vi ser jo det samme skje idag. Våre land med sine tradisjoner, kultur og historie, folket og generelt er i ferd med å utryddes. Svaret er apati fra størstedelen av befolkningen.

Som med krigen i Tyskland, to man ikke tak i situasjonen før den var kritisk, inntil det var man apatisk. Det virker som dette er "naturlig" for samfunn. Vi vil nok fortsette å se på ødeleggelsen av samfunnet vårt helt til situasjonen når et kritisk punkt, og da vil folk og samfunn handle som de burde ha gjort for lenge siden for å redde det som kan reddes.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Tull. Krystallnatten hadde like lite direkte innvirkning på Norge og nordmenn som den etniske rensningen i Rwanda og på Balkan. 

Folk visste ikke om det da det skjedde, og er bare enda et forsøk på folkemord på linje med alle andre. At vi i Norge på en eller annen måte skal "minnes" dette som noe særskilt over alle andre folkemord er rart.

Tja, at vi selv deltok i folkemordet burde da ha noe å si.

• Liker 2
Lenke til kommentar

.... 

Vel, i motsetning til i Rwanda og på Balkan var de som deltok i den etniske rensingen av NORGE faktisk norske politifolk og villige medhjelpere. 

Norge hadde ca 1400 jøder i 1930 (1359 iflg en opptelling man i dag vet var litt mangelfull), de fleste “tålt”, men uten innvilget norsk statsborgerskap, rett og slett fordi norsk politi de fleste steder nektet å behandle søknader fra jøder om dette (jøder SKULLE være “uten fedreland!) Neste ti årene vokste den jødiske befolkning i Norge til ca 2100, altså med 700. Av disse var ca 430 flyktninger fra Tyskland, Danmark og Øst-Europa, resten “naturlig tilvekst”. Ledende menn i politieetaten klagde sin nød til departementet sitt og en skrev om jødene i sitt politidistrikt “... ernærer sig for en stor del ved ulovlig handel”, “er folk uten fædrelandssind, selv om de har opholdt sig i Norge i mange aar”, “tænker kun paa at gjøre forretninger og tjene penger, uansett forretningenes mer eller mindre honette art “og “jeg antar at en stor del av dem er til salgs til hva det skal være for god betaling”. (For å presisere: Etter lov om handel som gjaldt da måtte man ha handelsbrev for drive handel. Det fikk bare gode norske statsborgere...)

Umiddelbart etter “The Night of Broken Glass” stengte Norge grensene 100 % for flyktende jøder, senere klarte Office international Nansen pour les réfugiés (opprettet av Folkeforbundet, datidens FN) å forhandle frem en kvote på 200 personer mot solid økonomisk garanti. Etter Ansluss 12. mars 1938 ble enhver som oppgav seg å være jøde nektet innreise til Norge. Danmark og Sverige tok mot mengder, Norge ingen. I 1939 nektet Justisdepartement på forespørsel fra Folkeforbundet å ta mot foreldreløse tjekkisk-jødiske barn og kalte det “uheldigst tenkelige form for jødisk immigrasjon”. 

Norsk politi sprang omtrent beina av seg av tjenestevillighet da jødene skulle deponeres med Donau, mye mer enn Gestapo gav av ordre om å springe. Taxier og “vanlige folk” hjalp villig til så Donau ble fulllastet og 532 jøder (mer enn 25 %) lastet om bord. 523 av disse døde. Etnisk rensing ved NORSK hjelp? 

Etter krigen var det 559 jøder igjen i Norge, de fleste tilbakevendte fra Sverige. Nær 40 % av den jødiske befolkning i Norge fem år før var regelrett henrettet. Igjen? Etnisk rensing ved NORSK hjelp? Det begynte på mange måter Krystallnatten - DA stengte Norge grensene for jøder på vill flykt for å unngå “et spirende jødeproblem”. 

Tor C, sett deg inn i historien - ikke bare den politisk korrekte delen av den som bygger opp under det norske ego. Norge har mye vi kan være stolte av, men den norske holdningen til jødene faller definitivt ikke  inn under dette. Jødehatet både hadde og har gode kår i Norge - og derfor er det også all grunn til å minnes "The Night of Broken Glass". 
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Noen vil kanskje notere seg at jeg bruker “The Night of Broken Glass” og unngår “Krystallnatten”. Det er helt bevisst fra min side. På tysk har “Kristallnacht” i dag noenlunde samme negative lading som “nigger”, “pakkis”, “en av hundeolket” (same) etc. I 1948 ble uttal i Nürnberg”: “Kristallnacht‘! Das funkelt, blitzt und glitzert wie bei einem Fest! Es wäre längst Zeit, daß diese böswillig-verharmlosende Bezeichnung zumindest aus der Geschichtsschreibung verschwände” (Krystallnatten '! Det glitrer, blinker og glitrer som en fest! Det ville være på høy tid dette ondsinnet-harmløse navnet forsvant, i hvert fall fra historieskrivningen.) I dag brukes helst  Reichspogromnacht på tysk - og burde egentlig ta konsekvensen av dette i norsk også. 

Tyskland har ellers - i langt større grad enn Norge - tatt et offentlig oppgjør med sin jødeforfølgelse, men der markeres likevel den kvelden overalt. I Norge later “The Night of Broken Glass” helst til å bli prøvd fortiet og gjort uaktuell og ikke-relevant - og NETTOPP det viser hvor aktuell markering av den natten fremdeles er, også i Norge. Som frimerket vedlagt - gitt ut til 50-årsmerkeringen i 1988 - sier: “Hemmeligheten til redning/frihet kalles minne”. 

Edit: Språklig presisering oversettelse

post-487997-0-30573600-1541955785_thumb.jpg

Endret av *NORGE*
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så.

Jødene ble behandlet av den sosiale høyresiden omtrent som muslimer blir behandlet av samme side i dag?

Nei, like mye av den sosiale venstreside. Det var f eks den som vesentlig assisterte både da politiet skulle hente inn og da det skulle lastes ombord i Donau. 

Dette var ikke partipoltikk, det gikk helt på tvers av partigrenser - selv om det måtte være ubehagelig å tenke på for den sosiale venstreside. Denne har ellers trolig minst av alle vist noen vilje til erkjennelse av sin atferd mot jødene - for de var jo høyrefolk alle sammen... 

Endret av *NORGE*
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, like mye av den sosiale venstreside. Det var f eks den som vesentlig assisterte både da politiet skulle hente inn og da det skulle lastes ombord i Donau. 

Dette var ikke partipoltikk, det gikk helt på tvers av partigrenser - selv om det måtte være ubehagelig å tenke på for den sosiale venstreside. Denne har ellers trolig minst av alle vist noen vilje til erkjennelse av sin atferd mot jødene - for de var jo høyrefolk alle sammen...

Du blander sosial og økonomisk høyre/venstre.

Tidligere var mennesker betydelig mye mer høyrevridd, sosialt, enn i dag.

Mange fler tolererte ikke homofili, tenkte damer ikke hadde noe i arbeid eller politikk å gjøre, likte ikke fargede eller jøder, likte ikke religiøse med andre religioner enn kristendom... et cetera.

Men det har alltid også vært mennesker som var på den sosiale venstresiden;

Mennesker som er rasjonelle nok til å ikke ha fordommer.

---

Jeg har ingen problemer med å dømme mennesker for å skade og bidra til å skade uskyldige, selv om de var norske, og selv om de støttet den økonomiske venstresiden.

Jeg har ingen problemer med å hedre mennesker for å redde og bidra til å redde uskyldige, selv om de var på den økonomiske høyresiden -- selv om de kan ha hatt økonomiske motiver.

Den sosiale politiske delingen kom vel egentlig med antirasismen og feminismen, hvor den økonomisk konservative siden også ble sosialt konservative, og har vegret seg for å gi fargede, kvinner, arbeidere, og homofile lik verdi som seg selv.

Før dette skillet var det rasister på begge sider av den politiske skalaen i vesten -- mens nå er de konsentrert på høyre side.

---

Men ja, for all del -- det er en skam at vi ikke gjorde mer motstand.

Jeg siterer Arnulf Øverland:

---

Du må ikke sove

Jeg våknet en natt av en underlig drøm,

det var som en stemme talte til mig,

fjern som en underjordisk strøm -

og jeg reiste mig op: Hvad er det du vil mig?

- Du må ikke sove! Du må ikke sove!

Du må ikke tro, at du bare har drømt!

Igår blev jeg dømt.

I natt har de reist skafottet i gården.

De henter mig klokken fem imorgen!

Hele kjelleren her er full,

og alle kaserner har kjeller ved kjeller.

Vi ligger og venter i stenkolde celler,

vi ligger og råtner i mørke hull!

Vi vet ikke selv, hvad vi ligger og venter,

og hvem der kan bli den neste, de henter.

Vi stønner, vi skriker - men kan dere høre?

Kan dere absolutt ingenting gjøre?

Ingen får se oss.

Ingen får vite, hvad der skal skje oss.

Ennu mer:

Ingen kan tro, hvad her daglig skjer!

Du mener, det kan ikke være sant,

så onde kan ikke mennesker være.

Der fins da vel skikkelig folk iblandt?

Bror, du har ennu meget å lære!

Man sa: Du skal gi ditt liv, om det kreves.

Og nu har vi gitt det - forgjeves, forgjeves!

Verden har glemt oss! Vi er bedratt!

Du må ikke sove mer i natt!

Du må ikke gå til ditt kjøpmannskap

og tenke på hvad der gir vinning og tap!

Du må ikke skylde på aker og fe

og at du har mer enn nok med det!

Du må ikke sitte trygt i ditt hjem

og si: Det er sørgelig, stakkars dem!

Du må ikke tåle så inderlig vel

den urett som ikke rammer dig selv!

Jeg roper med siste pust av min stemme:

Du har ikke lov til å gå der og glemme!

Tilgi dem ikke; de vet hvad de gjør!

De puster på hatets og ondskapens glør!

De liker å drepe, de frydes ved jammer,

de ønsker å se vår verden i flammer!

De ønsker å drukne oss alle i blod!

Tror du det ikke? Du vet det jo!

Du vet jo, at skolebarn er soldater,

som stimer med sang over torv og gater,

og opglødd av mødrenes fromme svig,

vil verge sitt land og vil gå i krig!

Du kjenner det nedrige folkebedrag

med heltemot og med tro og ære -

du vet, at en helt, det vil barnet være,

du vet, han vil vifte med sabel og flag!

Og så skal han ut i en skur av stål

og henge igjen i en piggtrådsvase

og råtne for Hitlers ariske rase!

Du vet, det er menneskets mening og mål!

Jeg skjønte det ikke. Nu er det for sent.

Min dom er rettferdig. Min straff er fortjent.

jeg trodde på fremgang, jeg trodde på fred,

på arbeid, på samhold, på kjærlighet!

Men den som ikke vil dø i en flokk

får prøve alene, på bøddelens blokk!

Jeg roper i mørket - å, kunde du høre!

Der er en eneste ting å gjøre:

Verg dig, mens du har frie hender!

Frels dine barn! Europa brenner!

Jeg skaket av frost. Jeg fikk på mig klær.

Ute var glitrende stjernevær.

Bare en ulmende stripe i øst

varslet det samme som drømmens røst:

Dagen bakenom jordens rand

steg med et skjær av blod og brand,

steg med en angst så åndeløs,

at det var som om selve stjernene frøs!

Jeg tenkte: Nu er det noget som hender. -

Vår tid er forbi - Europa brenner!

---

...

Vi hadde vitterlig anti-fascister den gang da også.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, i motsetning til i Rwanda og på Balkan var de som deltok i den etniske rensingen av NORGE faktisk norske politifolk og villige medhjelpere. 

Bla bla bla bla

Tor C, sett deg inn i historien - ikke bare den politisk korrekte delen av den som bygger opp under det norske ego. Norge har mye vi kan være stolte av, men den norske holdningen til jødene faller definitivt ikke  inn under dette. Jødehatet både hadde og har gode kår i Norge - og derfor er det også all grunn til å minnes "The Night of Broken Glass". 

Vel, i likhet med Rwanda og Balkan deltok ikke nordmenn i en slik enkelthendelse som utløste videre folkemord. Like lite som pakistanere og afghanere deltok i 9/11 som borgere av disse landene. Men jaggu utløste også det et forsøk på å utrydde andre. 

Det å fokusere på krystallnatten gjør at vi slipper å se på nordmenns egen deltakelse i det påfølgende folkemordet.  

Og jeg tillater meg å oppfordre deg selv til sette deg inn i historien. Og den "politisk korrekte" historien er ikke at nordmenn ikke deltok i utsendelsen av jøder. Heller tvert imot. (Jeg tar forbehold om at du bruker begrepet "politisk korrekt" galt). 

Er det en ting vi selvpisker for en nordmenns deltakelse i utsendelser av jøder. Først nå er tyskertøsene blitt et tema. Homsene, taterne, sigøynerne venter fortsatt. Kommunistene vil nok aldri få noen unnskyldning. Hvordan den norske regjering oppførte seg både rett før, under og etter krigen får nok aldri et like kritisk blikk som jødedeportasjonene. 

Lenke til kommentar

Vel, i likhet med Rwanda og Balkan deltok ikke nordmenn i en slik enkelthendelse som utløste videre folkemord. Like lite som pakistanere og afghanere deltok i 9/11 som borgere av disse landene. Men jaggu utløste også det et forsøk på å utrydde andre. 

...

Neida, det var knapt noen etniske nordmenn blant dem som gikk ut i gatene for å knuse glass, rasere bygninger og bunte sammen jøder de kom over i en del tyske byer natten mellom 9. og 10. april, så om skylappene er så vendt innover at man legger DET kriteret til grunn for “direkte innvirkning på Norge og nordmennene vil du naturligvis ha rett. 

Krystallnatten var imidlertid det tidspunktet naziztene forstod de hadde makt nok til å gjøre hva de ville uten at noen ble opprørt nok til å gå til motangrep. Dette gjaldt i like stor grad de norske nazister også, landet hadde rikelig av dem - 2,8 % stemte Nasjonal Samling i 1936 om vi ser på landsbasis og ser vi på byene slo Kongsvinger til med 8 % , Hamar til 6,5 %, Oslo med 3,7 % og Stavanger til med 3,5 %, mens på bygdene slo Tynset til med 6,7 % og Bø i Telemark det samme. Disse nazistene hadde allerede FØR “The Night of Broken Glass” kartlagt hvilke norske firmaer som hadde jødiske ansatte, kontakt med jødiske firma innenlands/i Tyskland, bruk av jødisk kunnskap etc. 

De norske forbindelsene med Tyskalnd var også tette - tettere enn idag. Før 2. verdenskrig var Tyskland = vitenskap, Tyskland = kultur og Tyskland = handel og i de fleste kretser var tysk språk regnet som viktigere enn engelsk språk. Det var til Tyskland nordmenn reiste for å få høyere opplæring, og reisetiden Stavanger-Berlin var  sammenligbar med Stavanger-Trondheim og langt kortere enn Stavanger-Bodø, det samme var Hamar-Berlin i forhold til Hamar-Bergen (tidene er det er det også i dag, men forskjellen var større på 1930-tallet). Det var mengder av norske studenter i Berlin, og vi skal ikke utelukke noen av dem var aktivt med på ugjerningene under krystallnatten, uansett var de - som andre utenlandske statsborgere - aktive tilskuere til hva som hendte, uten å foreta seg noe. “Jeg så moderne kledde kvinner som klappet i hendene og ropte av fryd, mens respektable middelklasse-mødre holdt opp sine småbarn for å se på ‘moroa'” skrev journalisten Hugh Green til avisen han var utsendt for (Daily Telegraph) Det var kvinner og barn, menn var mer aktive håndlangere iflg andre reportasjoer. Svært sannsynlig også norske studenter og norske forretningsmenn/vitenskapsmenn på korttidsopphold i Tyskland av uliek grunner. 

....

Det å fokusere på krystallnatten gjør at vi slipper å se på nordmenns egen deltakelse i det påfølgende folkemordet.  

.... 

Jaså, utdyp.  Jeg vil hevde at ved å fokusere på Krystallnatten fokuserer man på folkemordet inkludert nordmenns deltagelse i det. 

...

Og jeg tillater meg å oppfordre deg selv til sette deg inn i historien. Og den "politisk korrekte" historien er ikke at nordmenn ikke deltok i utsendelsen av jøder. Heller tvert imot. (Jeg tar forbehold om at du bruker begrepet "politisk korrekt" galt). 

....

Utdyp igjen! NÅR blegynte man i “politisk korrekt histoire” å fokusere på det norske polities nazivennlighet og særlig enkelte betjenter der? NÅR begynte man å fokusere på Oslo Taxisentrals tjenestevillighet i forbindelse med transporten av jøder til Donau? NÅR begynte man å fokusee på utenriksminster Kohts beundring for alt tysk og forakt for alt engelsk? NÅR Begynte man å fokusere på Milorgsjef Paal Bergs holdning til jødene? For å ta noen eksempler. 

....

Er det en ting vi selvpisker for en nordmenns deltakelse i utsendelser av jøder. Først nå er tyskertøsene blitt et tema. Homsene, taterne, sigøynerne venter fortsatt. Kommunistene vil nok aldri få noen unnskyldning. Hvordan den norske regjering oppførte seg både rett før, under og etter krigen får nok aldri et like kritisk blikk som jødedeportasjonene. 

Her gir jeg deg delvis rett, men bare delvis, for det er forskjell på noe man har valgt å være og noe man er født til å være. Imidlertid, temanet her var “The Night of Broken Glass” og da hører ikke noe av dette direte under temaet, selv om det er viktig nok. Holdninger generelt er derimot en del av temaet “The Night of Broken Glass” og dine argumenter i forhold til disse gruppene bare underbygger viktigheten av å trekke frem hendelsen. Når hver åttende nordmann i 2010 hadde utpregede fordommer mot jøder (Barne- og likestillignsdepartements rapport) og tallet er økende kan vi jo begynne med å se litt på de holdningene på en natt som nettopp er en påminnelse om konsekvensen av de holdningene for 80 år siden? 

Vel, i likhet med Rwanda og Balkan deltok ikke nordmenn i en slik enkelthendelse som utløste videre folkemord. Like lite som pakistanere og afghanere deltok i 9/11 som borgere av disse landene. Men jaggu utløste også det et forsøk på å utrydde andre. 

Og jeg tillater meg å oppfordre deg selv til sette deg inn i historien. Og den "politisk korrekte" historien er ikke at nordmenn ikke deltok i utsendelsen av jøder. Heller tvert imot. (Jeg tar forbehold om at du bruker begrepet "politisk korrekt" galt). 

Er det en ting vi selvpisker for en nordmenns deltakelse i utsendelser av jøder. Først nå er tyskertøsene blitt et tema. Homsene, taterne, sigøynerne venter fortsatt. Kommunistene vil nok aldri få noen unnskyldning. Hvordan den norske regjering oppførte seg både rett før, under og etter krigen får nok aldri et like kritisk blikk som jødedeportasjonene. 

Lenke til kommentar

Neida, det var knapt noen etniske nordmenn blant dem som gikk ut i gatene for å knuse glass, rasere bygninger og bunte sammen jøder de kom over i en del tyske byer natten mellom 9. og 10. april, så om skylappene er så vendt innover at man legger DET kriteret til grunn for “direkte innvirkning på Norge og nordmennene vil du naturligvis ha rett. 

Krystallnatten var imidlertid det tidspunktet naziztene forstod de hadde makt nok til å gjøre hva de ville uten at noen ble opprørt nok til å gå til motangrep. Dette gjaldt i like stor grad de norske nazister også, landet hadde rikelig av dem - 2,8 % stemte Nasjonal Samling i 1936 om vi ser på landsbasis og ser vi på byene slo Kongsvinger til med 8 % , Hamar til 6,5 %, Oslo med 3,7 % og Stavanger til med 3,5 %, mens på bygdene slo Tynset til med 6,7 % og Bø i Telemark det samme. Disse nazistene hadde allerede FØR “The Night of Broken Glass” kartlagt hvilke norske firmaer som hadde jødiske ansatte, kontakt med jødiske firma innenlands/i Tyskland, bruk av jødisk kunnskap etc. 

De norske forbindelsene med Tyskalnd var også tette - tettere enn idag. Før 2. verdenskrig var Tyskland = vitenskap, Tyskland = kultur og Tyskland = handel og i de fleste kretser var tysk språk regnet som viktigere enn engelsk språk. Det var til Tyskland nordmenn reiste for å få høyere opplæring, og reisetiden Stavanger-Berlin var  sammenligbar med Stavanger-Trondheim og langt kortere enn Stavanger-Bodø, det samme var Hamar-Berlin i forhold til Hamar-Bergen (tidene er det er det også i dag, men forskjellen var større på 1930-tallet). Det var mengder av norske studenter i Berlin, og vi skal ikke utelukke noen av dem var aktivt med på ugjerningene under krystallnatten, uansett var de - som andre utenlandske statsborgere - aktive tilskuere til hva som hendte, uten å foreta seg noe. “Jeg så moderne kledde kvinner som klappet i hendene og ropte av fryd, mens respektable middelklasse-mødre holdt opp sine småbarn for å se på ‘moroa'” skrev journalisten Hugh Green til avisen han var utsendt for (Daily Telegraph) Det var kvinner og barn, menn var mer aktive håndlangere iflg andre reportasjoer. Svært sannsynlig også norske studenter og norske forretningsmenn/vitenskapsmenn på korttidsopphold i Tyskland av uliek grunner. 

Jaså, utdyp.  Jeg vil hevde at ved å fokusere på Krystallnatten fokuserer man på folkemordet inkludert nordmenns deltagelse i det. 

Utdyp igjen! NÅR blegynte man i “politisk korrekt histoire” å fokusere på det norske polities nazivennlighet og særlig enkelte betjenter der? NÅR begynte man å fokusere på Oslo Taxisentrals tjenestevillighet i forbindelse med transporten av jøder til Donau? NÅR begynte man å fokusee på utenriksminster Kohts beundring for alt tysk og forakt for alt engelsk? NÅR Begynte man å fokusere på Milorgsjef Paal Bergs holdning til jødene? For å ta noen eksempler. 

Her gir jeg deg delvis rett, men bare delvis, for det er forskjell på noe man har valgt å være og noe man er født til å være. Imidlertid, temanet her var “The Night of Broken Glass” og da hører ikke noe av dette direte under temaet, selv om det er viktig nok. Holdninger generelt er derimot en del av temaet “The Night of Broken Glass” og dine argumenter i forhold til disse gruppene bare underbygger viktigheten av å trekke frem hendelsen. Når hver åttende nordmann i 2010 hadde utpregede fordommer mot jøder (Barne- og likestillignsdepartements rapport) og tallet er økende kan vi jo begynne med å se litt på de holdningene på en natt som nettopp er en påminnelse om konsekvensen av de holdningene for 80 år siden? 

Du har muligens noen ideologiske skylapper på når du fremstiller det som et problem at Norge hatt tett kontakt med Tyskland. Det blir litt som grekere som idag sammenlikner Merkel med Hitler fordi de kommer fra samme land, og Merkel nå vil ha tilbake pengene hun har lånt ut.  

Det fremstår som uredelig å påstå at siden det ikke finnes bevis på at nordmenn ikke deltok i krystallnatten, så kan det ikke utelukkes. Dette er argumentasjon på nivå med anti-vaksere og andre konspiranoia-folk. 

Som nevnt tok jeg forbehold om at du kanskje bruker begrepet "politisk korrekt" feil. Og du har nå illustrert at dette er faktum. Jeg anbefaler deg derfor å slutte å bruke dette begrepet når du åpenbart ikke vet hva det betyr. 

Det har vært applaudert siden krigens slutt å fremvise hvor fæle enkelte nordmenn var. Dette har omfattet stadig flere. Allerede under krigen ble begrepet "stripete" brukt. Utover -50, -60-70-80-90-00-10 så har det blitt fremelsket de som kunne vise til hvem som var fæle under krigen. Det "politisk korrekte" har ikke vært å "hvitvaske" dette, heller tvert imot. Det er først i helt senere år vi har kommet noe i nærheten av å begynne å "hvitvaske" de såkalte heltene gjennom svadafilmer som Max Manus og Kongens nei. 

Og det er svært interessant at du tar opp statistikk. For hvem er majoriteten av den norske befolkningen som har disse negative holdningene til jøder? Et lite hint, det er ikke "konservative hvite menn".  

Lenke til kommentar

Du har muligens noen ideologiske skylapper på når du fremstiller det som et problem at Norge hatt tett kontakt med Tyskland. Det blir litt som grekere som idag sammenlikner Merkel med Hitler fordi de kommer fra samme land, og Merkel nå vil ha tilbake pengene hun har lånt ut.

Da tar grekerne feil fordi Merkel kom fra det nå ikke-eksisterende øst-tiskland, mens Hitler kom fra østerrike.

Utover at de begge har "øst" i navnet har disse lite til felles utover det å snakke tysk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...