Gå til innhold

Klar for nok en heftig handledag?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan hende dette har noe med de latterlig høye forventningene til norske forbrukere å gjøre og de idiotiske prissammenligningstjenestene. Elektronikkforhandlere tjener omtrent ikke penger lengre ettersom de konkurrerer så hardt med hverandre på å bli best på pris. -Et eksempel på dette er «Kjøp en TV og få med en sykkel», her er omtrent hele dekningsbidraget på produktet du faktisk kjøper (TV’en) borte, slik at en må konkurrere mot kundene på et annet hvis, ennå finnes det forbrukere som klager på kvaliteten på sykkelen din fikk med, gratis...

Norske forbrukere er ekstremt prisbevisste og på grensen til pinlig gniene.

For 7 år siden jobbet jeg selv i en større elektronikkforretning hvor fortjenesten på f.eks. hvitevarer ofte lå på 45-50% av brutto veil pris, en tidligere kollega av meg forteller at det nå ligger på omtrent 5-10% per solgte enhet, ofte er bransjen nå fornøyde med å faktisk unngå tap på enkelte varer, og ennå klarer det å komme sytende holdninger mot elektronikkforhandlernes priser. Merkelig nok er det greit å prute på elektronikk og hvitevarer, men på klær og mat hvor fortjenestemarginene er skyhøye betaler vi det som står uansett.

Konkurranseombudet burde ha vært på banen for lengst og satt ned foten, bransjen drives til å benytte seg av kyniske metoder for å overleve, som f.eks. strømavtaler, swap/leasing, 60 dagers åpent kjøp, få med grill/sykkel på kjøpet og som du nevner @plankeby andre varekoder på identisk vare for å unngå konkurranse.

-Resultatet igjen av dette er at folk generelt er «livredde» for å bli lurt i en elektronikkforetning for å ende opp med noe de egentlig ikke skulle hatt, kun fordi selgerne blir trent opp til å faktisk selge noe de faktisk tjener penger på for å overleve som bedrift, dette er egentlig noe sluttbruker har stilt i stand selv.

Et annet eksempel, var innom en av de større elektronikkkjedene for et par uker siden for å kjøpe en brødrister, her fantes det omtrent kun produkter av merkene Point, Amadeus osv. deres egne merker for å unngå fordyrende mellomledd, alle tradisjonelle merkevarer som vi vanligvis forventer å finne i denne kategorien var fraværende ettersom inntekten ved et salg blir for liten.

Konkurransen er for hard så det går utover oss selv, få konkurranseombudet på banen...

Endret av Peaks
  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

Her er forøvrig et veldig godt tilbud (link) på en Sony Xperia XA2 hos Elkjøp, dette er det eneste tilbudet jeg har funnet til nå som er "bra". Satt ned til1295,- (rabatt 1925,-).

 

Link: https://www.elkjop.no/product/mobil-og-gps/mobiltelefon/SONXPXA2BK/sony-xperia-xa2-smarttelefon-dual-sim-sort

Men er det en bra telefon?

For den prisen absolutt :-) Tek har testet den, kan leses her (link):

 

https://www.tek.no/artikler/test-sony-xperia-xa2/428331

Endret av Super-Stian
Lenke til kommentar

Har artikkelforfatter forvirret prisguiden.no med prisjakt.no? Intervjuet og vinklingen er på prisguiden sine tjenester, men det er prisjakt.no som får link nederst i artikkelen.

 

Neida. De snakker om begge to, hver for seg eller i sammen:

 

 

Et godt tips er da å bruke prissammenligningstjenester som de nevnte Prisguiden.no eller Prisjakt.no.

 

Det er relativt nylig at Tek begynte å samarbeide med Prisjakt. Før det samarbeidet de med Prisguiden som jo var en av de eldste motorene i HW-nettverket. Det er nok nære tilknytninger til miljøet i Prisguiden ennå, selv om Tek er kjøpt opp av VG. Tek og Prisjakt er dermed begge underlagt Schibsted Media Group, mens Prisguiden nå er frittstående. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...