Gå til innhold

KOMMENTAR: Når drømmen om realisme i spill viser seg å være uønsket


Anbefalte innlegg

Ramguy

Jeg mener ikke at nvidia vil kjøre sine tensor cores inn i konsoller men at de nå har tatt første steget for utvikling av bedre AI også i spill. 

Vi har sett mange ganger at nvidia kjører i gang med ny teknologi som utviklere og konkurrenter følger på med. 

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Dette er en tråd verdien av realisme i spill, og der har jeg en del meninger jeg liker å dele :)

 

Det har du så klart helt rett i, selv har jeg ikke prøvd RDR2 da jeg venter på pc versjonen, men er noe skeptisk til det jeg ser på som "mas" i spillet.

Jeg har en helt klart partisk mening her dersom jeg har elsket hvert sekund i RDR2 hittil. Jeg ser poengene til hva en del folk syns er mas(personlig er bounty systemet det eneste jeg ville endret), men det er verdt å få frem at man må spille i flere titalls timer før man begynner å gå lei og føle at noe av spillets mekanikker blir mas. Det er bare min mening, men dette spillet er gigantisk, så er man en fan av serien og premissene for RDR2, så tror jeg ikke du trenger være skeptisk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Den mest underskalerte delen av dagens spillkonsoller er jo nettopp CPU så det er vel ikke så rart at superavansert AI ikke er det som står i førersetet da dette simuleres via CPU instruksjoner. Nå ligger vel ikke NVIDIA an til å få noe fotfeste hos verken Microsoft eller Sony for neste generasjon med spillkonsoller så Tensore Cores blir det vel ikke så alt for mye av og ettersom konsollmarkedet er det som hovedsaklig driver spillmarkedet og utviklingen så vil det vel ikke skje så voldsomme store forandringer der i nærmeste fremtid.

 

Det blir jo spennende å se om AMD kan komme med sin egen AI optimaliserte silikon og arkitektur til de brikkene som vil være å finne i neste generasjon med spillkonsoller, men er vel stygt redd for at det toget allerede har gått da det snakkes om at neste generasjon er temmelig nærme allerede og de sjeldent benytter det aller siste av teknologi men heller optimalisert og spesialiserte utgaver fra litt eldre generasjoner. AMD har vel foreløpig ikke kastet seg så voldsomt på AI optimalisert silikon heller.

Vi får se. Så rart som det høres ut, er nok deep neural networks (den delen av maskinlæring som Nvidia har egen silikon for) fortsatt i forsøksstadier for bruk i kunstig intelligens i spill. Det finnes ymse spredte forsøk, men det meste er konsentrert rundt fysikk, grafikk eller bevegelsesmekanikk. Ren KI, utenom å lage bots til diverse multiplayer-spill, er nok fortsatt langt unna.

 

Etter man har brukt tensorkjernene på DLSS, fluiddynamikk og bevegelser, er det ikke sikkert det er nok tensorkjerner igjen på kortet til å tenke på kunstig intelligens til NPCer, iallfall ikke i neste generasjon konsoller uansett.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Nei og det er nå engang sånn at NVIDIA og deres Tensore Cores og "RTX" teknologi neppe vil være noested å finne i neste generasjon med spillkonsoller så det blir jo ikke så voldsomt relevant sånn sett som jo også vil sinke utviklingen det vil ha på PC-fronten også da det er relativt få spillutviklere som utvikler "PC-first" og tar seg bryet med å optimalisere mot PC-only features.

 

Det er jo egentlig litt rart at NVIDIA ikke er større pådrivere for å få et inntog på konsollene, men det handler vel først og fremst om at de sliter med å produsere nok til PC-markedet i første omgang og at AMD er i en sånn posisjon hvor de er langt mer villig til å underkaste seg kravene til Microsoft og Sony da det å få spillkonsollene er en såpass viktig brikke for deres økonomi per dags dato.

Lenke til kommentar

Tingen med simulatorspill er at de kun fokuserer på den delen de vil simulere, ikke alt rundt, mens RDR2 ser ut til å ha gapet over veldig mye. Simulatorspill pleier derimot å være veldig realistiske i den delen de faktisk simulerer.

Tenkt flysimulator: Før man får sette seg bak spakene må man lete frem en seng og sove i minst 8 timer før man kan stå opp. Og da må man samle sammen ingredienser til frokost og blant annet koke kaffe. Så er det en sidequest for å finne alle delene til uniformen. Osv. osv. osv.

 

Etter dette og mere til er det endelig tid for å starte selve flysimuleringen. Men da må man simulere at det er ventetid på ca. et kvarter på rullebane. Og så videre.

 

Fantastisk flysimulator, hva?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

At spill går for mer realisme er ikke dumt så lenge det gjøres riktig.

 

Og Red Dead Redemption 2 feiler på det på nesten alle punkter.

 

Jeg ønsket virkelig å like det spillet. Et av spillene jeg ventet aller mest på i 2018. Spillet skuffet på flere måter på grunn av mange nye ideer som ikke ble finjusterte nok og de tradisjonelle gameplay elementene føltes det som ikke hadde fått noe arbeid.

 

Cores som du har på karakteren, Health, stamina og Dead Eye core går for fort tom og er slitsomt å få fylt opp igjen. Weight systemet er ikke godt balansert. Du blir undervektig for fort og det tar unødvendig lang tid å fylle opp vekten. Det føles heller ikke som vekten påvirker karakteren for mye. Og du har ikke en status bar på vekt og må pause spillet nesten hele tiden for å sjekke.

 

Å bevege karakteren og bruke skytevåpen føles som en alien idea sammenlignet med tidligere Rockstar spill som GTA IV, GTA V, L.A: Noire, Red Dead Redemption 1 og Max Payne 3.

Selv når du skrur all sensitivitet på maks så føles det veldig tungvint og tregt. Jeg skjønner at Red Dead Redemption 2 foregår i 1899 og ikke har like fancy våpen som i de andre Rockstar spillene.

Men her er det snakk om håndtering av våpener fra karakteren og karakteren sjøl fremfor våpenets ytelse. Våpnene yter godt, men håndteringen føles tungt. Rockstar la for mye vekt på at animasjonen så bra at responsen føles elendig. Det føles ikke som spilleren lengre kontrollerer karakten, men veileder han. Max Payne 3 er prakteksempelet på tredjeperson skytespill gjort riktig. Veldig responsiv, raskt, men likevel realistiske bevegelser på karakteren. Hvilket man ser tydelig når man bruker bullet time.

 

Red Dead Redemption 2.

Ett herlig cowboy simulator spill.

Ett elendig tredjepersons skytespill.

 

Basert på at vi har fått bedre fra Rockstar Games.

I spill skal det være balanse mellom realisme og underholdende spilling. Du skal kunne kontrollere karakteren du blir tildelt uten problemer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg synest dei treff godt med responsen. Heile spelet er litt treigt med mange animasjonar og rørsler. Hadde du då skutt som i Max Payne så ville ikkje det passa inn. Det er sjølvsagt mykje skyting i RDR2, men det er ikkje eit skytespel. Det er eit eventyrspel med innslag av TPS og RPG.

 

Det er ikkje snakk om at spel "skal" vere sånn og sånn. Utviklarane lagar det sånn som dei vil, ikkje basere seg på arbitrære reglar.

 

Som alle andre spel vil dei sjølvsagt ikkje tilfredsstille alle som prøver det. Eg diggar at du ikkje har reaksjon som i Max Payne og at du må lade manuelt med mange våpen. Spelet handlar ikkje om skyting, det er berre ein del av heilheita.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...