Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kjøper ønsker å heve kjøp (privat, forskuddsbetalt og sendt)

treant

Anbefalte innlegg

Trenger noen råd ang. kjøp og salg. 

Solgte en bok på iBok 7. november som måtte sendes. Sa til kjøperen hva prisen på frakt kunne bli avhengig av størrelse. Kjøperen sa bare jeg skulle velge billigst men samtidig pakke den inn i bobleplast. Jeg valgte da å sende den som norgespakke som er med sporing (145kr) siden jeg pakket den i bobleplast og papp, og det ville ha kostet 120kr uansett. Sendte så hva det ble for å sende, og kjøperen forskuddsbetalte for frakt og boken som skulle sendes. 

Nå har jeg brukt pengene allerede på andre ting. Fikk i dag en melding av kjøperen samtidig som pakken kunne hentes at kjøperen ikke var interessert allikevel. 

Hvordan skal jeg forholde meg til dette? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ved privatkjøp har man ingen form for angrerett eller tilsvarende. Om kjøper allerede har forskuddsbetalt så kan du si at dere allerede har gjort en avtale og han kan ikke bryte den. 

Du kan jo selvsagt være grei å tilby deg å ta den i retur (minus kostnad for frakt) og legge den ut for salg på nytt, men du er ikke pålagt til å gjøre det. Jeg vet ikke hvilke beløp det er snakk om i dette tilfellet. 

• Liker 5
Lenke til kommentar

Henter ikke kjøperen pakken bryter han kjøpsloven § 50 som pålegger ham å motta tingen.

Du forholder deg til dette ved å informere om at dere har en bindende avtale, som du ikke er interessert i å omgjøre. Dersom han ikke henter pakken og du får den i retur har du plikt til å ta vare på den (mot betaling), og du kan selge pakken på nytt for å dekke betalingen for dette. Overskuddet tilfaller kjøperen.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...