missi Skrevet 10. november 2018 Del Skrevet 10. november 2018 En velfungerende it-avdelding bruker verktøyer som gjør at man slipper å springe rundt å hjelpe folk. Var det vanskelig å forstår at et datasystem ikke hjelper seg selv? Og hvorfor i alle dager skal en da løpe mer om en har Linux og (fousatt at apple hadde giddet å legge til rette for enterprise løsninger) macOS som plattform? trengt tatt bør en løpe mindre da *nix er bygget fra bunn av for å driftes i nettverk med det i Windows er noe en kom på etterpå, og brukte 20 år på å ta seriøst. 2 Lenke til kommentar
quantum Skrevet 11. november 2018 Del Skrevet 11. november 2018 Eller din manglende erfaring. Min erfaring, som du ser ut til å mangle, er at de fleste os kan administreres remote i dag, og man kan gi support remote vha delt desktop el. Til og med Windows støtter dette. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 11. november 2018 Del Skrevet 11. november 2018 Og hvorfor i alle dager skal en da løpe mer om en har Linux og (fousatt at apple hadde giddet å legge til rette for enterprise løsninger) macOS som plattform? trengt tatt bør en løpe mindre da *nix er bygget fra bunn av for å driftes i nettverk med det i Windows er noe en kom på etterpå, og brukte 20 år på å ta seriøst. Hverken Linux eller macOs er laget for å brukes av mennesker i større nettverk. De har ikke en fungerende katalogtjener engang. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 11. november 2018 Del Skrevet 11. november 2018 Min erfaring, som du ser ut til å mangle, er at de fleste os kan administreres remote i dag, og man kan gi support remote vha delt desktop el. Til og med Windows støtter dette. Du må nok løpe rundt og gjøre innstillinger fordet, siden alt annet enn windows må manuelt få satt opp muligheten til remote hjelp første gangen. Noe man slipper med GPO på Windows nettverk. 1 Lenke til kommentar
quantum Skrevet 11. november 2018 Del Skrevet 11. november 2018 Hverken Linux eller macOs er laget for å brukes av mennesker i større nettverk. De har ikke en fungerende katalogtjener engang. *nix ble laget for nettverksbruk fra bunnen av, lenge før Windows var påtenkt. Empirien viser oss at slik er det fortsatt, Internett hviler tungt på Linux. Ikke AD. Men AD er en svært utbredt katalogtjeneste, det er riktig. 2 Lenke til kommentar
quantum Skrevet 11. november 2018 Del Skrevet 11. november 2018 Du må nok løpe rundt og gjøre innstillinger fordet, siden alt annet enn windows må manuelt få satt opp muligheten til remote hjelp første gangen. Noe man slipper med GPO på Windows nettverk. Riktig. Jeg har Linuxserverne mine i skyen og må ha hjelp av Karlsson på taket ved første innlogging. Det hadde jeg helt glemt. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 11. november 2018 Del Skrevet 11. november 2018 *nix ble laget for nettverksbruk fra bunnen av, lenge før Windows var påtenkt. Empirien viser oss at slik er det fortsatt, Internett hviler tungt på Linux. Ikke AD. Men AD er en svært utbredt katalogtjeneste, det er riktig. Du glemmer det viktigste. Menneskene som skal være brukerne i endene av alle nettverkene. Det er de som gjør at man må løpe betraktelig mindre om man har et reint Windowsnettverk med Windows klienter kontra andre ikke eksisterende konkurrenter. 3 Lenke til kommentar
quantum Skrevet 11. november 2018 Del Skrevet 11. november 2018 Du glemmer det viktigste. Menneskene som skal være brukerne i endene av alle nettverkene. Det er de som gjør at man må løpe betraktelig mindre om man har et reint Windowsnettverk med Windows klienter kontra andre ikke eksisterende konkurrenter. Du blander sammen "remote" og "manuelt". Allerede der har du spilt deg selv ut på jordet, så det er helt unødvendig for meg å påpeke en gang til at man både kan administrere og støtte brukerne remote på Linux og andre *nix'er. 2 Lenke til kommentar
missi Skrevet 11. november 2018 Del Skrevet 11. november 2018 Du må nok løpe rundt og gjøre innstillinger fordet, siden alt annet enn windows må manuelt få satt opp muligheten til remote hjelp første gangen. Noe man slipper med GPO på Windows nettverk. Jeg får faktisk litt vondt av deg når du på dette viset viser hvor lite du vet og kan. Hvis ser bort fra macOS, så er det lite som er mer fjerndriftsvennlig enn *nix. Det er bygget for fjerndrift fra første dag. Det som er trist er at macOS ikke har støtte for katalogtjenester som freeIPA. Hadde Apple bar giddet å legge til rette for en maskin, flere brukere, og ikke som i dag, en maskin, en bruker så hadde jeg aldri vært i tvil om hvilken plattform store organisasjoner skulle ha valgt. 1 Lenke til kommentar
quantum Skrevet 11. november 2018 Del Skrevet 11. november 2018 Jeg får faktisk litt vondt av deg når du på dette viset viser hvor lite du vet og kan. Det går jo an å lese seg opp litt ... https://en.wikipedia.org/wiki/Kerberos_%28protocol%29 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 11. november 2018 Del Skrevet 11. november 2018 Du blander sammen "remote" og "manuelt". Allerede der har du spilt deg selv ut på jordet, så det er helt unødvendig for meg å påpeke en gang til at man både kan administrere og støtte brukerne remote på Linux og andre *nix'er. Jeg får faktisk litt vondt av deg når du på dette viset viser hvor lite du vet og kan. Hvis ser bort fra macOS, så er det lite som er mer fjerndriftsvennlig enn *nix. Det er bygget for fjerndrift fra første dag. Det som er trist er at macOS ikke har støtte for katalogtjenester som freeIPA. Hadde Apple bar giddet å legge til rette for en maskin, flere brukere, og ikke som i dag, en maskin, en bruker så hadde jeg aldri vært i tvil om hvilken plattform store organisasjoner skulle ha valgt. Ta nå dere å sett opp en *nix maskin til enhver bruker av data og se hvor enkelt det er å få alle til å bruke det. Det er en grunn til at Windows er det aller mest foretrukne operativsystemet og AD er den mest brukte katalogtjenesten. Internett er nok mer IOS enn *nix. 3 Lenke til kommentar
missi Skrevet 11. november 2018 Del Skrevet 11. november 2018 Ta nå dere å sett opp en *nix maskin til enhver bruker av data og se hvor enkelt det er å få alle til å bruke det. Det er en grunn til at Windows er det aller mest foretrukne operativsystemet og AD er den mest brukte katalogtjenesten. Internett er nok mer IOS enn *nix. Uff... Hvor skal en begynne når ignoransen er så stor? Men koda, har driftet og supportere organisasjoner med noen hundre *nix arbeidsstasjoner. Og selv om noe er mest brukt så betyr det ikke at det er fantastisk. Uansett, sett opp freeIPA en dag og lek litt med det. Lenke til kommentar
quantum Skrevet 11. november 2018 Del Skrevet 11. november 2018 (endret) Ta nå dere å sett opp en *nix maskin til enhver bruker av data og se hvor enkelt det er å få alle til å bruke det. Det er en grunn til at Windows er det aller mest foretrukne operativsystemet og AD er den mest brukte katalogtjenesten. Internett er nok mer IOS enn *nix. Vi konstanterer først at joggeskoene er lagt på hylla. Det kunne man jo tolke som et snev av realitetsorientering. Men akk ... Ingen har så vidt jeg vet påstått at Windows utbredelse skyldes ren tilfeldighet. En av de viktigste årsakene er selvfølgelig at Windows er preinstallert på det store flertallet av PC´er som selges. ADs utbredelse er igjen en følge av dette. Det er imidlertid andre operativsystem som er mer foretrukket (mer utbredt) enn Windows, som på sin side er på vikende front. Den siste påstanden din står fint på egne surrealistiske ben, vi tilføyer bare at iOS, som macOS, er en BSD *nix-variant. Edit: Oh, det glemte jeg nesten; NIS/YP ble lartig nok lansert (av Sun) samme år som Windows 1.0. Så røttene til Active Directory er nøyaktig like gamle som Windows selv. Endret 11. november 2018 av quantum 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 12. november 2018 Del Skrevet 12. november 2018 Vi konstanterer først at joggeskoene er lagt på hylla. Det kunne man jo tolke som et snev av realitetsorientering. Men akk ... Ingen har så vidt jeg vet påstått at Windows utbredelse skyldes ren tilfeldighet. En av de viktigste årsakene er selvfølgelig at Windows er preinstallert på det store flertallet av PC´er som selges. ADs utbredelse er igjen en følge av dette. Det er imidlertid andre operativsystem som er mer foretrukket (mer utbredt) enn Windows, som på sin side er på vikende front. Den siste påstanden din står fint på egne surrealistiske ben, vi tilføyer bare at iOS, som macOS, er en BSD *nix-variant. Edit: Oh, det glemte jeg nesten; NIS/YP ble lartig nok lansert (av Sun) samme år som Windows 1.0. Så røttene til Active Directory er nøyaktig like gamle som Windows selv. Og der beviste du at du ikke vet hva IOS er for noe på Internett. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 12. november 2018 Del Skrevet 12. november 2018 Uff... Hvor skal en begynne når ignoransen er så stor? Men koda, har driftet og supportere organisasjoner med noen hundre *nix arbeidsstasjoner. Og selv om noe er mest brukt så betyr det ikke at det er fantastisk. Uansett, sett opp freeIPA en dag og lek litt med det. akk så arrogant, når du ikke vet hvem det vanlige bruker er engang. Gidder ikke å sette opp noen freeIPA, da det ville vært brukt mer, om det virkelig var i nærheten av Windows sin brukervennlighet. Lenke til kommentar
quantum Skrevet 12. november 2018 Del Skrevet 12. november 2018 Og der beviste du at du ikke vet hva IOS er for noe på Internett. Det sier vel mest om hva du anser som "bevis", hehe ... 1 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 12. november 2018 Del Skrevet 12. november 2018 "IOS (originally Internetwork Operating System) is a family of software used on most Cisco Systems routers and current Cisco network switches." 2 Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 12. november 2018 Del Skrevet 12. november 2018 Er det framleis folk som bruker Windows i bedriftssammenheng? Eg har ikkje rørt ein Windows PC i profesjonell samanheng på snart 15 år nå. 3 Lenke til kommentar
quantum Skrevet 12. november 2018 Del Skrevet 12. november 2018 "IOS (originally Internetwork Operating System) is a family of software used on most Cisco Systems routers and current Cisco network switches." Festlig nok med en posix-compliant kjerne fra qnx ... 1 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 12. november 2018 Del Skrevet 12. november 2018 QNX ble opprinnelig utviklet av Quantum Software Systems .... Hmmm ... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå