Gjest Marius B. Jørgenrud Skrevet 9. november 2018 Del Skrevet 9. november 2018 <br data-mce-bogus="1">Windows 10 degraderte brukernes lisenser fra Pro til Home Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 9. november 2018 Del Skrevet 9. november 2018 Ja, det er jo ikke som om de har gitt hele testteamet sitt fyken eller noe i den duren.... 4 Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 9. november 2018 Del Skrevet 9. november 2018 Vel, det har vært problemer i det siste, men til tross for at de har valgt å trekke tilbake oppdateringene, som er naturlig, så berørte disse problemene tross alt relativt få personer. Dette er vel et resultat av at MS nå slipper større feature oppdateringer regelmessig fremfor mindre oppdateringer og nye versjoner av Windows med flere år i mellom. Dette gir naturligvis større utfordringer. Når det gjelder testing så gjør MS dette, og de har mange frivillige testere gjennom Insider gruppen, men noe vil alltids slippe gjennom med tanke på alle tenkelige kombinasjoner av maskinvare, drivere og programvare som finnes. En av hendelsene i høst viste at noen av insiderene hadde opplevd problemene, men innrapporteringen var ikke tilstrekkelig nok til at det ble fanget opp av MS. De har gjort endringer som lettere skal la dem plukke opp slike hendelser. Altså, de har trøblet litt, men problemene har rørt en lav andel av brukerne. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 9. november 2018 Del Skrevet 9. november 2018 Ja, det er jo ikke som om de har gitt hele testteamet sitt fyken eller noe i den duren.... Vel, det er jo ikke som at dette skyldtes en feil i Windows 10 ... Feilen lå på aktiveringsserverne - for alt jeg vet kjører de Linux på en Raspberry Pi ... 2 Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 9. november 2018 Del Skrevet 9. november 2018 Ja, det er jo ikke som om de har gitt hele testteamet sitt fyken eller noe i den duren.... Vel, det er jo ikke som at dette skyldtes en feil i Windows 10 ... Feilen lå på aktiveringsserverne - for alt jeg vet kjører de Linux på en Raspberry Pi ... Les det siste avsnittet igjen Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 9. november 2018 Del Skrevet 9. november 2018 Les det siste avsnittet igjen Hvorfor det? Der står det da ingenting som har med "degradering av brukernes lisens fra Pro til Home" å gjøre. Lenke til kommentar
missi Skrevet 9. november 2018 Del Skrevet 9. november 2018 Tør ikke tenke på hvordan denne gjengen driver Azure... Der har det jo heller aldri vært nedetid... Lenke til kommentar
Herr Akkar Skrevet 9. november 2018 Del Skrevet 9. november 2018 Det har gått så langt at jeg har deaktivert oppdateringer på alle maskiner. Tok jeg frem en laptop jeg ikke hadde brukt på en stund kunne jeg bare drømme om å få brukt den de første timene. Hver gang. I mitt treskjermoppsett var plutselig den minste skjermen, en HP 24" 1920x1200 sort. Windows ville ikke lenger kjenne den igjen, og alle mulige triks inklusive avinstallering av driver, Windows update, manuell installasjon av driver og inf-fil fra HP fikk den ikke tilbake. Byttet skjermen med en annen kjipere modell inntil videre. På en annen PC ville den plutselig ikke kjenne igjen Arduino Nano som en USB device, så jeg må bruke en ISP som bruker mye lenger tid for å programmere Nanoer. At maskiner jeg er avhengig av til stadighet får uforutsette problemer har jeg ikke tid til. Oppdateringstullet har gått for langt, jeg vil ha en platform jeg kan stole på. At MS har sin egen agenda der de svekker desktopen og pusher mer avskyelig Metro/"Modern UI" i hver oppdatering slik at de skal tjene mer penger i butikken sin, gjør det ikke mer appetittelig for meg. 3 Lenke til kommentar
LangtGjesp Skrevet 9. november 2018 Del Skrevet 9. november 2018 At maskiner jeg er avhengig av til stadighet får uforutsette problemer har jeg ikke tid til. Oppdateringstullet har gått for langt, jeg vil ha en platform jeg kan stole på. Interessant. Fortell oss hvilken plattform du flytter til. 2 Lenke til kommentar
xaco Skrevet 10. november 2018 Del Skrevet 10. november 2018 At maskiner jeg er avhengig av til stadighet får uforutsette problemer har jeg ikke tid til. Oppdateringstullet har gått for langt, jeg vil ha en platform jeg kan stole på. Interessant. Fortell oss hvilken plattform du flytter til. Ikke at du spurte meg, men kan svare alikevel. Jeg sluttet å bruke Windows som primær OS for rundt 12 år siden. Har 4 maskiner jeg bruker regelmessig, en windows maskin(jobbmaskin, men sitter for det meste i en linux VM på den), en maskin jeg dual booter(sjeldent jeg booter windows på den, men beholdt det just incase jeg trenger noe spesielt som bare funker på windows), en linux maskin og en mac. Så nok av plattformer der ute om man ikke vil bruke Windows. 2 Lenke til kommentar
Knut Johansen Skrevet 10. november 2018 Del Skrevet 10. november 2018 Vel, det har vært problemer i det siste, men til tross for at de har valgt å trekke tilbake oppdateringene, som er naturlig, så berørte disse problemene tross alt relativt få personer. Dette er vel et resultat av at MS nå slipper større feature oppdateringer regelmessig fremfor mindre oppdateringer og nye versjoner av Windows med flere år i mellom. Dette gir naturligvis større utfordringer. Når det gjelder testing så gjør MS dette, og de har mange frivillige testere gjennom Insider gruppen, men noe vil alltids slippe gjennom med tanke på alle tenkelige kombinasjoner av maskinvare, drivere og programvare som finnes. En av hendelsene i høst viste at noen av insiderene hadde opplevd problemene, men innrapporteringen var ikke tilstrekkelig nok til at det ble fanget opp av MS. De har gjort endringer som lettere skal la dem plukke opp slike hendelser. Altså, de har trøblet litt, men problemene har rørt en lav andel av brukerne. Du jobber der? 1 Lenke til kommentar
Knut Johansen Skrevet 10. november 2018 Del Skrevet 10. november 2018 Det har gått så langt at jeg har deaktivert oppdateringer på alle maskiner. Tok jeg frem en laptop jeg ikke hadde brukt på en stund kunne jeg bare drømme om å få brukt den de første timene. Hver gang. Jeg også. Et et lurt triks er som administrator å deaktivere tjenestene Windows update og BITS (B... intelligent transfer service) og kjøre Windows 10 Debloater. Da blir maskinen nogen lunde levelig uten avbrytelser når man ikke trenger det. Maskinen blir heller ikke gradvis tregere ettersom Microsoft finner ut at jeg trenger nye funksjoner. Helt trygg blir maskinen også, dette har jeg gjort på alle mine maskiner siden før årtusenskiftet. Aldri en update, aldri problemer eller virus. Lenke til kommentar
missi Skrevet 10. november 2018 Del Skrevet 10. november 2018 Interessant. Fortell oss hvilken plattform du flytter til. Hvis Apple bare kunne fått støtte for bedrifter så ville jeg kjørt FreeIPA, CentOS, Debian og SUSE sammen med et hav med macOS enheter. Herrefred så mye enklere verden hadde blitt. For ikke å snakke om å kaste Oracle og MSSQL på sjøen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 10. november 2018 Del Skrevet 10. november 2018 (endret) Hvis Apple bare kunne fått støtte for bedrifter så ville jeg kjørt FreeIPA, CentOS, Debian og SUSE sammen med et hav med macOS enheter. Herrefred så mye enklere verden hadde blitt. For ikke å snakke om å kaste Oracle og MSSQL på sjøen. Husk nå utstyre IT-avdelingen med gode joggesko, for i et slikt miljø blir det mange joggeturer for å hjelpe til de som ikke har samme kunnskapen. Det ville blitt den it-avdelingen i verden med lavest fettprosent og høyest o2 opptak på sine ansatte. Endret 10. november 2018 av Slettet-t8fn5F 2 Lenke til kommentar
missi Skrevet 10. november 2018 Del Skrevet 10. november 2018 Husk nå utstyre IT-avdelingen med gode joggesko, for i et slikt miljø blir det mange joggeturer for å hjelpe til de som ikke har samme kunnskapen. Det ville blitt den it-avdelingen i verden med lavest fettprosent og høyest o2 opptak på sine ansatte. Dette var en totalt ubegrunnet påstand. Her sier du mye og har null fakta å underbygge din påstand med. I store organsisasjoner er det fagsystemene som preger arbeidshverdagen til de ansatte. De fleste ansatte kunne ikke brydd seg mindre om plattformen. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 10. november 2018 Del Skrevet 10. november 2018 Dette var en totalt ubegrunnet påstand. Her sier du mye og har null fakta å underbygge din påstand med. I store organsisasjoner er det fagsystemene som preger arbeidshverdagen til de ansatte. De fleste ansatte kunne ikke brydd seg mindre om plattformen. Har jobbet på helpdesk i større organisasjoner, så jeg har det empiriske grunnlaget til å uttale meg. 2 Lenke til kommentar
quantum Skrevet 10. november 2018 Del Skrevet 10. november 2018 Hvis Apple bare kunne fått støtte for bedrifter så ville jeg kjørt FreeIPA, CentOS, Debian og SUSE sammen med et hav med macOS enheter. Herrefred så mye enklere verden hadde blitt. For ikke å snakke om å kaste Oracle og MSSQL på sjøen.Husk nå utstyre IT-avdelingen med gode joggesko, for i et slikt miljø blir det mange joggeturer for å hjelpe til de som ikke har samme kunnskapen. Det ville blitt den it-avdelingen i verden med lavest fettprosent og høyest o2 opptak på sine ansatte. Det høres mer ut som et kompetansebehov i it-avdelingen ... 1 Lenke til kommentar
missi Skrevet 10. november 2018 Del Skrevet 10. november 2018 Har jobbet på helpdesk i større organisasjoner, så jeg har det empiriske grunnlaget til å uttale meg. Hvis dere drev utstrakt support på operativsystemet så har IT gjort en hel haug med brølere. En velfungerende IT-avdeling tilbyr trøst, og er kun på joggesko når maskinvare må byttes. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 10. november 2018 Del Skrevet 10. november 2018 Hvis dere drev utstrakt support på operativsystemet så har IT gjort en hel haug med brølere. En velfungerende IT-avdeling tilbyr trøst, og er kun på joggesko når maskinvare må byttes. En velfungerende it-avdelding bruker verktøyer som gjør at man slipper å springe rundt å hjelpe folk. Var det vanskelig å forstår at et datasystem ikke hjelper seg selv? 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 10. november 2018 Del Skrevet 10. november 2018 Det høres mer ut som et kompetansebehov i it-avdelingen ... Eller din manglende erfaring. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå