Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Leilighet kontrakt.

Biffmannen

Anbefalte innlegg

Heisann. 

Det har seg slik at jeg og kjæresten min skal flytte sammen i løpet av januar. Vi funnet leilighet og har skrevet kontrakt på det. Vi leier møblert og skal skrive inventar liste når vi flytter inn. 

Men problemet er at utleieren krever at vi skal sette igjen nytt møbler og inventar igjen når vi flytter ut.

Eks. kan utleieren kreve at vi skal sette igjen nye kjøkken stoler som vi har senere kjøpt, etter vi har flyttet ut? Dersom vi har de opprinnelige i god stand?

Eller hvis vi kjøper en ekstra klesskap til soverommet, kan han kreve at den skal stå igjen? 

Slenger med et bilde av kontraken. 

Tusen takk for all hjelpen på forhånd  :)

post-506941-0-28096200-1541766872_thumb.jpeg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det høres ikke ut som noe som kan avtales. Du trenger vel uansett ikke spørre om tillatelse til å ta inn egne møbler.

Om du bytter ut møblene hans og kaster de, da kan jeg forstå han vil du skal sette igjen det du har byttet ut. Om du tar vare på de og setter igjen de gamle ved utflytting har han ingen sak..

Lenke til kommentar

Det er ikke anledning til å avtale at alle møbler som tas med inn i denne leiligheten blir hans eiendom, men jeg kan ikke se at det er det han prøver på heller. Det han mener er at hvis dere bytter ut møbler, altså kaster gammelt og erstatter det med nytt, må dere etterlate de nye ved utflytting. Noe ut over det ville vært urimelig og umulig for ham å følge opp. Hvis dere for eksempel tar hans kjøkkeninventar og lagrer det et annet sted mens dere bruker deres eget, er dere i deres fulle rett til å gjøre det, så lenge han får tilbake sitt når dere drar.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Det er det rareste jeg har lest på lenge og virker som en snikete måte å prøve å lure lettsindige og godtroende mennesker på.

Jeg støtter idéen, så klart hvis dere har lagringsplass, å skifte tilbake til de møblene som var der da dere flyttet inn, når dere flytter ut, og ta med dere deres egne møbler.

Si det til utleier. Hvis han/hun ikke går med på det, si at han/hun er en snik og finn et annet sted å bo. Sånne folk gjør alt de kan for å knipe til seg tusenlapper, og de kommer garantert til å ta av depositumet deres. Så må dere slåss i 6-12 måneder for å -kanskje- få gjennomslag i deres favør.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Jeg trodde det var snakk om tvang til å la stå fra seg nyinnkjøpte møbler man kjøper etter egen stil? Litt kjipt hvis utleier har montert det billigste av alt, så innreder man noe nytt av litt høyere standard, så blir man muntlig presset til å la det og originalmøbler stå igjen.

Trodde det var situasjonen her ut fra hovedinnlegget.

Lenke til kommentar

Nei, det er det trådstarter er redd for, men det det faktisk står i kontrakten er bare at om de har lyst til å bytte ut et av møblene som følger med, må det nye bli igjen. Det er ingenting i veien for å ta med seg ekstra møbler videre ved utflytting.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Poenget er vel at man ikke kan kaste det som er der nå, kjøpe nytt så ta med seg det nye man kjøper inn videre.

Står det f.eks en spisestue der når man flytter inn, så skal det stå en tilsvarende spisestue når man flytter ut. Om man vil ha ny spisestue, så kan man oppbvare den gamle og sette igjen den når man flytter ut. Eller la den nye stå igjen når man flytter.

Er vel ganske standard i møblerte boliger..

Utleier kan så klart ikke kreve at ett ekstra klesskap blir stående, men bytter dere ut det som er der så skal det nye stå.

Endret av aklla
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Utleier kan så klart ikke kreve at ett ekstra klesskap blir stående, men bytter dere ut det som er der så skal det nye stå.

Riktig. I tillegg står det også i kontrakta at en må ha tillatelse om en vil bytte ut et møbel. Også helt rimelig; utleieren vil jo ikke risikere standardsenkning eller et møbel som ikke passer der.

Lenke til kommentar

Hvis de kjøper noe i tillegg til det som allerede er der, kan de selvsagt ta det med seg videre når de flytter, ja.

"Kan utleieren kreve at vi skal sette igjen nye kjøkken stoler som vi har senere kjøpt, etter vi har flyttet ut? Dersom vi har de opprinnelige i god stand?"

Dette var ikke avklart, men siden du har svaret, så er det jo avklart. Får håpe det stemmer med juss, da.

Lenke til kommentar

Denne kontrakten var da tydelig forklart, og logisk i mine øyne:

Evt. utbytting av inventar/møbler skal kun skje etter avtale.

Nytt inventar skal da følge leiligheten når leietager flytter ut.

F.eks. hvis du ønsker å bytte ut den gamle sofaen eller kjøkkenstolene i leiligheten med nytt, skal dette avtales med leietaker.I så tilfelle må du la det stå igjen når du flytter ut.

Les at det står UTBYTTING noe som betyr at gammelt inventar kastes/selges og erstattes med tilsvarende.

Men du kan kjøpe så mange kjøkkenstoler eller garderobeskap du vil som tillegg til det eksisterende, og fortsatt ta det med deg når du flytter ut. Nøkkelordet her er "utbytting" som ikke er det samme som å kjøpe tilleggsinventar.

Endret av gravypressure
Lenke til kommentar

"Utbytting" betyr ikke det samme som "å bytte ut". 

Joda, "utbytting" er verbalsubstantivet til verbet "bytte ut", liksom "drikke ut" -> "utdrikking"(-slag), "tynne ut" -" uttynning", "grave ut" -> "utgraving" og mange andre.

Men i tillegg er "utbytting" verbalsubstantivet til verbet å utbytte.

Ordet har altså, i likhet med de fleste ord på alle språk, to eller flere betydninger. Hvilken som gjelder i et bestemt tilfelle, vil oftest framgå av sammenhengen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...