0laf Skrevet 12. november 2018 Del Skrevet 12. november 2018 Ut i fra at alle tall du har presentert har vært feil og at du går til personangrep når det blir påpekt, så forstår jeg at du ikke besitter denne kunnskapen. Sannsynligvis ikke, men det ser ikke ut som om du vet noe særlig bedre, selv om du ser ut til å tro det. Å kalle en flisespikker for en flisespikker anses neppe som personangrep, med mindre man er særdeles hårsår eller ikke ønsker å debattere, men kun å "arrestere" andre? Her får du derfor dokumentasjon på det meste av det jeg har sagt: Jo takk, men de fleste av de lenkene er egentlig helt irrelevante. Det gikk fra en påstand om at levestandarden var bedre i USA enn i Norge, til at nordmenn betaler mer i skatter og avgifter enn amerikanere, noe de fleste nok er smertelig klar over. Dette har du nå egenhendig klart å koke ned til at marginalskatten ikke er halvparten av lønna, men 46.6%, merverdiavgiften er 300% høyere, teknisk sett, men du er fremdeles ikke enig, du er vel faktisk ikke enig i et eneste tall som er postet i denne tråden? Nå er du over på statlig tilskudd til barnehage, familier med to inntekter, fire hunder, stasjonsvogn og en helseforsikring, samt at OECD sannsynligvis tar feil, du har rett. ... gidder ikke å bruke mer tid på deg - ha en forteffelig aften. Ditto ! Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 13. november 2018 Del Skrevet 13. november 2018 Men da inkluderer den ikke ting som statlig tilskudd til barnehage, men derimot skattelette pga barn - noe som gir et skjevt bilde av virkeligheten. Den inkluderer heller ikke gratis universiteter eller helsevesen. Staten sparer også opp pensjon for inntekter opp til 7,1G - jeg kan ikke se at det heller vil være inkludert. Pensjonssparing gjort av arbeidsgiver er inkludert, tror jeg, men ikke den statlige? Usikker. Er åpen for at jeg misforstår dataene, men jeg har prøvd å forstå. Er dog ikke sikker på om engelsken og økonomikunnskapen min er god nok :-/ social benefits in cash (retirement pensions, unemployment benefits, family allowances, basic income support, etc.), and social transfers in kind (goods and services such as health care, education and housing, received either free of charge or at reduced prices). Det betyr at de inkluderer pensjonpenger, helsetjenester, og barnepenger (social tranfers in kind) som inntekt. Det vill si de legger til inntekt fra jobben, investeringer og tjenester og penger staten betaler Nå har jeg lest! Ved å sammenligne familie med en inntekt og barn så sammenligner man styrker i usa med svakheter i norge. Det blir litt som sammenligning av epler og pærer. Hva om vi gjør en sammenligning av familie med to inntekter og to småbarn hvor barnehagekost inkluderes? Evt også sparing til college og gjennomsnittlig kost til helseforsikring? Mener ikke at du skal finne dette (hvis du ikke vet hvor tallene er da, er interessert hvis det er tilfelle). Prøver bare å si at det er en del vesentlige tall som ikke er med. Som sagt legger de til tjenester og penger en får av staten. Amerikanere bruker noe rundt 7 prosent av sine inntekter til å betale for helsetjenester (forsikringselskapene, staten og arbeidsgivere betaler resten) Er du ansvarlig burde du spare noe rundt 10% for din egen pensjon, men mange arbeidsgivere bidrar også slik at du ikke trenger å spare så mye. Selv trenger jeg å spare bare 2%. Jeg vet ikke hvordan en skulle sammenligne college fordi bare 30% får en college utdannelse. Likevel hvis du må bruke 25% av inntekten din for alt dette tjener du noe i nærheten av det norske inntekt 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå