Gå til innhold

USA advarer mot nordisk sosialisme


Anbefalte innlegg

Jo jeg jobbet ett helt år i en jobb som jeg nok vil karakterisere som middelklasse der borte etter endt studie.

 

Jeg utnevner meg derved ikke til noen ekspert, men jeg synes det kvalifiserer til i det minste å kunne si min mening. Jeg hadde mest kontakt med samme middelklassefolk som meg selv, og ut ifra hva de sier så har de nær samme lønn som nordmenn, spesielt de som har en college degree som bachelor eller høyere.

 

Jeg er klar over at USA har større sosiale problemer enn norge, men det betyr ikke at gjennomsnittet ikke har det veldig bra. Det størte sosiale problemet i USA er enkelt og greit at de fattige er så mye mer fattige enn nordmenn grunnet mangel på et system som tar vare på dem.

 

I norge har vi et slikt system, men det går hardt utover skatt og avgiftsnivået.

Disponibel medianinntekt er høy i USA. Den jevne amerikaner har derfor høy materiell levestandard. Manglende velferdsgoder og en 'live to work'-mentalitet er grunner nok til at jeg ikke vil bo der.

Endret av tlwrtpmc
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er fordi dere ikke har råd til spare.

Washington Post Megan Mcardle prøver å forklare-

 

Americans used to save handsomely. For some reason, over the past few decades, the personal savings rate has declined dramatically. The question is, why?

 

Dyrere hus? Nei

 

JMKBQNDARM7HRAWQOHX7D6BP44.jpg

 

Lavere lønninger? Nei

YEZCNI3Y5Y7JNPDZS5BDD7V4SE.jpg

Må betale mye mer for helsetjenester? Nei

 

HVED4W4SKY6LFIS6QBRKFMHS4A.jpg

 

Konklusjonen:

 

Most of us don’t have enough saved for retirement not because we can’t save like we need to — or even like our grandparents did — but because we won’t

 

https://www.google.com/amp/s/www.washingtonpost.com/amphtml/blogs/post-partisan/wp/2018/05/22/why-has-the-personal-savings-rate-declined-so-dramatically/

Endret av jjkoggan
  • Liker 3
Lenke til kommentar

De fleste av de ville nok gjerne hatt din lønn, men ikke din skatt. Legger man til trygdeavgiften, så er marginalskatten for de fleste nordmenn over halvparten av inntekten.

 

 

Det er feil. Høyeste marginalskatt på lønnsinntekt er 46,6% det er inkludert trygdeavgift.

 

Marginalskatten for gjennomsnittsinntekten i Norge er i år på 34,5% også det inkludert trygdeavgift.

 

De fleste har et totalt skattetrykk godt over 30-35%, i USA er skattenivået rundt halvparten, for en gjennomsnittsinntekt 15-25% og toppskatt på 39% omtrent.

 

 

Hvis du tjener 600.000 i Norge så betaler du 27,5% av det i skatt.

 

Føderal skatt i USA er en del lavere, men de fleste delstater har egne skatter i tillegg. Det er derfor ikke helt lett å beregne verken marginalskatt eller hvor mye man skatter av en gitt lønn. Det kommer bla an på hvor bor.

 

Jeg tror mange amerikanere er skeptiske fordi det er mye feilinformasjon og feiloppfatninger om skattenivået i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja noen er født med gullskje i ræva, slik er det bare, og slik vil det alltid være, med mindre du foreslår å innføre arveavgiften igjen å sette den til 100%?

 

Hva jeg tenker på er like muligheter for folk flest, ikke den bittelille minoriteten som er født med milliardærforeldre.

 

At en alenemor må ha 2 jobber for å få ting til å gå rundt har jeg liten sympati for da hun har satt seg selv i en slik situasjon ved å få barn uten å først ha økonomisk trygghet. Det er ikke mellom- eller overklassen sitt problem.

 

Hva jeg savner i dagens samfunn er at voksne folk tar ansvar for sine egne liv, og ikke legger all skyld på sin egen elendighet på eksterne faktorer.

Jeg foreslår ikke noe annet enn at man har en ganske aktiv omfordelingspolitikk. Men det må være en balanse mellom omfordeling og det å ikke bli fratatt for mye til fellesskapets beste.

 

Holdningene dine er forøvrig typisk for noen som ikke har noen reelle problemer, og som mener at det jo er så enkelt og at alle er 100% i kontroll over eget liv og at det ikke er andre ting som kan spille inn. Det kan for eksempel være mange grunner til at noen blir alenemor. La oss for eksempel si at partneren døde av plutselig sykdom. Men det er vel alenemorens feil det også, så hun fortjener å ha det jævlig. Mens svindleren Donald Trump fortjener overflod bare fordi han har vært heldig i livet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er feil. Høyeste marginalskatt på lønnsinntekt er 46,6% det er inkludert trygdeavgift.

 

Marginalskatten for gjennomsnittsinntekten i Norge er i år på 34,5% også det inkludert trygdeavgift.

 

Hvis du tjener 600.000 i Norge så betaler du 27,5% av det i skatt.

 

Føderal skatt i USA er en del lavere, men de fleste delstater har egne skatter i tillegg. Det er derfor ikke helt lett å beregne verken marginalskatt eller hvor mye man skatter av en gitt lønn. Det kommer bla an på hvor bor.

 

Jeg tror mange amerikanere er skeptiske fordi det er mye feilinformasjon og feiloppfatninger om skattenivået i Norge.

 

Okey, så den maksimale marginalskatten er rett under halvparten av inntekten, ikke over.

 

Jeg er enig at det er vanskelig å sammenligne, Norge har for eksempel 25% moms på de fleste varer, noe som ikke finnes i USA, i verste fall er det en salgsskatt på et par prosent, ting som biler, sukkervarer, alkohol med mer er flere ganger dyrere, drivstoff og strøm er rundt fem ganger dyrere i Norge, alt på grunn av skatter og avgifter.

 

Men poenget er at du ikke var en lønnet middelklassearbeider i USA, så jeg vet ikke helt om det teller som personlig erfaring.

Når ble det mer relevant erfaring å "snakke med folk jeg jobber med der borte", enn å ha bodd der?

Den eneste som har kompetanse til å uttale seg er altså Salvesen, som har snakket med noen folk han jobber sammen med, er man uenig i hans versjon, så må man være nærmest født og oppvokst amerikaner for å uttale seg? Jeezes!

Lenke til kommentar

Det er feil. Høyeste marginalskatt på lønnsinntekt er 46,6% det er inkludert trygdeavgift.

 

Marginalskatten for gjennomsnittsinntekten i Norge er i år på 34,5% også det inkludert trygdeavgift.

 

 

Hvis du tjener 600.000 i Norge så betaler du 27,5% av det i skatt.

 

Føderal skatt i USA er en del lavere, men de fleste delstater har egne skatter i tillegg. Det er derfor ikke helt lett å beregne verken marginalskatt eller hvor mye man skatter av en gitt lønn. Det kommer bla an på hvor bor.

 

Jeg tror mange amerikanere er skeptiske fordi det er mye feilinformasjon og feiloppfatninger om skattenivået i Norge.

Dere betaler mye mer skatt enn amerikanere totalt sett selv om gjennomsnittlig skatten på inntekt ikke er så mye høyere (39% vs 31%) VAT er skyhøye (7% vs 25%)
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Okey, så den maksimale marginalskatten er rett under halvparten av inntekten, ikke over.

 

Jeg er enig at det er vanskelig å sammenligne, Norge har for eksempel 25% moms på de fleste varer, noe som ikke finnes i USA, i verste fall er det en salgsskatt på et par prosent, ting som biler, sukkervarer, alkohol med mer er flere ganger dyrere, drivstoff og strøm er rundt fem ganger dyrere i Norge, alt på grunn av skatter og avgifter.

 

 

Når ble det mer relevant erfaring å "snakke med folk jeg jobber med der borte", enn å ha bodd der?

Den eneste som har kompetanse til å uttale seg er altså Salvesen, som har snakket med noen folk han jobber sammen med, er man uenig i hans versjon, så må man være nærmest født og oppvokst amerikaner for å uttale seg? Jeezes!

Jeg er født og oppvokst i usa. Jeg jobber hver dag med middelklasse arbeidere i sørstater og midtveste

 

Uansett, blir det vanskelig å bli kjent med nok folk til å vurdere hele landet på en skikkelig måte selv omnen har bodd her hele sitt liv. Bor du i Oslo hele ditt liv ikke gjør deg ennekspert om Tromsø. Du vet mer enn utlendinger som bor et år i Norge, men ikke som de har bodd i Tromsø i mange år

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Okey, så den maksimale marginalskatten er rett under halvparten av inntekten, ikke over.

 

Jeg er enig at det er vanskelig å sammenligne, Norge har for eksempel 25% moms på de fleste varer, noe som ikke finnes i USA, i verste fall er det en salgsskatt på et par prosent, ting som biler, sukkervarer, alkohol med mer er flere ganger dyrere, drivstoff og strøm er rundt fem ganger dyrere i Norge, alt på grunn av skatter og avgifter.

 

Sales tax 4-10% (alaska har 2%) https://en.m.wikipedia.org/wiki/Sales_taxes_in_the_United_States

 

Strømpriser 2017: usa 10.54 cent/kwh = 87 øre, norge 95-98 øre (inkl nettleie og mva)

 

Drivstoff er 2,5 ganger så dyrt i Norge ja, men ikke 5.

 

Må si du er veldig omtrentlig med tallene dine. Ut i fra de avvikene jeg klarte å google meg til på 10 minutter kan jeg ikke si at jeg stoler på de andre tallene du har presentert.

Endret av nirolo
Lenke til kommentar

Dere betaler mye mer skatt enn amerikanere totalt sett selv om gjennomsnittlig skatten på inntekt ikke er så mye høyere (39% vs 31%) VAT er skyhøye (7% vs 25%)

VAT varierer mellom delstatene og er opp til 10% i usa. Norge har riktignok 25% som du sier.

 

Hvor har du det fra at gjennomsnittsskatten på inntekt i norge er 39%?

Lenke til kommentar

Holdningene dine er forøvrig typisk for noen som ikke har noen reelle problemer, og som mener at det jo er så enkelt og at alle er 100% i kontroll over eget liv og at det ikke er andre ting som kan spille inn. Det kan for eksempel være mange grunner til at noen blir alenemor. La oss for eksempel si at partneren døde av plutselig sykdom. Men det er vel alenemorens feil det også, så hun fortjener å ha det jævlig. Mens svindleren Donald Trump fortjener overflod bare fordi han har vært heldig i livet.

Reelle problemer? Det finnes helt klart mennesker som har hatt mye mer motgang enn meg, men du vet da vel ingenting om hvordan jeg har hatt det?

 

Forskjellen er at de gangene jeg har hatt motgang så jobber jeg aktivt for å komme meg ut av situasjonen isteden for å bruke tid og energi på å skylde på "de rike" som virker å ha blitt trenden nå tildags.

 

Jeg er ikke i mot sosial støtte til de svakeste, det har jeg aldri vært, det er flott å ha et sikkerhetsnett om man skulle havne i en uheldig situasjon.

 

Hva jeg derimot er i mot er at disse skal få mer og mer på bekostning av de som har jobbet rævva av seg for å skape seg en god karriere. Mange av de har kanskje droppet å finne den store kjærligheten og få barn også, for å fokusere på karrieren.

 

Hva slags signal sender man i samfunnet om man forteller folk at man ikke fortjener en god lønn etter 7 års slit på medisinstudie og påfølgende legejobb, fordi det er urettferdig ovenfor hu som droppa ut av videregående for å få 6 unger, og som aldri har hatt en eneste jobb i alder av 30 år? Du må ned i lønn fordi hun trenger mer penger liksom.... Er det et slikt samfunn vi vil ha?

 

Og du snakker konstant om hvor fæl Donald Trump er som har arvet masse penger? Lukter skikkelig sjalusi her. Ja kanskje det er ufortjent, men noen har jobbet for de pengene også. Om ikke Donald, så kanskje far hans?

Endret av Tåkefyrste
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når ble det mer relevant erfaring å "snakke med folk jeg jobber med der borte", enn å ha bodd der?

Den eneste som har kompetanse til å uttale seg er altså Salvesen, som har snakket med noen folk han jobber sammen med, er man uenig i hans versjon, så må man være nærmest født og oppvokst amerikaner for å uttale seg? Jeezes!

 

Hvor er det jeg påstår at den eneste med kompetanse til å uttale seg er Salvesen? Om ikke annet så synes jeg Tåkefyrste har bedre kredibilitet til sine anekdoter. Men så er anekdotisk bevisføring det første problemet mitt, og det andre problemet mitt er at langtidsturisme ikke gjør deg til en innbygger, da man hverken er spesielt investert i landet, har langsiktig økonomi eller har blitt født på bunnen av den sosiale rangstigen.

 

Når jeg flyttet til Storbritannia så jobbet jeg ikke i kullgruvene. Jeg var allerede en "rik" turist som tok seg råd til å studere i utlandet, og om pengene hadde løpt ut så hadde jeg reist hjem. Av og til så må du se deg i speilet og telle alle gullhårene som gror i rompesprekken din.

Lenke til kommentar

Reelle problemer? Det finnes helt klart mennesker som har hatt mye mer motgang enn meg, men du vet da vel ingenting om hvordan jeg har hatt det?

Det du skriver tilsier at du aldri har hatt reelle problemer, for eksempel en situasjon der du står igjen alene med omsorgen for et barn. Eller alvorlig sykdom. Eller lignende.

 

Det er sikkert fordomsfullt, men det er altså min erfaring med folk som har slike holdninger.

 

Forskjellen er at de gangene jeg har hatt motgang så jobber jeg aktivt for å komme meg ut av situasjonen isteden for å bruke tid og energi på å skylde på "de rike" som virker å ha blitt trenden nå tildags.

Forskjellen er at du aldri har hatt reell motgang. Alle opplever motgang i livet, men det er forskjell på å ikke få drømmejobben med en gang, og å sitte med alvorlig kronisk sykdom som gjør at man ikke kan jobbe engang.

 

Hva jeg derimot er i mot er at disse skal få mer og mer på bekostning av de som har jobbet rævva av seg for å skape seg en god karriere. Mange av de har kanskje droppet å finne den store kjærligheten og få barn også, for å fokusere på karrieren.

Det er bare tull at de som har en god karrier har jobbet hardt for det. Særlig i sosiale u-land som USA handler det langt mer om forbindelser og opphav. Holdningen "de har det vanskelig fordi de ikke har jobbet hardt nok" er en annen variant av det jeg omtalte tidligere.

 

Hva slags signal sender man i samfunnet om man forteller folk at man ikke fortjener en god lønn etter 7 års slit på medisinstudie og påfølgende legejobb, fordi det er urettferdig ovenfor hu som droppa ut av videregående for å få 6 unger, og som aldri har hatt en eneste jobb i alder av 30 år? Du må ned i lønn fordi hun trenger mer penger liksom.... Er det et slikt samfunn vi vil ha?

Jeg har da aldri sagt noe om at man ikke fortjener god lønn etter f.eks. en lang utdannelse. Poenget er at ikke alle har muligheten til å velge slikt. Hvem som helst kan ikke bare velge seg inn på legestudiet.

 

Du snakker nedsettende om hun som droppet ut og fikk barn, men tenker ikke et eneste sekund på hva de bakenforliggende årsakene til dette kan være. Ytre og indre faktorer som individet faktisk ikke kan styre over selv.

 

Og du snakker konstant om hvor fæl Donald Trump er som har arvet masse penger? Lukter skikkelig sjalusi her. Ja kanskje det er ufortjent, men noen har jobbet for de pengene også. Om ikke Donald, så kanskje far hans?

Han er ikke fæl fordi han har arvet masse penger, men fordi han er en svindler. Jeg bruker ham bare som et eksempel på en rik drittsekk som ikke selv har æren for at han er rik. Han er der han er i dag på grunn av sin bakgrunn og blant annet hans fars villighet til å gjøre hva som helst for å støtte opp under den udugelige, bedragerske sønnen sin.

Endret av hekomo
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvor er det jeg påstår at den eneste med kompetanse til å uttale seg er Salvesen?

 

Vel, jeg leste det som :

 

Har du i det heletatt vært i landet og snakket med arbeidsfolk? Ingenting av det du sier stemmeroverens med mine erfaringer. Foruten den ene og andre som er fanatiske Trump supportere.

 

Lol, for noe vås. Jeg jobber stadig med ingeniører, mekanikere, elektrikere, utviklere osv der nede. De har langt lavere lønn enn oss.

 

Si meg, har du jobbet med noen der borte? Har du spurt de?

 

Jeg snakker med folk jeg jobber med der borte, mekanikere, elektrikkere, ingeniører av diverse slag osv.

 

Ja, jeg har bodd der i 3 år. Har du?

 

Men poenget er at du ikke var en lønnet middelklassearbeider i USA, så jeg vet ikke helt om det teller som personlig erfaring.

 

 

 

 

 

 

Det virker liksom litt merkelig, at Salvesen "har snakket med folk han kjenner", men hevder at alle andre farer med løgn og vås, selv om de har bodd i USA, er der regelmessig, og ellers har kjennskap til landet?

 

Så ble det plutselig til at det ikke er "personlig erfaring" når man har bodd i landet i tre år, men Salvesen derimot, han har ekspertisen på plass, han har tross alt snakket med en elektriker han kjenner i USA, for jeg ser ingen som kritiserer hans kjennskap til amerikanske tilstander, basert på en elektriker han har snakket med på jobben?

 

Salgsskatten er fra 0 til 10%, flere stater har ikke salgsskatt i det hele tatt.

Jeg er enig i at "et par prosent" er noe omtrentlig skrevet av meg, poenget var at skattenivået er betydelig høyere i Norge, med 25% moms, i forhold til USA, uavhengig om det er snakk om 2% eller 5-6% i USA, det er uansett langt opp til 25%.

 

Strømpriser 2017: usa 10.54 cent/kwh = 87 øre, norge 95-98 øre (inkl nettleie og mva)

 

Drivstoff er 2,5 ganger så dyrt i Norge ja, men ikke 5.

 

Må si du er veldig omtrentlig med tallene dine. Ut i fra de avvikene jeg klarte å google meg til på 10 minutter kan jeg ikke si at jeg stoler på de andre tallene du har presentert.

 

Har du googlet det, så stemmer det sikkert, gratulerer!

Poenget var fremdeles at USA er et langt billigere land enn Norge, og at indirekte skatter og avgifter er betydelig høyere i Norge, har du kommet frem til noe annet, så må du gjerne dokumentere det, helst noe bedre enn "jeg har googlet det" !

Endret av adeneo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Salgsskatten er fra 0 til 10%, flere stater har ikke salgsskatt i det hele tatt.

Jeg er enig i at "et par prosent" er noe omtrentlig skrevet av meg, poenget var at skattenivået er betydelig høyere i Norge, med 25% moms, i forhold til USA, uavhengig om det er snakk om 2% eller 5-6% i USA, det er uansett langt opp til 25%.

 

 

Det har du rett i.

 

Har du googlet det, så stemmer det sikkert, gratulerer!

Poenget var fremdeles at USA er et langt billigere land enn Norge, og at indirekte skatter og avgifter er betydelig høyere i Norge, har du kommet frem til noe annet, så må du gjerne dokumentere det, helst noe bedre enn "jeg har googlet det" !

Poenget mitt var at jeg nå har tilbakevist en rekke av tallene dine. Når du hevder at usa er langt billigere enn norge så bør du dokumentere det, jeg trenger ikke å dokumentere at dine påstander er feil (jeg føler jeg har pekt på nok feil i dine utsagn allerede).

 

Så langt får jeg følelsen av at du finner på tall og ikke har dekning for en rekke av påstandene dine. Fint om du kommer med kilder til de ulikheter du påstår finnes.

 

Jeg personlig tror forskjellene i pris og skattenivå er langt lavere enn det mange hevder - men jeg har ingen dokumentasjon på det.

 

Jeg tror at medianpersonen/familien i usa ikke har det så ulikt tilsvarende i norge, men at de 25% fattigste i Norge har mye bedre råd enn tilsvarende i usa. Og ikke minst mye bedre muligheter mtp universitetsstudier, jobbmuligheter, helsevesen og andre aspekter.

 

Mitt intrykk er at usa har en mye større gruppe med fattige enn i norge. Ikke bare har disse dårligere råd i dagliglivet, men de har store problemer om de blir syke eller uføre.

Barn av denne gruppen har også store utfordringer mtp utdannelse og vil med stor sansynlighet videreføre fattigdom. Ikke fordi de vil eller er late, men fordi de ikke har mulighet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

 

At en samling av folk uten en felles kultur eller historie ble det mektigste landet i verden er noe å beundre.

 

Egentlig ikke, de hadde mye ressurser, store og forsåvidt trygge landområder samt stor befolkning. Når resten av verden ble skakkjørt av kriger så faller det seg bare naturlig at de ble en verdensmakt. Det som gjenstår å se er om de greier å beholde denne tittelen fremover nå når krigene har minsket i antall i Europa og Asia. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...