Gå til innhold

USA advarer mot nordisk sosialisme


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har du i det heletatt vært i landet og snakket med arbeidsfolk? Ingenting av det du sier stemmeroverens med mine erfaringer. Foruten den ene og andre som er fanatiske Trump supportere.

 

Skatt er også relativt likt, iallefall det jeg har opplevd når det har blitt sammenlignet lønn. Og det er ingen, absolutt ingen som sier at de ikke ønsker min lønn..

 

Selvfølgelig, jeg har familie i Virginia og Florida, og er i USA regelmessig i jobbsammenheng, så joda, jeg har vært i landet, og snakker nesten daglig med amerikanere.

 

De fleste av de ville nok gjerne hatt din lønn, men ikke din skatt. Legger man til trygdeavgiften, så er marginalskatten for de fleste nordmenn halvparten av inntekten. De fleste har et totalt skattetrykk godt over 30-35%, i USA er skattenivået rundt halvparten, for en gjennomsnittsinntekt 15-25% og toppskatt på 39% omtrent.

 

Nå vet ikke jeg hvem du snakker med, men de amerikanerne jeg snakker med er generelt i mot sosiale ordninger slik vi har i Norge, mye fordi de ikke ønsker skyhøye skattenivåer, og fordi de mener folk i større må klare seg selv, men jeg registrerer at dine erfaringer er stikk motsatt?

Endret av adeneo
Lenke til kommentar

For noe tull, typisk anti US (Trump?)

 

Om du har utdanning i USA så tjener du minst like bra som i norge, om ikke mer. Forskjellen er at minstelønna er så lav og trekker ned, og forskjellene er større det har du rett i. Men gjenomsnittet har det helt fint.

 

Jeg har diskutert mer enn 2 sekunder med mange amerikanere, og de fleste er sjokkerte når jeg forteller om skattenivået i norge. Har ikke hørt en eneste en av dem som ville ha lagt på 20% ekstra på skatten sin for å få gratis helseforsikring.

 

Men, jeg har ikke snakka med minstelønnede og fattige. Og ikke tar jeg dem seriøst heller. Når du mener du har krav på andre folk sine penger uten å gjøre noe for det så betyr ikke din stemme noe som helst i mitt sinn.

Lol, for noe vås. Jeg jobber stadig med ingeniører, mekanikere, elektrikere, utviklere osv der nede. De har langt lavere lønn enn oss.

 

Si meg, har du jobbet med noen der borte? Har du spurt de?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selvfølgelig, jeg har familie i Virginia og Florida, og er i USA regelmessig i jobbsammenheng, så joda, jeg har vært i landet, og snakker nesten daglig med amerikanere.

 

De fleste av de ville nok gjerne hatt din lønn, men ikke din skatt. Legger man til trygdeavgiften, så er marginalskatten for de fleste nordmenn over halvparten av inntekten. De fleste har et totalt skattetrykk godt over 30-35%, i USA er skattenivået rundt halvparten, for en gjennomsnittsinntekt 15-25% og toppskatt på 39% omtrent.

 

Nå vet ikke jeg hvem du snakker med, men de amerikanerne jeg snakker med er generelt i mot sosiale ordninger slik vi har i Norge, mye fordi de ikke ønsker skyhøye skattenivåer, og fordi de mener folk i større må klare seg selv, men jeg registrerer at dine erfaringer er stikk motsatt?

Jeg snakker med folk jeg jobber med der borte, mekanikere, elektrikkere, ingeniører av diverse slag osv. Generelt innenfor tekniske fag. De skatter somregel ganske likt som meg, tjener langt mindre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Men poenget er at du ikke var en lønnet middelklassearbeider i USA, så jeg vet ikke helt om det teller som personlig erfaring.

 

Jeg har selv bodd i Storbritannia i mine studentdager og selv om det gir mange flere kontraster til et land, så skal ikke jeg påstå at jeg kan sette meg inn i livene til mine medstudenter når jeg var ganske så isolert fra de sosiale problemene i Storbritannia.

Lenke til kommentar

Jo jeg jobbet ett helt år i en jobb som jeg nok vil karakterisere som middelklasse der borte etter endt studie.

 

Jeg utnevner meg derved ikke til noen ekspert, men jeg synes det kvalifiserer til i det minste å kunne si min mening. Jeg hadde mest kontakt med samme middelklassefolk som meg selv, og ut ifra hva de sier så har de nær samme lønn som nordmenn, spesielt de som har en college degree som bachelor eller høyere.

 

Jeg er klar over at USA har større sosiale problemer enn norge, men det betyr ikke at gjennomsnittet ikke har det veldig bra. Det størte sosiale problemet i USA er enkelt og greit at de fattige er så mye mer fattige enn nordmenn grunnet mangel på et system som tar vare på dem.

 

I norge har vi et slikt system, men det går hardt utover skatt og avgiftsnivået.

Endret av Tåkefyrste
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dream on...

 

Xenophobia and racism will not be overcome with a bigger safety net. It will likely have the opposite effect because the recipients will be dominated by minority races.

Men middelklassen vil også nyte godt av det, og det er vel nettopp sinte middeklassemenn som er kjernen i Trumps velgerbase. I dag blir jo middelklassen rævkjørt.

 

Så et bedre sosialt sikkerhetsnett kombinert med bedre utjevning av forskjeller vil kunne bidra til et mindre råttent samfunn.

 

Man kan også satse på å skape et samhold mellom middel- og underklassen mot overklassens uhyrlige utnytting av vanlige folk.

Lenke til kommentar

Jo jeg jobbet ett helt år i en jobb som jeg nok vil karakterisere som middelklasse der borte etter endt studie.

 

Jeg utnevner meg derved ikke til noen ekspert, men jeg synes det kvalifiserer til i det minste å kunne si min mening. Jeg hadde mest kontakt med samme middelklassefolk som meg selv, og ut ifra hva de sier så har de nær samme lønn som nordmenn, spesielt de som har en college degree som bachelor eller høyere.

 

Jeg er klar over at USA har større sosiale problemer enn norge, men det betyr ikke at gjennomsnittet ikke har det veldig bra. Det størte sosiale problemet i USA er enkelt og greit at de fattige er så mye mer fattige enn nordmenn grunnet mangel på et system som tar vare på dem.

 

I norge har vi et slikt system, men det går hardt utover skatt og avgiftsnivået.

Kan bruke https://www.glassdoor.com/Salaries/index.htm

 

Mitt yrke hadde jeg tjent 150000 mindre i USA i gjennomsnitt. Sikkert non andre som kan sammenligne demmes yrker. Og husk at kronen er historisk lav etter de gikk på printing maskinen løs. Skal si ferie der var endel billigere med 6kr per dollar enn 8.2 som den var sist jeg var der.

Endret av DirekteDemokrati
Lenke til kommentar

Skjønner godt at de advarer jeg. Norden lever i sin egen boble. Vi er et samfunn av late mennesker der mange ikke gidder å jobbe, og de som har jobb orker ikke alltid å gjøre jobben skikkelig engang fordi det er nesten umulig for arbeidsgiver å si dem opp uansett.

Det stemmer jo ikke. Nordmenn er svært produktive. Når vi først jobber så jobber vi skikkelig. Dette i kontrast til steder der man må jobbe langt ut over en 40-timersuke for å overleve. Produktiviteten faller drastisk når man må jobbe for lenge.

Endret av hekomo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Utjevning av forskjeller må gjøres gjennom at alle skal få like muligheter, ikke noe annet.

 

Om jeg klarer å skape en bedrift som gjør at jeg tjener 10 millioner i året, hva i all verden er det som får en lavtlønna eller trygda person til å hate meg så voldsomt, pluss å kreve å få en del av kaka?

Synes dette er helt sjukt.

 

Jeg har selv vært lavtlønna i diverse deltidsjobber, og jeg har aldri tenkt tanken på at de rike burde få mindre slik at jeg skal få mer.

Det eneste disse jobbene gjorde med meg var å gi meg motivasjon til å ta en bedre utdanning for å få meg en bedre lønna jobb.

Endret av Tåkefyrste
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Utjevning av forskjeller må gjøres gjennom at alle skal få like muligheter, ikke noe annet.

Men alle har ikke like muligheter. Vi har totalt forskjellige forutsetninger, for eksempel den hardtarbeidende alenemoren som må ha to jobber for å overleve, mot Donald Trump som blir født med gullskje i ræva og som stadig driter seg ut og kaster bort store verdier, men blir reddet ut av den styrtrike faren sin.

 

Hadde Trump levd et middelklasseliv hadde livet hans gått rett til helvete. Han hadde ikke fått til noe som helst. Bare flaks gjør at han ikke ble født inn i et mer vanlig liv der han faktisk måtte ta ansvar selv.

 

Så dette med like muligheter er høyst teoretisk.

Lenke til kommentar

Men alle har ikke like muligheter. Vi har totalt forskjellige forutsetninger, for eksempel den hardtarbeidende alenemoren som må ha to jobber for å overleve, mot Donald Trump som blir født med gullskje i ræva og som stadig driter seg ut og kaster bort store verdier, men blir reddet ut av den styrtrike faren sin.

 

Hadde Trump levd et middelklasseliv hadde livet hans gått rett til helvete. Han hadde ikke fått til noe som helst. Bare flaks gjør at han ikke ble født inn i et mer vanlig liv der han faktisk måtte ta ansvar selv.

 

Så dette med like muligheter er høyst teoretisk.

Ja noen er født med gullskje i ræva, slik er det bare, og slik vil det alltid være, med mindre du foreslår å innføre arveavgiften igjen å sette den til 100%?

 

Hva jeg tenker på er like muligheter for folk flest, ikke den bittelille minoriteten som er født med milliardærforeldre.

 

At en alenemor må ha 2 jobber for å få ting til å gå rundt har jeg liten sympati for da hun har satt seg selv i en slik situasjon ved å få barn uten å først ha økonomisk trygghet. Det er ikke mellom- eller overklassen sitt problem.

 

Hva jeg savner i dagens samfunn er at voksne folk tar ansvar for sine egne liv, og ikke legger all skyld på sin egen elendighet på eksterne faktorer.

Endret av Tåkefyrste
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja noen er født med gullskje i ræva, slik er det bare, og slik vil det alltid være, med mindre du foreslår å innføre arveavgiften igjen å sette den til 100%?

 

Hva jeg tenker på er like muligheter for folk flest, ikke den bittelille minoriteten som er født med milliardærforeldre.

 

At en alenemor må ha 2 jobber for å få ting til å gå rundt har jeg liten sympati for da hun har satt seg selv i en slik situasjon ved å få barn uten å først ha økonomisk trygghet. Det er ikke mellom- eller overklassen sitt problem.

 

Hva jeg savner i dagens samfunn er at voksne folk tar ansvar for sine egne liv, og ikke legger all skyld på sin egen elendighet på eksterne faktorer.

Alenemødre får vel gode stønader selv i USA? Er jo en god investering fra samfunnets del, de 2 barna blir, 2 mennesker som betaler en livstid med skatt er bedre en 2 mennesker som blir kriminelle junkies og koster en haug med penger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen tror de er eksperter etter ett besøk eller to. Det er noe helt annet å bo der permanent over flere tiår, ja.

Alle har begrensete erfaringer. Jeg har truffet kanskje noe få tusen amerikanere i mitt liv men jeg har ikke reist til alle delstatene, for eksempel

 

Jeg mener det er vanskelig for nordmenn å vurdere usa, pga størrelsen og fordi dere får så mye informasjon om landet at det er lett å tro du allerede er en ekspert. Du ser i dette tråd så mange nedlatende holdninger

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...