Gå til innhold

USA advarer mot nordisk sosialisme


Anbefalte innlegg

 

USA er nummer 19, av rundt 230 land totalt.

Norge er nummer 7, bak Sverige(6), Danmark(3), Canada(2) og FInland(1).

 

USA er altså foran de aller fleste europeiske land samt det meste av resten av verden, så det er neppe noe u-land.

Det finnes dog ikke en eneste slik kåring som setter USA foran Norge når det kommer til levestandard?

Endret av adeneo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje han mener at vi ikke lenger kan stole på informasjon fra The White House?

Amerikanere har alltid følt seg overlegne. Dette er ikke noe nytt.

 

Edit: dette er sikkert bare divide and conquer. Ett folk som har en felles fiende er lettere å kue, det så vi jo på krigene deres mot terror og narkotika.

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar

Amerikanere har alltid følt seg overlegne. Dette er ikke noe nytt.

 

 

Alle land føler seg overlegne på forskjellige måter. Når du blir en supermakt (økonomisk,militært, teknologisk) kommer slike følelser naturlig

 

At en samling av folk uten en felles kultur eller historie ble det mektigste landet i verden er noe å beundre.

 

Det burde overraske ingen at lille homogene Norge med en felles kultur og historie ville skape et økonomisk homogent og rikt samfunn med sitt høy arbeidsmoral og preferanse for likhet og omsorg for andre

 

Disse norske verdier fører også til at norske amerikanere også har en høy levestandard som ligner det norske.

 

Etter min mening er det lite saklig å sammenligne Norge og USA direkte, det blir som å sammenligne IKEA til en liten butikk i Oslo

Lenke til kommentar

USA er landet som hadde alt potensiale i verden, stor befolkning, stort landområde med alt du kan tenke deg av natur resurser. Fattige nabo`r du kan utnytte. Men alt er skakk kjørt av et "kapitalistisk diktatur" med forkledning demokrati. 0.05% av befolkningen sto for 50% av finansen til kampanjene til forrige president valg. Folkets mening har lite til ingen effekt. Var ikke lov som fikk Jeff Bezos til og betale alle sine ansatte minstelønn på 15 dollar per time, det var media og media alene som fikk han til og heve minstelønnen.

 

USA er et u-land i forhold, de har ikke rent drikkevann og utdanning til alle. Og ikke snakk om alle de som dør fordi de ikke har råd til sykehus..Samt de har fler folk i fengsel enn resten av verden tilsammen.

 

Er ikke et demokrati når valgene folket får er avgjort med penger.

Endret av DirekteDemokrati
  • Liker 6
Lenke til kommentar

USA er et u-land i forhold, de har ikke rent drikkevann og utdanning til alle. Og ikke snakk om alle de som dør fordi de ikke har råd til sykehus..Samt de har fler folk i fengsel enn resten av verden tilsammen.

 

Er ikke et demokrati når valgene folket får er avgjort med penger.

 

 

Ikke alle land har noen få millioner innbyggere og enorme naturressurser.

Norge har vunnet lotteriet når det kommer til olje, og også rent vann fra innsjøer, mulighetene for hydroelektriske kraftverk osv.

 

Norge er landet som hadde alt potensiale i verden, med enorme naturressurser og en topografi som burde gjøre det trivielt å levere rent vann til sine innbyggere.

 

Likevel er rørnettet i Norge i svært dårlig forfatning. Det rapporteres om rundt 4000 lekkasjer årlig, og med dagens rate av utskiftning vil det ta minst 145 år før rørnettet i Norge for vann har tilfredsstillende standard.

Noen steder er det fremdeles gamle uthulede tømmerstokker som benyttes som vannledninger, andre steder er det ledninger av asbest eller støpejern.

 

Norge har hatt flere sykdomsutbrudd på grunn av urent vann, kanskje det mest kjente er Gardia-utbruddet i Bergen 2004, hvor over 6000 mennesker ble syke. E-coli dukker stadig opp, og drikkevannet mange steder inneholder svært høye mengder fluor og / eller klor etter aggressiv vannbehandling.

 

Verdensbanken anslår i sin rapport at over 99% av USA's befolkning har tilgang til rent vann.

Det er nærmest unikt på verdensbasis at et land med 325 millioner innbyggere klarer å levere rent vann til såpass mange.

Det er bedre enn de fleste europeiske land, og over gjennomsnittet i Europa (95%).

 

Det er jo vanlig at man innbiller seg at man bor i verdens beste land, særlig for nordmenn som ikke har hørt annet hele sitt liv, men det er ikke dermed sagt at alle andre land er dårlige.

 

For de fleste amerikanere er frihet viktigst.

Amerikanere er svært opptatt av at man jobber og tjener sine egne penger, som man kan bruke som man vil, altså økonomisk frihet.

De fleste amerikanere ser på det nordiske systemet, hvor folk betaler halve lønna i skatt for å støtte NAV'ere, syke, pensjonister og andre som nærmest kommunisme, hvor Staten tar pengene til folket ved tvang, og deler det ut til de som ikke selv har klart å skape noe, for å få mer likhet.

 

På mange måter har amerikanerne rett, men vi i Norge ser ut til å være fornøyd med det systemet vi har, og betaler gjerne 40% skatt, i USA ville det aldri fungert, og de ønsker heller ikke slikt system.

 

https://www.fhi.no/en/op/hin/infectious-diseases/drinking-water-in-Norway/

https://data.worldbank.org/indicator/SH.H2O.SMDW.ZS

Endret av adeneo
Lenke til kommentar

Ikke alle land har noen få millioner innbyggere og enorme naturressurser.

Norge har vunnet lotteriet når det kommer til olje, og også rent vann fra innsjøer, mulighetene for hydroelektriske kraftverk osv.

 

Norge er landet som hadde alt potensiale i verden, med enorme naturressurser og en topografi som burde gjøre det trivielt å levere rent vann til sine innbyggere.

 

Likevel er rørnettet i Norge i svært dårlig forfatning. Det rapporteres om rundt 4000 lekkasjer årlig, og med dagens rate av utskiftning vil det ta minst 145 år før rørnettet i Norge for vann har tilfredsstillende standard.

Noen steder er det fremdeles gamle uthulede tømmerstokker som benyttes som vannledninger, andre steder er det ledninger av asbest eller støpejern.

 

Norge har hatt flere sykdomsutbrudd på grunn av urent vann, kanskje det mest kjente er Gardia-utbruddet i Bergen 2004, hvor over 6000 mennesker ble syke. E-coli dukker stadig opp, og drikkevannet mange steder inneholder svært høye mengder fluor og / eller klor etter aggressiv vannbehandling.

 

Verdensbanken anslår i sin rapport at over 99% av USA's befolkning har tilgang til rent vann.

Det er nærmest unikt på verdensbasis at et land med 325 millioner innbyggere klarer å levere rent vann til såpass mange.

Det er bedre enn de fleste europeiske land, og over gjennomsnittet i Europa (95%).

 

Det er jo vanlig at man innbiller seg at man bor i verdens beste land, særlig for nordmenn som ikke har hørt annet hele sitt liv, men det er ikke dermed sagt at alle andre land er dårlige.

 

For de fleste amerikanere er frihet viktigst.

Amerikanere er svært opptatt av at man jobber og tjener sine egne penger, som man kan bruke som man vil, altså økonomisk frihet.

De fleste amerikanere ser på det nordiske systemet, hvor folk betaler halve lønna i skatt for å støtte NAV'ere, syke, pensjonister og andre som nærmest kommunisme, hvor Staten tar pengene til folket ved tvang, og deler det ut til de som ikke selv har klart å skape noe, for å få mer likhet.

 

På mange måter har amerikanerne rett, men vi i Norge ser ut til å være fornøyd med det systemet vi har, og betaler gjerne 40% skatt, i USA ville det aldri fungert, og de ønsker heller ikke slikt system.

 

https://www.fhi.no/en/op/hin/infectious-diseases/drinking-water-in-Norway/

https://data.worldbank.org/indicator/SH.H2O.SMDW.ZS

Har du i det heletatt vært i landet og snakket med arbeidsfolk? Ingenting av det du sier stemmeroverens med mine erfaringer. Foruten den ene og andre som er fanatiske Trump supportere.

 

Skatt er også relativt likt, iallefall det jeg har opplevd når det har blitt sammenlignet lønn. Og det er ingen, absolutt ingen som sier at de ikke ønsker min lønn..

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har du i det heletatt vært i landet og snakket med arbeidsfolk? Ingenting av det du sier stemmeroverens med mine erfaringer. Foruten den ene og andre som er fanatiske Trump supportere.

 

Skatt er også relativt likt, iallefall det jeg har opplevd når det har blitt sammenlignet lønn. Og det er ingen, absolutt ingen som sier at de ikke ønsker min lønn..

Du tar feil, jeg har jobbet i usa i mer enn 40 år.

 

fig1_10.3.2017_update.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du tar feil, jeg har jobbet i usa i mer enn 40 år.

 

fig1_10.3.2017_update.png

Men dette er jo ikke inntektsskatt..

 

Forøvrig er det da amerikanerne jeg konverserer med som tar feil, ikke meg..

 

Regner med de har kontroll på egen skatt.

 

Men selve modellen kan jo utgjøre at jeg tilfeldigvis jobber med folk som skatter likt som meg mens det er vidt forskjellig for resten..

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Den statistikken der må være himlende misledende, sist jeg kikket på USA sitt skattenivå lå de på en 32% i gjennomsnitt.. Og Japan har blandt verdens høyeste skatt, mer en Danmark...

OECD sier-

 

USA-

Household net adjusted disposable income is the amount of money that a household earns each year after taxes and transfers. It represents the money available to a household for spending on goods or services. In the United States, the average household net adjusted disposable income per capita is USD 44 049 a year, much higher than the OECD average of USD 30 563 and the highest figure in the OECD.

 

Norge-

In Norway, the average household net adjusted disposable income per capita is USD 35 739 a year, higher than the OECD average of USD 30 563.

 

http://www.oecdbetterlifeindex.org/topics/income/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

OECD sier-

 

USA-

Household net adjusted disposable income is the amount of money that a household earns each year after taxes and transfers. It represents the money available to a household for spending on goods or services. In the United States, the average household net adjusted disposable income per capita is USD 44 049 a year, much higher than the OECD average of USD 30 563 and the highest figure in the OECD.

 

Norge-

In Norway, the average household net adjusted disposable income per capita is USD 35 739 a year, higher than the OECD average of USD 30 563.

 

http://www.oecdbetterlifeindex.org/topics/income/

Har de tatt med sykehus forsikringen da? Burde jo være rettferdig og ta med den siden skatten vår inkluderer den. 10300 dollar var gjennomsnitt kostnad for forsikring per amerikaner.. Hmm..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har de tatt med sykehus forsikringen da? Burde jo være rettferdig og ta med den siden skatten vår inkluderer den. 10300 dollar var gjennomsnitt kostnad for forsikring per amerikaner.. Hmm..

49 % av amerikanere får helseforsikring fra arbeidsgiverne sine som betaler 80% av forsikringen

33% får gratis helseforsikring fra staten

 

Den gjennomsnittlig amerikaner derfor betaler mye mindre enn $10000 for helseforsikringene sin

 

https://www.kff.org/other/state-indicator/total-population/?currentTimeframe=0&sortModel=%7B%22colId%22:%22Location%22,%22sort%22:%22asc%22%7D

Lenke til kommentar

Skjønner godt at de advarer jeg. Norden lever i sin egen boble. Vi er et samfunn av late mennesker der mange ikke gidder å jobbe, og de som har jobb orker ikke alltid å gjøre jobben skikkelig engang fordi det er nesten umulig for arbeidsgiver å si dem opp uansett.

 

Og hvordan måler de lykke? Det er jo så subjektivt som man kan få det. Jeg var mye lykkeligere når jeg bodde i USA enn i Norge. Betyr det da at jeg tar feil?

Lenke til kommentar

OECD sier-

 

USA-

Household net adjusted disposable income is the amount of money that a household earns each year after taxes and transfers. It represents the money available to a household for spending on goods or services. In the United States, the average household net adjusted disposable income per capita is USD 44 049 a year, much higher than the OECD average of USD 30 563 and the highest figure in the OECD.

 

Norge-

In Norway, the average household net adjusted disposable income per capita is USD 35 739 a year, higher than the OECD average of USD 30 563.

 

http://www.oecdbetterlifeindex.org/topics/income/

 

Tror du skal lese denne jeg:

https://www.ssb.no/priser-og-prisindekser/artikler-og-publikasjoner/vanskelig-aa-sammenlikne-kjopekraft

Lenke til kommentar

Det er derfor OECD justerer tallene for kjøpekraft

 

Poenget er vell at det ikke er rett frem, og en kan vise kjøpekraft på utrolig mange måter. Du er typisk pro US(Trump?), mens en lett kan vise det fra en helt annen side. 

 

Diskuterer en to sekund med en gjennomsnittlig amerikaner ser en fort at de har det langt verre enn oss. Dette er ofte pga vi har en veldig jevn lønn i Norge, slik at snittet tjener godt. I us er det helt motsatt, snittet tjener latterlig og pengene havner på toppen. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Poenget er vell at det ikke er rett frem, og en kan vise kjøpekraft på utrolig mange måter. Du er typisk pro US(Trump?), mens en lett kan vise det fra en helt annen side. 

 

Diskuterer en to sekund med en gjennomsnittlig amerikaner ser en fort at de har det langt verre enn oss. Dette er ofte pga vi har en veldig jevn lønn i Norge, slik at snittet tjener godt. I us er det helt motsatt, snittet tjener latterlig og pengene havner på toppen.

For noe tull, typisk anti US (Trump?)

 

Om du har utdanning i USA så tjener du minst like bra som i norge, om ikke mer. Forskjellen er at minstelønna er så lav og trekker ned, og forskjellene er større det har du rett i. Men gjenomsnittet har det helt fint.

 

Jeg har diskutert mer enn 2 sekunder med mange amerikanere, og de fleste er sjokkerte når jeg forteller om skattenivået i norge. Har ikke hørt en eneste en av dem som ville ha lagt på 20% ekstra på skatten sin for å få gratis helseforsikring.

 

Men, jeg har ikke snakka med minstelønnede og fattige. Og ikke tar jeg dem seriøst heller. Når du mener du har krav på andre folk sine penger uten å gjøre noe for det så betyr ikke din stemme noe som helst i mitt sinn.

Endret av Tåkefyrste
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Poenget er vell at det ikke er rett frem, og en kan vise kjøpekraft på utrolig mange måter. Du er typisk pro US(Trump?), mens en lett kan vise det fra en helt annen side.

 

Diskuterer en to sekund med en gjennomsnittlig amerikaner ser en fort at de har det langt verre enn oss. Dette er ofte pga vi har en veldig jevn lønn i Norge, slik at snittet tjener godt. I us er det helt motsatt, snittet tjener latterlig og pengene havner på toppen.

Dataen sier noe annet, snittet i usa har det godt, bunnen er mye verre. Jeg er enig at det er vanskelig å sammenligne.

 

Jeg bodde i Norge i et år og har mange venner å besøker når jeg reiser dit. Det er et fint vakkert land med mange utrolig gjestfrie mennesker. Når jeg var ung ville jeg hatt det bedre å jobbe i Norge, økonomisk sett men idag tjener jeg nok penger at jeg har det bedre i usa. Det er andre fordeler og ulemper i begge land som ikke kan måles som kan bety mer enn penger

 

Hvor mange ignorante amerikanske Trump støttere kjenner du som snakker norsk?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prater med en del "godt voksne" amerikanere på et hifi/musikkforum, synes det virker mest som om de med en grei "normal" jobb, har det omtrent som med en grei jobb her.

 

Men de er veldig misunnelige på vår 5 års reklamasjonsrett - og har problemer med å forstå at det egentlig går an. Samtidig ligger hifi-prisene på omtrent samme nivå som her.

 

Ellers virker de mest kritiske til stater som krever mer i skatt, både på lønn og varer - enn andre stater. California er det noen som omtaler som USSR  :D  Mens andre synes det er helt greit og betaler sin skatt, selv i California, med glede - fordi det gir bedre skoler osv.

 

Men jeg legger merke til at mange av oldisene har fikset retirement før de er 60. Mulig at at hifi-folk er spesielle slik sett - men de går av jobb mye tidligere enn her.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...