Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Pensjon, må jeg jobbe et helt år?

Marenhaugen

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er dritt lei selger-jobben min. Mas, stress, pushing fra sjefen om mer salg, kalde telefoner til sure folk som ikke vil høre på meg, dårlig lønn, osv.

Tenkte å si opp nå, men da vil jeg bare ha jobbet 11 mnd, med 3 mnd oppsigelse. Fikk høre fra svigers at jeg må ha jobbet et helt år for å få ett pensjonspoeng.

Stemmer dette? Eller betyr det ikke noe for min fremtidige pensjon, om jeg slutter etter 11 mnd i denne jobben?

Takk for svar på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stemmer dette? Eller betyr det ikke noe for min fremtidige pensjon, om jeg slutter etter 11 mnd i denne jobben?

Basert på litt googling ser det ut som du må ha vært minst 12 mnd for å få med deg et pensjonskapitalbevis, ja.

PS: Husk at 3mnd oppsigelsestid ofte betyr "ut inneværende mnd + 3 mnd".

Lenke til kommentar

Basert på litt googling ser det ut som du må ha vært minst 12 mnd for å få med deg et pensjonskapitalbevis, ja.

PS: Husk at 3mnd oppsigelsestid ofte betyr "ut inneværende mnd + 3 mnd".

Ok. Hørt litt forskjellig fra bekjente også, så ble litt usikker. Men gjerne flere innspill!

Mtp. oppsigelse, er jeg klar over dette :)

Edit: så hvis jeg slutter etter 11mnd, så mister jeg alt jeg har blitt trekt for i pensjonssparing?

Gjelder disse 12 mnd fra jeg skrev under, eller tiltredelse? Skrev under måneden før jeg startet.

Endret av Marenhaugen
Lenke til kommentar

Ok. Hørt litt forskjellig fra bekjente også, så ble litt usikker. Men gjerne flere innspill!

Mtp. oppsigelse, er jeg klar over dette :)

Edit: så hvis jeg slutter etter 11mnd, så mister jeg alt jeg har blitt trekt for i pensjonssparing?

Gjelder disse 12 mnd fra jeg skrev under, eller tiltredelse? Skrev under måneden før jeg startet.

Gjelder fra første lønnsutbetaling! For å få med deg pensjonen MÅ du ha vært ansatt i minimum 12 mnd - så bit tenna sammen og hold ut litt til :-) 

Lenke til kommentar

Det virker sånn. Du har ikke blitt trukket noe i pensjon, men arbeidsgiveren har betalt inn noe for deg. Ikke sikkert det er så store summer, men kan fort være verdt en måneds ekstra arbeid.
Lenke til kommentar

Får man i det hele tatt opptjening på de første 12 månedene? Altså, om man jobber 13mnd, får man ikke da bare 1mnd, altså fra første måned etter perioden som man ikke har krav på opptjening?

https://www.storebrand.no/bedrift/vare-tjenester/obligatorisk-tjenestepensjon/detaljer

Ansatte som slutter

Ansatte må ha vært medlem av pensjonsordningen i over 12 måneder for å få med seg oppsparte pensjonspenger inkludert samlet avkastning videre. De vil da få et individuelt pensjonskapitalbevis. Slutter en ansatt før vedkommende har vært medlem i pensjonsordningen i 12 måneder, vil oppspart kapital med avkastning tilbakeføres bedriften.

Vet det ikke er verdens beste kilde, men fant det ikke i lovverket :-/

Edit: Dvs du sparer opp midler fra første dag.

Endret av nirolo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...