Gå til innhold

Nettavis: Fregatten fikk flere advarsler – svarte at de hadde kontroll


Anbefalte innlegg

Jepp, gjøres med og slå av senderenheten og ofte så har man flere AIS-mottakere ombord til kartplotter, vhf, radar, etc. og disse systemene kan overlappes/samkjøres.

Det hender fiskefartøyer slår av transponderen hvis de kommer på feil side av fiskerigrensen sånn i vanvare når trålposene er ute så oppnevnte fiskeoppsyn ikke ser det.

 

 

Takk for informasjonen.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva slags belysning (lanterner/annet) er det på henholdsvis fregatten og tankbåten? Hvordan ser de ut forfra i stummende mørke. Et cruiseskip ser jo ut som en opplyst by, Og en tråler har ofte skarpe arbeidslys som lyser opp dekket.

Er tankbåten/fregatten såpass opplyst om natten at man skimter konturene av båtene, eller er det bare hvite prikker fra lanternene i mørket?

 

Sånn omtrent?

 

post-30484-0-30513600-1542366983_thumb.jpgSola TS

 

tanker.jpg?chk=915C83

Sola TS

 

 

 

_normal_1512464792.jpg

Søsterskipet Oslo TS

Endret av G
Lenke til kommentar

Er Sola TS så "uskyldig" i dette havariet? En kan mene mye om Helge Ingstad (HI) siste sekunder som et seilende fartøy, men det skrives og debatteres ikke spesielt mye om manøveren Sola TS gjør til styrbord rett før sammenstøtet slik det fremkommer fra VG sin AIS og radarplott sammen med radiotranskripsjon. En slik manøversom STS gjør forverrer følgelig situasjonen til HI. Det kan virke som at broen på STS "forventer" at HI skal dreie styrbord.. og når STS avviker fra opprinnelig kurs - vel, da forsvinner marginene ganske så kjapt for HI. STS har sort skrog og mye belysning som blir forstyrret av bakgrunnsbelysning fra land. HI benekter på VHF at de dreier styrbord, eller har til intensjon å dreie styrbord så det er da merkelig at denne manøveren blir gjort av STS i lys av benektelsen fra HI. Regel 8 i sjøveisreglene sier " Enhver manøver for å unngå sammenstøt skal utføres i samsvar med reglene i denne del, og skal, såfremt omstendighetene tillater det, være markert, utføres i god tid og i samsvar med godt sjømannskap." Det skal bli interessant å følge denne saken videre når alle omstendighetene er etterforsket. Så kan vi prise oss lykkelig at det ikke gikk liv og dernest verdier, som ikke er opprettelig. Sjøforsvaret har i fremdeles min fulle tillit. God seilas videre til alle i marinen.

Lenke til kommentar

Sånn omtrent?

 

attachicon.gifSOLA_TS-at-night.jpgSola TS

 

tanker.jpg?chk=915C83

Sola TS

 

 

 

_normal_1512464792.jpg

Søsterskipet Oslo TS

Dette er jo ikke en belysning man normalt anvender under seilas. Man reduserer belysning til navigasjonslanterner og forøvrig et minimum. Ved avgang kan det være lys på bakken ved sikring av anker/trosser osv, på poopen for sikring av trosser, og ved gangvei/losleider dersom losen går fra borde.

Lenke til kommentar

Er Sola TS så "uskyldig" i dette havariet? En kan mene mye om Helge Ingstad (HI) siste sekunder som et seilende fartøy, men det skrives og debatteres ikke spesielt mye om manøveren Sola TS gjør til styrbord rett før sammenstøtet slik det fremkommer fra VG sin AIS og radarplott sammen med radiotranskripsjon. En slik manøversom STS gjør forverrer følgelig situasjonen til HI. Det kan virke som at broen på STS "forventer" at HI skal dreie styrbord.. og når STS avviker fra opprinnelig kurs - vel, da forsvinner marginene ganske så kjapt for HI. STS har sort skrog og mye belysning som blir forstyrret av bakgrunnsbelysning fra land. HI benekter på VHF at de dreier styrbord, eller har til intensjon å dreie styrbord så det er da merkelig at denne manøveren blir gjort av STS i lys av benektelsen fra HI. Regel 8 i sjøveisreglene sier " Enhver manøver for å unngå sammenstøt skal utføres i samsvar med reglene i denne del, og skal, såfremt omstendighetene tillater det, være markert, utføres i god tid og i samsvar med godt sjømannskap." Det skal bli interessant å følge denne saken videre når alle omstendighetene er etterforsket. Så kan vi prise oss lykkelig at det ikke gikk liv og dernest verdier, som ikke er opprettelig. Sjøforsvaret har i fremdeles min fulle tillit. God seilas videre til alle i marinen.

Når regelverket sier "vikeplikt for ethvert kryssende fartøy som kommer fra styrbord side" så får Helge Ingstad er forklaringproblem, men har sola/slepebåten vist feil lanterneføring eller at Helge Ingstad hadde seil i konvoi kunne de nok hatt sitt på det tørre :)

 

Regel 18. Ansvar mellom fartøy

Unntatt hvor regel 9, 10 og 13 krever noe annet:

(a) skal et maskindrevet fartøy underveis holde av veien for: (i) et fartøy som ikke er under kommando, (ii) et fartøy som har begrenset evne til å manøvrere, (iii) et fartøy som holder på med å fiske, (iv) et seilfartøy,

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Er Sola TS så "uskyldig" i dette havariet? En kan mene mye om Helge Ingstad (HI) siste sekunder som et seilende fartøy, men det skrives og debatteres ikke spesielt mye om manøveren Sola TS gjør til styrbord rett før sammenstøtet slik det fremkommer fra VG sin AIS og radarplott sammen med radiotranskripsjon. En slik manøversom STS gjør forverrer følgelig situasjonen til HI. Det kan virke som at broen på STS "forventer" at HI skal dreie styrbord.. og når STS avviker fra opprinnelig kurs - vel, da forsvinner marginene ganske så kjapt for HI. STS har sort skrog og mye belysning som blir forstyrret av bakgrunnsbelysning fra land. HI benekter på VHF at de dreier styrbord, eller har til intensjon å dreie styrbord så det er da merkelig at denne manøveren blir gjort av STS i lys av benektelsen fra HI. Regel 8 i sjøveisreglene sier " Enhver manøver for å unngå sammenstøt skal utføres i samsvar med reglene i denne del, og skal, såfremt omstendighetene tillater det, være markert, utføres i god tid og i samsvar med godt sjømannskap." Det skal bli interessant å følge denne saken videre når alle omstendighetene er etterforsket. Så kan vi prise oss lykkelig at det ikke gikk liv og dernest verdier, som ikke er opprettelig. Sjøforsvaret har i fremdeles min fulle tillit. God seilas videre til alle i marinen.

Det skal endel til før en velger å gå babord når man har et fartøy på babord side sånn omtrent nøyaktig på kollisjonskurs.......

Det skal også endel til før en velger å gå babord for å krysse rett forenom baugen på et fartøy man har vikeplikt for.....

 

....men en bør nok avvente sjøforklaringen før ansvar fordeles.

Lenke til kommentar

Er Sola TS så "uskyldig" i dette havariet? En kan mene mye om Helge Ingstad (HI) siste sekunder som et seilende fartøy, men det skrives og debatteres ikke spesielt mye om manøveren Sola TS gjør til styrbord rett før sammenstøtet slik det fremkommer fra VG sin AIS og radarplott sammen med radiotranskripsjon. En slik manøversom STS gjør forverrer følgelig situasjonen til HI. Det kan virke som at broen på STS "forventer" at HI skal dreie styrbord.. og når STS avviker fra opprinnelig kurs - vel, da forsvinner marginene ganske så kjapt for HI. STS har sort skrog og mye belysning som blir forstyrret av bakgrunnsbelysning fra land. HI benekter på VHF at de dreier styrbord, eller har til intensjon å dreie styrbord så det er da merkelig at denne manøveren blir gjort av STS i lys av benektelsen fra HI. Regel 8 i sjøveisreglene sier " Enhver manøver for å unngå sammenstøt skal utføres i samsvar med reglene i denne del, og skal, såfremt omstendighetene tillater det, være markert, utføres i god tid og i samsvar med godt sjømannskap." Det skal bli interessant å følge denne saken videre når alle omstendighetene er etterforsket. Så kan vi prise oss lykkelig at det ikke gikk liv og dernest verdier, som ikke er opprettelig. Sjøforsvaret har i fremdeles min fulle tillit. God seilas videre til alle i marinen.

 

Jeg regner nesten med at kapteinen på Sola TS er utrolig utholdende på det å holde kursen sin i det lengste, men når han ikke får ordentlig respons respekt i den kapasitet han er i et langsomt manøvrerbart og tungt skip - i fra KNM Helge Ingstad, så vil jeg si det er i menneskets natur å opptre med et forsøk på å komme unna ulykke. Sola TS har gitt til kjenne at de er på kollisjonskurs, at KNM Helge Ingstad oppfordres til å foreta en styrbord manøver da det er den riktige veien å styre. Spesiellt om begge fartøy gjør den manøveren så burde de gå klar hverandre. KNM Helge Ingstad burde forstå ut i fra radarsignatur av alle skip i skipsleden at det er vanskelig for Sola TS å bare ta en styrbordmanøver i og med at den har flere skip som seiler nært på styrbord side utenfor seg.

 

1*LxxyrYTTqE3InHGlEzlGXw.png

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...