Gå til innhold

Nettavis: Fregatten fikk flere advarsler – svarte at de hadde kontroll


Anbefalte innlegg

 

På bildet som står i Aftenposten som er tatt bakfra fregatten så ser du helt tydelig de 2 kupplene på hver side av den store kassen. De 2 kupplene er navigasjons-radarer akkurat som på andre skip,spesielt passasjerskip har slike. De er ett kvantesprang i å gi ett klart radarbilde i forhold til de gamle snurre-radarer. Hva som er inni den store kassen er nok i høyeste grad hemmelighetstemplet,men det er nok sofistikert elektronikk kan man ta høyde for. Så ja,de 2 kupplene på hver side av kassen oppe på KNM Helge Ingstad er siste skrik i navigasjons-radarer!

De to radardomene er ikke for navigasjon utifra min kunnskap, sannsynligvis til våpenplattformer.

 

Flere grunner for at de sannsynligvis ikke er til navigasjon, ikke fri 360⁰ synsvinkel, refleksjoner fra skrog/flare, forstyrre annet elektronikk grunnet plassering og kanskje strålingsfare.

 

Men jeg kan ha helt feil, så har du noe mer informasjon og hvilken type navigasjonsradarer det er siden det er interessant for meg å få kunnskap om dette.

 

Edit: radome er ikke benevnelse for radar, det er navnet på kuppelen.

Tja hvem vet..det kan vel være en radar som er multifunksjonell både til våpen og navigasjon. En radar er det uansett. Bare se på bilde av Superspeed 2,så ser du samme 2 kupplene ca midtskips..og så vidt jeg har sett på mine turer med Superspeed,så er det en vanlig bilferge som kun trenger navigasjon og wifi..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det tror jeg kommer av seg selv etterhvert som strømmen blir merkbart dyrere, da vil/må folk begynne og minske på forbruket.

Strøm til utelys er en ubetydelig del av det totale strømforbruket til de aller fleste private og bedrifter*. Derfor legges det heller ikke innsats i å energieffektivisere noe særlig der. I Norge er det monteringskostnaden som dominerer livssyklus-kostnaden til utelys. Norsk arbeidskraft er dyr. Materiellet er billigere og strømkostnaden (med LED) over levetida ennå lavere. Derfor må det komme et påbud for nye installasjoner. Smart lysstyring koster relativt lite når det installeres når anlegget bygges og når leverandørene har det som standardløsning.**

 

* Unntaket er veilys, der det har vært storstilt utskiftning fra HPS til LED og i tida framover stadig mer utskiftning fra konstant på til smarte lysstyringssystemer a la dette.

 

** Jeg skulle finne pris på et uisolert ettlags-vindu til garasjen, men det gikk så lite av sånne, at det faktisk var en spesialordre som var dyrere enn et vanlig trelags isolert vindu. Unødvendig å si hva jeg valgte. :) Poenget er at det samme kommer til å skje med smart lysstyring om det påbys.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tja hvem vet..det kan vel være en radar som er multifunksjonell både til våpen og navigasjon. En radar er det uansett. Bare se på bilde av Superspeed 2,så ser du samme 2 kupplene ca midtskips..og så vidt jeg har sett på mine turer med Superspeed,så er det en vanlig bilferge som kun trenger navigasjon og wifi..

Er ikke helt enig med deg der.

Superspeed 2 har 2 radarer i masten over styrhuset og 1 radar akter ved lasterampen og 1 radar fremfor rett under styrhuset, totalt 4 åpne radarer-antenner.

 

2 av radomene er Telenor sine internett-satellittantenner og den siste er nok for satellitt-TV.

Endret av Nautica
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Strøm til utelys er en ubetydelig del av det totale strømforbruket til de aller fleste private og bedrifter*. Derfor legges det heller ikke innsats i å energieffektivisere noe særlig der. I Norge er det monteringskostnaden som dominerer livssyklus-kostnaden til utelys. Norsk arbeidskraft er dyr. Materiellet er billigere og strømkostnaden over levetida ennå lavere. Derfor må det komme et påbud for nye installasjoner. Smart lysstyring koster relativt lite når det installeres når anlegget bygges og når leverandørene har det som standardløsning.**

 

* Unntaket er veilys, der det har vært storstilt utskiftning fra HPS til LED og i tida framover stadig mer utskiftning fra konstant på til smarte lysstyringssystemer a la dette.

 

** Jeg skulle finne pris på et uisolert ettlags-vindu til garasjen, men det gikk så lite av sånne, at det faktisk var en spesialordre som var dyrere enn et vanlig trelags isolert vindu. Unødvendig å si hva jeg valgte. :) Poenget er at det samme kommer til å skje med smart lysstyring om det påbys.

Folk tenker ikke på hvor mye strøm en pære bruker, de skal bare spare :)

 

Blir litt som at en bestiller hamburger med ekstra ost, dressing og lettbrus for de tror det forsvarer måltidet.

Lenke til kommentar

 

Tja hvem vet..det kan vel være en radar som er multifunksjonell både til våpen og navigasjon. En radar er det uansett. Bare se på bilde av Superspeed 2,så ser du samme 2 kupplene ca midtskips..og så vidt jeg har sett på mine turer med Superspeed,så er det en vanlig bilferge som kun trenger navigasjon og wifi..

Er ikke helt enig med deg der.

Superspeed 2 har 2 radarer i masten over styrhuset og 1 radar akter ved lasterampen og 1 radar fremfor rett under styrhuset, totalt 4 åpne radarer-antenner.

 

2 av radomene er Telenor sine internett-satellittantenner og den siste er nok for satellitt-TV.

Du har rett. En radar kan likevel se akkurat ut som en radome,ikke ulikt den nokså oppblåste Vardøradaren som har kraft nok til å se en tennisball over Milano i Italia.. Uansett er det nok sofistikert elektronikk inni kupplene på Helge Ingstad og neppe noe som er kjøpt på Biltema..

Lenke til kommentar

En radar som brukes til navigasjon må ha åpent synsfelt 360 grader horisontalt og minimum 14 grader vertikalt rundt hele båten og se objekter på vann fra en 1/4 nautisk mil fra båten ? hvis jeg ikke husker helt feil, klarer man ikke det med 2 radarer "minimum pålagt på yrkesfartøy" så monterer man flere radarer.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

" Ingen krigsfartøy i verden har AIS på hele tiden, man gjør ikke det. Det er aktiviteten om bord som avgjør, sier pressetalskvinne Torill Herland i Sjøforsvaret til avisen."

 

Skulle ikke tro "aktiviteten ombord" hadde noen som helst betydning for om AIS skal være på eller av???.. AIS er et system som viser omverden hvor du befinner deg. Så jeg vil heller si at "aktiviteten rundt skipet" er det som avgjør om AIS er på eller av.....

Lenke til kommentar

Vanskelig å ikke dra fram en sammenligning med Francesco Schettino, kjent for sin rolle som kaptein på Costa Concordia. Tipper han (Fregatt-kapteiten) heller ikke er så høy i hatten nå lengre.

Det er jo mange unge kvinner i den norske marinen nå for tiden, kanskje kaptainen, som jeg antar er mannelig, følte for å imponere ved å vise hvor nært man kan navigere og manøvrere andre skip, uten at det går galt? (men så gikk det jo galt allikevel)

Endret av FrihetensRegn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

" Ingen krigsfartøy i verden har AIS på hele tiden, man gjør ikke det. Det er aktiviteten om bord som avgjør, sier pressetalskvinne Torill Herland i Sjøforsvaret til avisen."

 

Skulle ikke tro "aktiviteten ombord" hadde noen som helst betydning for om AIS skal være på eller av???.. AIS er et system som viser omverden hvor du befinner deg. Så jeg vil heller si at "aktiviteten rundt skipet" er det som avgjør om AIS er på eller av.....

 

 

Jeg tror vel hun hinter til at krigsfartøy av og til ikke ønsker å bli sett av andre. Åpenbart uforsvarlig i tett trafikkerte farvann, så da burde de i så fall ha en god grunn.

 

Så er et annet spørsmål om man kan slå av utgående AIS-meldinger og fortsatt motta andres. Ikke noe jeg har greie på.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Så er et annet spørsmål om man kan slå av utgående AIS-meldinger og fortsatt motta andres. Ikke noe jeg har greie på.

 

Geir :)

Jepp, gjøres med og slå av senderenheten og ofte så har man flere AIS-mottakere ombord til kartplotter, vhf, radar, etc. og disse systemene kan overlappes/samkjøres.

Det hender fiskefartøyer slår av transponderen hvis de kommer på feil side av fiskerigrensen sånn i vanvare når trålposene er ute så oppnevnte fiskeoppsyn ikke ser det.

Lenke til kommentar

Radioteateret sender; Helge Ingstad and the cocky ones.....

 

Gutta..ooog jentene på brua har nok trodd de hadde full kontroll. Konge på havet i et av Norges mest avanserte skip. Deres sofistikerte radar og navigasjonssystem har gjort nattseilas om til en enkel affære. De har sett alt av skip omkring seg like klart som i dagslys. Øyer og skjær likeså. Sikkert sonarbilde av bunn flere hundre meter framover.

Foran dem et stort tankskip. Null problem. Tankskipet går nært land, men forbifart på styrbord side, mellom land og tankbåt skal være null problem. Det er nesten en fornærmelse når Kystverkets sjøtrafikksentral Fedje VTS forteller fregatten at de er på kollisjonskurs med tankskipet Sola....full kontroll....

Men så idet de skal passere tankskipet - kollisjonsalarmen går....radarrefleksen av et ukjent skip kommer tilsyne på siden av tankskipet. Akkurat der Ingstad har plottet sin seilas. Full panikk på brua..Hvor F... kom den fra`....(det er taubåten som har vært i radarskyggen til Sola som titter fram..). Fregatten holder god fart. Det er ikke tilstrekkelig åpent hav til å ta en nødmanøver mot land for å unngå det ukjente skipet... Så kapteinen roper....fullt ror babord - full fart på maskinen....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et av de bedre forslagene jeg har sett. Lysforurensing er noe herk. Med et påbud, handlingskampanjer og kanskje andre tiltak kan dette ha noe for seg.

Takk for komplimentet :)

 

Jeg vil bare legge til at lys som stråler ut i det fjerne sjelden har noen hensikt. En rundstrålende lampe på en husvegg lyser opp lite av bakken men plager "alle" rundt med blending og lysforurensing. Utendørs lys bør skjermes og rettes dit det skal brukes. F.eks mot bakken i en oppkjørsel eller vei.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo mange unge kvinner i den norske marinen nå for tiden, kanskje kaptainen, som jeg antar er mannelig, følte for å imponere ved å vise hvor nært man kan navigere og manøvrere andre skip, uten at det går galt? (men så gikk det jo galt allikevel)

 

giphy.gif

 

Get a load of this! [Grabs joystick]

 

Nåja, jeg tror og håper de er kommet forbi det stadiet i marinen.

Lenke til kommentar

Så tankskipet lå for nær land, men krevde at krigsskipet skulle svinge for å komme forbi mellom dem og land?

Tankskipet var på vei ut i fra land. Helge Ingstad burde satt ned farten i stedet for å akselerere opp til 17 knop. Dessuten var det skip på utsiden av tankeren. Hadde tankskipet styrt babord ville den ha laget en miljøkatastrofe av de skjeldne.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jammen godt at "Helge Ingstad" ikke perforerte tankbåten Sola og laget Norges største oljekatastrofe med tilgrisa strender fra Bergen til Nordland....: "Helge Ingstad selv ble utropt til Ridder av vasaordenen... det passer jo godt......" (den båten sank også)

Tror ikke Ingstad (actual) i dag ville vært stolt av befalet på båten som fikk æren av å bære hans navn.....

 

Ingstad mottok statsstipend fra 1970. Han engasjerte seg sterkt i naturvernsaken, og var blant de mest profilerte deltakerne i lenkegjengen ved Stilla i Alta i 1981. Han var også en meget aktiv motstander mot EU (den gang EEC) under avstemningsstriden i 1972.

 

Ingstad ble utnevnt til ridder av 1.klasse av St. Olavs Orden i 1965, kommandør av samme i 1970, og fikk storkorset av samme i 1991. Han var også ridder av Vasaordenen. Han var æresdoktor ved universitetene i Oslo og Bergen, Memorial University i St.Johns, Newfoundland, St.Olaf College i Minnesota og en rekke andre universiteter i Nord-Amerika. I 1965 ble han tildelt Fridtjof Nansen-medaljen fra Universitetet i Oslo og The Franklin L. Burr Award fra The National Geographic Society, i 1991 The Patron Medal fra Royal Geographic Society, og en rekke andre utmerkelser. Han var også æresmedlem av Det Norske Videnskaps-Akademi, Det norske Geografiske Selskap og av Explorer’s Club i New York.

 

I Alaska har Ingstad fått det 1461 meter høye fjellet Ingstad Mountain i Brooks-kjeden oppkalt etter seg. Navnet ble foreslått av representanter for Nunamiut-stammen i takknemlighet overfor det nordmannen hadde gjort. Det ble offisielt godkjent av US Board on Geographic Names 17. april 2006. I Canada har Ingstad fått elven Ingstad Creek, som renner inn i Snowdrift River, oppkalt etter seg. Asteroiden 8993 Ingstad er også oppkalt etter ham. I 2009 ble også KNM «Helge Ingstad» satt i tjeneste i Sjøforsvaret.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...