Gå til innhold

Nettavis: Fregatten fikk flere advarsler – svarte at de hadde kontroll


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vi har ikke fem fregatter. Forsvaret greier maks greier å holde 2 eller 3 operative. Ikke er det mannskaper til 5 uansett. Det grunnstøtte skipet kan flytte sine uskadet operative innstsallasjoner til ett av de reserve fregattene, som omtales som «verdens dyrere delelager...

Det er visst uendelige mengder penger til militære styrker...

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Vi har ikke fem fregatter. Forsvaret greier maks greier å holde 2 eller 3 operative. Ikke er det mannskaper til 5 uansett. Det grunnstøtte skipet kan flytte sine uskadet operative innstsallasjoner til ett av de reserve fregattene, som omtales som «verdens dyrere delelager...

 

Det er 4 operative fregatter, den femte følger vedlikeholdsplan på 2 år. Det er ikke ofte alle de operative er ute å seiler samtidig, men de er operativ. Etter nyttår er det skifte på vedlikeholsbåten, men det ser ut som at Ingstad kommer først i køen...

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Om det er tilfelle er det ikke første gang et lands marine påstår de har full kontroll.

 

Og en sketsj som er basert på hendelsen :)

 

 

Den virkelige hendelsen du lenker til var morsom nok.

Og helt utrolig stupid, og arrogant. - Som gårsdagens hendelse også ser ut til å være.

 

Virkeligheten overgår teateret /revyscenen noen ganger.

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så lenge det ikke gikk liv så var dette en nødvendig hendelse. Lærebøkene vil nok bli skrevet om nå på feltet navigasjon og sikkerhet,spesielt hos Forsvaret. Hva hvis dette hadde skjedd med et stort cruice skip lengre ut hvor fregatten hadde truffet ett cruice skip midtskips midt på natta hvor flere tusen mennesker ligger å sover. Både cruice skipet og fregatten kunne gått rett til bunns på minutter og vi hadde hatt verdens største skipskatastrofe i norsk farvann.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Så lenge det ikke gikk liv så var dette en nødvendig hendelse. Lærebøkene vil nok bli skrevet om nå på feltet navigasjon og sikkerhet,spesielt hos Forsvaret. Hva hvis dette hadde skjedd med et stort cruice skip lengre ut hvor fregatten hadde truffet ett cruice skip midtskips midt på natta hvor flere tusen mennesker ligger å sover. Både cruice skipet og fregatten kunne gått rett til bunns på minutter og vi hadde hatt verdens største skipskatastrofe i norsk farvann.

 

Jeg trodde ( håpet ) de hadde  gode lærebøker allerede.

- Siden de får leke med  våre milliard-leketøy.

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Tja   - er vel ikke annet å si enn :    Elendig vakthold ( "Vi har kontroll".... !!!)   på  norsk fregatt, elendig sjømannskap, uten overholdelse  av vikeplikt for tanker fra  styrbord.  Seiler uten AIS sender påslått, i fartøy som  er radarmaskert. Ignorerer advarsler  via  VHF oppkald fra tankbåt og fra land.......  Her har den norske marinen virkelig  gjort seg bemerket   - og fått redusert  antallet av  ny fregatter som er operative   fra vel    2  til 1. Så er det  jo greit at det nå er reservedeler  å  ta fra skrot -fregatten 

Det er rene flaks at  dette var en solid tankbåt  og  ikke norsk marine påseiling og senkning av et cruise skip  med flere tusind ombord. Likevel kunne dette kanskje ha blitt en ny Exxon Valdez  miljøkatastrofe med enormt oljespill fra tankeren.
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Cruiseskip er riktignok smidigere enn fullastede oljetankere all den tid de er utstyrt med dieselelektrisk drift, azimuththrustere, baugthrustere og det ene og det andre, så hadde det vært Queen Mary som kom er det mulig at det hadde gått mye bedre.

Jeg lurer på hvor våkne de var på broa da dette skjedde, når de kommer rett fra en måned med øvelse. Stilles det noen krav til at man må være ved bevissthet for å styre skipet?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Var det rekrutten som var på broa denne natten???

Problemet er at det er flere på brua i et hierarki, så alle beslutninger går fra kaptein og nedover i kjeden. Er ikke kapteinen på brua må h*n kontaktes før en eventuell uannonsert kursendring/hendelse, spesielt hvis første/andrestyrmann er en ubesluttsom type forsvinner sekundene fort avgårde og det finnes nok en viss arroganse innblandet også hvis de ignorerte forespørslene fra tanker/kontrollsentralen.

 

Edit:

 

Sjøforsvarets ledelse fortalte på pressekonferansen torsdag at det normalt befinner seg fem personer på brua på de norske fregattene: Vaktsjef, vaktsjef-assistent, rormann og to utkikkere. Men Sjøforsvaret ville ikke si noe om det også var bemanningen da ulykken skjedde klokken 04.03 natt til torsdag.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er at det er flere på brua i et hierarki, så alle beslutninger går fra kaptein og nedover i kjeden. Er ikke kapteinen på brua må h*n kontaktes før en eventuell uannonsert kursendring/hendelse, spesielt hvis første/andrestyrmann er en ubesluttsom type forsvinner sekundene fort avgårde og det finnes nok en viss arroganse innblandet også hvis de ignorerte forespørslene fra tanker/kontrollsentralen.

 

Edit:

Joda, asolutt klar over det. Var vell mer ment som en spøk, hvor galt kan det gå liksom.

 

Er vell flere historier som skal ut, men så langt virker det til å være en gigantisk katastrofe fra mannskapet sin side.

Lenke til kommentar

Det er absurd hvis hierarkiet på brua lammer enkeltindivid fra å ta selvstendige beslutninger hvis dette er nødvendig.?? Litt frustrerende for rormann å stå med "rattet" (joysticken??) i handa og se egen fregatt fosse mot et tankskip, mens han venter på en beslutningsdyktig person skal gi ham ordre om å svinge unna.... I en slik situasjon tror jeg at jeg ville vurdert "ordrenekt" og foretatt en selvstendig unnvikende manøver og heller tatt straffen etterpå for "brudd på prosedyre".....

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...