NTB - digi Skrevet 9. november 2018 Del Skrevet 9. november 2018 Nettavis: Fregatten fikk flere advarsler – svarte at de hadde kontroll Lenke til kommentar
Populært innlegg Nautica Skrevet 9. november 2018 Populært innlegg Del Skrevet 9. november 2018 (endret) Om det er tilfelle er det ikke første gang et lands marine påstår de har full kontroll. Og en sketsj som er basert på hendelsen Endret 9. november 2018 av Nautica 22 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. november 2018 Del Skrevet 9. november 2018 (endret) Vanskelig å ikke dra fram en sammenligning med Francesco Schettino, kjent for sin rolle som kaptein på Costa Concordia. Tipper han (Fregatt-kapteiten) heller ikke er så høy i hatten nå lengre. Endret 9. november 2018 av Simen1 8 Lenke til kommentar
Populært innlegg N8591NB4 Skrevet 9. november 2018 Populært innlegg Del Skrevet 9. november 2018 Vi har ikke fem fregatter. Forsvaret greier maks greier å holde 2 eller 3 operative. Ikke er det mannskaper til 5 uansett. Det grunnstøtte skipet kan flytte sine uskadet operative innstsallasjoner til ett av de reserve fregattene, som omtales som «verdens dyrere delelager... 13 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 9. november 2018 Del Skrevet 9. november 2018 Vi har ikke fem fregatter. Forsvaret greier maks greier å holde 2 eller 3 operative. Ikke er det mannskaper til 5 uansett. Det grunnstøtte skipet kan flytte sine uskadet operative innstsallasjoner til ett av de reserve fregattene, som omtales som «verdens dyrere delelager... Det er visst uendelige mengder penger til militære styrker... 5 Lenke til kommentar
mathiash98 Skrevet 9. november 2018 Del Skrevet 9. november 2018 Vi har ikke fem fregatter. Forsvaret greier maks greier å holde 2 eller 3 operative. Ikke er det mannskaper til 5 uansett. Det grunnstøtte skipet kan flytte sine uskadet operative innstsallasjoner til ett av de reserve fregattene, som omtales som «verdens dyrere delelager... Det er 4 operative fregatter, den femte følger vedlikeholdsplan på 2 år. Det er ikke ofte alle de operative er ute å seiler samtidig, men de er operativ. Etter nyttår er det skifte på vedlikeholsbåten, men det ser ut som at Ingstad kommer først i køen... 4 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 9. november 2018 Del Skrevet 9. november 2018 (endret) Om det er tilfelle er det ikke første gang et lands marine påstår de har full kontroll. Og en sketsj som er basert på hendelsen Den virkelige hendelsen du lenker til var morsom nok. Og helt utrolig stupid, og arrogant. - Som gårsdagens hendelse også ser ut til å være. Virkeligheten overgår teateret /revyscenen noen ganger. Endret 9. november 2018 av Fri diskusjon og kunnskap 1 Lenke til kommentar
ACYBN18O Skrevet 9. november 2018 Del Skrevet 9. november 2018 Så lenge det ikke gikk liv så var dette en nødvendig hendelse. Lærebøkene vil nok bli skrevet om nå på feltet navigasjon og sikkerhet,spesielt hos Forsvaret. Hva hvis dette hadde skjedd med et stort cruice skip lengre ut hvor fregatten hadde truffet ett cruice skip midtskips midt på natta hvor flere tusen mennesker ligger å sover. Både cruice skipet og fregatten kunne gått rett til bunns på minutter og vi hadde hatt verdens største skipskatastrofe i norsk farvann. 4 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 9. november 2018 Del Skrevet 9. november 2018 (endret) Så lenge det ikke gikk liv så var dette en nødvendig hendelse. Lærebøkene vil nok bli skrevet om nå på feltet navigasjon og sikkerhet,spesielt hos Forsvaret. Hva hvis dette hadde skjedd med et stort cruice skip lengre ut hvor fregatten hadde truffet ett cruice skip midtskips midt på natta hvor flere tusen mennesker ligger å sover. Både cruice skipet og fregatten kunne gått rett til bunns på minutter og vi hadde hatt verdens største skipskatastrofe i norsk farvann. Jeg trodde ( håpet ) de hadde gode lærebøker allerede. - Siden de får leke med våre milliard-leketøy. Endret 9. november 2018 av Fri diskusjon og kunnskap 4 Lenke til kommentar
Populært innlegg Han Far Skrevet 9. november 2018 Populært innlegg Del Skrevet 9. november 2018 På tide å utvide pensum på sjøkrigsskolen? 12 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 9. november 2018 Del Skrevet 9. november 2018 I min ungdom pleide vi å si at man ikke skal yppe med trikken, den er mye større enn deg, og kan verken stoppe eller svinge unna. Tankskipet er trikken her, og fregatten yppet seg øyensynlig. Vi får se når mer info kommer fram. Geir 8 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 9. november 2018 Del Skrevet 9. november 2018 Den virkelige hendelsen du lenker til var morsom nok. Og helt utrolig stupid, og arrogant. - Som gårsdagens hendelse også ser ut til å være. Virkeligheten overgår teateret /revyscenen noen ganger. Det er en vandrehistorie... 8 Lenke til kommentar
-=Petter=- Skrevet 9. november 2018 Del Skrevet 9. november 2018 Godt det var en øvelse da. Ser jo tross alt ut til at det trengs :-P 4 Lenke til kommentar
Navigare Skrevet 9. november 2018 Del Skrevet 9. november 2018 Tja - er vel ikke annet å si enn : Elendig vakthold ( "Vi har kontroll".... !!!) på norsk fregatt, elendig sjømannskap, uten overholdelse av vikeplikt for tanker fra styrbord. Seiler uten AIS sender påslått, i fartøy som er radarmaskert. Ignorerer advarsler via VHF oppkald fra tankbåt og fra land....... Her har den norske marinen virkelig gjort seg bemerket - og fått redusert antallet av ny fregatter som er operative fra vel 2 til 1. Så er det jo greit at det nå er reservedeler å ta fra skrot -fregatten Det er rene flaks at dette var en solid tankbåt og ikke norsk marine påseiling og senkning av et cruise skip med flere tusind ombord. Likevel kunne dette kanskje ha blitt en ny Exxon Valdez miljøkatastrofe med enormt oljespill fra tankeren. 8 Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 9. november 2018 Del Skrevet 9. november 2018 Cruiseskip er riktignok smidigere enn fullastede oljetankere all den tid de er utstyrt med dieselelektrisk drift, azimuththrustere, baugthrustere og det ene og det andre, så hadde det vært Queen Mary som kom er det mulig at det hadde gått mye bedre. Jeg lurer på hvor våkne de var på broa da dette skjedde, når de kommer rett fra en måned med øvelse. Stilles det noen krav til at man må være ved bevissthet for å styre skipet? 3 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 9. november 2018 Del Skrevet 9. november 2018 Var det rekrutten som var på broa denne natten??? 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 9. november 2018 Del Skrevet 9. november 2018 (endret) Var det rekrutten som var på broa denne natten??? Problemet er at det er flere på brua i et hierarki, så alle beslutninger går fra kaptein og nedover i kjeden. Er ikke kapteinen på brua må h*n kontaktes før en eventuell uannonsert kursendring/hendelse, spesielt hvis første/andrestyrmann er en ubesluttsom type forsvinner sekundene fort avgårde og det finnes nok en viss arroganse innblandet også hvis de ignorerte forespørslene fra tanker/kontrollsentralen. Edit: Sjøforsvarets ledelse fortalte på pressekonferansen torsdag at det normalt befinner seg fem personer på brua på de norske fregattene: Vaktsjef, vaktsjef-assistent, rormann og to utkikkere. Men Sjøforsvaret ville ikke si noe om det også var bemanningen da ulykken skjedde klokken 04.03 natt til torsdag. Endret 9. november 2018 av Nautica 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 9. november 2018 Del Skrevet 9. november 2018 Problemet er at det er flere på brua i et hierarki, så alle beslutninger går fra kaptein og nedover i kjeden. Er ikke kapteinen på brua må h*n kontaktes før en eventuell uannonsert kursendring/hendelse, spesielt hvis første/andrestyrmann er en ubesluttsom type forsvinner sekundene fort avgårde og det finnes nok en viss arroganse innblandet også hvis de ignorerte forespørslene fra tanker/kontrollsentralen. Edit: Joda, asolutt klar over det. Var vell mer ment som en spøk, hvor galt kan det gå liksom. Er vell flere historier som skal ut, men så langt virker det til å være en gigantisk katastrofe fra mannskapet sin side. Lenke til kommentar
CXSUB4BA Skrevet 9. november 2018 Del Skrevet 9. november 2018 Det er absurd hvis hierarkiet på brua lammer enkeltindivid fra å ta selvstendige beslutninger hvis dette er nødvendig.?? Litt frustrerende for rormann å stå med "rattet" (joysticken??) i handa og se egen fregatt fosse mot et tankskip, mens han venter på en beslutningsdyktig person skal gi ham ordre om å svinge unna.... I en slik situasjon tror jeg at jeg ville vurdert "ordrenekt" og foretatt en selvstendig unnvikende manøver og heller tatt straffen etterpå for "brudd på prosedyre"..... 5 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå