Chrizz@ Skrevet 8. november 2018 Del Skrevet 8. november 2018 Hei, har nettopp kommet opp i en diskusjon med samboeren min som ble noe amper. Hun fikk for seg at hun skulle pusse opp gang og loftstue når hun hadde ferie i en ukes tid. Dette fikk eg vite tre dager før det var påtenkt å begynne. Ble litt paff når eg hørte at hun skulle gjøre det ettersom vi ikke hadde diskutert det. Ettersom vi eier hus sammen så føler jeg at det hadde vært på sin plass og faktisk diskutert en så omfattende oppussing. Både økonomisk og hvordan det skal gjøres. Er dette for mye å be om ? Eg tok jo opp dette med at jeg ikke syntes det var greit at noe slik skulle påbegynnes uten å bli enig om fremgangsmåte og plan. Dette tok jo hun såklart veldig til seg og mente det var frekt at jeg skulle blande meg inn i hennes planer og hun ga utrykk for at hun følte eg ikke stolte på hennes ferdigheter. Sant skal sies at verken meg eller hun har dyp erfaring i det som skal gjøres. Er jeg urimelig når jeg vil vite/ ha noe å si på hva som skal gjøres med våre eiendeler, våre penger ? Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 9. november 2018 Del Skrevet 9. november 2018 Nei, du er ikke urimelig. For meg er ethvert forhold bygget på tillit. Man må klare å diskutere noe rasjonelt. Hvis ho hadde hatt en rasjonell tilnærmelse, bedt om en prat, gått igjennom finansene litt på forhånd, så hadde du sikkert vært mer villig til å gå med på det også. Sett det som et positivt initiativ. "Hennes planer" ... jøye meg, dere eier jo huset -sammen-! Når noen plutselig skyter noe sånt ut i et forhold, da hadde jeg følt det som et tillitsbrudd. Jeg vet ikke hva det beste er å gjøre nå. Hvordan har du inntrykk av at tillitsforholdet mellom dere har vært så langt? Har det vært mange slike "på grensen" utbrudd før? Eller er dette første gangen? Har du sagt det du skriver, at hverken ho eller du har særlig innsikt eller erfaring med bygg og oppussing? Hvis det var meg, så hadde jeg i det minste spurt om hva som skulle gjøres. Hvis det ikke var for radikalt, og hvis prisen ikke var for høy, så hadde jeg egentlig bare sett det som et positivt initiativ. Det hadde vært litt .. radikalt at det kom opp 3 dager i forveien. Jeg ville sagt at neste gang vil jeg ha beskjed mye tidligere, så man kan få sjekket pris og muligheter tidligere. Ofte tar jo bygg og oppussing mye lenger tid enn man regner med, og er mer jobb enn man regner med. Så kan du også spørre ho om hva ho har tenkt å gjøre hvis det ikke blir som ho hadde tenkt? Har ho tenkt at du skal sette til side all fritiden din og hoppe inn og hjelpe til? Hva ville du gjort om ho plutselig "krevde" det? Hvis ho hadde steilet på alt det her hvis jeg spurte om det, ble pottesur og truet med forholdsslutt og hele pakka, så hadde jeg vurdert min evne til å lese mennesker og tenkt meg om forholdet var bærekraftig, hvor enn vanskelig det måtte ha vært. Hus og hjem er viktig, det er ikke noe man plutselig bestemmer seg for å rive opp og totalforandre over en uke. Nå er det snakk om gang og loftsstue, det kan være lite eller stort. Men det høres ut for meg som mer enn et ukesprosjekt. Hvis ho har stor tro på det, så ville jeg latt ho få prøve hvis dere har cash og hvis du ser et snev av mulighet til at det går. Jeg ville også prøvd å finne tid til å hjelp til hvis jeg kunne. 1 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 9. november 2018 Del Skrevet 9. november 2018 Er hun manisk eller noe? Hvis dere eier huset sammen, må så klart begge være enige om oppussing. Det samme hvis begge skal betale. 3 Lenke til kommentar
Chrizz@ Skrevet 9. november 2018 Forfatter Del Skrevet 9. november 2018 Har tidligere vært en oppussing som vi gjorde sammen, her endte jo det i diskusjoner og småkrangling på gjøremåten. Jeg prøvde og bygge min sak på hvorfor det måtte gjøres på den måten jeg mente med å trekke frem faglige råd eg hadde fått av bekjente. Men at hun hadde mulig feil då var jo et stort nederlag for hun. Som resulterte i at hun ikke ønsket og jobbe videre med meg. Her måtte eg gjøre det ferdig. Var greit for meg, då gjorde eg det på min måte. Ja eg har nevnt at verken meg eller hun er erfaren med det og det er viktig å søke råd hos andre. For vi skal alltid få det til. Men då med innputt fra andre. Det endte også med her at arbeidet ikke skulle gjøres, på grunn av at eg insisterte på at eg skulle bli inkludert i planen. Det var helt uaktuelt. Eg sa også at du må bare begynne, men eg vil vite hvordan du skal gå fram. Når det økonomiske spørsmålet kom opp om finansieringsplan for prosjektet. Så ble ballen lagt dø veldig kjapt. Hun ga då klar beskjed at dette skulle vi ikke diskutere mer og at hun ikke skulle gjøre prosjektet. Ka faen ? Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 9. november 2018 Del Skrevet 9. november 2018 Hun oppfører seg som ett barn samtidig som hun behandler deg som ett. Fascinerende. Hvor gamle er dere? Har dere utelukket sykdom? 4 Lenke til kommentar
Pliscin Skrevet 9. november 2018 Del Skrevet 9. november 2018 Jeg har en samboer, og vi bor i et hus sammen. Dette er toppen av frekkhet. Hvis det bare er hennes prosjekt så spiller det ingen rolle, men når det angår begge, felles økonomi, og hun forventer at du engasjerer og er med på prosjektet så er det urimelig. Men jeg vet av erfaring at stemningen kommer til å bli forferdelig om du ikke blir med og bidrar. Kanskje er dette en plan av henne for å teste deg, et psykisk spill. Hvis ikke så er hun virkelig bortreist, og du bør ta en skikkelig prat med henne. 1 Lenke til kommentar
*NORGE* Skrevet 9. november 2018 Del Skrevet 9. november 2018 (endret) Eier man en eiendom sammen pusser man opp sammen. Hos oss hadde verken ektefellen eller jeg selv gått lengre enn til en boks maling og litt fargeoppfrisiking på listene uten å legge felles planer først. VEDLIKEHOLD blir noe annet, ihht til "stående avtale" oljer jeg ytterdøren og ektefellen stuegulvet uten at den andre konsulteres verken ved innkjøp eller arbeidsstart. Tiden da det var fruen som avgjorde huset og herren som avgjorde bilen og garasjen avgikk ved døden en gang mellom 1975 og 2000 - noe enkelte fruer bare later til å forstå når det gjelder siste punkt. Edit: Siste setning Endret 9. november 2018 av *NORGE* Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 9. november 2018 Del Skrevet 9. november 2018 Hmm, kan hende ho føler seg neglisjert da. Du kan velge å se på det som en enkelthendelse i løpet av livet, og la ho få få denne ene saken. Se hvordan det går. Kanskje det er en terapeutisk greie for ho? Det er jo synd når det blir sånn. Hvor mange tusen får det blitt? Får bare håpe ho ikke går crazy og velger topp-hylle materialer over hele linja. 20 000 for å holde husfreden. Tja, kanskje? Men dette blir også en test fra din side, for å se an reaksjonen hennes over tid. Vil ho være mer medgjørlig neste gang, eller vil det bare forverres? Setter ho pris på å få tillit til det her og øker sin tillit til deg, eller blir ho bare en større heks, en "ond galadriel"? ^^ Lenke til kommentar
Chrizz@ Skrevet 9. november 2018 Forfatter Del Skrevet 9. november 2018 Har tenkt i samme baner at hun tester meg, eg har som sagt stått på mitt og sagt at eg skal være en deltaker i utførelsen av prosjektet. Prosjektet er nå lagt på is inntill videre. Så får vi se om temaet kommer opp igjen. Forhåpentligvis så skjønner hun at hun må kommunisere med meg for å få ting gjort. Åpner hun seg og vi blir enig om ting så skal hun så klart få utfordre seg selv på dette. Kan la hun utføre store deler av prosjektet og. Men det er viktig for meg at jeg blir hørt. Takker for svar av alle. Og om det er flere kvinner som leser innlegget så setter jeg pris på innputt fra dere også. I et mannehode så er det ikke alltid like lett å se en kvinnes side av en sak. Men vi prøver så godt vi kan og skjønne oss på dere ? 2 Lenke til kommentar
Dobbeltabbe Skrevet 9. november 2018 Del Skrevet 9. november 2018 Kan jo komme med et svar fra en kvinne her da. I felles hus ville det aldri falt meg inn å starte et oppussingsprosjekt alene. Det er begges hjem og begge skal trives med fargevalg og interiørstil, dessuten er man to om økonomi og tidsforbruk rundt det. Klart økonomi og tidsforbruk kan skjevfordeles om f.eks. en av partene er mye hjemme, men det er også noe man må faktisk diskutere og bli enige om i forkant. Å pusse opp tar mye tid og man må begge være forberedt på å legge til side andre ting eller at tidsskjemaet rundt jobb, barn osv må tilpasses. Hadde det vært snakk om bare maling kunne jeg fint gjort det alene, men jeg hadde jo selvsagt snakket med samboeren min om det først både for å sjekke når det hadde passet best å gjøre det og f.eks. hvilke fargetoner som ville passet. Jeg kunne fint stått for både innkjøp og utførelse, men vi ville likevel vært to om når, hvordan og i hvilken skala. Større oppussing (typ maling, lister og nytt gulv) er noe helt annet, det er et felles prosjekt og skal planlegges av begge. Det er ditt hjem også, ikke bare hennes. Det er ikke fair å bare bestemme at jeg skal gjøre det her, jeg skal gjøre det nå, og jeg skal gjøre det alene. Det er heller ikke fair å bli sur for at du vil ha noe å si om ditt eget hjem. Et lite eksempel: jeg bryr meg katta om fotball, men eksen har et favorittlag. Til førtiårsdagen hans ga jeg ham en lagskjorte signert av laget jeg fikk innrammet ordentlig, vel vitende om at den skjorta ville havne på prime spot på veggen i stua. Ville jeg valgt å dekorere med en fotballskjorte selv? Ikke i det hele tatt, men jeg visste det ville bety mye for ham. Det var like mye hans hjem som mitt. 3 Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 9. november 2018 Del Skrevet 9. november 2018 Hvor mye er det egentlig snakk om her da? Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 10. november 2018 Del Skrevet 10. november 2018 Er jeg urimelig når jeg vil vite/ ha noe å si på hva som skal gjøres med våre eiendeler, våre penger ? NEI, ABSOLUTT ikke. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 13. november 2018 Del Skrevet 13. november 2018 Utroskap og lite sex er problemer jeg forventer å lese om når det kommer til forhold og krangling. Men dette?! haha nei du altså..Dette er noe av det mest bisarre jeg har hørt om. Når dere i tilegg eier et hus sammen så er dere vell litt oppi åra også? Veldig rar fremgangsmåte fra hennes side. Og absolutt et rødt flagg i mitt hodet Anonymous poster hash: d9f9a...75d Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324 Skrevet 13. november 2018 Del Skrevet 13. november 2018 Tja, skal en legge nytt gulv er det kanskje litt kostbart og mye bal... Men å få opp noe veggpanel er da noe enhver klodrian kan få til. Helt greit og pent veggpanel får en til under hundre kroner kvadratmeteren. Satser på dere ikke har så stor gang da. Det er nå uansett flott å holde på med snekring, og litt oppussing er jo en aldeles flott måte å få seg litt erfaring. Vil anmode om å ta for seg et område av gangen. Fort gjort at fridagene går fortere unna enn forventet og det blir stående noe uferdig. Det er jo selvsagt ikke for mye å be at oppussing skal diskuteres, men det er jaggu flott når ting skjer i stedet for at det blir bare prat. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 5. desember 2018 Del Skrevet 5. desember 2018 Hmm, kan hende ho føler seg neglisjert da. Du kan velge å se på det som en enkelthendelse i løpet av livet, og la ho få få denne ene saken. Se hvordan det går. Kanskje det er en terapeutisk greie for ho? Det er jo synd når det blir sånn. Hvor mange tusen får det blitt? Får bare håpe ho ikke går crazy og velger topp-hylle materialer over hele linja. 20 000 for å holde husfreden. Tja, kanskje? Men dette blir også en test fra din side, for å se an reaksjonen hennes over tid. Vil ho være mer medgjørlig neste gang, eller vil det bare forverres? Setter ho pris på å få tillit til det her og øker sin tillit til deg, eller blir ho bare en større heks, en "ond galadriel"? ^^ Dessverre blir det vel neppe en enkelthendelse, spesielt med tanke på at hun også har vært sånn i forbindelse med oppussing før. Som trådstarter kanskje har tenkt selv, høres hun fryktelig umoden ut da hun kan ta seg så nær av enhver antydning om at noen andre kan vite noe om oppussing som hun ikke vet selv. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 5. desember 2018 Del Skrevet 5. desember 2018 Det er nok umodent .. men det kan bare være et signal om at ho føler seg neglisjert og bruker det her som en måte å teste ut og kreve respekt, uansett hvor umodent det er. Blir som et lite barn. Da må man vurdere prisen, innsatsen og konsekvensen opp mot belønningen, uansett hva det er. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 6. desember 2018 Del Skrevet 6. desember 2018 Jeg synes TS tar det litt langt når han krever å godkjenne hvordan hun skal gjøre ting under oppussingen.Stoler du ikke på at hun gjør en slik jobb skikkelig? Greit nok at hun burde tatt opp selve oppussingen med deg først men så lenge dere er enige i grove trekk burde det vært revnene likegyldig hvordan hun faktisk velger å gjøre oppussingen. Hvor langt skal man egentlig strekke detaljstyringen av den en er i forhold med? TS burde være glad for at samboeren faktisk gidder å gjøre noe slikt alene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå