Gå til innhold

Hvilken vei bør viften blåse?

oblivian

Anbefalte innlegg

Siden jeg den siste tiden har hatt store problemer med temperaturen i kassa så kjøpte jeg meg et par LED-vifter jeg tenkte å sette i maskinen. Jeg tenkte å sette en forran (ved HD) og en bak (ved det ultra varme skjermkortet R9700 PRO). Det jeg lurer litt på... hvilken vei bør luften blåse? Inn i kassa eller ut av kassa? Bør den ene stå inn og den andre ut? Blåser den inn presser den luften ut så det ikke blir så mye støv. Blåser den ut, trekker den støv inn fra alle kanter...(?)

(Hmm, høres dette teit ut?)

Endret av oblivian
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Leste et sted at det aldri skal være flere vifter som suger inn enn de som suger ut av kabinettet. Så hvis du har to vifter kan den ene blåse inn, den andre ut.

Lufta vill jo evakuere ut uansett vist du har 4 vifter inn og 1 ut

vill alltid luften komme seg ut ellers ville det blitt trykk i kabinettet!!

:cool:

Lenke til kommentar
Siden jeg den siste tiden har hatt store problemer med temperaturen i kassa så kjøpte jeg meg et par LED-vifter jeg tenkte å sette i maskinen. Jeg tenkte å sette en forran (ved HD) og en bak (ved det ultra varme skjermkortet R9700 PRO). Det jeg lurer litt på... hvilken vei bør luften blåse? Inn i kassa eller ut av kassa? Bør den ene stå inn og den andre ut? Blåser den inn presser den luften ut så det ikke blir så mye støv. Blåser den ut, trekker den støv inn fra alle kanter...(?)

(Hmm, høres dette teit ut?)

blåse ut... :p

blåse varm luft UT :devil:

Lenke til kommentar

Det er flere strategier her.

Du kan basere du deg på _undertrykk_ i kabinettet. Dvs, du satser du på å flytte varm luft ut, og la den kalde trekkes inn av undertrykket som oppstår.

Du kan basere det på _overtrykk_, presse kald luft inn og la den varme blandes med den kalde og presse seg ut ut pga overtrykket som oppstår.

Noen satser mest på _gjennomstrømming_ og satser på å ha en jevn, mest mulig uhindret. enveis strøm av luft.

Uten å ha testet dette veldig grundig, foretrekker jeg undertrykksstrategien. Har du det veldig støvete, er kanskje overtrykk det beste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...