Gå til innhold

Snart kan du endre juridisk alder


coffeee

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vi får heller tilpasse og endre samfunnet vårt etter hans ønsker, slik at han kan leve ut sinnsykdommen sin som "normal". Minoriteter er jo tross alt viktigst.

 

Sinnsyk?

 

Nøye tilpasset rosa hodepryd og bukse. Er dette noe sinnsyke får til å planlegge?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, i din verden er nok slike folk helt normale.

 

Det nå litt forskjell å proklamere at noen må være sinnsyke pga. en spesiell atferd, opp i mot det å finne på å sammenlikne opp i mot nevrotypiske mennesker.

 

Det å slenge med leppa å lire av seg ord og uttrykk helt uten å tenke seg om hva betydningen av disse er. Å bli kalt sinnsyk er omtrent synonymt med å bli kalt utilregnelig. Her har du en synonymsordliste over det begrepet også. Litt å ta i fra med andre ord. Så da kan jeg spørre tilbake om det var sinnsyk du faktisk mente å kalle denne "hundekaren"?

 

Å kalle noen for sinnsyk er en ekstrem ordbruk. Om noen er sinnsyke, så kan de finne på å myrde noen og slikt. Var det sinnsyk du mente "hundekaren" er?

 

avsindig

bakvendt

besatt

bindegal

bløt

crazy

desp

desperat

forrykt

forstyrret

fra forstanden

fra konseptene

fra sans og samling

fra vettet

gal

galen

gått bananas

gæren

ha tørna for

halvgal

helt kok-ko

hodegal

hugæren

høl i gjerdet på Gaustad

høl i huet

ikke riktig klok

ikke riktig klok/navla

ikke riktig navla

 

 

ikke riktig navlet

ikke ved sine fulle fem

ikke vel bevart

katolsk i haue

klin gæren

klin kokos

kåt

manisk

over alle støvleskaft

paranoid

pling i bollen

pling i bollen (muntlig mening)

psykopatisk

psykotisk

på bærtur

på trynet

rabiat

rabla for

rar

ravgal

riv rav ruskende gal

rusk

schizofren

sinnsforvirret

sinnslidende

sinnssvak

sinnssyk

skjør

 

 

skrullete

sløv

spenna gæren

spinn vill

spinngal

splitter gærn

splitter pine gal

sprø

sprøyte gal

steingal

tullerusk

tulleruskomsnusk

tullet

tullut

tåpelig

ubalansert

uforstandig

unormal

ustyrlig

ute av kontroll

ute av sitt gode skinn

vanvittig

vettløs

vill

vill og gæren

voldsom

vrang

åndssvak

 

http://www.synonymordboka.no/no/?q=utilregnelig

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sinnsyk?

 

Nøye tilpasset rosa hodepryd og bukse. Er dette noe sinnsyke får til å planlegge?

 

Å være sinnsyk, betyr ikke at man sitter i en rullestol med tunga ut.

 

Ellers vet jeg ingenting om denne mannen. Om han bare liker å kle seg som en hund, så er han bare litt spesiell. Om han faktisk tror han er en hund og nekter å kle seg normalt, da vil jeg definitivt kalle han sinnsyk. 

 

Jeg synes det er skremmende at folk prøver å normalisere sinnsykdomer. En person som tror han er en hund, har mye større problemer enn at han kler seg som en hund. De trenger hjelp.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Med sinnsyk mente jeg i dette tilfellet syk i sinnet.

 

Jeg er ikke noen språkforsker. For meg framstår det med nøyaktig lik mening. Eller hva tenker du om det?

Så du mener altså at mannen i hundekostymét like gjerne er utilregnelig nok til å finne på å myrde noen når som helst, eller hva tenker du om denne siden av saken mhp. at du kaller noen du ikke kjenner for sinnsyk? Jeg kjenner heller ikke mannen, men jeg vil ikke uten videre stemple avvikere for å være sinnsyke sånn over flere lave fjøler. Og ikke har jeg psykolog/psykiater bakgrunn heller, som man nok behøver for å vurdere slike sider ved personlighetsforstyrrelser.

Endret av G
Lenke til kommentar

Det er du som snakker om utilregnelig og mord osv ikke meg..

 

Det ser ikke ut til å gå opp for deg at den kategoriseringen er på ustabile folk. Ingen av oss vet om han "hundemannen" er ustabil til sinns. Men ordbruken sinnsyk er for bruk på ustabile personer, så den biten er vel ferdig diskutert.

 

Om hundemannen ikke biter noen, og ellers oppfører seg bra, så kan man jo ikke si at han er av den ustabile typen eksempelvis. At personen har en fetisj, eller en personlighetsforstyrrelse er jo en annen type kategorisering som muligens passer mye bedre enn ordbruken sinnsyk.

Endret av G
Lenke til kommentar

Psykiatrien bruker ikke ordet sinnsyk. Det er et upresist begrep. Kjønn er også et slikt upresist begrep.

 

Jeg kan være enig i dette med valg av ord. Slik endrer seg jo voldsomt bare over noen få tiår egentlig. Det er jo ikke rart at synonymordboken vokser. Utilregnelig er et begrep som passer til bruk i rettsaker.

 

Ellers så pleier det sikkert å være andre navn for diagnosene som kan være bedre på å beskrive ting. F.eks. de fleste av oss kjenner nok noen som har en eller annen psykiatrisk diagnose. Folk kan være medisinert så de blir stabile og får seg en sånn noenlunde normale liv. Psykose er jo en sinnstilstand som kan være forbigående. Ofte så er folk veldig skjøre da, og kan få vrangforestillinger, men ofte så går dette helt bra. Enkelte ganger så hender det jo at psykotiske personer kan bli direkte farlige, andre ganger så kan de kanskje være litt til fare for omgivelsene men ikke så farlige egentlig annet enn mest farlige for seg selv.

 

Man har jo også kalkulerte morderiske individer som ikke har psykose, men mer en eller annen sosiopatisk personlighetsforstyrrelse. Disse er jo egentlig mye verre å beregne. Tipper at "hundemannen" nok er noe eksentrisk, men sikkert helt ufarlig å omgås. Men å ha en slik som venn, tja aner ikke :)

Endret av G
Lenke til kommentar

Psykiatrien bruker ikke ordet sinnsyk. Det er et upresist begrep. Kjønn er også et slikt upresist begrep.

Sinnsyk er et upresist begrep som er helt akseptabelt for en lekmann å bruke.. Kjønn er overhode ikke upresist og er på Norsk det samme som både "sex" og "gender".. Og er som så egentlig mer presist enn på Engelsk da det ikke kun har sammenheng med kjønnsorgan som ordet egentlig indikerer men også biologisk og gentisk kjønn.

 

At folk nå forsøker å ødelegge begrepet kjønn, grunnet et sykelig ønske om å la mennesker med alvorlige psykiske lidelser endre samfunnet, etter deres ønsker, er meget uheldig. Tydeligvis er det mange på forumet her som allerede er forvirret og ikke klarer å forholde seg til realiteten men lar seg dra med i en fantasiverden hvor ting ikke henger sammen med virkeligheten.

 

Som så ser vi allerede skadevirkningene av det hele, og det er nok ikke lenge til folk med statlig støtte kan "endre alder" og drive med alderssvindel.

 

Man ER en alder, og man ER et kjønn. Det kan ikke endres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det ser ikke ut til å gå opp for deg at den kategoriseringen er på ustabile folk. Ingen av oss vet om han "hundemannen" er ustabil til sinns. Men ordbruken sinnsyk er for bruk på ustabile personer, så den biten er vel ferdig diskutert.

 

Om hundemannen ikke biter noen, og ellers oppfører seg bra, så kan man jo ikke si at han er av den ustabile typen eksempelvis. At personen har en fetisj, eller en personlighetsforstyrrelse er jo en annen type kategorisering som muligens passer mye bedre enn ordbruken sinnsyk.

Jeg vet ingenting om bildet. Men OM personen tror han er en hund lider han av alvorlige sinnslidelser. Men i dagens samfunn så normaliserer og til og med glorifiserer vi jo alvorlige sinnslidelser (sinnsyke) og er til og med villige til å endre og ødelegge kjernen i samfunnet i et slags sykt ønske om å tilpasse samfunnet til alle og enhver som lider av sinnslidelser.

 

Som så påfører man samfunnet som helhet sinnslidelser ved å hjernevaske massene med vrangforestillinger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet ingenting om bildet. Men OM personen tror han er en hund lider han av alvorlige sinnslidelser. Men i dagens samfunn så normaliserer og til og med glorifiserer vi jo alvorlige sinnslidelser (sinnsyke) og er til og med villige til å endre og ødelegge kjernen i samfunnet i et slags sykt ønske om å tilpasse samfunnet til alle og enhver som lider av sinnslidelser.

 

Som så påfører man samfunnet som helhet sinnslidelser ved å hjernevaske massene med vrangforestillinger.

 

Nja man kan jo måle hvor sprø denne personen er. Skal han skuespille hund, så må han jo like å domineres altså også være helt avhengig av en som passer på han ved å gi han mat, vann og tisse/bæsjerunder. Dersom man så lot han i stikken, så ville man jo se om han brukte hendene som et menneske til å hjelpe seg selv eller ikke. Bare man hadde hatt lov til å "isolere" han i fra sine vante omgivelser og få lov å overvåke han litt, så hadde dette kommet klart fram i dagen.

 

Du kan f.eks. plassere mat i 2,5 meters høyde, sette en stol i nærheten og slike påfunn for å avdekke oppførsel. Vil han "sulte ihjel" bli underernært? Vil han gå ut og spise en mus/rotte? Og sånn.

Endret av G
Lenke til kommentar

Alder er ikke absolutt. Om en person kjører i et romskip med fart 0.6c i 8 år, så vil han hevde at han er 8 år eldre. Men folk på jorden vil hevde at han er 10 år eldre. Hvem har rett?

 

Ja, vi kan ikke kjøre i 0.6c idag, men vi er helller ikke andre dyr. Vi er mennesker og for mennesker så er kjønn absolutt i over 99.9% av tilfellene.

 

Er man blant de 99.9% så er biologisk kjønn like absolutt som alder.

Jeg kan ingenting om å reise med høy hastighet, men ønsker å lære. Hva er det som gjør at den reisende opplever tiden som anerledes sammenligbetmed en jordboer?

Lenke til kommentar

For meg så høres det litt ut som om han Nederlenderen egentlig vil starte en debatt om adgangen til å få skiftet kjønn i offentlige papirer. Det er et kurant debatt-grep; anvend din motstanders argumentasjon på et outrert eksempel slik at du får et utfall som de fleste er i mot. Vis således at argumentet ikke (generelt) er god fisk.

 

Jeg synes at det er en litt baklengs problemstilling. For offentligheten så burde det stort sett bety pøkk om jeg er en gubbe på 50 eller en jente på 18, same eller veganer. Ved å ta fatt i problemet at man blir forskjellsbehandlet ut fra gruppetilhørighet ogmer eller mindre vilkårlige parametre så burde papirer få mindre betydning.

 

Hva hver enkelt _er_ og hvordan vi oppfører oss og forholder oss til de rundt oss har selvsagt betydning men det er personlige relasjoner, og ikke noe for staten å bry seg med.

 

Hvis du har en fysisk eller psykisk egenskap som gjør at du gjerne vil kalles hun eller han eller hen eller ung så kan jeg godt prøve å respektere det, det koster meg lite.

 

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...