Gå til innhold

Kostnader og arbeid ved AS kontra ENK


Anbefalte innlegg

Enkelt spørsmål egentlig, som jeg ikke blir umiddelbar klok på. Hva slags ekstra kostnader, samt arbeid vil jeg få dersom jeg stifter et AS kontra ENK?

 

Jeg driver et ENK med litt bilsalg og service/verksted på hobbybasis/deltid, og med god forståelse på alt og regnskapsprogram fører jeg absolutt all regnskap selv.

 

Men med et AS er det vel en del mer som kommer inn i bildet, lønn, forsikringer, regnskapsfører og alt er vel krav for eksempel? Hvor mye mer arbeid og utgifter vil jeg ha med et AS kontra et ENK der jeg faktisk kan gjøre alt selv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du er komfortabel med regnskapssoftware i ditt ENK er ikke selve regnskapssoftwaren i et AS noe særlig forskjellig.

 

Regnskapsmessig er forholdet mellom deg og ditt aksjeselskap det som skaper de største endringene. Fra et ENK, som er en del av din egen økonomi, og hvor penger for så vidt kan flyte fritt mellom din lommebok og selskapets, så er AS-et sin egen økonomi, og du må holde labbene unna firmaets penger med mindre du går gjennom de regler som gjelder for å dele dem ut til deg som ansatt (lønn) eller deg som eier (utbytte). Du bør imidlertid ha god forståelse for sammenhengen i regnskapet, og for det første året bør du i alle fall ha en regnskapsfører som veileder med tanke på første år med næringsoppgave, regnskapsplikt, plikt til å sende aksjonærregisteroppgave, etc.

 

For enmannsaksjeselskaper er det ikke krav om pensjonsordning, yrkesskadeforsikring, mv., så lenge du ikke har andre ansatte (heller ikke daglig leder) og kun er arbeidende styreleder.

 

Det er en del mer administrativt i et AS. Selv enmannsaksjeselskaper må holde styremøter og generalforsamlinger. At det går med 10 timer ekstra administrasjon i året er nok ikke for lavt.

Lenke til kommentar

Ja, det er vel litt mer å sende inn, samt at staten følger vel litt mer nøye med. Som det går nå er alt i orden med regnskapet, men det har hendt en sjelden gang noe egentlig burde vært ført på en annen kontoplan eller det blir gjort litt på etterskudd. I et AS skjønner jeg jo dette skal være helt presist til enhver tid, spesielt for å ikke belaste (og bli belastet) regnskapsfører som en kanskje må/bør ha.

 

Som det er nå har jeg jo ingen 'faste' kostnader annet enn regnskapsprogram. Med et AS tenkte jeg hvor mye mer kostnader jeg eventuelt må regne med mtp regnskap og slikt.

 

Pluss at det er litt å sette seg inn i med penger. Som du sier kan jeg jo nå bare føre ting som personlig uttak som jeg vil siden alle pengene egentlig er mine.

 

Takk for svar forøvrig.

Endret av Darkbill
Lenke til kommentar

Utover administrasjon for den løpende driften (regnskap, fakturering) så har jeg brukt antall timer spesifikt for AS:

  • Utarbeidelse årsregnskap - 7t
  • Næringsrapport Skatt (skattemeldingen) - 4t
  • Innsending av årsregnskap til brreg - 2t
  • Styremøte og ordinær generalforsamling - 1t
  • Lønnskjøringer (15min / mnd) - 3t
  • Total - 17t

 

Forhåpentligvis gir det deg en pekepinn på hvilket merarbeid i administrasjonen ved ENK vs AS. Hvis du setter ut regnskapet så er dette også ting regnskapsfører vil bruke tid på (med unntak av styremøte og generalforsamling).

Endret av LordjOX
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...