Gå til innhold

Hjelp ang angrerett og opplysningsplikten


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Havnet i en klem med et TV og bredbånd selskap her, hatt mye mailer fram og tilbake men kommer ikke til enighet.

 

Kort fortalt;
Dørselger kommer å selger avtale/produkt på vegne av [firma]. Forklarer alt veldig enkelt og sier alt blir dekket og at vi fint kan bytte tilbake til det vi hadde om vi ikke skulle være fornøyde (da vi egentlig allerede var fornøyde). Gratis, kjapt og enkelt, ingen problem..
Får SMS ang avtalen og bindes skriftlig ved aksept/OK. Kontrakt blir så opprettet.

 

Benyttet oss av angreretten 15. dagen (angreretten gjelder i 14 dager fra dagen etter at du inngår avtalen iflg Forbrukerrådet's nettside).
Dette mente [firma] var feil da den gjelder 14 dager fra dagen avtalen ble inngått. Men de skulle godta det allikevel (veldig mye fram og tilbake med mailer om hvor misfornøyde vi var med hele opplegget).

 

Men da måtte vi betale installasjonskostnadene (over 3000kr).

 

Ifølge Lovdata og Forbrukerrådet skal forbrukeren få opplysninger om alt av evt gebyrer, kostnader osv ved bruk av angreretten FØR avtaleinngåelsen (SMS'en), ifølge Angrerettloven's paragraf 8 "Opplysningsplikt".

 

Hatt mye mailer fram og tilbake ang dette. Sendte til og med over et vedlegg fra svaret jeg fikk av Forbrukerrådet på henvendelsen min, men har ikke hørt noe fra dem på en 3-4 uker siden det. Nå har vi fått fakturaen på installasjonskostnadene i posten.

 

Hva gjør vi?
Virker det som de har holdt seg til lovverket, eller har vi alt på vår side?
Hva kan vi evt gjøre videre? Går ikke til sak for 3000kr+ men ønsker ikke akkurat å betale det heller..

 

Setter pris på alt av seriøse tilbakemeldinger.. Drit lei av dette nå?

 

Ser nå at denne tråden kanskje skulle blitt lagt i "forbrukerrett" undergruppen, kan en admin vennligst flytte den? Takk!

 

Anonymous poster hash: df9f2...2aa

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter angrerettsloven § 21 er angrefristen "14 dager fra den dag avtalen ble inngått". Det følger av angrerettsloven § 6 at dagen noe skjer ikke regnes med i fristen. Det betyr at dersom avtalen inngås 1. november 2018 må angreretten være utøvet senest 15. november 2018 kl. 23:59.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etter angrerettsloven § 21 er angrefristen "14 dager fra den dag avtalen ble inngått". Det følger av angrerettsloven § 6 at dagen noe skjer ikke regnes med i fristen. Det betyr at dersom avtalen inngås 1. november 2018 må angreretten være utøvet senest 15. november 2018 kl. 23:59.

Der sier du noe!

De spilte på at de hadde vært "snille" som godtok, men da holdt vi oss faktisk inforbi absolutt siste frist uansett.

Takk!

 

Har du noe innspill angående resten av handlingen dems? I forhold til brudd på opplysningsplikten, og hva vi bør gjøre for å få fjernet "installasjonskostnadene"? Tenkt litt på å betale den, så kontakte "ForbrukerKlageNemda" eller hva de kalles. Husker ikke i farta..

Lenke til kommentar

Kan du greie ut litt om installasjonskostnadene? Er det fysisk endring et sted? Er det installasjon som har foregått hjemme hos dere? Og var dere opplyst om at installasjon var påkrevd, og evt pris?

Hei!

Dørselger sa vi måtte kontakte [firma] etter at vi hadde godtatt tilbudet, da skulle en mann komme og ordne med å sette opp ruter, TV boks osv så vi kunne prøve ut dette. Vi skulle ikke betale noe første mnd da selger ville vi skulle se oss fornøyd med dette før vi bestemte oss. Hvis ikke var det fritt å bytte tilbake (dette var det som "solgte oss").

 

Ringte [firma] og fikk satt opp en avtale ang tidspunkt en "tekniker" skulle komme med og sette opp "utstyret", samt koble seg på signalkabelen i gata så vi fikk kanalene fra dem.

 

Da dette var gjort så vi i ettertid at hastigheten lå på 1/10 del av oppgitt hastighet fra selger, samt en TV meny som kunne minne om menyen på et billig motell, vi ble overrasket hvor "nedgradert" dette var i forhold til tidligere leverandør.

Ga det noen dager, ringte support og prøvde ut forskjellige løsninger for å få linja raskere samt prøve å vende oss til den nye menyen. Etterhvert fant vi ut av at vi hadde det mye greiere tidligere, og at den såkalt mye raskere linja ikke var verd det allikevel, dette var ikke som forventet i det hele tatt.

 

Så begynte vi å pakke ned og pakke opp igjen det gamle, deretter ringe inn ang bruk av angreretten. Så begynte problemene..

 

[Firma] ønsker betaling for utgiftene dems til "teknikeren" som brukte en 2-3 timer på å sette opp ruter, TV og koble seg på signalene. Han trakk en kabel fra loftet og ned i stua via husveggen for så å inn i en liten boks han monterte på veggen bak TV benken.

 

Ifølge svar på henvendelsen min til Forbrukerrådet sies det, og jeg siterer:

 

"Vi viser til din henvendelse vedrørende angrerett, og hvem som skal stå for kostnader i forbindelse

med før oppstart av en tjeneste.

Har du kjøpt en tjeneste og benytter angreretten, får du ikke lenger tilgang til tjenesten og har krav

på å få refundert beløpet du har betalt. Dersom du har inngått en avtale om at tjenesten kan

påbegynnes eller leveres før utløpet av angrefristen, er du forpliktet til å betale for den del av

tjenesten du har mottatt frem til selger fikk din melding om bruk av angreretten. Merk at det

betinger at du har gitt en uttrykkelig anmodning om førtidig påbegynnelse eller levering, og/eller at

den næringsdrivende har sørget for å gi informasjon om kostnader ved en slik oppstart før

avtaleinngåelsen. Dersom dette ikke har blitt gjort, faller forbrukerens betalingsplikt bort for den del

av tjenesten som er mottatt før angrerett gjøres gjeldende."

 

Selger sa vi måtte som sagt ringe inn til [firma] for å få en til å komme med TV boksen osv så vi kunne teste ut dette, uten opplysninger om prisene ved dette før vi bindte oss skriftlig via SMS'en/Avtaleinngåelsen. Spurte [Firma] i ettertid om de syns vi virkelig ga en "uttrykkelig anmodning om førtidlig oppstart" ved at vi simpelt nevnte for kunderservice at en selger kom på døra og sa at vi skulle ringe inn ang en som skulle komme med utstyret. Dette fikk vi ikke noe ordentlig svar på.. Heller ikke de i telefonen advarte oss om evt tilleggskostnader ved dette.

Endret av navn123
Lenke til kommentar

Ved angrerett er det en risiko for å måtte dekke selgers utgifter, uten at jeg har bestemmelsene på dette foran meg.

 

Siden tjenesten ikke fungerer, så skulle en kanskje ha reklamert istedet? Da skal ikke kjøper ha noen kostnader med handelen. Og med 1/10 av avtalt hastighet burde der være grei skuring.

Lenke til kommentar

Det har jeg lært etter denne saken ja, men det skal allikevel opplyses om! Man kan ikke spille på "de fleste vet" eller "det sier seg selv" osv.. i forhold til avtaler, kontrakter osv, slike punkter skal allikevel nevnes så forbruker er fullt klar over det. Det var ikke vi, aldri brukt angreretten før ?.

 

Det kunne vi, men hadde vi brukt mange dager på dette hadde vi fort gått over angrefristen da vi ikke fikk utstyret før rundt 6-7 dager frem. Og vi så litt mørkt på dette helt i starten når vi begynte å se oppsette på dette. Selgeren "solgte" oss basically hvor raskt, enkelt og greit dette systemet var, og det følte ikke vi.

Endret av navn123
Lenke til kommentar

Men ja, ut ifra det jeg leser så skal dere ikke betale installasjonsgebyr om det ikke ble opplyst om prisen på forhånd, og dere aktivt ba om at levering/installasjon skulle skje før det var gått 14 dager (begge må visst være oppfylt?).

 

Bedriften kommer kanskje ikke til å gi seg med det første, menmen...

Lenke til kommentar

Nei tenker det samme.. Nei vi ba ikke "aktivt" om dette, trodde det var "meningen" da selger ba oss ringe for å avtale time for å prøve ut dette, akkurat som om det var vanlig og en "selvfølge"..

 

Nei, har nevnt for dem at hvis de sender ut den nye fakturaen kommer jeg til å gå til både Forbrukerrådet og Brukerklagenemda. Så får ta det derfra. Ja kan legge ut endelig resultat her i tilfelle noen skulle havne i samme klemma en annen gang..

Endret av navn123
Lenke til kommentar

Vil bare nevne at du ikke trenger å gå aktivt til sak - vis til tidligere eposter og si at du bestrider fakturaen. Du mener ikke at du skylder penger, de mener det.

 

Den er grei, jeg har purret på å bedt om å få betaling fryst/utsatt til saken er oppklart. Hvis den står å går på purringa så er jo det litt mindre kjekt

 

Nei håper ikke det, kommer til å ta det videre med en tredjepart som kan se ann dette fra begge sider og gi en oppklaring på dette. :)

 

Takk for alle svar forresten!

Lenke til kommentar

Hei igjen.

Hatt en lang samtale med Forbrukerrådet nå og virker som vi tapte denne gangen. Man kan ikke angre på utført arbeid innenfor angrerettsperioden, så her la vi saken død og betalte heller. Får heller ta dette som en dyr lærdom til neste gang ? lært meg godt opp på paragrafer og lover underveis i saken.. Takker igjen for gode innspill!

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg tror du og forbrukerrådet har misforstått hverandre. Installasjonsfirmaet kan muligens holde deg ansvarlig for installasjonskostnadene ettersom du bestilte tjenesten direkte fra dem, og det var du som tok initiativ til å få levert tjenesten fra dem. Så vidt jeg har forstått deg, har du imidlertid fått en faktura fra kabelleverandøren, og de har ikke mulighet til å fakturere deg, jf. det flere har nevnt om at du måtte bli gjort kjent med og akseptere disse særskilt på forhånd. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...